AlmightyArjen | zondag 21 januari 2007 @ 13:42 |
Mijn auto maakt wat zacht fluitend geluid tussen de 1500 en 2000 toeren. Ik verdenk de V-snaar: hij is wel goed gespannen maar is nogal vettig aan de binnenkant, er zit een soort van pek op. Hoe kan ik dat schoonmaken zonder het rubber uit te drogen?? | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 13:52 |
Dat hoeft er niet af, je moet hem gewoon strakker zetten... En eventueel behandelen met siliconenspray... | |
AlmightyArjen | zondag 21 januari 2007 @ 13:56 |
quote:Strakker hoeft echt niet: hij staat al behoorlijk strak! Ik ga eerst wel ff die siliconenspray proberen... | |
zjosken | zondag 21 januari 2007 @ 13:56 |
Het rubber is aangetast als het "pekkerig" aanvoelt, dat is niet meer te verhelpen en die riem moet je gewoon vervangen. Ga ook na wat de oorzaak is dat 'ie zo vettig is geworden, meestal een olielekkage in de buurt van de riem, het advies is dan ook uiteraard om dat ook te (laten) herstellen opdat de nieuwe riem weer een eeuwigheid meegaat. | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 13:57 |
En inderdada... Het vervangen van een v-snaar kost ook geen reet... Olie is inderdaad niet de bedoeling natuurlijk ![]() | |
flexje | zondag 21 januari 2007 @ 14:06 |
wat voor motor heb je? volgens mij is het je turbo (als je die hebt) | |
BolleSmurf | zondag 21 januari 2007 @ 14:09 |
quote:Bij 1500 tot 2000 toeren ? Dat moet ik meemaken... | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 14:10 |
quote:Want? | |
BolleSmurf | zondag 21 januari 2007 @ 14:12 |
Een turbo die het doet tussen 1500 en 2000 toeren en daarna niet meer.... | |
BolleSmurf | zondag 21 januari 2007 @ 14:13 |
quote: | |
AlmightyArjen | zondag 21 januari 2007 @ 14:28 |
Ik heb een corsa C 1.7 DTI (of zoiets) uit 2003. Volgens mij kan het inderdaad nog wel eens de turbo zijn: dat er dan meer kracht op de snaar komt te staan waardoor hij gaat slippen. De auto is vorige week nog bij een opel dealer voor een beurt geweest. Checken ze dit soort dingen dan niet?? Het geluid was er toen ook al, bij een warme motor (na een half uur rijden). De dealer heeft een "straatproef" gedaan maar heeft niets raars kunnen horen, maar volgens mij heeft-ie er ook geen half uur mee gereden... Hoeveel kost het vervangen van die snaar? Naar mij idee is het aardig vroeg, na 65000 km... Heb hem net een paar maanden. | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 14:32 |
quote:V-snaar is niet hezelfde als een distributieriem he ![]() En zo'n snaar kost een paar tientjes, vervangen kun je eventueel zelf... | |
yup | zondag 21 januari 2007 @ 14:39 |
quote:WTF ![]() ![]() ![]() Een v-snaar gaat echt geen 65k mee hoor, reken op iets van 10 tot 20 k :/ Vervangen die hap en snel ook nog. Als ie eraf vliegt in the middle of nowere in de stromende regen ga jeo ok niet lachen (want dat is precies bij mij gebeurd). | |
Frezer | zondag 21 januari 2007 @ 14:41 |
Een V snaar gaat vooral piepen wanneer de motor nog koud is of wanneer er veel vermogen moet worden geleverd aan bv de dynamo of de stuurbekrachtiging. Dit kun je testen door het stuur uit te draaien (als die corso stuurbekrachtiging heeft) of door flink wat elektriciteit verbruikers in te schakelen. Indien bovenstaande niet het geval is lijkt mij die turbo logischer, en dat heeft dus niks te maken met de v-snaar. Turbo kan door slijtage best wel eens bij een bepaald toerental wat meer gaan fluiten. | |
Frezer | zondag 21 januari 2007 @ 14:43 |
quote:Hij draaid natuurlijk bij elk toerental, maar kan bij specifieke toerentallen meer geluid produceren. Waar precies is afhankelijk van oa slijtage en balans. | |
TheOneAndOnly | zondag 21 januari 2007 @ 14:47 |
quote:opel dealer... ![]() je kan beter naar een gewone bovag garage gaan.... | |
AlmightyArjen | zondag 21 januari 2007 @ 15:17 |
quote:Ik woon in Italië, hier heb je geen Bovag ![]() Ik wist niet dat een V-snaar maar zo kort meeging. Anyway, de motor maak dus vooral het geluid als-ie warm is. Of ik nou wel of geen elektriciteit trek maakt niet uit. Dat zou betekenen dat het de turbo is: is dat erg? Is het te verhelpen? | |
Frezer | zondag 21 januari 2007 @ 15:31 |
quote:Afgaande op je verhaal geloof ik in elk geval niet dat het de v-snaar is, al mag je die inmiddels wel laten vervangen. Of het ook echt de turbo is en hoe ernstig het is, is natuurlijk moeilijk te beoordelen. Bovendien zijn er nog wel meer zaken die een fluitend/piepend geluid kunnen opleveren. Je zou voor de aardigheid eens onder de motorkap kunnen luisteren uit welke hoek het komt. Een snaar kan overigens ook te strak staan en daardoor herrie veroorzaken. | |
Nergal | zondag 21 januari 2007 @ 15:45 |
vet verwijderen kun je doen met een bus remreiniger. | |
1299 | zondag 21 januari 2007 @ 15:58 |
quote:Vsnaar gaat makkelijk 60k mee.. | |
yup | zondag 21 januari 2007 @ 16:03 |
quote:V-snaar gaat niet altijd makkelijk 60k mee, dat hangt van de gebruik, en zelfs het weer af. Bij droog en zeer heet weer gaat zo een ding veel eerder kapot dan bij vochtig koud weer, levensduur van het ding wordt extreem verkort bij hitte... De meeste mensen laten het ding erop, terwijl hij eigenlijk vervangen hoort te worden, je kan de gok nemen, maar als dat ding stukloopt in een scenario wat ik bedoel zit jij er mooi mee. Net als distributie riem, kan makkelijk het dubbele aan wat opgegeven is maar dat is spelen met je leven, als er maar een ongunstig iets gebeurd (je trekt bijv. op een zodanige wijze op dat de motor allerlei klappen krijgt) kan dat ding het begeven... Technisch kunnen ze zelfs een autoleven mee, alleen is het niet aan te raden. En ja ik heb dit zelf meegemaakt, ik heb met auto's gereden die helemaal uitgedroogde v-snaren hadden (incl. mijn eigen auto). Toch maar vervangen dus. | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 16:05 |
quote:Je overdrijft wat mij betreft over die v-snaar enigszins... Lekker boeiend als die ermee stopt... Motor slaat af, nieuwe erop en gaan... Vervelend, maar niet onoverkomelijk... | |
Sterke_Yerke | zondag 21 januari 2007 @ 16:12 |
[ Bericht 100% gewijzigd door Sterke_Yerke op 21-01-2007 16:13:53 ] | |
yup | zondag 21 januari 2007 @ 16:14 |
quote:Ja tuurlijk lekker boeiend, jij hebt blijkbaar nooit een v-snaar op een Space Wagon (BIJVOORBEELD) gezet. Veel succes want dat zal je nodig hebben. De tijd dat je een v-snaar in 3 minuten erop kon pleuren is voorbij (mijn E30 bijv.). En als de v-snaar geknapt is dan gaat de ANWB geen reet voor je kunnen doen, misschien naar huis slepen... | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 16:16 |
quote:Hoe dan ook, is het verder in de meeste gevallen niet schadelijk... Dus nogmaals; vervelend, maar meer niet... Aan de andere kant; voor die paar knaken, kun je het ding net zo goed elke 30k laten vervangen... | |
AlmightyArjen | zondag 21 januari 2007 @ 16:24 |
quote:Da's het probleem: als-ie in z'n vrij staat doet-ie het niet. Wat mij nu zegt dat dit ook weer een extra aanwijzing is dat het de turbo zou zijn... Dus ik kan het niet controleren. Ja, het kan wel maar da's een beetje gevaarlijk zeg maar ![]() Wat is de turbo eigenlijk? Hij zorgt voor extra vermogen, dat weet ik, maar hoe gaat dat in zijn werk?? | |
MikeyMan | zondag 21 januari 2007 @ 16:28 |
quote:Hij gebruikt de uitlaatgassen om meer lucht naar binnen te persen... Door de uitlaat gaat het schoepenrad draaien, en dat zorgt er aan de andere kant voor dat er meer inlaat-lucht naar binnen gaat... | |
Automatic_Rock | zondag 21 januari 2007 @ 17:20 |
Voor de turbo of V-snaar maakt het toch niet uit of hij in z'n vrij staat of niet? tussen "de 1500 en 2000 toeren" is tussen de 1500 en 2000 toeren ![]() Is het geen wiellager ofzo? | |
DonJames | zondag 21 januari 2007 @ 18:31 |
quote:Een motor die onbelast is kan prima 2000 toeren draaien zonder dat de turbo (veel) doet. Pas als je vermogen gaat vragen begint zo'n ding te werken. Ik denk niet dat het de V-snaar is, die piepen meestal als ze koud zijn en zijn stil als ze warm worden. Eerder aan een spanrol. turbo zou ik het ook niet meteen in zoeken. | |
flexje | zondag 21 januari 2007 @ 21:19 |
fluitende turbo kan met veel dingen te maken hebben, check je oliepeil eens? Teveel of te weinig olie laat je turbo ook fluiten... | |
Nilzz | maandag 22 januari 2007 @ 15:14 |
@ TS probeer eens een beetje remmenreiniger en een stukje papier om te ontvetten... ![]() quote:Dus stel je rijd zo'n 50k per jaar, iets wat tegenwoordig niet eens zo bijzonder is. Dan moet je dus circa 4 keer per jaar je V-snaar vervangen? ![]() Maak van die 10 tot 20k maar 60 tot 120k... Verder klopt je verhaal van die temperatuurs wisselingen enzo wel, dat zijn wel factoren die invloed hebben op de levensduur van v-snaren. Maar het is allemaal niet zo dramatisch als je wilt doen geloven. Een visuele inspectie op de algehele staat van de riem is vaak ruim afdoende om te kunnen beoordelen of deze vervangen moet worden ja of de nee. ![]() | |
AlmightyArjen | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:48 |
quote:Ik zal hem eens ontvetten.. Maar met nat weer is-ie stil. Dus waarschijnlijk is het niet de V-snaar. Er werd ook over wiellagers gesproken: dat lijkt mij ook niet het geval: daar is het geluid "te licht" voor. Als het een wiellager zou zijn zou je kunnen horen dat er fysieke massa achter zit, dat is in mijn geval niet het geval... | |
siekman | dinsdag 23 januari 2007 @ 19:54 |
je kan er spuitbusjes voor kopen , dat spuit je erop en dan gaat het piepen weg . Maar zou dan ook eens kijken of je hem niet ff moet spannen of vervangen ( spray is tijdelijke opslossing ) | |
Devilnl | dinsdag 23 januari 2007 @ 23:37 |
quote:je bedoelt dat plakkerige spul? dat raad ik niet aan. iig niet op zo'n band riem.. weet niethoe een V-snaar zich gedraagt.. maar met zo'n bandriem heb ik vaak genoeg gehad dat ie gaat schuiven (ja, over de groeven heen) en dan binnen no-time springt er zo'n "ribbeltje" door midden. en slaat als een wild in het rond onder de motorkap. was een trekker dat scheelt, en hij draait ook nog steeds prima. alleen is de riem nu 5mm minder breed.... | |
CrossRado | woensdag 24 januari 2007 @ 12:11 |
quote:een turbo snaar? Als een v-snaar te strak staat kan hij ook gaan piepen he! Kan eventueel ook gewoon je spanrol van je v-snaar zijn. Best te testen door motor te laten lopen en dan wd-40 bij het lager te spuiten |