Nee, hoor, in het geheel niet. Dat ging eigenlijk over Saviour, die dit topic dan ook ziet "als een topic over achterlijke cultuur"quote:Op maandag 29 januari 2007 13:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Is dit een indirecte ik-heb-jou-liever-niet-meer-in-dit-topic-post?
Jouw wens is mijn bevel.quote:En oh ja, open maar eens een topic over slavernij etc. Ben nieuwsgierig naar het virtuele schuim op je lippen![]()
Elk geval van eerwraak is er één te veel. En je praat nu alleen over eerwraak in Jordanië in vergelijking met alle familiedrama's en crime passionels in Nederland. Een zeer kromme vergelijking. Dan moet je laatstgenoemden ook in Jordanië gaan meewegen. Maar de vergelijking Jordanië-Nederland is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat me erom dat eerwraak voorkomt en of dat nu in Nederland of Jordanië gebeurt, het is even erg.quote:Op maandag 29 januari 2007 12:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Twintig per jaar staat er in het artikel. Dat is op een bevolking van 6 miljoen een bijna te verwaarlozen aantal dus. Vergelijk het maar eens met het aantal "familiedrama's" en "crime passionel's" hier in Nederland als je het niet met me eens bent...
Wikpedia zegt:quote:Op maandag 29 januari 2007 12:46 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Turkije is dan ook een niet-Arabisch land. Verder moet je eerwraak vooral zoeken in bv. Pakistan en Somalie (ook niet-Arabisch dus). Daar is het wel een groot probleem. (En dan verder kijkt dan je neus lang is zul hetzelfde probleem vinden in bv. de grensstreken van India en Ethopie. Niet-Moslimlanden waar (niet-)Moslims ook soort gelijk gedrag vertonen. Dus lokale cultuur/traditie/gewoontes spelen dus ook een rol blijkbaar).
Turkije = 95% islam, Egypte = 90% islam, Jordanië = 92% islam, Irak = 96% islam, Iran = 99% islam, Syrië = 83% islam, Saoedi-Arabië = ongeveer 100% islam (wettelijk verplicht om moslim te zijn), Pakistan = 97% islam, Afghanistan = 99% islam. En zelfs Israël kent nog altijd 16% islam. Deze cijfers komen allemaal van Wikipedia.quote:In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel. Eerwaak komt voor in Turkije, Egypte, Jordanië, Irak, Iran, Syrië, Israël, het Saoedisch Schiereiland, Pakistan en Afghanistan. In Noord-Afrika bestaat weliswaar dezelfde gedachtegang, maar wordt de schuldige (zie verder) in het algemeen niet gedood. In Europa komt eerwraak voor in migrantengemeenschappen uit de desbetreffende regio's.
In films en boeken zijn mannen die hun vrouw slaan altijd een algemene boeman. Die gaan ook vreemd, die verwaarlozen de kinderen ook, die drinken te veel, enzovoorts. Dat schiet z'n doel voorbij: daardoor kunnen veel mensen agressieproblemen niet los zien van andere zaken. "Het is zo'n leuke vader!" hoor je dan. Dat kan best zijn, maar dat heeft er dus niks mee te maken.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:25 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Dat valt mij ook altijd op. En dan niet alleen als er kinderen bij betrokken zijn. Ik ken ook erg mondige vrouwen zonder kinderen die ondanks dat ze regelmatig lens geslagen worden toch bij hun vent blijven. Het lijkt wel alsof er dan een oerinstinct in werking treed wat zegt dat: "ze het verdiende", "ze te veel van hem houdt om bij hem weg te gaan", "ze hem wel kan veranderen" en/of "het wel over gaat als hij in een wat minder moeilijke periode van z'n leven zit".
En dat komt dan echt van weldenkende, mondige en zelfstandige vrouwen vandaan. Is er een vrouw die dit kan uitleggen?
Als Super7Fighter over haar heen was gegaan ook nog, waarschijnlijk.quote:Op maandag 29 januari 2007 04:12 schreef clumsy_clown het volgende:
Tuurlijk kan dat wel. Het maagdenvlies kan toch nog in tact zijn?
Je wiki bevestigt dit beeld dan ook:quote:Op maandag 29 januari 2007 13:27 schreef dVTB het volgende:
Het lukt mij dus met de beste wil van de wereld NIET om eerwraak geheel los te zien van de islam.
Ik zou kunnen stellen dat er allemaal zwartharigen in die landen wonen. Waarschijnlijk dat ik dan hogere percentages krijg. Wat zegt dit dan over eerwraak? Juist, helemaal niets. Net zoals het feit dat het voornamelijk islamitische landen zijn zegt helemaal niets.quote:In tegenstelling tot wat in het westen vaak gedacht wordt, is eerwraak geen typisch islamitisch, maar een regionaal verschijnsel.
!!!!!!!quote:In Jordanië mag een man volgens de wet in koele bloede of in flagrante delicto vrouwelijke familieleden ongestraft vermoorden. Het Jordaanse strafrecht voorziet in aanzienlijke strafvermindering voor een man die zijn vrouw of een vrouwelijk familielid betrapt op het plegen van overspel en een van de overspeligen vermoordt of verwondt. Dit wordt namelijk gezien als uitlokking. De Jordaanse regering heeft al enkele pogingen gedaan deze bepaling uit het strafrecht te krijgen, tot nu toe zonder succes.
Uit de engelstalige wiki.quote:Sharif Kanaana, professor of anthropology at Birzeit University states that honor killing is:
A complicated issue that cuts deep into the history of Arab society... What the men of the family, clan, or tribe seek control of in a patrilineal society is reproductive power. Women for the tribe were considered a factory for making men. The honor killing is not a means to control sexual power or behavior. What's behind it is the issue of fertility, or reproductive power.
An Amnesty International statement adds:
The mere perception that a woman has contravened the code of sexual behavior damages honor. The regime of honor is unforgiving: women on whom suspicion has fallen are not given an opportunity to defend themselves, and family members have no socially acceptable alternative but to remove the stain on their honor by attacking the woman.
Eerwraak en familiedrama's gaat natuurlijk niet 1 op 1 gelijk op. Maar een Moslims die z'n gezin uitroeit doet aan eerwraak en als Henk de Vries het doet is het een familiedrama. Dat probeerde ik duidelijk te maken.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:27 schreef dVTB het volgende:
[..]
Elk geval van eerwraak is er één te veel. En je praat nu alleen over eerwraak in Jordanië in vergelijking met alle familiedrama's en crime passionels in Nederland. Een zeer kromme vergelijking. Dan moet je laatstgenoemden ook in Jordanië gaan meewegen. Maar de vergelijking Jordanië-Nederland is eigenlijk niet zo relevant. Het gaat me erom dat eerwraak voorkomt en of dat nu in Nederland of Jordanië gebeurt, het is even erg.
De gebieden waar eerwraak voorkomt zijn ook bovengemiddeld vaak Islamitisch. Daar kan je niet omheen. Hoewel dat lijstje wel erg gericht is op alleen de Islamitische landen. India, enorm veel Afrikaanse landen en een aantal voormalige Sovjetrepublieken kunnen ook zo in dat rijtje.quote:Wikpedia zegt:
[..]
Turkije = 95% islam, Egypte = 90% islam, Jordanië = 92% islam, Irak = 96% islam, Iran = 99% islam, Syrië = 83% islam, Saoedi-Arabië = ongeveer 100% islam (wettelijk verplicht om moslim te zijn), Pakistan = 97% islam, Afghanistan = 99% islam. En zelfs Israël kent nog altijd 16% islam. Deze cijfers komen allemaal van Wikipedia.
Het lukt mij dus met de beste wil van de wereld NIET om eerwraak geheel los te zien van de islam. Temeer omdat veel van deze landen Sharia-wetgeving kennen, die weliswaar eerwraak verbiedt, maar nauwelijks bestraft. Het wordt min of meer gedoogd, kun je haast zeggen.
Maar dat eerwraak mág maakt Jordanie eigenlijk wel een behoorlijk achterlijk land.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:39 schreef Sack_Blabbath het volgende:
Daarnaast is elk geval uiteraard een geval te veel, waar ter wereld dan ook. Maar 20 gevallen in een jaar maken Jordanie niet een nest van achterlijke Islamitische eerwraak natuurlijk. En dat is wel wat TS en anderen proberen te suggereren.
Als dat waar is dan is het inderdaad behoorlijk achterlijk. Maar als ik er op google blijft wiki voorlopig de enige bron die bevestigd dat het echt zo is. Wat ik verder zo snel kan vinden zegt dat het wel strafbaar is, maar dat de straffen heel laag zijn. En dat er duidelijk bewijs moet zijn tegen de vrouw, vandaar die autopsie waarschijnlijk. Ook achterlijk, maar net iets minder dus....quote:Op maandag 29 januari 2007 13:44 schreef Floripas het volgende:
[..]
Maar dat eerwraak mág maakt Jordanie eigenlijk wel een behoorlijk achterlijk land.
Daarom wordt het stoffelijk overschot van dat meisje niet met rust gelaten, maar wordt er een autopsie (!) gepleegd om te kijken of zij maagd was of niet.
Bijna overal waar een traditie is van een nomadische, hierarchische stammencultuur zal je eerwraakachtige toestanden vinden.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:41 schreef Floripas het volgende:
Overigens schijnen arabische christenen het ook, en het komt voor in sub-sahara-arfika, zuid-amerika, china en de cariben.
Slavernij harder bestrijdenquote:Op maandag 29 januari 2007 13:21 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Is dit een indirecte ik-heb-jou-liever-niet-meer-in-dit-topic-post?
En oh ja, open maar eens een topic over slavernij etc. Ben nieuwsgierig naar het virtuele schuim op je lippen![]()
Zoiets afschuiven op het geloof is onrecht doen aan de eigen verantwoordelijkheid van mannen om zich niet achterlijk en repressief te gedragen.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:55 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
Geloof en iedere variant is een beperking van je eigen menselijk denk vermogen, verantwoordelijkheid afschuiven.
Ik ben christen en ik geloof wel in eigen verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 29 januari 2007 13:55 schreef Stuiter_en_Co het volgende:
Geloof en iedere variant is een beperking van je eigen menselijk denk vermogen, verantwoordelijkheid afschuiven.
En jij wordt als je klaar bent hier op aarde ook nog eens afgerekend op je eigen verantwoordelijkheid. Dus eigenlijk zou jij nog veel zelfverantwoordelijker moeten zijn dan niet-religieuzen zoals ikquote:Op maandag 29 januari 2007 14:10 schreef Echo99 het volgende:
[..]
Ik ben christen en ik geloof wel in eigen verantwoordelijkheid.
Hoezo? Ben jij zo asociaal dan?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:13 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
zou jij nog veel zelfverantwoordelijker moeten zijn dan niet-religieuzen zoals ik![]()
Nee, maar ik zou het wel kunnen zijn, ik hoef er toch geen verantwoording voor af te leggen als ik de pijp uit gaquote:
quote:Op maandag 29 januari 2007 13:02 schreef Floripas het volgende:
[..]
Noord-west-Europa en de steden van de VS zijn een uitzondering op het gebied van vrouwenrechten, en zelfs die zijn centimeter voor centimeter bevochten de laatste eeuw. Islamtische landen vormen geen uitzondering op de regel dat mannen overal ter wereld een geweldsmonopolie bezitten en daar ook uitgebreid gebruik van maken.
Coalities kunnen monsterlijk zijnquote:Op maandag 29 januari 2007 14:17 schreef Stupiditeit het volgende:
[..]
Zeg... Ik maak heel weinig mee dat ik het volledig eens ben met jouw gedachtes. Afschuwelijk. Een biologisch achterstand heeft nu de positie van de vrouw voor een groot deel bepaald. Afschuwelijk dat taboes zoals seksualiteit vrouwen zo erg kan benadelen. Of het nou vrouwen, homoseksuelen of armen zijn... Frustrerend en pijnlijk.
Lucky bastard!quote:Op maandag 29 januari 2007 14:16 schreef Sack_Blabbath het volgende:
[..]
Nee, maar ik zou het wel kunnen zijn, ik hoef er toch geen verantwoording voor af te leggen als ik de pijp uit ga![]()
Eerwraak is een noodzakelijk kwaad.quote:Op maandag 29 januari 2007 07:00 schreef Mirage het volgende:
[..]
wat heeft haar al dan niet maagdelijkheid te maken met het doden van zijn dochter ??
Al zou de man belazed zijn, spreekt geen enkel geweld goed.
Yep, voor je het weet vervalt het land in een rechtstaat met een grondwettelijke bescherming van het individu.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:57 schreef Super7fighter het volgende:
Eerwraak is een noodzakelijk kwaad.
En nu? Zit je nu handenwrijvend te wachten op de storm van verontwaardigde reacties?quote:Op maandag 29 januari 2007 14:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Alleen voor mannen die bang zijn voor de vrouwelijke seksualiteit.quote:Op maandag 29 januari 2007 14:57 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat mannen minder vaak het slachtoffer worden van eerwraak, maar het komt wel degelijk voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:03 schreef Floripas het volgende:
[..]
Alleen voor mannen die bang zijn voor de vrouwelijke seksualiteit.
Ja, maar dat zijn homo'squote:Op maandag 29 januari 2007 15:05 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat mannen minder vaak het slachtoffer worden van eerwraak, maar het komt wel degelijk voor.
Eh, nee. Ik steek mijn (controversiele) mening niet onder stoelen of banken.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:03 schreef Frollo het volgende:
[..]
En nu? Zit je nu handenwrijvend te wachten op de storm van verontwaardigde reacties?
Je moet er toch ook niet aan denken, dat je zo'n kleine piemel hebt dat een ervaren vrouw omrolt van het lachen. Ik kan me wel voorstellen waarom ze hun vrouwen graag zo onervaren mogelijk houden, misschien denken ze dan dat het normaal is.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:03 schreef Floripas het volgende:
Alleen voor mannen die bang zijn voor de vrouwelijke seksualiteit.
Nou, eigenlijk niet. Het gaat om 5000 vrouwen per jaar.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:05 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik zal niet ontkennen dat mannen minder vaak het slachtoffer worden van eerwraak, maar het komt wel degelijk voor.
Heeft weinig te maken met de seksuele kwaliteiten van de man. Waar haal je deze onzin vandaan?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:08 schreef Floripas het volgende:
[..]
Nou, eigenlijk niet. Het gaat om 5000 vrouwen per jaar.
Ik had al die (overigens islamtische) hoogleraar geciteerd die zei dat eerwraak dient voor seksuele containmentpolitiek.
Mannen die zich onzeker voelen over hun seksuele hegemonie gaan moorden. Echte mannen hebben dat natuurlijk niet nodig.
Wat dacht je ervan vrouwen zelf te laten bepalen met wie ze naar bed willen?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:13 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Heeft weinig te maken met de seksuele kwaliteiten van de man. Waar haal je deze onzin vandaan?
Het gaat erom dat de dochter of zoon de eer van de familie verdoezeld heeft omwille van haar of zijn eigen verlangens. Het is een daad van egoisme, die door een familielid bestraft wordt, dat ook nog eens op zijn beurt gedwongen wordt om tot actie over te gaan.
Dat kan toch niet mallie! Alleen als seksuele vrijheid voor de vrouw uitgesloten is, kun je als man zeker weten dat het kind dat je opvoedt van jezelf is.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan vrouwen zelf te laten bepalen met wie ze naar bed willen?
Mannen worden ook gestraft.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:16 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat dacht je ervan vrouwen zelf te laten bepalen met wie ze naar bed willen?
Floripas, dwing hem om voorbeelden te geven.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:20 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Mannen worden ook gestraft.![]()
Dwing me niet om voorbeelden te gaan zoeken.
Oh mijn god, dwing me niet!quote:Op maandag 29 januari 2007 15:20 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Je zal Ma Tokkie op je gezicht hebben zitten, dat zou wel een straf zijn ja. Of bedoel je dat niet ?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:20 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
http://news.bbc.co.uk/2/h(...)_central/5224106.stmquote:Op maandag 29 januari 2007 15:26 schreef Floripas het volgende:
[..]
Oh mijn god, dwing me niet!![]()
Bij deze: zoeken jij.
Wat wil je hiermee zeggen, behalve dan de illusie dat je er achterlijke denkbeelden op nahoudt?quote:Op maandag 29 januari 2007 03:58 schreef Super7fighter het volgende:
En die medische tests verklaarden dat ze nog maagd was? Dat kan helemaal niet.![]()
Klinkklare zaak. Dit was een vader die niet te belazeren was.
Ik vind de acties wel begrijpelijk, ook al worden ze door de Islam afgekeurd.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:33 schreef I.R.Baboon het volgende:
[..]
Wat wil je hiermee zeggen, behalve dan de illusie dat je er achterlijke denkbeelden op nahoudt?
Wat vind je begrijpelijk aan moord? Wat als het jou overkomt, of je zus?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:35 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Ik vind de acties wel begrijpelijk, ook al worden ze door de Islam afgekeurd.
Dat is evolutionair zo vastgelegd. Darwin zou het zo hebben gewild.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
...Denk je dat ze daar niet toe in staat zijn?
Als ik later een dochter zou krijgen, en ze zou net als dit meisje zo tekeer gegaan zijn en haar boekje buiten zijn gegaan, dan sta ik niet voor de gevolgen in...quote:Op maandag 29 januari 2007 15:38 schreef Floripas het volgende:
[..]
Wat vind je begrijpelijk aan moord? Wat als het jou overkomt, of je zus?
En waarom zouden vrouwen niet hun eigen vrije sexuele keuzes mogen maken? Denk je dat ze daar niet toe in staat zijn?
Hoe is dat 'vastgelegd' dan volgens jou?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:44 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is evolutionair zo vastgelegd. Darwin zou het zo hebben gewild.
Je eigen dochter vermoorden is zeker niet 'destructief' volgens jou?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Als ik later een dochter zou krijgen, en ze zou net als dit meisje zo tekeer gegaan zijn en haar boekje buiten zijn gegaan, dan sta ik niet voor de gevolgen in...
Het is geen kwestie van geslacht. De seksuele moraal is er niet alleen voor de vrouw, maar ook voor de man. Je maakt ook nog eens de denkfout door de Nederlandse seksuele moraal te verplaatsten naar de Jordaanse samenleving. In een moslimsamenleving is buitenechtelijke en pre-maritale seks iets destructrief. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de schade na zo'n destructie ingeperkt wordt.
Want? Je 'eer' wordt aangetast? Een totaal virtueel ongrijpbaar iets?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Als ik later een dochter zou krijgen, en ze zou net als dit meisje zo tekeer gegaan zijn en haar boekje buiten zijn gegaan, dan sta ik niet voor de gevolgen in...
Nee, dat hebben boeken zo vastgelegd. Boeken geschreven door mannen.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:44 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
[..]
Dat is evolutionair zo vastgelegd. Darwin zou het zo hebben gewild.
Welke "schade" heb je het over? De schade van "wat moeten de buren wel niet denken"?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van geslacht. De seksuele moraal is er niet alleen voor de vrouw, maar ook voor de man. Je maakt ook nog eens de denkfout door de Nederlandse seksuele moraal te verplaatsten naar de Jordaanse samenleving. In een moslimsamenleving is buitenechtelijke en pre-maritale seks iets destructrief. Het is dan ook niet meer dan logisch dat de schade na zo'n destructie ingeperkt wordt.
Wat zullen de buren wel niet denken als hij zijn eigen dochter vermoord. Wat zullen de buren wel niet denken als ze zouden weten, dat hij zich dat zelfs kan voorstellen.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:50 schreef Floripas het volgende:
[..]
Welke "schade" heb je het over? De schade van "wat moeten de buren wel niet denken"?
Lekkere set prioriteiten heb jij.
Dus dan zou er ook geen prostitutie bestaan in een moslimsamenleving? Ik geloof toch dat een aantal zeer Islamitische landen daar een aardig gedoogbeleid voor hanteren. Hoe is trouwens veelwijverij dan in die moraal in te passen? Toch iets waar veel moslim(mannen) geen enkel punt van maken, 't verschaft je zelfs status. Daarnaast zijn er ook gewoon gebieden waar een vrije westerse sexuele moraal niet destructief is: ik noem uit ervaring de grote Turkse steden en (delen van) Marokko, en 't zullen er vast meer zijn. Daar is het prima ingepast in het dagelijkse levenquote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
In een moslimsamenleving is buitenechtelijke en pre-maritale seks iets destructrief.
Tekeer zijn gegaan ? Man, het meisje was 17 jaar, ze begon net het leven te ontdekken, moet ze dan haar hele leven als slaaf een vooraf bepaalde man dienen ? Je doet verdomme net of het een losgeslagen nymphomane was. En zelfs als ze dat zou zijn, wat dan nog ?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Dit is ook voor jou geschreven (sorry voor de lange quote):quote:Op maandag 29 januari 2007 15:45 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
quote:1 Maar Jezus ging naar den Olijfberg.
2 En des morgens vroeg kwam Hij wederom in den tempel, en al het volk kwam tot Hem; en nedergezeten zijnde, leerde Hij hen.
3 En de Schriftgeleerden en de Farizeën brachten tot Hem een vrouw, in overspel gegrepen.
4 En haar gesteld hebbende in het midden, zeiden zij tot Hem: Meester, deze vrouw is op de daad zelve gegrepen, overspel begaande.
5 En Mozes heeft ons in de wet geboden, dat dezulken gestenigd zullen worden; Gij dan, wat zegt Gij?
6 En dit zeiden zij, Hem verzoekende, opdat zij iets hadden, om Hem te beschuldigen. Maar Jezus, nederbukkende, schreef met den vinger in de aarde.
7 En als zij Hem bleven vragen, richtte Hij Zich op, en zeide tot hen: Die van ulieden zonder zonde is, werpe eerst den steen op haar.
8 En wederom nederbukkende, schreef Hij in de aarde.
9 Maar zij, dit horende, en van hun geweten overtuigd zijnde, gingen uit, de een na den andere, beginnende van de oudsten tot de laatsten; en Jezus werd alleen gelaten; en de vrouw in het midden staande.
10 En Jezus, Zich oprichtende, en niemand ziende dan de vrouw, zeide tot haar: Vrouw, waar zijn deze uw beschuldigers? Heeft u niemand veroordeeld?
11 En zij zeide: Niemand, Heere! En Jezus zeide tot haar: Zo veroordeel Ik u ook niet; ga heen, en zondig niet meer.
12 Jezus dan sprak wederom tot henlieden, zeggende: Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben.
quote:Op maandag 29 januari 2007 15:48 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Want? Je 'eer' wordt aangetast? Een totaal virtueel ongrijpbaar iets?
Jullie moeten eerst weten dat de Islam "honour killing" niet toestaat.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:48 schreef rutger05 het volgende:
[..]
Je eigen dochter vermoorden is zeker niet 'destructief' volgens jou?
Wie niet naar de profeet luistert, zal gedood moeten worden staat er in de Bijbelse Handelingen. Wat is je punt?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:53 schreef buachaille het volgende:
[..]
Dit is ook voor jou geschreven (sorry voor de lange quote):
[..]
Fijn hoor, zo'n gemeenschap.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:55 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
[..]
Jullie moeten eerst weten dat de Islam "honour killing" niet toestaat.
Wat ik wil zeggen dat de persoon die een familielid ombrengt omwille van de familie-eer in veel gevallen weinig keuze heeft. De familie wordt door de gemeenschap als 't ware gedwongen om tot deze daad over te gaan. Iemand van wie de familie-eer verdoezeld is door de daden van een bepaald familielid, wordt met de nek aangekeken, er wordt over je geroddeld, je verliest je vrienden, je aanzien, mensen vermijden contact met je, je wordt nageroepen, je familie wordt buitengesloten, verstoten etc. Er rest dan niks anders op dan eerwraak. Ik keur het niet goed, maar vindt het wel begrijpelijk dat er door deze druk tot honour killings worden overgegaan in dit soort samenlevingen.
Waarom kom je niet in opstand tegen zo'n cultuur? Waarom moeen vrouwen er weer en masse de dupe van worden (want laten we eerlijk zijn, die verhoudingen...)quote:Op maandag 29 januari 2007 15:55 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
[..]
Wat ik wil zeggen dat de persoon die een familielid ombrengt omwille van de familie-eer in veel gevallen weinig keuze heeft. De familie wordt door de gemeenschap als 't ware gedwongen om tot deze daad over te gaan. Iemand van wie de familie-eer verdoezeld is door de daden van een bepaald familielid, wordt met de nek aangekeken, er wordt over je geroddeld, je verliest je vrienden, je aanzien, mensen vermijden contact met je, je wordt nageroepen, je familie wordt buitengesloten, verstoten etc. Er rest dan niks anders op dan eerwraak. Ik keur het niet goed, maar vindt het wel begrijpelijk dat er door deze druk tot honour killings worden overgegaan in dit soort samenlevingen.
Ik vraag me af welke machten dit gedrag in stand houdt, want we paten over een eeuwenoud fenomeen. Kan je daar meer over vertellen?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:55 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
[..]
Okay, mohammed heeft rijkelijk (zonder bronvermelding) uit de bijbel geput toen hij zijn boekje schreef, maar dat er een "Handelingen" in de koran is opgenomen was mij nog niet bekend, de hadith?quote:Op maandag 29 januari 2007 15:56 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
Wie niet naar de profeet luistert, zal gedood moeten worden staat er in de Bijbelse Handelingen. Wat is je punt?
Gaat dat allemaal over op het moment dat het je dochter vermoordt? Het kan aan mij liggen, maar als ik iemand tegenkom die z'n gezinsleden omlegt dan krijg ik daar meestal niet bepaald meer respect/sympathie voor.quote:Op maandag 29 januari 2007 15:55 schreef Super7fighter het volgende:
[..]
[..]
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |