Het blijft moeilijk.quote:Op woensdag 24 januari 2007 19:44 schreef sjak het volgende:
Mmm, ik merk dat ik dit soort discussies altijd heel moeilijk vind. We voeden allemaal op op de manier zoals je het het beste vindt en anders is dan al snel een aanval. Ik hoop dat we dit topic open kunnen blijven staan voor elkaar en van elkaar kunnen leren.
Ik zie jouw post ook niet als een aanval. Ik geef aan waarom het niet klopt wat jij denkt/zegt.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:08 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Nou sorry hoor...
Mijn nederige excuses dat ik me niet eerst door 6 websites worstel voor ik me ergens een mening over vorm.
Denk je dat het dan een leukere discussie wordt?
Mss is het idee van zo'n topic wel dat degenen die er ervaring mee hebben hier eens uit komen leggen wat het dan voor hen betekent ipv zo'n lijstje ergens op een site.
Doe nou eens relaxed zeg, niet alles is een aanval...
Oh, en wat ik overigens probeerde te zeggen en wat je ook gelezen zou hebben als je er niet gelijk al vanuit ging dat ik een aanval inzette was dat het mss zo lijkt omdat de reden om bepaalde dingen te doen bii AP zo duidelijk omschreven worden itt de redenen om een schema aan te houden.
Daarom kan (kan!!!!) het lijken alsof dingen overkomen alsof men het beter weet... Ik was mezelf dus al aan het corrigeren zeg maar.
Lees het nog eens zou ik zeggen.
Ehm, nou je hóeft natuurlik niets te zeggen.quote:
Hier staat 'AP komt uit het hart' en dat vind ik dus weer onnodig hard staan tov de ouders die niet aan AP doen, net alsof die alleen maar uit radio met hun kind om gaan. Dat is wat ik bedoelde.quote:Moet ik alle AP idealen naleven om een AP ouder te zijn?
Nee. We zien dat gezinnen in verscheidene omstandigheden leven die mogelijk uitsluiten om alle AP idealen te gebruiken. We willen ook dat ouders weten dat AP geen standaard recept geeft voor ouderschap. Wat we willen is dat ouders begrijpen wat de emotionele en psychologische basisbehoeften van baby’s zijn, zelfs voor de geboorte. Ouders die deze behoeftes (h)erkennen zullen beslissingen nemen gebaseerd op de behoeften van hun kinderen en niet op grond van wat de opvoedingsboeken en andere experts zeggen dat je moet doen. AP komt uit het hart. Als een gevoelige ouder zul je aanvoelen wat je baby nodig heeft, onafhankelijk van de levensomstandigheden.
Ik ben iets... namelijk mezelfquote:Op donderdag 25 januari 2007 12:19 schreef Igraine het volgende:
Ja maar naar mijn idee staan dat soort dingen zoals "AP komt uit het hart" er alleen maar voor mensen die zich daarmee willen identificeren. Die zich dus daadwerkelijk AP-er willen noemen. Zo van "Ik ben iets, namelijk AP-er". Als jij je aan wilt sluiten bij een groep, heb je ook iets nodig waardoor 'jouw groep' beter lijkt dan een andere.
Je hebt ook vrouwen die zich gewoon 'moeder' noemen en zelf de keuze uit allerlei verschillende parenting manieren kiezen. En daarbij wel of geen raakvlakken hebben met AP.
pssst van sjak is jetskequote:Op donderdag 25 januari 2007 12:22 schreef nebelung het volgende:
Ja wat Igraine zegt dus.
Echt, ik heb altijd zoveel woorden nodig
Jarno, als een kind zich normaal ontwikkelt taalt het niet meer naar bv als het 7 jaar is.quote:Op donderdag 25 januari 2007 09:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Er zitten aardige punten in, en ieder moet lekker doen wat -ie zelf wil, maar ik vind het juist voornamelijk tégen de natuur indruisen, deze theorie. Een kind hóórt zelfstandig te worden, zelf dingen te kunnen, niet tot het extreme afhankelijk te zijn van mama (of papa). Er gebeuren veranderingen in het darmstelsel en de spijsvertering waardoor het geven van BV op 7 jarige leeftijd (hoewel ik voorstander ben van BV) eigenlijk gewoon waanzin is, biologisch gezien. Dus nee, natural is het zeker niet wat mij betreft.
En samen slapen? Nooooooooo thank you!.
Maar nogmaals, doe wat je zelf wilt.
Bij AP gaat het om het kijken naar en reageren op de signalen van je kind. Als je kind niet (meer) in de draagdoek wil, als je kind niet samen wil slapen, als je kind niet meer aan de borst wil, dan laat je het gaan en pas je een en ander aan op de nieuwe situatie.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:14 schreef PM-girl het volgende:
Iets wat mij een struikelblok lijkt bij (gedeeltelijk) AP is het loslaten. Dat is als ouder altijd iets moeilijks denk ik, om op een dag meer en meer te moeten vertrouwen op het kunnen van je kind en daarom jezelf terug te trekken. Bij AP kies je in bepaalde gebieden veel later voor het loslaten, zoals het alleen slapen. Het lijkt me dat dat dan moeilijker kan zijn, omdat je het moment uit stelt. (hier wordt het heel praktisch nog uitgesteld, nu pas het wiegje nog, maar geen maanden meer).
Dat geldt misschien ook voor de draagdoek? Dichtbij jou kan een kindje zich kruipend of lopend niet zo makkelijk bezeren, maar een keer moeten ze die dingen toch gaan ervaren. Ik denk dat ik heel makkelijk voor de veilige weg zou kiezen en misschien te lang zou wachten met het laten ervaren van dingen.
Ja, zo zit dat bij ons ook.quote:Op donderdag 25 januari 2007 11:25 schreef YPPY het volgende:
Wat betreft die doek zorgt het er nu idd voor dat Anna zich niet kan bezeren PM, maar ik zie het als alternatief voor de wandelwagen, of de buggy misschien zelfs straks.
Toch weerhoudt dat eerste mij er niet van om te grasduinen op AP sites en binnen AP lijsten. Ik kom er interessante dingen tegen. En soms ook dingen waar ik het niet mee eens ben.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:19 schreef Igraine het volgende:
Ja maar naar mijn idee staan dat soort dingen zoals "AP komt uit het hart" er alleen maar voor mensen die zich daarmee willen identificeren. Die zich dus daadwerkelijk AP-er willen noemen. Zo van "Ik ben iets, namelijk AP-er". Als jij je aan wilt sluiten bij een groep, heb je ook iets nodig waardoor 'jouw groep' beter lijkt dan een andere.
Je hebt ook vrouwen die zich gewoon 'moeder' noemen en zelf de keuze uit allerlei verschillende parenting manieren kiezen. En daarbij wel of geen raakvlakken hebben met AP.
Nou, dan zal ik als eerste hier dat stickertje plakken en wel op mezelf: ik ben een AP-moeder! In vol ornaat.quote:Op donderdag 25 januari 2007 12:11 schreef _evenstar_ het volgende:
Wat ik begrijp van heel het Ap is dat het juist is het uit het gevoel opvoeden, en dat er eigenlijk geen vaste regeltjes bij horen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |