abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 24 januari 2007 @ 08:36:22 #1
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_45621469
Hoi,

Ik zit er sterk aan te denken om mijn houtskool BBQ (Weber One-Touch Platinum 47cm) te vervangen door een gas-BBQ (Weber Q300). Hoewel ik dat geklooi met kolen en vuur wel leuk vind is het toch tijdsrovend om telkens de BBQ op te starten en doe ik het dus niet zo vaak als ik eigenlijk zou willen.
Maar wat zijn de consequenties voor de smaak ? Men beweert dat zelf culinaire profs in een dubbelblind test niet het verschil kunnen proeven tussen gas en houtskool geBBQed vlees.
En de meeste gerechten die ik maak op de BBQ worden volgens de indirecte methode gedaan.
Eigenlijk zou ik het liefst een Weber Genesis oid willen maar die zijn te groot en te onhandig, de Q300 weegt al 40 kilo....

Wat zijn jullie ervaringen met gasBBQ's ?

(en ja, ik weet dat het ijs op straat ligt...)
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_45621700
Je hebt nog zeker 5 maanden de tijd om een beslissing te nemen.wat je nu eigenlijk wilt.
Succes!
STRIJD MEE TEGEN HET STALINISME
GOOI DIE TOMAAT
TEGEN JANS MARXISTISCHE GELAAT
  woensdag 24 januari 2007 @ 09:10:55 #3
155694 Paulus-de-Boskabouter
Vandaag zonder rode puntmuts
pi_45621882
Een gas BBQ
Nee nooit, dan maar geen BBQ.
Met een houtskool BBQ heb je er voor en er na pret.
En ik vind het vlees op een gas BBQ niet zo lekker...
Paulus mist zijn vriendjes uit het bos....
pi_45621885
ik heb zelf een smokey joe en een Q en als je gewoon snel wil eten of grote hoeveelheden wil maken dan kun je het beste de Q gebruiken
Wil je de echte bbqsmaak en heb je de tijd dan gaat er niks boven een houtskoolvuurtje
pi_45622017
Kooltjes is veel leuker
Maar gas gaat beter en de temparatuur is goed te regelen.
Ik gebruik ze beiden trouwens.
Mij mag je er voor wakker maken.
pi_45622099
sinds mijn ouders een gas BBQ hebben gebruiken ze dat ding veel en veel vaker, geen gezeur met kolen, die niet goed aangaan etc etc smaak merk je inderdaad niets van enige wat je mist is de geur van de rook als je zit te eten zeg maar, maar verder is het perfect!

ouders hebben btw ook een weber gekocht, maar weet type niet
pi_45622152
Waarom niet beiden?
Ik heb zowel een Weber One-Touch Gold (57 cm) maar ook een gasbarbecue (gekregen). Het is afhankelijk van de gerechten (en soms de tiijd) welke van de 2 ik gebruik.
Mijn voorkeur gaat echter uit naar de Weber vanwege de echte BBQ-smaak die de gerechten krijgen.
  woensdag 24 januari 2007 @ 09:50:23 #8
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_45622509
quote:
Hoewel ik dat geklooi met kolen en vuur wel leuk vind is het toch tijdsrovend om telkens de BBQ op te starten en doe ik het dus niet zo vaak als ik eigenlijk zou willen
Dat is toch juist het hele idee van een bbq? Als ik haast heb, pak ik wel een koekenpan...
censuur :O
  woensdag 24 januari 2007 @ 09:52:14 #9
152383 DeToXiC
Ik Heersch..!!!
pi_45622539
Kooltjes BBQ RULED!!!!

Smaak is beter, voorpret en napret is leuker... Mijn ouders hebben zo'n gasbbq en ik heb een kooltjes. Mijn vlees smaakt naar echt barbeque. Dat van mijn ouders smaakt toch minder...
Stop!......Heerschertime!
PSN id: DeToXiC
  woensdag 24 januari 2007 @ 10:01:55 #10
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_45622719
Ik gebruik een Weber One-Touch met een briketten-starter (ook van Weber). Geen omkijken naar en met 20 minuten gebruiksgereed! Heb nog niet meegemaakt dat de BBQ niet goed op gang kwam!

[edit]
Ik héb wel eens een gasbbq gebruikt... het achtervolgt me nog... Gas stond aan maar lucifer wilde niet zodat de hele bak vol gas stond toen ik hem eindelijk aangestoken kreeg. Het ding zei iets van 'KABLPLOEF!!!' toen het aanwezige gas enthousiast begon te branden. Mijn reactie daarop schijnt (volgens een aanwezige getuige) een soort van Beavis&Butthead-achtig 'Whehehe, fire, fire' geweest te zijn.

Zo nu en dan wordt het verhaal nóg opgerakeld, is al minstens 10 jaar geleden geweest...
[/edit]
pi_45622864
Een BBQ heb je toch binnen 3 minuten aan?

Of gebruikt niemand een propaan gasbrander (zo'n ding om metalen buizen aan elkaar te solderen)?
Had ik maar zo'n dakdekkersbrander...

Voor professionals heb je ook BBQ's met een soort 'kolen'-achtige elementen erin om de rooksmaak toe te voegen. Daarbij merk je het verschil niet echt tussen een echte BQQ of een gas BBQ.
Maar of die er ook in consumenten-uitvoeringen zijn, weet ik niet.
pi_45622923
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 10:09 schreef 777bas777 het volgende:
Een BBQ heb je toch binnen 3 minuten aan?

Of gebruikt niemand een propaan gasbrander (zo'n ding om metalen buizen aan elkaar te solderen)?
Had ik maar zo'n dakdekkersbrander...
Wel eens over nagedacht, maar als ik met een gasbrander de kooltjes binnen no-time in de juiste gloeitoestand heb, dan blijft er geen tijd over om dingetjes in de keuken te doen. Vaak gaat het toch zo: vlees snijden en spiesjes rijgen, barbecue aansteken, en dan heb je nog ruwweg 20-30 minuutjes om de salades in elkaar te husselen, tafel te dekken, en het bier uit de koelkast te halen. Als mn knoei te snel aan is, heb ik niet meer genoeg tijd. En BBQ draait juist om het idee dat je alle tijd hebt
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  woensdag 24 januari 2007 @ 10:15:00 #13
53151 T42
Pinball Wizard
pi_45622948
gas en elec zijn voor watjes en leken
kolen RULES!!!

kan niet wachten tot ik kever meeting heb in budel alle 7000 camping gaste die bbqen lekker mistig

[ Bericht 52% gewijzigd door T42 op 24-01-2007 11:00:31 ]
pi_45622989
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 09:50 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat is toch juist het hele idee van een bbq? Als ik haast heb, pak ik wel een koekenpan...
precies kool of geen bbq anders is de lol er toch zo af....
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_45623087
Bij een gasBBQ smaakt het vlees lang niet zo lekker als bij een koolBBQ. Dat is algemeen bekend
  woensdag 24 januari 2007 @ 11:02:39 #16
53151 T42
Pinball Wizard
pi_45624023
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 10:17 schreef boegschroef het volgende:

[..]

precies kool of geen bbq anders is de lol er toch zo af....
en kolen die niet goed aan gaan heb ik weinig anders als ze nat zijn (gebeurt soms met kamperen) pak ik de gasbrander om ze aan te steken.
  woensdag 24 januari 2007 @ 15:56:59 #17
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_45632809
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 10:15 schreef T42 het volgende:
gas en elec zijn voor watjes en leken
kolen RULES!!!

kan niet wachten tot ik kever meeting heb in budel alle 7000 camping gaste die bbqen lekker mistig
Nou om meteen iedereen die iets anders gebruikt dan kooltjes af te schilderen als... zie hierboven..das natuurlijk ook grote onzin.

Kan me best indenken dat je niet altijd de tijd en zin hebt om met kooltjes in de weer te gaan.
Èn sommige mensen kunnen er bv. niet tegen..
En dan is een gas barbecue best een goede oplossing
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_45637758
Beiden hebben voor- en nadelen!

Ik heb in mijn keuken binnen een electrische bbq/grill (met van die lava-steentjes, in principe dus hetzelfde als een gasbbq voor buiten) en de producten die ik daar op klaarmaken smaken gewoon super, dus wat dat betreft... Voordeel van een kolenbbq is wel dat je er lekkere kruiden overheen kunt strooien die niet alleen een heerlijke geur verspreiden, maar ook je vlees/groente een lekkere extra smaak meegeven. Dat gaat dan weer niet op gas, maar goed.
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 24 januari 2007 @ 19:22:58 #19
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_45639520
Ik heb ook een kolenstarter bij m'n houtskoolBBQ (en ik gebruik kokosbriqetten) en dan nog.... soms wil je alleen een lapje vlees bakken en moet dat hele ding aan en soms komen er 20 man en heb je kolen te kort.
Vlees roken dmv houtsnippers doe ik eigenlijk toch nooit.....

Op de webersite staat :
"Taste tests indicate there's no significant flavor difference either way. The choice is strictly personal."

Voor het de fun is de houtskool het leukste, lekker fikkie stoken enzo, allemaal leuk. Maar voor het koken en het gebruiksgemak denk ik dat ik toch voor gas ga.
Allebei de BBQ's vind ik niet zo'n optie.
  woensdag 24 januari 2007 @ 19:26:37 #20
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_45639656
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 10:13 schreef Gripper het volgende:
En BBQ draait juist om het idee dat je alle tijd hebt
Da's dus voor mij de moverende reden om voor gas te gaan. Je kan vlees voor twee of 20 personen barbequen zonder dat je te veel of te weinig kolen hebt. En als je tussen de gangen door (desserts maak ik ook op de BBQ) even wil pauzeren dan kan dat.
pi_45644308
Als je alleen een lapje vlees wilt, kun je toch net zo goed de grillpan aansluiten, of een teppanyaki plaat oid kopen?

Ik vind dat bbq altijd met houtskool oid moet, en NIET met gas...
  woensdag 24 januari 2007 @ 22:33:26 #22
53151 T42
Pinball Wizard
pi_45646813
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 15:56 schreef MissHobje het volgende:

[..]

Nou om meteen iedereen die iets anders gebruikt dan kooltjes af te schilderen als... zie hierboven..das natuurlijk ook grote onzin.

Kan me best indenken dat je niet altijd de tijd en zin hebt om met kooltjes in de weer te gaan.
Èn sommige mensen kunnen er bv. niet tegen..
En dan is een gas barbecue best een goede oplossing
ooit gehoord van sarcasties???

goed BBQ-en is een vak
  woensdag 24 januari 2007 @ 22:34:58 #23
53151 T42
Pinball Wizard
pi_45646882
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 19:26 schreef Pikkebaas het volgende:

[..]

Da's dus voor mij de moverende reden om voor gas te gaan. Je kan vlees voor twee of 20 personen barbequen zonder dat je te veel of te weinig kolen hebt. En als je tussen de gangen door (desserts maak ik ook op de BBQ) even wil pauzeren dan kan dat.
dan doe jij slecht inkopen ik kom nooit kolen te kort

pauzeren doe ik ook gewoon blok hout er op en als die verbrand is heb je meteen houtskool
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')