Goed, nog leuke en minder leuke Aspergeranecdotes.
Floripas had een afspraak met Sjeng, maar moest dringend naar de dokter.
De volgende dag zat ze op een terras met zowel de groep studenten die ze college gaf als allerlei oudere dissertatiebegeleiders, kennissen, nou ja, je kent het wel, zo'n verplicht terrasbezoek aan het einde van een project.
Hoort Floripas ineens Sjeng achter zich, die toevallig langsliep: "Floripas, hoe ging je uitstrijkje, heb je baarmoederhalskanker?"
(En nee, ik had geen baarmoederhalskanker)
Rein heeft me één keer een geweldig kado gegeven, iets waarnaar ik al jaren op zoek was. Blijkbaar heeft het blije gezicht dat ik trok zo'n indruk gemaakt dat hij het nog steeds weleens op een bierviltje tekent en vol trots aan wederzijdse vrienden laat zien.
Floripas: "Mijn kat moet naar de dierenarts. Dat kostte me wel tweehonderd euro."
Jasper: "Voor dat bedrag kun je toch tien nieuwe katten kopen?"
Floripas:
![]()
"Ik wil geen tien katen, ik wil deze."
Jasper: "Zo bijzonder is-ie nu ook weer niet, gewoon zwart met wit."
-Volgende dag-
Jasper: "Floripas, waarom huil je?"
Floripas: "Mijn kat is dood."
Jasper: "Had je er niet goed genoeg voor gezorgd dan?"
Floripas loopt met Rein en klein neefje door de dierentuin. Ineens blijkt Rein alles, maar dan ook alles te weten over de evolutie. Rein leert klein neefje alles over hoofsoorten en ondersoorten en rassen en welke dieren verwant zijn aan welke andere dieren en welke dieren dwergsoorten hebben gehad en welke reuzensoorten hebben gehad. We zijn zelfs op een gegeven moment gaan zitten en Rein heeft er pen en papier bijgepakt en allerhande tekeningen gemaakt van mammoeten en buidelwolven en dino's. Rein kan nu niet meer stuk bij het neefje. Rein is taalkundige. Ik kende hem al vijf jaar, ik wist helemaal niet dat hij dit soort dingen wist.
Sjeng ging op een blind date.
Sjeng tegen meisje: "Ik kwam het café binnen en toen zag ik een bloedmooi meisje zitten. Daar zat jij dus naast."
Sjeng kwam bij een ander meisje eten. Ze had overal kaarsjes staan en lekker gekookt. Sjeng doet het grote licht aan, onder luid gezucht. "Anders zie ik niks."
Ik kende Karel net, en toen kwam een caberetier ter sprake die ik niet kende. Karel vond dat ik tenminste het leukste liedje uit diens repetoir moest leren kennen, dus stond hij op, midden in een café, en begon schaamteloos te zingen, naar achteraf bleek in perfectie imitatie van de betreffende caberetier. Geen spoortje gêne of terughoudendheid, alle vijf de (soms schunnige) coupletten! Het was geweldig, en dat vond de rest van het café ook.
Floripas was ondersteboven, want er was een bromfietser vlak voor haar neus op een vrachtwagen geknald. De bromfietser was op slag dood, er was veel bloed geweest, ledenmaten zelfs.
Floripas legt uit wat er gebeurd was. "Laat me even met rust deze morgen."
Elise: "Hoezo? Je kende hem toch niet?"
Floripas: "Ik zag anders net wel een zeventienjarige jongen bruut sterven."
Elise: "Dat gebeurt elke dag in Afrika, en dan hoeven we je ook niet met rust te laten."
Floripas barst in huilen uit.
Elise: "Ik probeerde je alleen maar te troosten!"
Floripas: "Doe maar niet."
Kobus is VVD-lid. Ik nam hem eens mee naar een groep vrienden die allemaal GroenLinks stemmen, we zouden samen naar een debat gaan. Kobus kende deze mensen nog niet.
Iemand uit groep, plagend: "Zo, heb je je rechtse tuig meegenomen?"
Kobus: "Ik eet GroenLinksers voor mijn ontbijt."
Floripas:
![]()
Kom, we gaan.
Karel was uit met de werkgroep.
Meisje 1: "Ik ben moslima. Allah hoedt over mij."
Meisje 2: "Ik ben christin. Ik geloof ook in God."
Karel: "Ik ken wel een psychiater die dat kan behandelen, denk ik."
Karel, luidkeels in de trein bij Rotterdam, een jaar na de aanslagen van elf september: "Als Osama Bin Laden een goeie vent was geweest had-ie z'n vliegtuigen in die spuuglelijke toren daar gevlogen."
Rein: "Dat is een onvriendelijke auto. Daar stap ik liever niet in."
Rest gezelschap:
Rein: "Moet je dat nare gezicht op de voorkant eens zien. Die auto kijkt heel gemeen en roofdierachtig."
Kobus heeft eens een konijntje gevangen dat bijna tegen schrikdraad liep door 'm zo geconcentreerd te besluipen dat het konijn niet wist wat er gebeurde tot-ie veilig en wel en de wei ernaast stond. Daarna struikelde Kobus over een losse schoenveter en haalde hij zijn elleboog open.