abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 23 januari 2007 @ 16:37:30 #1
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45600605
Een politierapport stelt dat Noord-Ierse politieagenten vroeger toestonden dat informanten misdaden pleegden, zoals moord, aanslagen, handel in drugs en afpersing. Volgens Blair komt dit nu niet meer voor, omdat er een grote reorganisatie heeft plaatsgevonden.

Verder zegt men dat de daders berecht zullen worden, maar stelt het rapport dat dit haast onmogelijk zal zijn, omdat express met het bewijs is gemorreld.

De zaak kwam aan het rollen toen Raymond McCord Jr., lid van de Britse luchtmacht, in 1997 vermoord werd. Zijn vader was er van overtuigd dat hij bewijs had dat de toenmalige leider van de paramilitairen, Mark Haddock, door de politie het hand boven het hoofd werd gehouden.
Dit ging door tot aan de politieombudsman Nuala O'Loan. Deze organisatie, genaamd UVF, staat in de UK en US op de lijst van terreurorganisaties. De UVF bestond uit protestante paramilitairen.
UVF opereerde vanuit hun basis in Belfast, de hoofdstad van Noord-Ierland.

Verder komt dit bericht op het moment dat Sinn Fein, de politieke tak van de IRA, openlijk steun zou verklaren aan de Noord-Ierse politie.

Ik heb het bovenstaande herschreven vanuit de artikelen in de nieuwe krant De Pers (pagina 13)
The Guardian;
quote:
This exposes Britain not as peacemaker, but perpetrator
Now it's official: the state sponsored death squads for years in Northern Ireland and this collusion prolonged the war [..]
en CNN;
quote:
NI police 'colluded with killers'
POSTED: 1837 GMT (0237 HKT), January 22, 2007

BELFAST, Northern Ireland (AP) -- An elite anti-terrorist unit let Belfast outlaws get away with murder in exchange for information, but its officers will not be charged because they covered their tracks, according to an investigation published Monday into police spying on a Protestant gang.[..]
---------------------

Een lastige, enigzins verbazende kwestie. Niet geheel onbekend, in Nederland hadden we ook mensen die door de BVD betaald werden om naast informatie verzorgen criminele dingen te doen, zoals brandbommen bouwen en in vuurwapens te handelen. Vaak vielen dit soort mensen snel op, één maal zodanig dat Louis Seveke hier het boek Homerus over schreef.

Dit soort gebeurtenissen vallen echter in het niet bij wat er in Ierland gebeurd is. Daarnaast zijn er ook geluiden dat dit slechts het topje van de ijsberg is.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 16:49:58 #2
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_45601100
Is hier nog geen topic over?
A.F.C. Ajax
  dinsdag 23 januari 2007 @ 16:54:17 #3
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45601265
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 16:49 schreef SoupNazi het volgende:
Is hier nog geen topic over?
Niet dat ik weet? Ik kon het niet eens vinden op vele Nederlandse nieuwssites. RTL, NRC, nu.nl, nieuws.nl, allemaal niks tot nu toe.
pi_45602267
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 16:54 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Niet dat ik weet? Ik kon het niet eens vinden op vele Nederlandse nieuwssites. RTL, NRC, nu.nl, nieuws.nl, allemaal niks tot nu toe.
Het stond in elk geval in die nieuwe krant (de onlineversie heb ik het dan over).
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:24:08 #5
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_45602270
Het is dus niet Ierland, maar Groot-Britannië.
[KNE]-Mod
pi_45602294
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:24 schreef ThE_ED het volgende:
Ja je hebt gelijk. Of misschien de Noord-Ierse geheime dienst.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_45602400
Verbazend kan ik het niet noemen, het was een harde en ingewikkelde tijd. En aangezien dat soort dingen sowieso nogal eens gebeuren, zal het in een dergelijke situatie des te waarschijnlijker zijn. Op zich zou een poging om zaken recht te zetten wel zo fatsoenlijk zijn, maar ik hou mijn adem er niet voor in.
  dinsdag 23 januari 2007 @ 17:32:02 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_45602518
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:27 schreef Evil_Jur het volgende:
Verbazend kan ik het niet noemen, het was een harde en ingewikkelde tijd. En aangezien dat soort dingen sowieso nogal eens gebeuren, zal het in een dergelijke situatie des te waarschijnlijker zijn. Op zich zou een poging om zaken recht te zetten wel zo fatsoenlijk zijn, maar ik hou mijn adem er niet voor in.
Ik vond het inderdaad vreemd, maar erg verbaasd was ik niet. Ik verwacht helaas ook dat, omdat het bewijs verknald is, welhaast niemand hiervoor aangepakt gaat worden.

Het probleem bij dit soort dingen, net zoals de moord op Louis Seveke, is dat de waarheid ongetwijfeld nooit boven gaat komen.

Daarnaast apart om te zien dat er juist vandaag 5 terrorismeverdachten opgepakt zijn onder een nieuwe wet. Wie zijn er dan de terroristen, kun je je afvragen.

@ du_ke, ja, het staat in de Pers, zoals ik ook aangeef in de OP, verder heb ik het niet kunnen vinden op Nederlandse nieuwssites.
@ ThE_ED, De Pers heeft het inderdaad over Britse Politie.

[ Bericht 5% gewijzigd door Yildiz op 23-01-2007 17:37:06 ]
pi_45621296
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:24 schreef ThE_ED het volgende:
Het is niet Groot-Britannië maar de het verenigd koningkrijk waar Noord Ierland onder valt.
Overigens is er in Noord Ierland zelf nauwelijks commotie over omdat dit al veel langer bekend is en ook al veel langer speelt dan de jaren 90.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')