quote:Op maandag 29 januari 2007 16:22 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik al die vent die zesentwintig centimeter mat eens vragen of die ooit iets voelde.
Verkrachting en eerwraak kun je niet op een lijn stellen. De eerst wordt bijna unaniem door alle culturen verworpen, de andere wordt door vele culturen wel acceptabel gevonden.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:20 schreef Floripas het volgende:
[..]
Verkrachting ook. Dan mag je het nog wel bestrijden.
De invloed van de sociaal-economische omstandigheden waar dit gedrag uit voortvloeit wegnemen lijkt me een nuttige poging.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:20 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De schrijver doet net alsof het heel makkelijk is om dat 1,2, 3 uit te roeien. Het is iets dat duizenden jaren overleefd heeft.
Alle bronnen zijn het erover eens dat het gaat om mannen die de reproductieve hegemonie willen behouden ten koste van de vrouw.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:26 schreef Super7fighter het volgende:
Je kunt het ook zien. Eerwraak als herstelmechanisme bij een gebrek aan moraliteit in de samenleving. Eerwraak is dan een verschijnsel dat optreedt in de samenleving, omdat de moraal verzwakt is of omdat de zedenwetten niet gehanteerd worden, en zodoende met honour killings rechtgezet wordt.
Ja, want vlak voordat de persoon een eermoord pleegt, denkt hij: laat ik deze vrouw(dochter, zus, nicht) doden, omdat ze de mannelijke dominantie in de samenleving aantast.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:29 schreef Floripas het volgende:
[..]
Alle bronnen zijn het erover eens dat het gaat om mannen die de reproductieve hegemonie willen behouden ten koste van de vrouw.
quote:Op maandag 29 januari 2007 16:09 schreef Floripas het volgende:
Vrouwen zijn toch geen echte mensen, gekkie. Er moet nog bewezen worden dat ze iets voelen of kunnen denken, hoor.
Je geeft nu zelf niet bepaald de indruk dat je iets kunt voelen...quote:Op maandag 29 januari 2007 16:22 schreef Floripas het volgende:
Ik al die vent die zesentwintig centimeter mat eens vragen of die ooit iets voelde.
hmm ja dat ligt wel ten grondslag aan dat alpha apen gedrag wat jij cultuur noemtquote:Op maandag 29 januari 2007 16:36 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ja, want vlak voordat de persoon een eermoord pleegt, denkt hij: laat ik deze vrouw(dochter, zus, nicht) doden, omdat ze de mannelijke dominantie in de samenleving aantast.![]()
Ik geloof niet zo in de perikelen van de evolutietheorie.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
hmm ja dat ligt wel ten grondslag aan dat alpha apen gedrag wat jij cultuur noemt![]()
quote:Op maandag 29 januari 2007 16:36 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ja, want vlak voordat de persoon een eermoord pleegt, denkt hij: laat ik deze vrouw(dochter, zus, nicht) doden, omdat ze de mannelijke dominantie in de samenleving aantast.![]()
Zijn toch duidelijke conclusies die in dat artikel staan die jijzelf hebt aangedragen.quote:These socio-economic circumstances, tragically but inevitably, create a social dynamic where might is right. The strong therefore dominate the weak whether the dividing line is drawn through race, majority or gender. Accordingly, the rights most infringed upon belong consistently to minorities, women and children. This result is barbarism, and the violent repression of women is a natural corollary.
dat heeft weinig met de evolutie theorie te makenquote:Op maandag 29 januari 2007 16:42 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik geloof niet zo in de perikelen van de evolutietheorie.![]()
De schrijver is voorzichtig en drukt zich uit in sociaal-wenselijke antwoorden. Natuurlijk klopt het dat in gebieden waar de mensen arm en analfabeet zijn eerwraak veel vaker voorkomt, en ook veel gewelddadiger. Maar dat zijn niet de enige factoren. De uitstoting die het resultaat is van eerloos gedrag van een familielid is wel de grootste factor waarom mensen eerwraak plegen. Of beter gezegd de directe aanleiding. De sociaal-economische omstandigheden creeren een klimaat, waarin deze aanleiding op drijft als 't ware.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:45 schreef damian5700 het volgende:
[..]
[..]
Zijn toch duidelijke conclusies die in dat artikel staan die jijzelf hebt aangedragen.
Waaraan refereerde jouw alfa-apen gedrag dan? Of was jij degene die intelligent probeerde over te komen door met termen te strooien die je zelf klaarblijkelijk niet begrijpt?quote:Op maandag 29 januari 2007 16:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat heeft weinig met de evolutie theorie te maken
maar het maakt je er niet slimmer op![]()
Toch wel.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:48 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
dat heeft weinig met de evolutie theorie te maken
jij bent niet bekend met de term alpha mannetjequote:Op maandag 29 januari 2007 16:54 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Waaraan refereerde jouw alfa-apen gedrag dan? Of was jij degene die intelligent probeerde over te komen door met termen te strooien die je zelf klaarblijkelijk niet begrijpt?
Graag een nadere uitleg.
tja ik had het meer over de machtspolitiek bij apen en dergelijke dat die ook op geweld is gebaseerdquote:Op maandag 29 januari 2007 16:56 schreef Frollo het volgende:
[..]
Toch wel.
Mannen kunnen theoretisch elke dag twee tot drie kinderen maken, vrouwen slechts een of twee per anderhalf jaar. Om die reden zijn vrouwen veel veeleisender dan mannen als het om partnerkeuze gaat.
Maar het leidt er ook toe dat je als man dus heel goed op je vrouw moet letten. Immers, alle andere mannen strooien net zo graag met hun genen in het rond als jij, dus voor je het weet loop je tijd, energie en hulpbronnen aan het kind van een ander te besteden!
Ik denk dat een causaal verband is met een zekere mate van welvaart en tolerantie ten aanzien van geloofszaken. Ook in westerse samenlevingen komt eerwraak voor, maar dan wel in arme en geclusterde migrantengemeenschappen.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:52 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
De schrijver is voorzichtig en drukt zich uit in sociaal-wenselijke antwoorden. Natuurlijk klopt het dat in gebieden waar de mensen arm en analfabeet zijn eerwraak veel vaker voorkomt, en ook veel gewelddadiger. Maar dat zijn niet de enige factoren. De uitstoting die het resultaat is van eerloos gedrag van een familielid is wel de grootste factor waarom mensen eerwraak plegen. Of beter gezegd de directe aanleiding. De sociaal-economische omstandigheden creeren een klimaat, waarin deze aanleiding op drijft als 't ware.
Snap ik, maar restrictief gedrag ten opzichte van vrouwen komt voort uit de wens tot zekerheid omtrent het eigen vaderschap.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:01 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
tja ik had het meer over de machtspolitiek bij apen en dergelijke dat die ook op geweld is gebaseerd
Of het kan zo zijn, dat de sociale normen zo dwingend zijn, dat bij een overschrijding van bepaalde gedragingen er een consensus is dat dit gedrag sterk bestraft moet worden. In die zin is het ook geen zaak over macht, maar een verschijnsel om weer mee te doen in de samenleving zonder verstoting en pesterijen. Macht is dus een middel, niet de oorzaak.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:05 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Hoe komt het dat besloten wordt dat een zeker geval eerwraak betreft? Dat is omdat de sterksten dit opleggen aan de zwakkeren. Macht is recht.
Wat een demonisering. Ik heb nergens beweerd dat de Islam eerwraak toestaat. Ik heb zelfs voorbeelden aangehaald waarin gesproken wordt over eerwraak binnen de culturen van de Sikhs en de Hindoes.quote:Op maandag 29 januari 2007 16:58 schreef clumsy_clown het volgende:
Super7fighter, ik wil even, als moslima met hoofddoek zijnde, melden dat ik me voor je schaam. Door mannen als jij die de Islam zien als een middel waarmee dit soort geweld goed te keuren valt ben ík degene die met de nek aangekeken word. Hoe dúrf je te doen alsof de Islam dit goed zou keuren? Hoe dúrf je te doen alsof een meisje dat geen maagd meer is dood zou moeten? Ben je dan niet op de hoogte van de eerste vrouw van de profeet, die nota bene 15 jaar ouder en al getrouwd was geweest? Ben je niet op de hoogte van de verwerpingen van geweld in gezinnen? Ben je niet op de hoogte van de predikaten van de profeet waarin hij zegt vrouwen op handen te moeten dragen?
Je antwoord zal nu vast zijn 'ze verdiende het, want ze neukte buiten de deur'. Jammer genoeg weiger je in te zien dat er wel degelijk gecontroleerd is of dat waar is en dat niet zo bleek te zijn.
Maar dat is alleen bij de gratie van diegene die de macht in handen hebben en anderen beletten hun rechten op te eisen.quote:Op maandag 29 januari 2007 17:17 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Of het kan zo zijn, dat de sociale normen zo dwingend zijn, dat bij een overschrijding van bepaalde gedragingen er een consensus is dat dit gedrag sterk bestraft moet worden. In die zin is het ook geen zaak over macht, maar een verschijnsel om weer mee te doen in de samenleving zonder verstoting en pesterijen. Macht is dus een middel, niet de oorzaak.
of de ogen sluit voor onze eigen psychopaten...quote:Op maandag 29 januari 2007 05:21 schreef niet_links het volgende:
Helaas zijn er sommige culturen waar er veel idioten zijn. Alleen niemand wil het toegeven dat de Islam relatief veel idioten voortbrengt die gevaarlijk zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |