Echt heel naar voor je dat je ouders hierin dan mss meer bezig zijn met zichzelf dan met wat het voor jou betekent.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:47 schreef EchtGaaf het volgende:
Ja, alles wat met psyche van doen heeft vinden ze eng en onbegrijpelijk. Ik kan ze daarin niet helpen.....
Onthou dat het "vonnis" niet het eindstation is.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
ik krijg binnen 4 weken mijn "vonnis". Ben best zenuwachtig, want wat als het zwaarder of juist lichter is dan ik zelf verwacht? En wat na het "vonnis"? Wat ga ik dan doen? Val ik in een zwart gat, of is er iets van begeleiding?
Ik ben vaak vastgelopen in mijn leven, meer dan goed voor mij is. Ik miste ook het laatste stukje van mijn puzzel. Maar ik het enorm het gevoel dat ik dat eindelijk gevonden heb.
Gelukkig heb ik een lieve vrouw die veel in mij investeert, en veel geduld heeft met mij.
Waar en wanneer kunnen wij ons inschrijven?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:21 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.
Sterkte alvast. Niet verkeerd is om van tevoren de scaenario's op een rijtje te zetten. Dan komt de klap niet zo hard aan. Dat hielp bij mij wel...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
ik krijg binnen 4 weken mijn "vonnis". Ben best zenuwachtig, want wat als het zwaarder of juist lichter is dan ik zelf verwacht?
dat is heel moeilijk te zeggen.......Iedereen reageert daar toch anders op.....Er is geen vast recept te geven....quote:En wat na het "vonnis"? Wat ga ik dan doen?
Dat hoeft zeker niet. Maar het hangt helemaal van je persoonlikj situatie af......Je thuissituatie, je werk....quote:Val ik in een zwart gat,
Ja, moet je wel vragen.....GGZ kan je zeker helpen. Maar nooit genezen. Kan niet...quote:of is er iets van begeleiding?
quote:Ik ben vaak vastgelopen in mijn leven, meer dan goed voor mij is. Ik miste ook het laatste stukje van mijn puzzel. Maar ik het enorm het gevoel dat ik dat eindelijk gevonden heb.
Gelukkig heb ik een lieve vrouw die veel in mij investeert, en veel geduld heeft met mij.
Jij bedoeld www.autsider.nl?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 21:29 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Jazeker. Dat is zeer nuttig. Het kan veel ellende voorkomen. Meer begrip over en weer....
Ik vraag mij af of er al dergelijk workshop via Autsider worden georganiseerd....?
Ja, dat is ook heel rot.......Je kan het daar niet over hebben zonder ruzie te krijgen....Zwaar frustrerend is dat......quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:03 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Echt heel naar voor je dat je ouders hierin dan mss meer bezig zijn met zichzelf dan met wat het voor jou betekent.
Ja, prof. ondersteuning ja....En broers en zussen hebben wel begrip, dat scheelt...Buren ook. Etc..Maar ja, dezelfde generatie, scheelt heel veel...quote:Heb je wel iemand anders bij wie je terecht kan met jouw verhaal en wat het met jou doet?
We zijn niet voor niksquote:Op zaterdag 27 januari 2007 22:55 schreef Juup© het volgende:
[..]
Wrom vind je het moeilijk, als ik vragen mag? Confronterend?quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja, idd. Maar ben zelf nooit bij bijeenkomsten geweest. Vind ik ook moeilijk....
Nou ja, alleemaal vreemde mensen is best eng,,,,quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:11 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Wrom vind je het moeilijk, als ik vragen mag? Confronterend?
kost veel stress ja...quote:Ik ga binnenkort naar een bijeenkomst voor partners van autisten, die wordt door een andere instantie georganiseerd. Vind ik ook doodeng
Nou ja, er wordt in ieder geval niet verwacht dat je zogenaamd "sociaal" doet zoals de maatschappij sociaal gedefineerd heeft.quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:12 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Nou ja, alleemaal vreemde mensen is best eng,,,,
[..]
kost veel stress ja...
