abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:36:27 #51
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_47228741
Mijn MS begon op dezelfde manier: tintelingen aan een kant van mijn gezicht. Of de neuroloog had het verkeerd en het is toch lyme, of addison-biemer, of... vul maar in...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 13 maart 2007 @ 14:43:52 #52
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_47228950
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:19 schreef twentemeisje het volgende:
Sinds zondagavond weer dat vreemde gevoel (trekkend, beetje strakstaand, doof gevoel) in de rechterhelft van mijn hoofd. Voor de rest gaat het eigenlijk wel goed. Ben deze week nog thuis op advies (lees: bevel ) van de neuroloog.

Ik heb besloten om onafhankelijk van de uitslag volgende week toch mijn bloed te laten testen in Keulen. Stel dat er een (voorlopige) MS-diagnose uitkomt dan wil ik zeker weten dat het toch niet stiekem Lyme is. Ik ben nu al een aantal verhalen tegengekomen van mensen bij wie de diagnose MS luidde en waarbij het later toch Lyme-borreliose bleek te zijn. Die onzekerheid wil ik in elk geval niet hebben. Ook andersom, als er geen diagnose wordt gesteld dan wil ik doen wat in mijn macht ligt om de oorzaak te kunnen vinden. Ik wacht uiteraard wel eerst het gesprek met de neurologe af, ga dit niet bij voorbaat al op eigen houtje doen.

Ervaringsverhalen zijn van harte welkom uiteraard!
Absoluut doen! Een mondige en assertieve patient heeft de beste kansen Laat je testen, shop rond, ook in het buitenland. Vaak vergoedt de verzekering het ook nog als je het van tevoren aanvraagt; ik heb een keer een afspraak in het UZA in Antwerpen gehad omdat men in NL niet wist wat ze met me aan moesten. Veel sterkte!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
  dinsdag 13 maart 2007 @ 17:53:54 #53
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47235499
quote:
Op dinsdag 13 maart 2007 14:36 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Mijn MS begon op dezelfde manier: tintelingen aan een kant van mijn gezicht. Of de neuroloog had het verkeerd en het is toch lyme, of addison-biemer, of... vul maar in...
Ik snap je (natuurlijk had ik liever niet gelezen dat je deze verschijnselen ook had ). Ik steek ook niet mijn hoofd in het zand voor een mogelijke MS-diagnose. Wil in dat geval alleen niet de rest van mijn leven rondlopen met twijfel of het toch niet wat anders is.

Ben jij ook op Lyme getest? En hoe lang is het geleden dat je met MS bent gediagnosticeerd?
  dinsdag 13 maart 2007 @ 23:17:46 #54
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_47249015
Ik geloof wel dat ik op Lyme getest ben, ja. En hij was zeer stellig in dat het MS was. Al kwam ik er later achter dat hij nooit op B12 getest heeft bijvoorbeeld en dan ga ik toch weer twijfelen.

Ik had mijn eerste klachten begin 2000, daarna had ik weer klachten in 2002 en werd het officieel MS. Tot nu toe heb ik weinig noemenswaardige klachten gehad. Wat gevoelsstoornissen en een enkele coördinatiestoornis. En een keertje wilde mijn oog niet stil blijven staan, dat was behoorlijk irritant...

Laat je trouwens niet te snel aan de medicijnen praten als je weer klachten hebt en de diagnose MS krijgt te horen. Mijn neuroloog wilde me graag aan de medicijnen hebben, maar ik vond de (bovenstaande) klachten die ik ervaarde niet serieus genoeg om mezelf minimaal iedere week een spulletje in te spuiten waar je goed ziek van kunt worden. Maar dat is een afweging die je op dat moment zelf moet maken.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  dinsdag 27 maart 2007 @ 14:58:47 #55
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47712916
Sorry voor de late reactie GWS...

Ik ben vorige week weer naar de neurologe voor de uitslagen uit het MS Centrum van het VU. Wat blijkt: de 1e reactie van prof. Barkhof was: infectieziekte... Dat zou dus Lyme kunnen zijn... Naar aanleiding daarvan heeft de neuroloog mijn bloedwaardes (o.m. ELISA-test) en het resultaat van de lumbaalpunctie (geen ontstekingen te zien) opgestuurd en heeft Barkhof zijn reactie bijgesteld naar mogelijk MS…

Mijn verwarring is hierdoor alleen nog maar gegroeid! Zowel de neuroradiologen van het Leijenburg als prof. Barkhof vermoedden dus in eerste instantie Lyme of een andere infectieziekte! Ik heb de neurologe uiteraard geconfronteerd met mijn online zoekresultaten en hieruit voortvloeiende twijfels. Zij begreep dit volkomen en zou in mijn geval hetzelfde denken. We hebben een nieuwe ELISA-test laten doen (uitslag volgt deze week) en een afspraak gemaakt voor een nieuwe MRI in augustus om de ontwikkeling van de gevonden witte stofafwijkingen te kunnen beoordelen (dit voor het MS-traject). Ook staat ze erachter dat ik mij in Weert of Keulen (ik laat het eerst in Weert doen) uitgebreider laat testen op Lyme. Ze betwijfelt ten zeerste of dit eruit komt maar vindt dat ik het, al was het alleen al voor mijn eigen gemoedsrust, moet laten doen. Ze heeft ook toegezegd me te behandelen als er wel Lyme uitkomt bij 1 van deze 2 klinieken.

In het (volgens de neurologe onwaarschijnlijke) geval dat het hier toch om Lyme gaat dan gaat het ook om een gevorderd stadium: neuroborreliose. Daar moet ik natuurlijk ook allerminst blij mee zijn maar is in mijn ogen wel een iets beter uitgangspunt dan MS. Uiteraard accepteer ik een eventuele MS-diagnose, maar ik wil het in elk geval doen zonder het vraagteken Lyme ernaast. Ik ken namelijk persoonlijk een meisje dat een bijna gelijkwaardig verhaal heeft gehad, maar wel eerst drie jaar met een MS-diagnose rond heeft gelopen alvorens het eindelijk Lyme bleek te zijn! En de beste vriend van mijn zwager heeft 10 jaar rondgedokterd voordat de Lyme eindelijk (in Duitsland) werd bevestigd.

Dat probeer ik in elk geval te voorkomen... Als het MS is, dan zij het zo, maar ik wil en kan niet met zoveel twijfels in mijn hoofd leven...
pi_47713081
Heel begrijpelijk verhaal, twentemeisje. Ik zou het ook willen weten of het niet tòch Lyme is en de twijfel lijkt me ook heftig want je kan je dan niet geheel richten op MS, de behandeling en je emoties hierover.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 27 maart 2007 @ 15:33:04 #57
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47714125
Ik ben het ook zo vreselijk zat, heb het gevoel dat mijn lichaam me momenteel ernstig in de steek laat... Ik loop nl. (alsof ik al niet genoeg aan mijn hoof heb )ook nog bij de uroloog ivm terugkerende nierstenen. Weer veel pijn in de rug/buik (al maanden, met rustige periodes tussendoor), gisteren CT-scan gehad en vrijdag de uitslag hiervan. Als er weer een steentje zit dan gaat ie 'm operatief verwijderen (heb ik al eens eerder gehad). Pfffffffffffffffff.... (sorry, dat moest er even uit )
  donderdag 29 maart 2007 @ 01:24:12 #58
174925 Judeljuud
Vindt, en gij zult meer zoeken
pi_47776837
Och jeetje wijffie...wat een gedoe allemaal! Jij hebt het volste recht om te puffen!
You were born as an original. Don't die as a copy.
pi_47777339
Ik zou het inderdaad ook zeker willen weten. Als je dit niet goed uit laat zoeken zal het altijd aan je blijven knagen.
Sterkte meisje.
There is no love sincerer than the love of food.
  donderdag 29 maart 2007 @ 10:52:44 #60
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47782713
Thanks!

Ik heb gisteren bloed en urine opgestuurd naar Pro Health in Weert voor een uitgebreidere Lymetest. Ook daar is een reële kans dat er niets uitkomt omdat het dan bijna zeker om een oudere infectie zou gaan, maar niet geschoten is altijd mis nietwaar?

Mijn huisarts staat gelukkig helemaal achter me, ook hij erkent dat er teveel onduidelijkheid rondom Lyme en de diagnose daarvan is in ons land, dat scheelt een slok op een borrel!
pi_47902608
quote:
Op donderdag 29 maart 2007 10:52 schreef twentemeisje het volgende:
Thanks!

Ik heb gisteren bloed en urine opgestuurd naar Pro Health in Weert voor een uitgebreidere Lymetest. Ook daar is een reële kans dat er niets uitkomt omdat het dan bijna zeker om een oudere infectie zou gaan, maar niet geschoten is altijd mis nietwaar?

Mijn huisarts staat gelukkig helemaal achter me, ook hij erkent dat er teveel onduidelijkheid rondom Lyme en de diagnose daarvan is in ons land, dat scheelt een slok op een borrel!
Ik weet uit ervaring hoe moeilijk het is om duidelijkheid te krijgen of je wel/niet Lyme hebt...Ik heb in november 2004 tijdens vakantie in Sri Lanka een 'kring' (EM) op mijn enkel gekregen. Een vriendin (tevens neurologe) die mee was dacht meteen aan een tekenbeet vanwege de kringvorm. Eenmaal in Nl naar de huisarts gegaan en bloed laten prikken. Er bleken idd 'stoffen' in te zitten die te maken hebben met Lyme. Vervolgens naar een neuroloog doorverwezen. Die heeft wat testjes gedaan (uitkomsten waren prima) en tevens weer bloedonderzoek. Hieruit bleek echter dat alles goed was terwijl de stoffen in je bloed na een bepaalde periode weg kunnen zijn terwijl je dan nog wel Lyme in je lijf hebt. Hij wilde er niet aan en bleef bot volhouden. Boos en verdrietig en met name met een 'niet gehoord' gevoel weggegaan. Daarna weer terug naar de huisarts (met klachten van tintelingen e.d.) maar die geloofde de neuroloog. Wel een korte kuur eruit gesleept maar dat schijnt niet/nauwelijks te helpen als je het echt hebt.
En dat terwijl een EM al genoeg schijnt te zijn dat je het hebt... (maar goed...dat helpt in jouw geval dus niet aangezien je dat niet hebt gehad...toch?)

Frustratie genoeg gehad dus dus 1 tip: als je echt denkt dat je het misschien hebt: laat je niet uit het veld slaan!

Succes en veel beterschap!
Het leven is een spel, speel het! (moeder Theresa) * Play is the highest form of research. (Albert Einstein) * Alles wat je aandacht schenkt, groeit. * En zo niet? Dan toch!
  maandag 2 april 2007 @ 12:53:54 #62
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_47922211
Thanks!

Houd jij je lijf ook maar goed in de gaten dan! Mij is na al het inleeswerk over Lyme wel duidelijk geworden dat die korte kuurtjes totaal niet afdoende zijn. Ik heb gelukkig een huisarts die erkent dat de in NL gehanteerde CBO-richtlijnen niet up to date zijn, dus mocht er bij mij definitief Lyme uitkomen (wat een probleem op zich is, voordat ze daar achter zijn ) dan is hij voor een grondigere en langdurige aanpak!

Ik vind het trouwens wel bizar dat ze zelfs na die EM i.c.m. die stoffen in je bloed nog niet aan de diagnose wilden, te belachelijk! Dat kenmerkt ook wel de ellende die er rondom de Lymediagnose is...
  dinsdag 24 april 2007 @ 08:02:49 #63
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_48656480
Het klinkt tegenstrijdig maar er is goed nieuws! Ik kreeg gisteren de uitslagen van mijn Lyme-onderzoek bij Pro Health en er is zowel in het bloed als in de urine bewijs gevonden voor de aanwezigheid van Lyme (borrelia).

Ik ben zo opgelucht en blij dat ik mijn intuïtie heb gevolgd en zelf deze test heb geregeld. Ik besef me uiteraard dat deze uitslag ook geen pretje is, maar MS is in mijn ogen toch echt heftiger. Vanmorgen moet ik naar de huisarts om te bespreken hoe we nu verder gaan en ik laat hem de afspraak bij de neuroloog (die me gezegd heeft direct contact op te nemen als de uitslagen binnen waren) wel maken, dan gaat het waarschijnlijk ietsje sneller allemaal.

Ik heb de behandelschema's die bij de ILADS-richtlijnen horen geprint en die neem ik mee naar de huisarts. Eens zien wat hij vindt.
pi_48657566
Hé dat is wel een meevaller, nog niet leuk natuurlijk maar je snapt me wel.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_48662894
Gelukkig geen MS .
pi_48664718
Oh Twentemeisje! Wat zal je blij zijn Dit is nog steeds een kutdiagnose natuurlijk, maar het is geen MS!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hard hoofd in had dat er Lyme uit zou komen, want 'wij' hebben toch ook goede labaratoria! Wat doen ze daar zo anders dat ze het wèl kunnen detecteren?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 24 april 2007 @ 13:33:56 #67
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_48665491
Goed gedaan
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intuïtief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_48666460
Goed dat je zo vasthoudend bent geweest, maar ik had het ook echt zeker willen weten.
Wat houdt het behandelschema nu in?
pi_48666658
quote:
Op zaterdag 10 maart 2007 17:24 schreef vosss het volgende:
Bij mij in de buurt woont een kerel die al 20 jaar MS heeft en die leeft nog steeds
Erm, al 4 jaar nergens geen last van en ook de diagnose MS gehad.
Dat kan namelijk ook he?
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it!
  dinsdag 24 april 2007 @ 14:08:07 #70
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_48666838
Lieve meelevende FOK!kers

Zo, net terug van de huisarts. En wat ben ik blij met die man

Hij vindt ook dat ik op basis van de Pro Health-uitslagen Lyme onder de leden heb. Hij stelt voor om eerst via de neurologe een maand intraveneus te behandelen met Ceftriaxon of Cefotaxim en vervolgens minimaal 3 maanden Azithromycine 1000mg/dag of Klacid 1000-2000mg/dag. Dit houdt dus in dat hij wil behandelen volgens de ILADS evidence-based guidelines!

