FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Olieverversen zelf doen?
hallo_mensenzondag 21 januari 2007 @ 12:00
Hoi k heb vandaag wat tijd over wil daarom de olie van de auto verversen hoe kan ik dat nu het beste doen?
auto op de straat zetten wat opkrikken carter opendraaien en bak eronder?
en hoeveel liter komt er ongeveer uit , voordat de hele straat overloopt.

TR08zondag 21 januari 2007 @ 12:06
Meestal ongeveer 4-5 liter, afhankelijk van het type auto. Check je handleiding anders, daar staat het vaak in

Regel wel een nieuwe ring voor de afsluitmoer, die schijn je bij elke oliewissel ook te moeten vervangen om olie lekkage te voorkomen.
chilipennzondag 21 januari 2007 @ 12:15
ook ff filter eraf en leeg laten lopen, liefst vervangen.... en doe er de goede smaak olie in.....
mstrzondag 21 januari 2007 @ 12:17
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:15 schreef chilipenn het volgende:
ook ff filter eraf en leeg laten lopen, liefst vervangen.... en doe er de goede smaak olie in.....
Aardbei of chocola?
Nneliszondag 21 januari 2007 @ 12:19
Van te voren ff de auto warm rijden, dan loopt de olie er makkelijker en vollediger uit. Het filter moet je ook altijd vervangen. Voor het gemak kan je rekenen op 1 liter olie per cilinder. Als je het merk en type noemt kan ik je de precieze hoeveelheid opgeven.
yupzondag 21 januari 2007 @ 12:24
En als je een diesel hebt uitkijken dat je er niet teveel motorolie in doet, anders kan je motor beschadigen...
Hyperdudezondag 21 januari 2007 @ 12:24
Bij de Euromaster kost olie verversen ¤29,90 incl 4 liter olie en filter
http://www.euromaster.nl/auto-onderhoud/olie.htm!
Bij de Kwikfit ed. vast niet veel duurder.

Hoeveel ben je dan goedkoper uit als je het zelf gaat lopen doen? 6 graden buiten met zo nu en dan regen/hagel
Angela1984zondag 21 januari 2007 @ 12:25
Als je je auto opkrikt, staat ie dus niet meer recht. En loopt ook niet alles eruit. Liefst kijk je ff in je boekje hoeveel liter erin gaat. Haal je ff een filtertje. Ringetje is ook leuk, maar niet noodzakelijk.
En 1 goeie tip...draai die carterstop niet te strak vast..!!! Want dat kan je een hele hoop werk opleveren
patje74zondag 21 januari 2007 @ 12:42
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:25 schreef Angela1984 het volgende:
Ringetje is ook leuk, maar niet noodzakelijk.
En 1 goeie tip...draai die carterstop niet te strak vast..!!! Want dat kan je een hele hoop werk opleveren
Juist zonder nieuw ringetje zal je hem strakker moeten draaien! En als je toch olie aan het halen bent, kan je net zo goed even een ringetje van ¤0,10 er bij tillen.
Vertel eens, waarom zou je het niet willen vervangen?

En dat een olieverversbeurtje bij de Euromaster ¤30,- kost is leuk, nog leuker is het om voor die ¤30,- een kwalitiatief betere olie te kopen en het er zelf in mikken. Tenzij je natuurlijk bang bent voor viese tengels.
Persoonlijk laat ik niet graag iemand anders aan mijn wagens werken. Ook niet slechts voor olie.
hallo_mensenzondag 21 januari 2007 @ 12:50
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:19 schreef Nnelis het volgende:
Van te voren ff de auto warm rijden, dan loopt de olie er makkelijker en vollediger uit. Het filter moet je ook altijd vervangen. Voor het gemak kan je rekenen op 1 liter olie per cilinder. Als je het merk en type noemt kan ik je de precieze hoeveelheid opgeven.
Toyota Starlet 1996 1.3 motor , filter kan k vandaag niet krijgen neem ik aan?...

rechthouden van de auto is ook niet echt een probleem heb in de garage ook een smeerput , moet dan alleen even wat spullen aan de kant zetten.

Wat soort olie zou nu het beste zijn?
Multigrade 20 W 50?
Angela1984zondag 21 januari 2007 @ 12:54
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:42 schreef patje74 het volgende:

[..]

Juist zonder nieuw ringetje zal je hem strakker moeten draaien! En als je toch olie aan het halen bent, kan je net zo goed even een ringetje van ¤0,10 er bij tillen.
Vertel eens, waarom zou je het niet willen vervangen?
Waar haal jij de wijsheid vandaan, dat je carterstop strakker moet als je dezefde ring gebruikt?
Je zet het stopje op een bepaald moment, dan maakt het niets uit.
Zolang het ringetje nog heel is kan je hem nog gebruiken. Als je een nieuwe hebt is het natuurlijk leuker.
De reden dat ik hem weleens heb laten zitten zijn; tijdsbesparing (weer lopen) of het verkeerde ringetje gekregen. En ja je moet een beetje tempo maken.
Wat trouwens wel slim is, (en was ik ff vergeten) is te checken of het rubber ringetje van het oude filter nog op het oude filter zit. Heb weleens iemand gezien die dat vergeten was. Had ie dus 2 ringen gebruikt, het gevolg
Nergalzondag 21 januari 2007 @ 12:56
Ik zou het laten doen, op straat olie verversen mag niet! en als je betrapt wordt kun je de grootste kloterij met krijgen, met de huidige milieu regels, je zou het in een schuur kunnen doen, of in een garage van een vriend,

Mocht je het toch zelf willen doen op een krik, heb je een ruime bak nodig, meeste auto's hebben 4 liter olie, grote blokken zoals 6 cilinders 5 liter olie.
Bak eronder carterstop eruit, dan de auto laten zaken van de krik, om alle olie eruit te krijgen, als je hem scheef hebt staan krijg je niet alles eruit, fijnste zou zijn als je ook even het filter vervangt, kun je loshalen met een oliefiltertang, heb je die niet dan met grote waterpomp tang. Wil je zeker alle olie eruit hebben, moet je even de bobine kabel eraf halen, en dan de auto een paar keer starten(bij diesel de stekker van de stopschakelaar eraftrekken) zodat alle olie uit de leidingen wordt gepompt, nieuw carterringetje om de carterstop, ding erindraaien, niet onbenullig vast draaien, bij een nieuw filter even het rubber insmeren met motorolie, en vervolgens handvast! vastdraaien.
Nieuwe Olie erin, en klaar!
Maar voor 30 euries zal ik het fijn laten doen
Nergalzondag 21 januari 2007 @ 12:57
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:50 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Toyota Starlet 1996 1.3 motor , filter kan k vandaag niet krijgen neem ik aan?...

rechthouden van de auto is ook niet echt een probleem heb in de garage ook een smeerput , moet dan alleen even wat spullen aan de kant zetten.

Wat soort olie zou nu het beste zijn?
Multigrade 20 W 50?
Denk dat 20W50 veels te dik is, vooral voor toyotamoteren, de kleppen zullen de eerste paar minuten flink tikken met die dikte, zal er gewoon 10W40 ingooien.
TheOneAndOnlyzondag 21 januari 2007 @ 13:02
zou het voor 30 euri ook laten doen... geen vuile handen, olie zit bij de prijs in en klaar terwijl u wacht?
patje74zondag 21 januari 2007 @ 13:12
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:54 schreef Angela1984 het volgende:
Waar haal jij de wijsheid vandaan, dat je carterstop strakker moet als je dezefde ring gebruikt?
Je zet het stopje op een bepaald moment, dan maakt het niets uit.
Zolang het ringetje nog heel is kan je hem nog gebruiken.
Het ringetje vervormt zodra je de carterplug terug plaatst. Hierdoor is de kans op lekkage dan ook klein. Als het ringetje al eens gebruikt is, dan is de kans op lekkage groter bij het aanrdaaien op het zelfde moment. Strakker zetten is dan een optie.

Hoe dan ook, de TS heeft nog geen olie en als hij slim is koopt hij gelijk een nieuw ringetje.

20W50 is inderdaad erg dik voor redelijk moderne motoren, ik gebruik het wel in mijn oldtimers. Het dikte verschil is duidelijk merkbaar t.o.v. b.v. 15W40. (wat mij een geschiktere olie lijkt in dit geval.)
Hyperdudezondag 21 januari 2007 @ 13:13
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:50 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Toyota Starlet 1996 1.3 motor , filter kan k vandaag niet krijgen neem ik aan?...

rechthouden van de auto is ook niet echt een probleem heb in de garage ook een smeerput , moet dan alleen even wat spullen aan de kant zetten.

Wat soort olie zou nu het beste zijn?
Multigrade 20 W 50?
Altijd olieverversen MET filter verwisselen.
Denk dat je het beste ff in het boekje kan kijken.
20W50 lijkt mij erg dik.

Als je er een beetje lol in hebt, en een smeerput hebt, kan je het natuurlijk prima zelf doen.
hallo_mensenzondag 21 januari 2007 @ 13:14
op stage moet ik zelf olie verversen van bedrijf autos.
dus vind t eik onzin om naar n andere garage te rijden en het daar te laten doen.
En vind t wel leuk dus dat scheelt
daarom wil k het zelf doen .
hallo_mensenzondag 21 januari 2007 @ 13:22
oke
10 w 40 van shell of mobile?
ringetje van de carter en oliefilter..
laatste 2 verkrijgbaar bij de dealer?
GizartFRLzondag 21 januari 2007 @ 14:37
quote:
Op zondag 21 januari 2007 13:02 schreef TheOneAndOnly het volgende:
zou het voor 30 euri ook laten doen... geen vuile handen, olie zit bij de prijs in en klaar terwijl u wacht?
Bij kwikfit:

Imitatiefiltertje erop en nieuwe thuismerkbakolie erin.

Dan liever een origineel filtertje halen ( kost meestal ook niet zoveel @ dealer).
En fatsoenlijke olie. Uiteraard met een nieuw ringetje.

Enne, als je het buiten doet, even het deksel van de rioolput eraf halen, dan spoelt het sneller weg
hallo_mensenzondag 21 januari 2007 @ 18:57
Dankjewel mensen
yupzondag 21 januari 2007 @ 19:07
quote:
Op zondag 21 januari 2007 14:37 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Bij kwikfit:

Imitatiefiltertje erop en nieuwe thuismerkbakolie erin.

Dan liever een origineel filtertje halen ( kost meestal ook niet zoveel @ dealer).
En fatsoenlijke olie. Uiteraard met een nieuw ringetje.

Enne, als je het buiten doet, even het deksel van de rioolput eraf halen, dan spoelt het sneller weg
Lekker wegspoelen idd

Nee maar serieus: zou het gewoon in een bakje opvangen en de zooi zelf brengen naar een inzamelplek. Wat jij door de riolering spoelt is echt mega gevaarlijk voor het milieu en komt later zelfs in je eigen water terecht.
densmeezondag 21 januari 2007 @ 19:11
de olie die uit de auto komt in de jerrycan terug doen en zo afgeven op de milieustraat

en ik ben jaloers ik wil ook een brug thuis of een smeer put
MikeyManzondag 21 januari 2007 @ 19:14
Van Castrol.nl

3,2 liter 10w40...
frenkckzondag 21 januari 2007 @ 21:38
Ik zou het inderdaad zelf doen, ben je tenminste verzekerd van kwaliteits olie. En beetje klussen is ook leuk natuurlijk!

Zoals iedereen al zei, draai de stop er niet te strak in (eigenlijk moet je altijd een momentsleutel gebruiken bij motorblok werk, maar die heeft bijna niemand).
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 10:43
quote:
Op zondag 21 januari 2007 19:14 schreef MikeyMan het volgende:
Van Castrol.nl

3,2 liter 10w40...
Toyota
Starlet
Starlet 1.3 16V (1996-1998)

--------------------------------------------------------------------------------

Motor 4E-FE Smeermiddel inhoud 2,8 liter
Inhoud filter 0,2 liter

Gebruik: Normaal
Service intervallen:
Ververs 10000 km / 12 maanden

Castrol GTD Diesel 15W-40
Castrol GTX High Mileage 15W-40
Castrol Performance GDI

??????????????

Is dat aan te raden?

Of Shell Helix Super 15W -40
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 10:44
Momentsleutel dan zo even halen bij een kennis voor de carterstop
patje74maandag 22 januari 2007 @ 12:49
quote:
Op maandag 22 januari 2007 10:44 schreef hallo_mensen het volgende:
Momentsleutel dan zo even halen bij een kennis voor de carterstop
Als je hem kunt lenen zonder er veel voor te reizen; doen! Moet je er een heel klein beetje moeite voor doen; laat maar...
De regel "vast is vast" voldoet prima. En als je een nieuwe ring gebruikt (holle ringetjes van koper hebben mijn voorkeur) is het risico op lekken eigenlijk minimaal. Ook (of juist) als hij niet heel erg vast zit.
Sterke_Yerkemaandag 22 januari 2007 @ 13:06
Weet wel dat als je het op de straat doet, je strafbaar bent?
(ja lekker landje dat nederland, je mag niet eens meer je auto onderhouden )
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 13:14
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:06 schreef Sterke_Yerke het volgende:
Weet wel dat als je het op de straat doet, je strafbaar bent?
(ja lekker landje dat nederland, je mag niet eens meer je auto onderhouden )
Nee, je mag de riolering/grondwater niet vervuilen... Wat in mijn ogen geheel terecht is...
Sterke_Yerkemaandag 22 januari 2007 @ 13:15
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:14 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nee, je mag de riolering/grondwater niet vervuilen... Wat in mijn ogen geheel terecht is...
Als ik me niet vergis was olie verversen an sich al een overtreding van de wet, ook al vang je de olie op.
En langer dan 30 min aan je auto sleutelen is volgens mij ook al strafbaar. Dus als je een autoradio vervangt en je doet er langer dan een half uur over ben je al strafbaar
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 13:19
zo net terug uit school moment sleutel opgehaald
Toyota Oliefilter + Carterringetje gekocht totaal bedrag van 8,75
ToyotaMotorolie 5L. W10 - 40 = 47,95

De prijs van de olie vind ik eigenlijk wel erg veel
gatewaymaandag 22 januari 2007 @ 13:23
hmmmz, ik betaal bij beun de haas 5 of 7 euro per liter meende ik......

Ik zou wel voordat je het filter erop schroeft, al wat olie in het filter doen (anders heb je kans dat er even geen oliedruk is omdat het filter leeg is....
beschuitmaandag 22 januari 2007 @ 13:28
http://www.beschuitfluiter.nl/autos/olievervangen.htm

Heb ooit eens een tutorial gemaakt
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 13:31
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:23 schreef gateway het volgende:
hmmmz, ik betaal bij beun de haas 5 of 7 euro per liter meende ik......

Ik zou wel voordat je het filter erop schroeft, al wat olie in het filter doen (anders heb je kans dat er even geen oliedruk is omdat het filter leeg is....
Welk merk ?
gatewaymaandag 22 januari 2007 @ 13:40
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:31 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Welk merk ?
geen id, maar aangezien het servicekaartje van mobil is gok ik op mobile olie......
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 13:41
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:31 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Welk merk ?
Tsjah, bij een halfords zou je wellicht iets goedkoper uitzijn voor een iets betere olie (let vooral op de 2x iets... )
Maar goede olie is nou eenmaal duur...
beschuitmaandag 22 januari 2007 @ 13:43
in mijn corolla gaat alleen maar castrol of kroon
gatewaymaandag 22 januari 2007 @ 13:44
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:41 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Tsjah, bij een halfords zou je wellicht iets goedkoper uitzijn voor een iets betere olie (let vooral op de 2x iets... )
Maar goede olie is nou eenmaal duur...
me pa heeft wel altijd halfords olie
mjah, 1 liter per 4000 km verbruikt ie ook, dus lang zit het niet in het blok!

Ik zou dat ook kunnen doen, maar een blok uit 1987 met 340.000 op de teller, heb ik liever goede olie in....
gatewaymaandag 22 januari 2007 @ 13:45
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:41 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Tsjah, bij een halfords zou je wellicht iets goedkoper uitzijn voor een iets betere olie (let vooral op de 2x iets... )
Maar goede olie is nou eenmaal duur...
ja maar ik vraag me af of olie van 10 euro per liter zo veel beter is dan van 7 ofzo.....
patje74maandag 22 januari 2007 @ 13:46
Er vanuit gaande dat je dealer goede olie gebruikt, valt die prijs wel mee. En als je het wegcijferen in je totale onderhoudskostenplaatje per kilometer, dan blijft er niets van over.
Goede olie is voor het behoud van je motor, daar moet je niet op bezuinigen.
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 13:54
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:44 schreef gateway het volgende:

[..]

me pa heeft wel altijd halfords olie
mjah, 1 liter per 4000 km verbruikt ie ook, dus lang zit het niet in het blok!

Ik zou dat ook kunnen doen, maar een blok uit 1987 met 340.000 op de teller, heb ik liever goede olie in....
Bedoel wel de castrol olie van de halfords he... Niet de halfords olie zelf...
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 14:10
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:28 schreef beschuit het volgende:
http://www.beschuitfluiter.nl/autos/olievervangen.htm

Heb ooit eens een tutorial gemaakt
Hey dat is leuk
nog meer van die dingen ?

Trouwens luchtfilter vervangen na hoeveel km is dat nodig?
gatewaymaandag 22 januari 2007 @ 14:22
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:10 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Hey dat is leuk
nog meer van die dingen ?

Trouwens luchtfilter vervangen na hoeveel km is dat nodig?
als ie goed smerig is! je kan hem evt met een compressor schoonblazen
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 14:28
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:10 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Hey dat is leuk
nog meer van die dingen ?

Trouwens luchtfilter vervangen na hoeveel km is dat nodig?
Toevoeging op die link...

Mocht je het filter niet loskrijgen, probeer het dan met een stukje schuurpapier... Of ram desnoods een schroevendraaier erdoorheen...
yupmaandag 22 januari 2007 @ 14:30
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:22 schreef gateway het volgende:

[..]

als ie goed smerig is! je kan hem evt met een compressor schoonblazen
Zo duur zijn die dingen niet, is ie vies vervangen die hap.
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 14:33
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:30 schreef yup het volgende:

[..]

Zo duur zijn die dingen niet, is ie vies vervangen die hap.
Moet zeggen dat die van mij toch tegen de 40 euro lopen... En dat terwijl je hem met de stofzuiger ook weer een eind helpt...
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 14:38
op het werk / stagemoet ik bij de vrachtautos na ongeveer elke 30duizend km.
de filter schoon blazen met een luchtslang en na 200duizend km. een nieuwe erin.
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 14:40
wat kan ik nog meer doen om de auto goed even goed onderhanden te nemen ?
oftewel onderhoudsbeurt
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 14:50
Kijk eens op masterbase.nl, daar staan de werkzaamheden per beurt uitgespecificeerd...
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 15:10
Gedaan , dankjewel voor de link , weet een ding niet bij personen autos maar zal neit zo heel moeilijk zijn denk ik :
Remblok dikte controleren , en hoeveel mm moeten die zijn?
MikeyManmaandag 22 januari 2007 @ 15:13
Vaak zit er een indicator op...
DonJamesmaandag 22 januari 2007 @ 15:44
quote:
Op maandag 22 januari 2007 15:10 schreef hallo_mensen het volgende:
Gedaan , dankjewel voor de link , weet een ding niet bij personen autos maar zal neit zo heel moeilijk zijn denk ik :
Remblok dikte controleren , en hoeveel mm moeten die zijn?
De remmen zou ik even afblijven als ik jou was, of laat iemand meekijken die daar verstand van heeft. Het is op zich niet moeilijk, maar wel levensgevaarlijk als er iets niet goed is.
hallo_mensenmaandag 22 januari 2007 @ 16:01
Neem m morgen even mee naar t werk dat iemand het me even aan wijst
indicator heb k trouwens wel gevonden geloof ik....
Neluhzmaandag 22 januari 2007 @ 17:06
als het goed is zit er een slijtindicator (een putje, of een gleufje in het midden) op je blokken.
Turquaz52dinsdag 23 januari 2007 @ 17:05
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:15 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis was olie verversen an sich al een overtreding van de wet, ook al vang je de olie op.
En langer dan 30 min aan je auto sleutelen is volgens mij ook al strafbaar. Dus als je een autoradio vervangt en je doet er langer dan een half uur over ben je al strafbaar
sinds waneer mag je niet langer dan 30 min. aan je auto sleutelen
MikeyMandinsdag 23 januari 2007 @ 17:11
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:05 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