Ja ,das waar......Maar ja, die indrukken zijn erg vermoeiend.......Het komt knalhard binnen allemaal...quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:13 schreef Mirage het volgende:
[..]
Nou ja, er wordt in ieder geval niet verwacht dat je zogenaamd "sociaal" doet zoals de maatschappij sociaal gedefineerd heeft.
Wie is wijquote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:05 schreef DuchessX het volgende:
[..]
Waar en wanneer kunnen wij ons inschrijven?![]()
Ik weet zeker dat hier veel belangstelling voor zal zijn![]()
quote:Op zaterdag 27 januari 2007 23:14 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ja ,das waar......Maar ja, die indrukken zijn erg vermoeiend.......Het komt knalhard binnen allemaal...
Waardevolle bijdrage juist! 'Sorry' hoeft nietquote:Op zondag 28 januari 2007 00:15 schreef seeya_40 het volgende:
Knip
quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
Goed, nog leuke en minder leuke Aspergeranecdotes.
Knip
Volgens mij hebben we vergelijkbare ervaringen op dit gebied.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:10 schreef DuchessX het volgende:
[..]
![]()
Zit herkenbaar materiaal tussen idd
Gelukkig heb ik niet van die lompe actiesquote:Op zondag 28 januari 2007 13:13 schreef Floripas het volgende:
[..]
Volgens mij hebben we vergelijkbare ervaringen op dit gebied.
Anecdotes!quote:Op zondag 28 januari 2007 13:16 schreef Juup© het volgende:
[..]
Gelukkig heb ik niet van die lompe acties
Mijn vader dus wel (refererend aan het baarmoederhalskankeronderzoek (mooi woord voor scrabble of galgje)), die is echt lomp en snapt dat ook niet.
Vrouw is net naar de kapper geweest en ziet er goed uit (ziet er altijd goed uit). Wij komen bij mijn ouders en het eerste dat mijn vader tegen mijn vrouw zegt is "goh, wat is jouw haar dood"quote:
Misscihien wilden ze dat wel, maar konden ze het niet vanwege hun beperkingen.quote:Op zondag 28 januari 2007 01:25 schreef HeaRt_woRm het volgende:
b]Maar waren ze intelligent, alleen jammer dat ze er niks mee deden![/b]
Je hoeft je niet te verontschuldigen. Je levert een mooie bijdrage, hoor.quote:Op zondag 28 januari 2007 00:15 schreef seeya_40 het volgende:
Als eerste moet ik zeggen dat ik niet heel het topic heb gelezen, sorry.
Mijn jongste broertje heeft Asperger, is zeer hoogbegaafd en heeft ADD. Weet niet precies wat het allemaal met elkaar te maken heeft, maar heb er al genoeg van gemerkt.
Eerst ff wat achtergrond informatie: Ik ben zelf 19 (bijna 20), mijn oudste broertje 17 en mijn jongste broertje bijna 13. Mijn ouders wonen bijna 2 jaar apart en zijn ongeveer 1,5 jaar geleden ook echt gescheiden. F (zo zal ik mijn jongste broertje verder noemen ivm zijn privacy) heeft toen hij 1 jaar was een zware hersenvliesontsteking gehad. Al zolang ik me kan herinneren ondervindt/ondervond hij daar problemen van. Op een gegeven moment, heeft hij Remedial Teaching gehad voor zijn motorische ontwikkeling. De vrouw die hem dat gaf zag dat er meer dingen niet 'klopten'. Toen zijn mijn ouders de hele mallemolen van IQ-testen en psychiaters ingegaan. (Met slechte, onaardige psychiaters enzovoorts).
Uiteindelijk bleek dat F hoogbegaafd was en ADD heeft. Toen mijn broertje een jaar of tien was zijn ze er achter gekomen dat hij het syndroom van Asperger had. Daarvoor heeft hij op een groep gezeten met allemaal kinderen die hetzelfde hebben en daar heeft hij toen veel van geleerd. Nu is hij bijna 14. Elke dinsdagavond gaat hij naar Eindhoven om daar ook naar een groep te gaan. Dat is zijn uitlaatklep. Kinderen die hetzelfde zijn als hij. Zo kan hij zijn week weer door. Ze knutselen bijv audiosystemen in elkaar enzo.
Zal er nu over vertellen wat ik ervan heb gemerkt. Nou ja, vreselijk veel eigenlijk. Mijn broertje kan onuitstaanbaar zijn. Zodra iets niet loopt zoals gepland dan breekt de hel los. Gruwelijke woedeuitbarstingen zijn het gevolg. Vooral mijn moeder heeft hier heel veel last van, omdat zij er niet altijd even goed mee om kan gaan. Mijn vader heeft er minder last van. Maar ja, dat is redelijk logisch, mijn broertje is bijna alleen in het weekend bij hem. Mijn moeder moet zorgen dat mijn broertje naar school gaat. Daar heeft hij namelijk een hekel aan. Als ik het goed heb doet F nou 3 atheneum, maar met slechte resultaten. Hoogbegaafdheid gecombineerd met ADD/Asperger is geen makkelijke combi om mee naar school te gaan.
Nu ik in Leeuwarden woon en de rest van mijn gezin in Vught kan ik er veel beter mee omgaan. Als ik thuis ben merk ik dat ik mijn broertjes vreselijk heb gemist en is F ook super lief. Nog steeds vindt hij het moeilijk zich aan te passen, maar hij is minder actief en aandachtvragend (is dit AZN?) als vroeger. Nog steeds krijg ik veel van de ruzies thuis mee maar ik kan me er beter van afsluiten. Dat moet ook wel, anders ga ik er zelf aan onderdoor. Zelf ben ik trouwens ook wel eens 'bang' om een vorm van autisme te hebben, maar ik ondervind er niet zoveel last van dat ik het wil uitpluizen. Ook mijn oudste broertje heeft veel gedragsproblemen. Bij hem weten we ook niet goed waarmee het te maken heeft.
Al met al is dit een vreselijk lang verhaal geworden, met een vreselijk gecompliceerde gezinssituatie. Sorry daarvoor. Wilde alleen iets vertellen over mijn broertje en dat is dus een lang verhaal. Sorry!!
Er kan wel sprake zijn van een erfelijke component. Niettemin heeft iedereen wel een of meer kenmerken van autisme. Een paar kenmerken maakt nog niet van iedereen een autist....quote:Op zondag 28 januari 2007 09:54 schreef nummer_zoveel het volgende:
-knip-
Maar m'n ouders waren ook wel een beetje zo. Misschien ben ik ook wel gewoon zo opgevoed, en is het verder geen 'syndroom'.
Wat is daar nou fout aan?quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
Kobus is VVD-lid. Ik nam hem eens mee naar een groep vrienden die allemaal GroenLinks stemmen, we zouden samen naar een debat gaan. Kobus kende deze mensen nog niet.
Iemand uit groep, plagend: "Zo, heb je je rechtse tuig meegenomen?"
Kobus: "Ik eet GroenLinksers voor mijn ontbijt."
Floripas:Kom, we gaan.
Voor mij enorm herkenbaar. Ook als zo'n auto achter mij zit op de snelweg dan word ik gespannen en wil ik weg.quote:Op zondag 28 januari 2007 12:21 schreef Floripas het volgende:
"
Rein: "Dat is een onvriendelijke auto. Daar stap ik liever niet in."
Rest gezelschap:![]()
Rein: "Moet je dat nare gezicht op de voorkant eens zien. Die auto kijkt heel gemeen en roofdierachtig."
Hij rijdt ook het liefst in een hondenkoptrein.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:08 schreef Juup© het volgende:
[..]
Voor mij enorm herkenbaar. Ook als zo'n auto achter mij zit op de snelweg dan word ik gespannen en wil ik weg.
Ik heb echt nul kenmerken van autisme. Nihil, niks, nada.quote:Op zondag 28 januari 2007 13:55 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Er kan wel sprake zijn van een erfelijke component. Niettemin heeft iedereen wel een of meer kenmerken van autisme. Een paar kenmerken maakt nog niet van iedereen een autist....
Ik kan dat niet voor je inschatten.....Dan moet ik je persoonlijk leren kennen....Alleen uit post halen valt immers niet mee en is onmogelijk...quote:Op zondag 28 januari 2007 14:15 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik heb echt nul kenmerken van autisme. Nihil, niks, nada.
Ik scoor echt 1 en 0 op dat soort tests, zelfs als 10 en 15 normaal is.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Ik kan dat niet voor je inschatten.....Dan moet ik je persoonlijk leren kennen....Alleen uit post halen valt immers niet mee en is onmogelijk...
De kans dat je niks heeft van alle kenmerken die voor autisme bestaan is bijzonder klein......Zelfs weet je dat vaak niet eens van jezelf......Maar misschien zijn er wel uitzonderingen die de regel bevestigen; jij kan daar best 1 van zijn...![]()
Als jij psychodiagnostisch door de mangel wordt gehaald, dan is de kans bijzonder groot dat je allicht iets vindt...Maar ja, spijkers op laag water moet je nooit zoeken, heeft ook geen zin..
Prijs je gelukkig, het scheelt heel veel....![]()
Ja, dat is bijzonder.........Ik geloof eerlijk gezegd dat jij op sociaal vlak bijzonder empathisch sterk bent....Die indruk had ik al langer van je.....quote:Op zondag 28 januari 2007 14:30 schreef Floripas het volgende:
[..]
Ik scoor echt 1 en 0 op dat soort tests, zelfs als 10 en 15 normaal is.
Helemaal. Het ergste is dat het een maatschappij van kuddelopen is.....Zo conformistisch allemaal....Ik vind de maatschappij dan ook volstrekt achterlijk. Achterlopend zou ik willen zeggen. Onderontwikkeld en erg simplistisch..quote:Aan alle autisten: ik snap dat het soms (en soms ook wel vaak) klote is. Dat je je anders voelt, onbegrepen. Een beetje als een kat in een hondenwereld, die wordt geacht ook te kwispelen als-ie blij is en te blaffen als-ie iets wel zeggen. Ik weet dat het vervelend is als het druk is en je prikkels niet uit kunt zetten.
Ja, als een pitbull ergen je tanden in te zetten...om nooit meer los te laten.....quote:Maar het is niet verboden er zo nu en dan plezier aan te beleven. Is er iemand die zich zo toegewijd kan concentreren als jij?
Soms wel, ja....Maar dat rechtsvaardigheidsgevoel brengt je vaak tot razernij......Niet voor niets was ik vaak woest over het kabinetsbeleid en vooral op de VVD....quote:Ik niet, hoor. Zet je rechtvaardigheidsgevoel ons eigenlijk niet allemaal te kijk, met ons relativeringsvermogen?
Nee, dat niet.....Als snappen dat sommigen niet......quote:Is het niet heerlijk om helemaal op te gaan in je fieps, zou je die willen missen?
Nee, dat niet, maar anderen vinden je al gauw raar....Wereldvreemd. Ik merkt het zelfs hier...quote:De mensen die van je houden, zouden die een knop om zetten om je autist af te maken als ze het zouden kunnen? Nee, toch?
Tja, wat zal ik zeggen. Euuhmmm, herkenbaar?quote:Op zondag 28 januari 2007 14:39 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Helemaal. Het ergste is dat het een maatschappij van kuddelopen is.....Zo conformistisch allemaal....Ik vind de maatschappij dan ook volstrekt achterlijk. Achterlopend zou ik willen zeggen. Onderontwikkeld en erg simplistisch..![]()
[..]
Ja, als een pitbull ergen je tanden in te zetten...om nooit meer los te laten.....
[..]
Soms wel, ja....Maar dat rechtsvaardigheidsgevoel brengt je vaak tot razernij......Niet voor niets was ik vaak woest over het kabinetsbeleid en vooral op de VVD....
;y
[..]
Nee, dat niet.....Als snappen dat sommigen niet......
[..]
Nee, dat niet, maar anderen vinden je al gauw raar....Wereldvreemd. Ik merkt het zelfs hier...![]()
Voor de buitenstaander is dat onderscheid moeilijk te maken. Maar een autist heeft een wezenlijk verschil: hij kan prikkels niet filteren. Dus je blijft de zoem van de computer horen, de snelweg, de andere mensen in het café even hard als de persoon waarmee je praat, enzovoorts.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:54 schreef ThE_ED het volgende:
Ik heb vaak wel iets van waar eindigt een opvallende karaktertrek en waar begint autisme?
Eens. Maar de stap naar her c.q. erkenning van jezelf kan moeilijk c.q. zwaar zijn. Maar als je eenmaal eerlijk tegen jezelf kunt en durft te zijn dan ben je op de juiste weg (eigen ervaring).quote:Op zondag 28 januari 2007 14:52 schreef Floripas het volgende:
Het klinkt een beetje als hippie-nonsens, maar blij zijn met wie en wat je bent en je niet minderwaardig (òf superieur...) voelen helpt al een heel eind, zie ik in mijn omgeving.
Je bent quirky. Je bent leuk. Je bent geen massaschaap. Probeer het ook niet te zijn. Zoek vrienden die het ook niet zijn. Toch?quote:Op zondag 28 januari 2007 14:57 schreef Juup© het volgende:
[..]
Eens. Maar de stap naar her c.q. erkenning van jezelf kan moeilijk c.q. zwaar zijn. Maar als je eenmaal eerlijk tegen jezelf kunt en durft te zjn dan ben je op de juiste weg (eigen ervaring).
Dat valt vaak niet mee.......Mensen vinden je al gauw superarrogant....quote:Op zondag 28 januari 2007 14:52 schreef Floripas het volgende:
Het klinkt een beetje als hippie-nonsens, maar blij zijn met wie en wat je bent en je niet minderwaardig (òf superieur...) voelen helpt al een heel eind, zie ik in mijn omgeving.
Is dat altijd zo? Volgens mij niet.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:57 schreef Floripas het volgende:
[..]
Voor de buitenstaander is dat onderscheid moeilijk te maken. Maar een autist heeft een wezenlijk verschil: hij kan prikkels niet filteren. Dus je blijft de zoem van de computer horen, de snelweg, de andere mensen in het café even hard als de persoon waarmee je praat, enzovoorts.
Maar dat heeft niets met autisme te maken.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat valt vaak niet mee.......Mensen vinden je al gauw superarrogant....
Eens. Zulke mensen zouden ook nooit vrienden worden van mij. Ik heb een hekel massaschapen c.q. kuddedieren.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef Floripas het volgende:
[..]
Je bent quirky. Je bent leuk. Je bent geen massaschaap. Probeer het ook niet te zijn. Zoek vrienden die het ook niet zijn. Toch?
Die anecdotes in mijn eerdere post zijn geen pogingen tot gevoel voor humor, maar heel serieuze reacties van vrienden van mij. Ze zien er de lompe botheid of de "andersheid" er nie van in tot ik het uitleg. Jij toch wel, neem ik aan?quote:Op zondag 28 januari 2007 15:00 schreef ThE_ED het volgende:
[..]
Is dat altijd zo? Volgens mij niet.
En dan nog; als iemand bot reageert is dat dan autistisch of is hij gewoon bot? Of zelfs ingewikkelde, als iemand met asperger bot reageert ligt dat dan asperger of aan zijn botte karakter? Ik denk dat die vragen heel moeilijk te beantwoorden zijn.
quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Dat heb ik vaker gezien. Vooral dat verlegenheid wordt verward met arrogantie en het verbeteren van mensen die iets onjuists zeggen met drammerige pedanterie.quote:Op zondag 28 januari 2007 14:59 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Maar is dat dan omdat ze gewoon een bot karakter hebben of is dat omdat ze autistisch zijn.quote:Op zondag 28 januari 2007 15:01 schreef Floripas het volgende:
[..]
Die anecdotes in mijn eerdere post zijn geen pogingen tot gevoel voor humor, maar heel serieuze reacties van vrienden van mij. Ze zien er de lompe botheid of de "andersheid" er nie van in tot ik het uitleg. Jij toch wel, neem ik aan?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |