abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45721397
Hallo,

Een week of wat geleden wees een leraar van het vak recht me erop dat er een wet bestaat in nederland waardoor je binnen 6 maanden na aankoop van een product terug kunt naar de winkel als ie kapot is. Omdat dit binnen de 6 maanden is is het dan blijkbaar aan de verkoper om te bewijzen of je hem zelf stuk hebt gemaakt of niet, dit is natuurlijk onmogelijk en daarom heb je dan blijkbaar recht op een vervanging van het product of geld terug.

Ik ben niet zo'n kei met het wetboek online doorzoeken en heb weinig kunnen vinden hierover. Heeft iemand toevallig enig idee wat de letterlijke tekst is van die wet en waar ik hem kan vinden?

Mocht het zo zijn dat ik de wet in essentie goed heb hierboven, klopt het dan dat wat voor beleid of algemene voorwaarden dat verkooppunt zelf heeft de wet daar toch altijd boven staat en ik dus gewoon onmiddelijk recht heb op een nieuw product of mijn geld terug?

Bij voorbaat dank!
  zaterdag 27 januari 2007 @ 11:51:20 #2
66825 Reya
Fier Wallon
pi_45721501
Wellicht kun je deze vraag beter in WGR stellen?
pi_45721726
Oh, sorry, dacht dat ie in politiek wel paste. Schopje van een mod?!
pi_45721795
Opgepikt vanuit de AT lijst

http://www.jurofoon.nl/ju(...)koop_en_garantie.asp
quote:
Nieuwe wet 'Koop en Garanties'
Gepubliceerd: 8 mei 2003

Goed nieuws voor consumenten. Een nieuwe wet, 'Koop en Garanties', die per 1 mei 2003 in werking is getreden, biedt consumenten zes maanden garantie op nieuwe aankopen.

Product en Consumentenkoop
De wet vloeit voort uit een Europese richtlijn wet, zodat alle consumenten binnen de binnen de Europese Unie dezelfde bescherming genieten. Het betreft alleen om koop van producten. Ook moet het gaan om de koop van producten voor particulier gebruik bij een professionele verkoper (consumentenkoop), en mag het niet gaan om bederfelijke producten. De nieuwe wet geldt dus niet wanneer u fruit koopt, een reis boekt, een verzekering afsluit, een loodgieter inhuurt of bij een particulier een tweedehands auto koopt. De wet is wel van toepassing op de koop van een huisdier.

Zes maanden garantie
Sinds 1 mei heeft u als consument recht op een standaard minimum garantie van zes maanden. Gaat een product binnen deze periode defect, dan kunt u de verkoper aanspreken. Het moet wel gaan om een gebrek dat al bestond toen u het product aanschafte. De bewijslast ligt gedurende de garantieperiode bij de verkoper. Hij moet aantonen dat het product bij verkoop in orde was of dat u het zelf verkeerd heeft gebruikt. In veel gevallen een moeilijke opgave voor de verkoper.
Dus, in het geval dat het product binnen 6 maanden na aankoop defect blijkt, heb jij -tenzij de verkoper kan aantonen dat jij het defect hebt veroorzaakt- recht op een nieuw of vervangend product. Kan de verkoper dat niet leveren, dan heb je het recht om je geld terug te vragen.
Verjaardagen zijn gezond -
hoe meer je er hebt, des te langer je leeft
  zaterdag 27 januari 2007 @ 12:09:18 #5
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_45721931
POL -> WGR.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_45721982
Dankjewel!

Maar klopt het dan ook dat ik meteen recht heb op een nieuw of vervangend product of geld terug of mogen ze ook zeggen van; Ja ons beleid is dat we hem dan opsturen naar ( bv Sony ) en dat ze hem dan repareren? Of kan ik gewoon eisen dat ik op dat moment een nieuw of vervangend product of geld teurg wil? Heb namelijk geen zin het betreffende product een tijd te moeten missen.
pi_45722326
Nee, dat heb je niet. Althans, niet direct.
quote:
Een ondeugdelijk product is een product dat gebreken vertoont. Als u bijvoorbeeld een bankstel hebt gekocht dat al snel scheurt op de naden, hoeft u dit niet te accepteren. De verkoper is verplicht de gebreken te verhelpen. Als herstel niet mogelijk is, hebt u recht op vervanging door een identiek bankstel of ontbinding van de koopovereenkomst. In het laatste geval kunt u uw geld terugeisen. De gebreken moeten wel zo ernstig zijn dat zij beëindiging van de koopovereenkomst rechtvaardigen. In andere gevallen ligt een korting op de koopprijs voor de hand. Als bijvoorbeeld de door u gekochte auto een defect achterlicht heeft, kunt u de koop niet ongedaan maken. Als de koop ontbonden wordt en het product is al wat ouder, is het redelijk dat er een vergoeding voor het gemaakte gebruik van de koopprijs wordt afgetrokken. De hoogte hiervan is afhankelijk van de gemiddelde levensduur van het product en de duur en intensiteit van het gebruik.
Een aanbod tot levering van een geheel ander vervangend product hoeft u niet te accepteren. Ook een tegoedbon mag u weigeren.
Daarbij geldt als richtlijn voor de verkoper:
quote:
U mag de consument niet doorverwijzen naar de fabrikant, want u bent de overeenkomst aangegaan. Nadat u de consument geholpen heeft, kunt u wel proberen de kosten nog te verhalen op de fabrikant.

De reparatie of vervanging mag de consument geen ernstige overlast bezorgen of extra geld kosten. Om dat te voorkomen, kunt u de consument tijdelijk een leenexemplaar aanbieden.
De verkoper mag jou dus niet direct doorsturen naar de fabrikant ("Neem maar contact op met Sony.") Voor zover ik weet mag de verkoper het defecte product wèl opsturen naar de fabrikant voor herstel ("Wij sturen het apparaat op naar Sony voor reparatie.")

Als het bijvoorbeeld gaat om een mp3 speler, dan kun je niet eisen dat je een vervangend apparaat krijgt voor de tijd dat de jouwe in reparatie is. Betreft het een televisie o.i.d. dan mag dat wel; immers een paar weken zonder televisie veroorzaakt (voor de meeste mensen en in alle redelijkheid) meer overlast dan een paar weken zonder mp3 speler.
pi_45722387
Bedankt! Ik denk dat ik nu genoeg informatie heb om mee verder te gaan!!
pi_45722459
Even uit interesse, met wat voor product heb je een probleem en waar heb je 't gekocht?
pi_45725032
Headset bij de Radiobeurs te Tilburg.
pi_45727377
Toevallig een Logitech?
r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
pi_45727667
Nope, Sony.
pi_45728066
en voor de regelgeving, het betreft hier burgerlijk wetboek boek 7 en dan met name artikel 17 en 21 (herstel/vervanging/betaling) en artikel 18 tweede punt (6 maanden regel waarin de verkoper het bewijsprobleem heeft)
pi_47745445
-Als je niks zinnigs toe te voegen hebt, blijf dan weg-

[ Bericht 87% gewijzigd door Sjeen op 28-03-2007 14:31:45 ]
Stem hier:
De term EUROCENT
pi_47748798
Ik kocht in Oktober 2006 een Sony camera bij Bol.com. 3 maanden later ging het ding kapot. Sony gebeld en die vertelden mij dat het een bekend probleem is, niet mijn schuld en hij wordt kosteloos gerepareerd.
Ik heb geprobeerd een nieuw product te 'eisen', voor zover je iets te eisen hebt, maar helaas Bol.com werkt absoluut niet mee, aantal keer gebeld, ik zou per mail antwoord krijgen wat niet niet gebeurde (wel mail maar geen antwoord). Camera is 2 maanden weggeweest en nu is ie gerepareerd

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 28-03-2007 14:21:22 ]
pi_47752325
Je hebt ook niet automatisch recht op een nieuw apparaat - je hebt recht op een gratis herstel. Is dat niet mogelijk, dan heb je recht op vervanging of teruggave van het aankoopbedrag (al dan niet met verrekening van een bepaald gebruikspercentage), dit doorgaans naar keuze van de verkopende partij. Dat laatste gebeurt vooral wanneer de verkoper/leverancier daarvoor kiest, bijvoorbeeld uit omdat ze geen reparatieafdeling hebben of wanneer vervanging voordeliger is dan reparatie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')