sinds waneer mag je niet langer dan 30 min. aan je auto sleutelen
Mag wel, maar je mag niet op straat sleutelen...
Gripperdinsdag 23 januari 2007 @ 17:16
Nou ja, hoe lang het ook mag duren: ik heb het lekker vandaag even laten doen. Kwikfit zit recht tegenover ons kantoor, en voor dat geld kan ik het bijna niet zelf doen. 5 liter olie kost me al snel een euro of 20, 25, nieuw filter kost een 10 ¤, afvoerkosten oude olie erbij, gehannes en gepruts met een oud afwasteiltje.... Wat mij een half uur of meer kost is voor die figuren bij kwikfit een routineklusje van 10 minuutjes.

Nu ben ik klaar voor 41,50
Turquaz52dinsdag 23 januari 2007 @ 17:16
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:11 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Mag wel, maar je mag niet op straat sleutelen...
daar had ik het over..
MikeyMandinsdag 23 januari 2007 @ 17:20
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:16 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

daar had ik het over..
Sinds wanneer? Sinds al heel erg lang in iedergeval...
Turquaz52dinsdag 23 januari 2007 @ 17:33
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:20 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Sinds wanneer? Sinds al heel erg lang in iedergeval...
wat is de reden daarvan? En mensen zonder garage dan? die moge opflikkere? haha.. ik ben soms 15 min bezig met de auto, soms wel de heledag.. dat gaat de overheid toch niks aan?
MikeyMandinsdag 23 januari 2007 @ 17:40
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:33 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

wat is de reden daarvan? En mensen zonder garage dan? die moge opflikkere? haha.. ik ben soms 15 min bezig met de auto, soms wel de heledag.. dat gaat de overheid toch niks aan?
Nee, maar de kans dat je de bodem vervuilt is aanwezig, en het staat pauper...

Ik sleutel ook weleens buiten hoor
Turquaz52dinsdag 23 januari 2007 @ 23:09
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:40 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nee, maar de kans dat je de bodem vervuilt is aanwezig, en het staat pauper...

Ik sleutel ook weleens buiten hoor
Ja dat doet iedereen toch wel?
Maare de bodemvervuilt? Maar als je alleen bezig bentmet bougies vervangen, lampen vervange of bumpersvervange weet ik veel wat.. benje dan ook strafbaar?? ?? Géake mense man..
Tommehwoensdag 24 januari 2007 @ 01:16
quote:
Op zondag 21 januari 2007 12:24 schreef yup het volgende:
En als je een diesel hebt uitkijken dat je er niet teveel motorolie in doet, anders kan je motor beschadigen...
Bij benzine ook he.
yupwoensdag 24 januari 2007 @ 01:36
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 01:16 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Bij benzine ook he.
Bij benzine is de kans VEEL kleiner dan bij diesel.

Bij de meeste benzine zal er niet eens motorschade optreden: de motor zal (heel) veel olie verbruiken, misschien roken maar voor de rest zal er vaak niks aan de hand zijn. Totdat die overtollige olie weggebrand/gelekt is zal de motor misschien een beetje vreemd werken, maar daarna is er niks aan de hand...

Heb wel gehoord dat de carterontluchting eruit kan knallen bij teveel olie...
Tommehwoensdag 24 januari 2007 @ 11:30
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 01:36 schreef yup het volgende:

[..]

Bij benzine is de kans VEEL kleiner dan bij diesel.

Bij de meeste benzine zal er niet eens motorschade optreden: de motor zal (heel) veel olie verbruiken, misschien roken maar voor de rest zal er vaak niks aan de hand zijn. Totdat die overtollige olie weggebrand/gelekt is zal de motor misschien een beetje vreemd werken, maar daarna is er niks aan de hand...

Heb wel gehoord dat de carterontluchting eruit kan knallen bij teveel olie...
De kans dat je er een keering uit"blaast" is ook redelijk aanwezig. Eigenlijk is het simpel : gewoon nooit te veel en nooit te weinig olie erin hebben.
yupwoensdag 24 januari 2007 @ 12:03
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 11:30 schreef Tommeh het volgende:

[..]

De kans dat je er een keering uit"blaast" is ook redelijk aanwezig. Eigenlijk is het simpel : gewoon nooit te veel en nooit te weinig olie erin hebben.
Om dat te flikken moet je echt idioot veel erin gooien. En bij een diesel is er heel wat minder nodig om enorme motorschade te krijgen.
Turquaz52woensdag 24 januari 2007 @ 12:42
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 12:03 schreef yup het volgende:

[..]

Om dat te flikken moet je echt idioot veel erin gooien. En bij een diesel is er heel wat minder nodig om enorme motorschade te krijgen.
Geld dat ook voor 2takt motoren? ..
yupwoensdag 24 januari 2007 @ 12:49
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 12:42 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Geld dat ook voor 2takt motoren? ..
2takt werkt HEEEEL anders dan 4takt (diesel en benzine bij personenwagens zijn (vrijwel) altijd 4 takt).

Je mengt namelijk de olie door de brandstof heen. En als je teveel mengt zal ie gewoon roken als een ketter en voor geen meter vooruitgaan (volgens mij zal ie niet eens rijden bij teveel olie), schadelijk is het naar mijn weten niet.
Turquaz52woensdag 24 januari 2007 @ 13:18
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 12:49 schreef yup het volgende:

[..]

2takt werkt HEEEEL anders dan 4takt (diesel en benzine bij personenwagens zijn (vrijwel) altijd 4 takt).

Je mengt namelijk de olie door de brandstof heen. En als je teveel mengt zal ie gewoon roken als een ketter en voor geen meter vooruitgaan (volgens mij zal ie niet eens rijden bij teveel olie), schadelijk is het naar mijn weten niet.
Mijn (zie avatar) 39cc Minibike moet ook op verhouding worden getankt. maare ik tank eerst Benzine (rijden naar de tankstation) dan weer terug rijden naar huis, paar doppen olie in flikkere en dan schudde en doorrijden.? een keer had ik zoveel gedaan, dat er gewoon echt witte rookwolken uit de uitlaat kwamen!! echt ontiegelijk veel, achterwiel omhoog, volgas gegeven maakte hij heerlijke toeren, maar kracht was 0,0% hij kon nog niet eens 2 cm doorrijden met mij er op .. na 1 min lang volgas reed ie weer als een speer
MikeyManwoensdag 24 januari 2007 @ 13:40
mengsmering is wat anders dan motorolie...
beschuitwoensdag 24 januari 2007 @ 13:50
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:10 schreef hallo_mensen het volgende:

[..]

Hey dat is leuk
nog meer van die dingen ?

Trouwens luchtfilter vervangen na hoeveel km is dat nodig?
http://www.beschuitfluiter.nl/autos/
Turquaz52woensdag 24 januari 2007 @ 15:48
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 13:40 schreef MikeyMan het volgende:
mengsmering is wat anders dan motorolie...
Ik heb daar 4takt olie in zitten op dit moment
MikeyManwoensdag 24 januari 2007 @ 16:20
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 15:48 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ik heb daar 4takt olie in zitten op dit moment
En toen?
Worldbeaterdonderdag 25 januari 2007 @ 11:53
Ik heb Lidl olie, 5 liter voor 7 euro, 15W40 API SJ/CF-4, voldoet aan MB229.1 en ACEA A3-02 en B3-98.

ACEA staat voor de kwaliteit = 3 = de hoogste. 02 staat voor vastgesteld in 2002.

Dus hij voldoet aan de hoogste kwaliteitseis vastgesteld in dat jaar. Kwaliteit vier bestaat niet.

Imho goed voor alle benzinemotoren tot en met 2002. (diesel tot en met 1998)
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 13:18 schreef Turquaz52 het volgende:
Mijn (zie avatar) 39cc Minibike moet ook op verhouding worden getankt. maare ik tank eerst Benzine (rijden naar de tankstation) dan weer terug rijden naar huis, paar doppen olie in flikkere en dan schudde en doorrijden.? een keer had ik zoveel gedaan, dat er gewoon echt witte rookwolken uit de uitlaat kwamen!! echt ontiegelijk veel, achterwiel omhoog, volgas gegeven maakte hij heerlijke toeren, maar kracht was 0,0% hij kon nog niet eens 2 cm doorrijden met mij er op .. na 1 min lang volgas reed ie weer als een speer
Lekker slim eerst rijden en dan pas olie erin. Zit je op een reactie te wachten of ben je serieus.
Gripperdonderdag 25 januari 2007 @ 13:22
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 17:16 schreef Gripper het volgende:
Nu ben ik klaar voor 41,50
Ik juichte te vroeg afgelopen dinsdag.... Sukkels bij de kwik-fit doen kennelijk alleen wat je vraagt en ook totaal niet meer. Er lekt wat olie, drupje of 10 erp nacht schat ik zo. Als ie warm is veel meer natuurlijk, dan valt er om de 5 minuten een druppel. Pakking carterpan kapot. Kan de hele zooi weer uit elkaar....
Als ze nou meteen even hadden gekeken hoe die pakking erbij lag, dan hadden ze m op dat moment wel effe kunnen vervangen.
MikeyMandonderdag 25 januari 2007 @ 13:23
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:22 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik juichte te vroeg afgelopen dinsdag.... Sukkels bij de kwik-fit doen kennelijk alleen wat je vraagt en ook totaal niet meer. Er lekt wat olie, drupje of 10 erp nacht schat ik zo. Als ie warm is veel meer natuurlijk, dan valt er om de 5 minuten een druppel. Pakking carterpan kapot. Kan de hele zooi weer uit elkaar....
Als ze nou meteen even hadden gekeken hoe die pakking erbij lag, dan hadden ze m op dat moment wel effe kunnen vervangen.
Goh, meestal is het andersom...
Gripperdonderdag 25 januari 2007 @ 13:41
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:23 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Goh, meestal is het andersom...
Wat is meestal andersom? Dat ze dingen doen waar je juist niet om vraagt?
MikeyMandonderdag 25 januari 2007 @ 13:42
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:41 schreef Gripper het volgende:

[..]

Wat is meestal andersom? Dat ze dingen doen waar je juist niet om vraagt?
Gripperdonderdag 25 januari 2007 @ 13:55
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:42 schreef MikeyMan het volgende:
Had ik in dit geval niet erg gevonden. Nu kijk ik alsnog tegen een half uurtje prutsen en zelf lekker smerig worden aan. Moeilijk is het natuurlijk niet, maar laat dan een beetje inzicht zien denk ik dan, bel even op met "Meneer, uw carterpakking is slecht, zullen we die ook meteen even vervangen? kost maar 15 euro extra!"
Tommehdonderdag 25 januari 2007 @ 14:09
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:55 schreef Gripper het volgende:

[..]

Had ik in dit geval niet erg gevonden. Nu kijk ik alsnog tegen een half uurtje prutsen en zelf lekker smerig worden aan. Moeilijk is het natuurlijk niet, maar laat dan een beetje inzicht zien denk ik dan, bel even op met "Meneer, uw carterpakking is slecht, zullen we die ook meteen even vervangen? kost maar 150 euro extra!"
Kwikfit toch?
Tommy_Kuklinskidonderdag 25 januari 2007 @ 16:31
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:19 schreef hallo_mensen het volgende:
zo net terug uit school moment sleutel opgehaald
Toyota Oliefilter + Carterringetje gekocht totaal bedrag van 8,75
ToyotaMotorolie 5L. W10 - 40 = 47,95

De prijs van de olie vind ik eigenlijk wel erg veel
zonde

bij de standaard A,E,T,S motoren van Toyota maakt de kwaliteit van de olie niet zoveel uit. Als er maar ingaat wat er in het boekje staat en die waardes stellen meestal niets voor.
Met de turbo, diesels en VVT-i motoren is dat een ander verhaal natuurlijk.
Worldbeaterdonderdag 25 januari 2007 @ 16:50
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:31 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
zonde

bij de standaard A,E,T,S motoren van Toyota maakt de kwaliteit van de olie niet zoveel uit. Als er maar ingaat wat er in het boekje staat en die waardes stellen meestal niets voor.
Met de turbo, diesels en VVT-i motoren is dat een ander verhaal natuurlijk.
En bij de dealer betaal je natuurlijk ook wel de hoofdprijs. Kan je bijna beter bij een benzinepomp kopen.
Tommy_Kuklinskidonderdag 25 januari 2007 @ 16:51
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:50 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

En bij de dealer betaal je natuurlijk ook wel de hoofdprijs. Kan je bijna beter bij een benzinepomp kopen.
Of bij de Lidl, daar lopen die motoren perfect op.

als je weet wat ze er trouwens in afrika ingooien is dat bij de Lidl zelfs te duur
Worldbeaterdonderdag 25 januari 2007 @ 16:59
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:51 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Of bij de Lidl, daar lopen die motoren perfect op.
Ik denk het ook, Lidl olie is ook gewoon SJ, en heeft synthetische additieven.

En gewoon niet te laat verversen die handel en normaal rijden.
Betere olie houdt de viscociteit wat langer vast.
Maar wie merkt het verschil. Op de sloperij doen bijna alle autoblokken het ook nog.
quote:
als je weet wat ze er trouwens in afrika ingooien is dat bij de Lidl zelfs te duur
Geen idee, gooien ze er wel wat in.

Ik ken wel een verhaal van een ex collegaatje, die had in Irak gewoont.
Benzine voor 3 cent de liter. Guldencenten he.
Tommy_Kuklinskidonderdag 25 januari 2007 @ 17:05
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:59 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Ik denk het ook, Lidl olie is ook gewoon SJ, en heeft synthetische additieven.

En gewoon niet te laat verversen die handel en normaal rijden.
Betere olie houdt de viscociteit wat langer vast.
Maar wie merkt het verschil. Op de sloperij doen bijna alle autoblokken het ook nog.
Precies SJ is voldoende voor zo'n 4E motor, volgens mij mag daar SF in..
Bij motoren die niet meer dan dat nodig hebben zal je het verschil dus nooit merken.
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 16:59 schreef Worldbeater het volgende:
Geen idee, gooien ze er wel wat in.

Ik ken wel een verhaal van een ex collegaatje, die had in Irak gewoont.
Benzine voor 3 cent de liter. Guldencenten he.
als het maar op olie lijkt
Worldbeaterdonderdag 25 januari 2007 @ 17:14
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:05 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Precies SJ is voldoende voor zo'n 4E motor, volgens mij mag daar SF in..
Bij motoren die niet meer dan dat nodig hebben zal je het verschil dus nooit merken.
Er zijn natuurlijk wel meer specs die bepalen de eigenschappen van een olie bepalen.



Maar van de slechtste krijgen wij geen gaten in het motorblok.
quote:
als het maar op olie lijkt
Zie boven.

Maar misschien hebben we hier nog wel een hogere belasting van de motor dan in andere delen van de wereld.

Natuurlijk zijn er uitzonderingen, zoals mensen die in de berg wonen, etc, maar neem alleen al het aantal Amerikaanse auto's die hier in Europa de ene lekke koppaking na de andere krijgen omdat ze niet tegen het constante (snelle) snelweggebruik kunnen.
(viel mij vorig jaar nog op Marktplaats op.. ben het merk even kwijt..)

Ze worden er nu wat meer op designed door met name Chrysler.
Tommy_Kuklinskidonderdag 25 januari 2007 @ 17:18
Van welk merk is de lidl eulie eigenlijk?
Worldbeaterdonderdag 25 januari 2007 @ 17:20
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 17:18 schreef Tommy_Kuklinski het volgende:
Van welk merk is de lidl eulie eigenlijk?
Donno.

Hij is wel pas veranderd. Ze kopen het voor een heel jaar tegelijk in bij de goedkoopste grote olieboer.
Made in Germany staat er op.
hallo_mensendonderdag 25 januari 2007 @ 17:47
Lidl olie? nog niet van gehoord weet ik dat voor volgend jaar
densmeedonderdag 25 januari 2007 @ 19:01
quote:
Op woensdag 24 januari 2007 12:03 schreef yup het volgende:

[..]

Om dat te flikken moet je echt idioot veel erin gooien. En bij een diesel is er heel wat minder nodig om enorme motorschade te krijgen.
een diesel blok gaat meelopen op de olie die via de keerringen naar boven komt
Worldbeatervrijdag 26 januari 2007 @ 11:16
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:01 schreef densmee het volgende:
een diesel blok gaat meelopen op de olie die via de keerringen naar boven komt
Dat is toch lachen! Je kan hem niet meer stoppen..
1299vrijdag 26 januari 2007 @ 11:50
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 11:16 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Dat is toch lachen! Je kan hem niet meer stoppen..
in z'n hoogste versnelling rammen en vol op de rem zou dat hem niet smoren?
Worldbeatervrijdag 26 januari 2007 @ 12:36
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 11:50 schreef 1299 het volgende:
in z'n hoogste versnelling rammen en vol op de rem zou dat hem niet smoren?
Dat moet je inderdaad proberen.

Zo een keer mijn 500 cc 2 takt gehad die op hol sloeg.
Daar hielp het wel.. damn wat draaide dat ding overtoeren.
1299vrijdag 26 januari 2007 @ 13:46
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 12:36 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Dat moet je inderdaad proberen.

Zo een keer mijn 500 cc 2 takt gehad die op hol sloeg.
Daar hielp het wel.. damn wat draaide dat ding overtoeren.
Ghehe, en hoe zit het dan bij een diesel met toerenbegrenzer?
Worldbeatervrijdag 26 januari 2007 @ 13:51
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:46 schreef 1299 het volgende:
Ghehe, en hoe zit het dan bij een diesel met toerenbegrenzer?
Geen idee, maar volgens mij is het de motor die op hol slaat en nergens meer naar luistert.
jochem8vrijdag 26 januari 2007 @ 15:12
quote:
Op maandag 22 januari 2007 14:50 schreef MikeyMan het volgende:
Kijk eens op masterbase.nl, daar staan de werkzaamheden per beurt uitgespecificeerd...
TVP voor die link
densmeevrijdag 26 januari 2007 @ 17:13
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 13:51 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Geen idee, maar volgens mij is het de motor die op hol slaat en nergens meer naar luistert.
de toerenbegrenzer werkt op de diesel pomp
dus hij loopt gewoon door
en je kunt hem wel smoren door hem op de rem te zetten hoogste versnelling en koppeling langzaam los
the_contract_killervrijdag 26 januari 2007 @ 17:58
kuch* doe-het-zelf-garage......
vannellevrijdag 26 januari 2007 @ 19:38
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:13 schreef densmee het volgende:

[..]

de toerenbegrenzer werkt op de diesel pomp
dus hij loopt gewoon door
en je kunt hem wel smoren door hem op de rem te zetten hoogste versnelling en koppeling langzaam los
Of door de luchttoevoer af te sluiten, al is jouw manier makkelijker en sneller.
Worldbeaterzaterdag 27 januari 2007 @ 09:40
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 17:13 schreef densmee het volgende:

[..]

de toerenbegrenzer werkt op de diesel pomp
dus hij loopt gewoon door
en je kunt hem wel smoren door hem op de rem te zetten hoogste versnelling en koppeling langzaam los
Die koppeling langzaam weet ik nog zo net niet...........................
............ mijn 500cc 2 takkie moest echt met een klap tot stoppen gebracht worden.

Als je de koppeling langzaam laat opkomen, dan kon je wel eens gaan rijden.
gatewayzaterdag 27 januari 2007 @ 11:00
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 09:40 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

Die koppeling langzaam weet ik nog zo net niet...........................
............ mijn 500cc 2 takkie moest echt met een klap tot stoppen gebracht worden.

Als je de koppeling langzaam laat opkomen, dan kon je wel eens gaan rijden.
zou ie dan harder lopen als normaal??
1299zaterdag 27 januari 2007 @ 15:30
Nee dat niet, maar wel meer toeren dan normaal
Turquaz52zaterdag 27 januari 2007 @ 19:53
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 11:53 schreef Worldbeater het volgende:
Ik heb Lidl olie, 5 liter voor 7 euro, 15W40 API SJ/CF-4, voldoet aan MB229.1 en ACEA A3-02 en B3-98.

ACEA staat voor de kwaliteit = 3 = de hoogste. 02 staat voor vastgesteld in 2002.

Dus hij voldoet aan de hoogste kwaliteitseis vastgesteld in dat jaar. Kwaliteit vier bestaat niet.

Imho goed voor alle benzinemotoren tot en met 2002. (diesel tot en met 1998)
[..]

Lekker slim eerst rijden en dan pas olie erin. Zit je op een reactie te wachten of ben je serieus.
nee ik meen het Total is zo'n 250 meter ver, en Tango zo'n 350

ennuhh over MickeyMan: hij doet op dit moment niks, achterband is lek.. als ie weer rijd dan zeg ik ut wel
gatewayzaterdag 27 januari 2007 @ 21:01
quote:
Op zaterdag 27 januari 2007 15:30 schreef 1299 het volgende:
Nee dat niet, maar wel meer toeren dan normaal
whehe die maakt ie al zoveel......
firstwolliezondag 28 januari 2007 @ 17:25
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 13:22 schreef Gripper het volgende:

[..]

Ik juichte te vroeg afgelopen dinsdag.... Sukkels bij de kwik-fit doen kennelijk alleen wat je vraagt en ook totaal niet meer. Er lekt wat olie, drupje of 10 erp nacht schat ik zo. Als ie warm is veel meer natuurlijk, dan valt er om de 5 minuten een druppel. Pakking carterpan kapot. Kan de hele zooi weer uit elkaar....
Als ze nou meteen even hadden gekeken hoe die pakking erbij lag, dan hadden ze m op dat moment wel effe kunnen vervangen.
Wat is dat? Dat rubberenringetje? die moet je toch altijd vervangen als je de olie ververst begreep ik? Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van hoor. Maar wil het binnenkort ook zelf doen. Bij de Makro heb je trouwens ook goedkope olie, kost net zoveel volgens mij als wat iemand zei bij de Lidl.
Tommehzondag 28 januari 2007 @ 17:34
quote:
Op zondag 28 januari 2007 17:25 schreef firstwollie het volgende:

[..]

Wat is dat? Dat rubberenringetje? die moet je toch altijd vervangen als je de olie ververst begreep ik? Ik heb er (nog) niet zoveel verstand van hoor. Maar wil het binnenkort ook zelf doen. Bij de Makro heb je trouwens ook goedkope olie, kost net zoveel volgens mij als wat iemand zei bij de Lidl.
Nee, de carterpan pakking is de rubberen/kurken/stalen pakking die de oliepan onder de motor goed laat aansluiten op het onderblok.

Waar jij het over hebt is het ringetje wat om de aftap-plug heen zit.
firstwolliezondag 28 januari 2007 @ 17:50
quote:
Op zondag 28 januari 2007 17:34 schreef Tommeh het volgende:

[..]

Nee, de carterpan pakking is de rubberen/kurken/stalen pakking die de oliepan onder de motor goed laat aansluiten op het onderblok.

Waar jij het over hebt is het ringetje wat om de aftap-plug heen zit.
weet ik dat ook weer
Worldbeatermaandag 29 januari 2007 @ 14:46
Welke carterpanpakkingen zijn van metaal. Dat gebruik je alleen bij cylinderkoppakkingen (koper) of uitlaatpakkingen. (met grafiet)

Bij oude auto's zijn ze van kurkrubber, bij nieuwe is het bijna altijd gewoon harde pakkingplaat.

Heb er pas nog eentje voor de motor gemaakt van het goedkoopste oliepapier.

hallo_mensenwoensdag 31 januari 2007 @ 14:51
maak je dat zelf?

Koppakking word van het zelfde materiaal gemaakt?
Worldbeaterwoensdag 31 januari 2007 @ 14:54
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:51 schreef hallo_mensen het volgende:
maak je dat zelf?

Koppakking word van het zelfde materiaal gemaakt?
3 euro voor een A3 vel. 35 euro bij de dealer.

Een koppakking moet hogere temperaturen en drukken kunnen hebben en is lastiger zelf te maken.
(vaak van volkoper of grafiet met metaalinlagen)
hallo_mensenwoensdag 31 januari 2007 @ 22:25
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 14:54 schreef Worldbeater het volgende:

[..]

3 euro voor een A3 vel. 35 euro bij de dealer.

Een koppakking moet hogere temperaturen en drukken kunnen hebben en is lastiger zelf te maken.
(vaak van volkoper of grafiet met metaalinlagen)
waar ik stage loop proberen ze alles zelf te maken , maar nog niet gezien dat ze een pakking zelf gingen maken

Super
Worldbeaterdonderdag 1 februari 2007 @ 22:55
Steelt geen reet voor man.
hallo_mensenvrijdag 2 februari 2007 @ 19:03
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 22:55 schreef Worldbeater het volgende:
Steelt geen reet voor man.
Dat is met alles als je het kan of weet
Worldbeaterzaterdag 3 februari 2007 @ 16:52
Dat snap ik ook wel. Maar met dit niet.
2cvzaterdag 3 februari 2007 @ 17:35
quote:
Op maandag 22 januari 2007 13:15 schreef Sterke_Yerke het volgende:

[..]

Als ik me niet vergis was olie verversen an sich al een overtreding van de wet, ook al vang je de olie op.
En langer dan 30 min aan je auto sleutelen is volgens mij ook al strafbaar. Dus als je een autoradio vervangt en je doet er langer dan een half uur over ben je al strafbaar
Quatsch.

