abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 27 januari 2007 @ 20:59:56 #1
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45736575
Wie hier heeft er een relatie, een goede vriendschap of een familieband met een Asperger of ander autist, maar is zelf niet autistisch? Wie is autistisch en heeft een nauwe band met een niet-autist? Wat zijn je ervaringen, waarin begrijp je elkaar niet? Als je ruzie hebt, waar gaat het dan over? En waarin vind je elkaar juist wel weer heel goed?
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:02:22 #2
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45736665
Ik bedenk me nu dat het lomp is om alle autisme op één hoop te gooien met Asperger. Dat komt omdat ik alleen maar een bult Aspergers ken, en niet één autist van een andere categorie. Mensen met ervaringen daarover zijn natuurlijk ook hartstikke welkom.

*zet wijnfles maar weer even weg*
pi_45736677
alvast een TVP.......Helaas heb ik zelf geen ervaringen.....maar wil het graag hier volgen...
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:03:47 #4
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45736719
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:02 schreef EchtGaaf het volgende:
alvast een TVP.......Helaas heb ik zelf geen ervaringen.....maar wil het graag hier volgen...
Jij bent dus autist? Dan heb je toch wel één of andere nauwe relatie gehad met niet-autisten, of zijn al je familieleden het ook?
pi_45736981
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:03 schreef Floripas het volgende:

[..]

Jij bent dus autist?
Asperger, ja.
quote:
Dan heb je toch wel één of andere nauwe relatie gehad met niet-autisten,
Tja, wat versta je onder een relatie.......Ik bedoel, ik woon met niemand samen en heb dat ook nooit gedaan...
quote:
of zijn al je familieleden het ook?
Nee, ik ben de enige bmw.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:14:37 #6
2004 sunshine
Still shining!
pi_45737114
Als ambulant woonbegeleider heb ik met autisme te maken in verschillende verschijningsvormen. Je maakt hele leuke dingen mee, maar ook hele verdrietige. Een leuke vind ik als ik een client begeleid bij het schoonmaken. Hij telt overal bij, dus ook als ie zijn sopdoekje in de emmer uitspoelt. Hij telt dan tot drie, en als het doekje verkeerd terecht komt, of als ie wordt afgeleid, moet ie opnieuw beginnen.
Pleun, B'Elana, Isama bin Poesie, Floppie, Speedy, Miep, Linux en Flip!
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:15:41 #7
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45737156
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:10 schreef EchtGaaf het volgende:
Nee, ik ben de enige bmw.
Dan heb je toch nauwe banden met je familie? Dan zul je daar toch ook wel eens wrijvingen hebben gehad?
pi_45737178
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:14 schreef sunshine het volgende:
Als ambulant woonbegeleider heb ik met autisme te maken in verschillende verschijningsvormen. Je maakt hele leuke dingen mee, maar ook hele verdrietige. Een leuke vind ik als ik een client begeleid bij het schoonmaken. Hij telt overal bij, dus ook als ie zijn sopdoekje in de emmer uitspoelt. Hij telt dan tot drie, en als het doekje verkeerd terecht komt, of als ie wordt afgeleid, moet ie opnieuw beginnen.
Een zekere dwangmatigheid komt bij autisme vaker voor. AS+OCS = co-morbiditeit (OCS=Obsessieve Compulsieve Stoornis.....)
pi_45737221
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:15 schreef Floripas het volgende:

[..]

Dan heb je toch nauwe banden met je familie?
Ja, gelukkig wel......
quote:
Dan zul je daar toch ook wel eens wrijvingen hebben gehad?
Nou zeker weten. Mijn ouders begrijpen er geen hol van, wat ik heb...Ik kan het ze niet uitleggen. Erg frustrerend is dat......Ze vinden het gewoon eng...

Broer en zus gaat beter..

Snel ruzie, driftig, snel gekwetst....
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:19:39 #10
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45737290
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:16 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Een zekere dwangmatigheid komt bij autisme vaker voor. AS+OCS = co-morbiditeit (OCS=Obsessieve Compulsieve Stoornis.....)
Is dat hetzelfde als dwanggedachten? Dat kom ik ook heel vaak tegen. Gedachte:
"Ik hou van mijn moeder. Maar laatst heeft een autist zijn moeder vermoord. Dat betekent dat ik ook mijn moeder zou kunnen vermoorden. Maar ik wil mijn moeder helemaal niet vermoorden! Maar nou heb ik het al gedacht, nou ga ik het vast doen. Ik hou vast niet van mijn moeder als ik zulke dingen denk. Maar ik hou wel van mijn moeder! Maar die autist die z'n moeder had vermoord ook! Dus dan kan ik het ook! Oh neeeeeeeeeeeeeee!!!!!"
Van iemand die overigens geen vlieg kwaad doet en nooit zijn moeder zou vermoorden, maar goed.
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:21:22 #11
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45737356
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:17 schreef EchtGaaf het volgende:
Broer en zus gaat beter..

Snel ruzie, driftig, snel gekwetst....
Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.
pi_45737613
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:19 schreef Floripas het volgende:

[..]

Is dat hetzelfde als dwanggedachten? Dat kom ik ook heel vaak tegen.
Yep. Dat valt daar ook onder, ja. OCS= Obsessieve Compulsieve Stoornis. (in Engels: OCD). Die dwanggedachten vallen onder het eerste woord Obsessie. Compulsies zijn dwanghandelingen.....Bedie terug te voeren op een stoornis........Ik zoek de DSM IV wel ff erbij...
quote:
Gedachte:
"Ik hou van mijn moeder. Maar laatst heeft een autist zijn moeder vermoord. Dat betekent dat ik ook mijn moeder zou kunnen vermoorden. Maar ik wil mijn moeder helemaal niet vermoorden! Maar nou heb ik het al gedacht, nou ga ik het vast doen. Ik hou vast niet van mijn moeder als ik zulke dingen denk. Maar ik hou wel van mijn moeder! Maar die autist die z'n moeder had vermoord ook! Dus dan kan ik het ook! Oh neeeeeeeeeeeeeee!!!!!"

Van iemand die overigens geen vlieg kwaad doet en nooit zijn moeder zou vermoorden, maar goed.
Herken dit helemaal. Het heeft ook te maken met spanningsopbouw. Spanning loopt erg hoog op, en dan krijg je dergelijk dwanggedachten. Spanning kan erg hoog oplopen als gevolg van slechte coping mechanismen.....Echter dwangmatigheid kan ook in de aanleg zijn bepaald. Het is deels aanleg, deels ontwikkeling....

Het hangt ervan in hoeverre je copingmechanismen werken......Kan de spanning weer afvloeien, zo ja, dan zal dat niet zo gauw vertalen naar uitgaande agressie......Hang dus van het individu af.....

Maar ik herken die angst helemaal. Ik zou ook iemand in elkaar kunnen slaan, als ik in mijn eer gekrenkt voelt e.d.. Hoop nooit dat het gebeurt......
pi_45737677
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:21 schreef Floripas het volgende:

[..]

Ik heb overwogen om workshops op te zetten om "normale" mensen die relaties hebben met aspergers wat dichter bijelkaar te brengen. Iets uitleggen over omgangsvormen enzo. Lijkt me best vaak nodig.
Jazeker. Dat is zeer nuttig. Het kan veel ellende voorkomen. Meer begrip over en weer....

Ik vraag mij af of er al dergelijk workshop via Autsider worden georganiseerd....?
pi_45737773
Oja, Floripas DSM IV voor OCS:
quote:
Diagnostische criteria angststoornissen 300.3 (uit DSM-IV)

A Ofwel dwanggedachten ofwel dwanghandelingen.

Dwanggedachten zoals gedefinieerd door 1) 2) 3 ) en 4)
1 recidiverende en aanhoudende gedachten, impulsen of voorstellingen, die gedurende bepaalde momenten van de stoornis als opgedrongen en misplaatst beleefd worden, en die duidelijk angst of lijden veroorzaken;
2 de gedachten, impulsen of voorstellingen zijn niet eenvoudig een overdreven bezorgdheid over problemen uit het dagelijkse leven;
3 betrokkene probeert deze gedachten, impulsen of voorstellingen te negeren of te onderdrukken, of die te neutraliseren met andere gedachten of handelingen;
4 betrokkene is zich ervan bewust dat de dwangmatige gedachten, impulsen of voorstellingen het product zijn van zijn eigen geest (niet van buitenaf opgelegd bv. bij hypnose).

Dwanghandelingen zoals gedefinieerd door 1) en 2)
1 zich herhalend gedrag (bv. handen wassen, opruimen, controleren) of psychische activiteit (bv. bidden, tellen, in stilte woorden herhalen) waartoe betrokkene zich gedwongen voelt in reactie op een dwanggedachte, of zich aan regels houden, die rigide moeten worden toegepast;
2 de gedragingen of psychische activiteiten zijn gericht op het voorkomen of verminderen van het lijden, of op het voorkomen van een bepaalde, gevreesde gebeurtenis of situatie. Deze gedragingen of psychische activiteiten tonen echter geen realistische samenhang met de gebeurtenis die geneutraliseerd of voorkomen moet worden, of zijn duidelijk overdreven.

B Op een bepaald moment in het beloop van de stoornis is betrokkene zich ervan bewust dat de dwanggedachten en dwanghandelingen overdreven of onredelijk zijn. (Noot:dit is niet op kinderen van toepassing)

C De dwanggedachten of -handelingen veroorzaken duidelijk lijden. Zij kosten veel tijd (nemen meer dan 1 uur per dag in beslag) of verstoren in significante mate de normale routine van betrokkene, het beroepsmatig functioneren (of de studie op school) of de gebruikelijke sociale activiteiten of relaties met anderen.

D Indien een andere As I-stoornis aanwezig is, is de inhoud van de dwanggedachte of -handeling daartoe niet beperkt (bv . preoccupatie met voedsel bij een eetstoornis, haartjepluk bij een trichotillomanie, bezorgdheid over het uiterlijk bij een stoornis in de lichaamsbeleving, preoccupatie met middelen als een stoornis in het gebruik van middelen aanwezig is, preoccupatie met het hebben van een ernstige ziekte bij hypochondrie, preoccupatie met seksuele behoeften of fantasieën bij een parafilie of piekeren over schuld bij een depressieve stoornis).

E De stoornis is niet het gevolg van de directe fysiologische effecten van een middel (drug of geneesmiddel) of een somatische aandoening.

http://www.caleidoscoop.be/inhouden/inhouden12/art12_3_30.html
  zaterdag 27 januari 2007 @ 21:32:42 #15
130955 Floripas
Blast from the past
pi_45737779
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:28 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Yep. Dat valt daar ook onder, ja. OCS= Obsessieve Compulsieve Stoornis. (in Engels: OCD). Die dwanggedachten vallen onder het eerste woord Obsessie. Compulsies zijn dwanghandelingen.....Bedie terug te voeren op een stoornis........Ik zoek de DSM IV wel ff erbij...
[..]

Herken dit helemaal. Het heeft ook te maken met spanningsopbouw. Spanning loopt erg hoog op, en dan krijg je dergelijk dwanggedachten. Spanning kan erg hoog oplopen als gevolg van slechte coping mechanismen.....Echter dwangmatigheid kan ook in de aanleg zijn bepaald. Het is deels aanleg, deels ontwikkeling....

Het hangt ervan in hoeverre je copingmechanismen werken......Kan de spanning weer afvloeien, zo ja, dan zal dat niet zo gauw vertalen naar uitgaande agressie......Hang dus van het individu af.....

Maar ik herken die angst helemaal. Ik zou ook iemand in elkaar kunnen slaan, als ik in mijn eer gekrenkt voelt e.d.. Hoop nooit dat het gebeurt......
Nee, ik denk het niet, als ik zo op ervaring mag afgaan.
pi_45737855
Vermoeden Asperger te hebben, maar hoe te testen? al gelezen?
Vast meer ervaringsdeskundigen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_45737893
Onze zoon heeft een PPD-NOS/MCDD stoornis en terloops zei de kinderpsychiater dat ik volgens hem ook wel een asperger was. Ik verrek het om dit als diagnose te erkennen omdat het niet onderbouwd is maar er zijn wel zaken die herkenbaar zijn vooral communicatie met mijn partner en inderdaad de spanningsopbouw die is gewoon vreselijk, dat heeft al meubilair gekost en ik weet dat dat eigenlijk een afleiding is van iets wat zich op de andere persoon zou moeten richten. Met andere woorden, mijn vrouw heeft geluk en de stoel heeft pech.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_45737949
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:32 schreef Floripas het volgende:

[..]

Nee, ik denk het niet, als ik zo op ervaring mag afgaan.
Kij iedereen heeft altijd wel iets, waarin hij/zij in herkent. Hetzelfde geldt voor autisme. Iedereen heeft namelijk een of meer kenmerken....Vandaar dat classificatie middels DSM IV plaatsvindt...Je moet aan een minimum aantal eisen voldoen...vb 3 uit 5 etc...

Voor OCS moet je ook officieel gediagnosticeerd worden. Ook door een test psycholoog....
pi_45737977
misschien is het handig voor de mensen die eigenlijk niet goed weten wat asperger inhoudt, maar wel geinteresseerd zijn, een beeld te schetsen van wat het ongeveer inhoudt ?
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_45738060
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:39 schreef Mirage het volgende:
misschien is het handig voor de mensen die eigenlijk niet goed weten wat asperger inhoudt, maar wel geinteresseerd zijn, een beeld te schetsen van wat het ongeveer inhoudt ?
Ik heb ff url gezocht.....Googlen lever vele treffers op.....

http://www.autsider.net/spectrum/asperger-syndroom.htm
pi_45738221
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:34 schreef Skv het volgende:
Vermoeden Asperger te hebben, maar hoe te testen? al gelezen?
Vast meer ervaringsdeskundigen.
Dit topic is een gevolg uit dat topic. En dat had je ook gezien als je het hele topic gelezen had
pi_45738243
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:39 schreef Mirage het volgende:
Vermoeden Asperger te hebben, maar hoe te testen? bevat ook informatie.
pi_45738422
Mijn moeders vriend is autist. Of het Asperger is zou ik niet weten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_45738497
TVP

Ik ben niet gek, ik ben ...
pi_45738693
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 21:47 schreef Light het volgende:

[..]

Dit topic is een gevolg uit dat topic. En dat had je ook gezien als je het hele topic gelezen had
ff snel doorgescrolled, sorry.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')