Alleen als het in de APV ("gemeentewet") staat dat je niet op de openbare weg aan je auto mag sleutelen, mag het niet. Echter, vervuilen mag nooit.

En ja, ik heb het nageplozen
patje74zondag 4 februari 2007 @ 05:16
In mijn gemeente;
quote:
Artikel 5.1.2 Parkeren van voertuigen van autobedrijf e.d.
1 Het is degene die er zijn bedrijf, nevenbedrijf dan wel een gewoonte van maakt voertuigen
te stallen, te herstellen, te slopen, te verhuren of te verhandelen, verboden:
[snip]
-de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
[snip]
-voertuigen waaraan herstel- of onderhoudswerkzaamheden worden verricht die
in totaal niet meer dan een uur vergen, zulks gedurende de tijd die nodig is voor
en gebruikt wordt voor deze werkzaamheden
Turquaz52zondag 4 februari 2007 @ 19:42
quote:
Op zaterdag 3 februari 2007 17:35 schreef 2cv het volgende:

[..]

Quatsch.

Alleen als het in de APV ("gemeentewet") staat dat je niet op de openbare weg aan je auto mag sleutelen, mag het niet. Echter, vervuilen mag nooit.

En ja, ik heb het nageplozen
Heb vandaag, en gisteren de heledag van 12 uur tot 4uur aan de auto gezeten, bumpers vervangen. Gisteren achter:

(das mn broertje)

Vandaag voor:




Ben ik nou ook strafbaar?

[ Bericht 5% gewijzigd door Turquaz52 op 04-02-2007 19:55:39 ]
MikeyManzondag 4 februari 2007 @ 19:49
Ja, want die dingen zijn niet gespoten...
1299zondag 4 februari 2007 @ 19:52
Ja kinderarbeid is strafbaar
gatewayzondag 4 februari 2007 @ 19:53
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:49 schreef MikeyMan het volgende:
Ja, want die dingen zijn niet gespoten...
en het is een ford!
Turquaz52zondag 4 februari 2007 @ 19:56
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:49 schreef MikeyMan het volgende:
Ja, want die dingen zijn niet gespoten...
haha, dat noem je primer ready 2 Paint
Turquaz52zondag 4 februari 2007 @ 19:57
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:52 schreef 1299 het volgende:
Ja kinderarbeid is strafbaar
Ik deed het uit eige wil,
SPOILER
Plus, ik mag zodadelijk ff na McDrive rijden
2cvzondag 4 februari 2007 @ 21:22
quote:
Op zondag 4 februari 2007 05:16 schreef patje74 het volgende:
In mijn gemeente;
[..]
Heb het een keer of 5 gelezen, maar ik denk dat er iets mist in je quote. Natuurlijk niet daar waar er '[snip]' staat.
MikeyManzondag 4 februari 2007 @ 21:42
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:56 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

haha, dat noem je primer ready 2 Paint
Eerst monteren en dan spuiten? :|
Turquaz52zondag 4 februari 2007 @ 21:50
quote:
Op zondag 4 februari 2007 21:42 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Eerst monteren en dan spuiten? :|
Ja want mn vader moet maandag weer werken he? volgend week zaterdag word ie (als et goed is) gespoten)
Turquaz52zondag 4 februari 2007 @ 21:51
En misschien word de hele bak voorzien van nieuwe lak, dus niet andere kleur ofzo, maar boenen of hoe ze dat noemen, waarmee kleine krassen enzo weggaan..??
patje74zondag 4 februari 2007 @ 22:15
quote:
Op zondag 4 februari 2007 21:22 schreef 2cv het volgende:

[..]

Heb het een keer of 5 gelezen, maar ik denk dat er iets mist in je quote. Natuurlijk niet daar waar er '[snip]' staat.
Klopt, zie ik nu...

Ik het kort komt het er (in mijn gemeente) op neer dat het verboden is om;

-de weg als werkplaats voor voertuigen te gebruiken.
-langer dan 1 uur te klussen

Vaag is het wel, want er staat niet bij of dit 1 uur per dag, week of weet ik veel wat is. Hoe dan ook, ik heb een werkplaats.

Er stond ook nog iets bij over het aantal auto's op de openbare weg, dit mochten er slechts 3 zijn. Maar of dit 3 per persoon zijn, of 4 per huisadres, stond er weer niet bij..
lipjezondag 4 februari 2007 @ 23:02
quote:
Op zondag 4 februari 2007 19:57 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

ik mag zodadelijk ff na McDrive rijden
Rijd je niet weer de bumpers aan gort?
gatewayzondag 4 februari 2007 @ 23:30
quote:
Op zondag 4 februari 2007 23:02 schreef lipje het volgende:

[..]

Rijd je niet weer de bumpers aan gort?
MikeyManmaandag 5 februari 2007 @ 00:06
quote:
Op zondag 4 februari 2007 21:50 schreef Turquaz52 het volgende:

[..]

Ja want mn vader moet maandag weer werken he? volgend week zaterdag word ie (als et goed is) gespoten)
Die logica ontgaat me volledig...
Turquaz52maandag 5 februari 2007 @ 09:19
quote:
Op zondag 4 februari 2007 23:02 schreef lipje het volgende:

[..]

Rijd je niet weer de bumpers aan gort?
Voorbumper was mn vaderschuld (ja eigelijk weer niet, de voorste persoons trok op, remde ineens, mijn vader remde ook. daarna deed ie dat nog un x, waardoor mn vader dacht dat ie zou optrekken, en van achter knalde )
en de achterbumper was mn moeders schuld met het inparkeren, knalt se tegen zown hoge opstaken op de stoep.

en wat heb ik gedaan? paar buizen voor de sier in de motor, en de bumpers vervangen
Sta-sterkmaandag 26 oktober 2009 @ 21:05
Olieverversen vandaag 94,15 bij Bosch Car service {nog maar even zonder plaatsnaam].
Filter en 4,8 liter olie. Plus filter vervangen.
1/2 uur werk.
Tikkie te duur tegenwoordig?
Hoor graag.
daNpymaandag 26 oktober 2009 @ 21:06
Mits kwaliteit olie niet echt duur.
Voor sommige olieën alleen betaal je al 120 euro.
Sta-sterkmaandag 26 oktober 2009 @ 21:09
Gaat hier bij mij om een gewone doordeweekse auto....
Goeie olie is voldoende.
Gangbare prijs begrijp ik. Nou bedankt voor je reactie dan
Worldbeatermaandag 26 oktober 2009 @ 22:42
Dat betaal je helaas bij de garage, ik ben voor 15 euro incl filter klaar.
(en afgevuld met halfsyntheet SJ kwaliteit )