Hij is er overigens absoluut op tegen om in deze tijd van het jaar een zware doxy-kuur te doen, volgens hem kon ik dan de hele zomer in een Burka rond gaat lopen

We hebben 40 minuten gesproken (ik had per ongeluk maar 10 min (dus gewone afspraak), hij gaat de artikelen die ik hem heb gegeven (Complexiteit van Lyme-borreliose en Evidence-based richtlijnen voor het management van Lyme-borreliose) lezen en nadat ik bij de neurologe ben geweest (waarschijnlijk kan ik er donderdag of vrijdag al terecht, uiterlijk 4 mei) moet ik terugkomen om het verder met hem te bespreken. Hij geeft zelf trouwens bij een stadium I (tekenbeet+EM) direct al 30 dagen doxy i.p.v. de standaard 14 dagen-behandeling. Volgens hem is er bij mij sprake van een stadium III neuroborreliose gezien de neurologische verschijnselen, dat heeft de neurologe eerder ook al gezegd voor het geval er wel sprake zou zijn van Lyme (waar zij dus niet zo meer in geloofde).

Hij staat ontzettend open voor mijn suggesties, dat is zo fijn. Hij vindt de CBO-richtlijnen ook ernstig achterhaald. Toevallig lag er op zijn bureau een schrijven van het Microbiologisch Laboratorium Twente/Achterhoek waarin ze hem informeerden over de uitbreiding van de Borreliatesten die ze er doen. Ze gaan ook gerichter om informatie van de patiënt vragen om uitslagen beter te kunnen interpreteren. Goede ontwikkelingen lijkt me zo.
  dinsdag 24 april 2007 @ 14:30:33 #71
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_48667789
quote:
Op dinsdag 24 april 2007 13:12 schreef Isabeau het volgende:
Oh Twentemeisje! Wat zal je blij zijn Dit is nog steeds een kutdiagnose natuurlijk, maar het is geen MS!

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hard hoofd in had dat er Lyme uit zou komen, want 'wij' hebben toch ook goede labaratoria! Wat doen ze daar zo anders dat ze het wèl kunnen detecteren?
Dat idee had ik al een klein beetje Isabeau Maar is ook logisch omdat het zo is dat overgrote deel van de Nederlandse medici zich houden aan de CBO-richtlijnen die nu (nog) gelden. Als het je interesseert zou je eens dit artikel kunnen lezen: De Complexiteit van Lyme-borreliose. Kijk dan maar eens bij de kopjes 'Diagnostiek' en 'Serologische testen'.

Bij Pro Health in Weert hebben ze de volgende onderzoeken gedaan (de uitslagen staan erachter):

Borrelia DNA PCR
Resultaat: aangetoond (Borrelia positief)
Borrelia Serologie IgG
Resultaat 0,14 U/ml = negatief
Borrelia Serologie IgM
Resultaat 0,40 U/ml = negatief
Borrelia C6 Elisa
Resultaat: 0,20 index = negatief
Borrelia Ecolineblot IgG
p83 - band aangetoond
iv2(BBO323) - band aangetoond
Borrelia Ecolineblot IgM
OspC - band aangetoond
pi_48667896
Bedankt, ik ga dat zeker eens doorlezen en ga ook kijken welke onderzoeken ons streeklab eigenlijk doet om te testen op Lyme.
pi_67974619
Hallo allemaal .

Dit is het eerste verhaal wat ik heb gevonden wat exact de zelfde symptomen beschrijft die ik ook ondervind en ben des ondanks de problemen die ik er mee heb , toch blij dat ik het gevonden heb .
Ik ben heel erg nieuwsgierig hoe het nu met je gaat Twentemeisje ?

Ik heb al een heel traject afgelegd , maar tot dusver hebben ze niks kunnen vinden.

De huisarts gaat er vanuit dat het een soort van aangezichtspijn ( zenuwpijn ) is en in eerste instantie heb ik daar het medicijn Lyrica voor gekregen , wat me erg slaperig maakte en het hielp ook niet .
Omdat de zogenaamde diagnose aangezichtspijn was en het ook kon liggen aan een bloedvaatje wat tegen de Nervus_trigeminus aan zou kunnen liggen ben ik vervolgens naar de neuroloog toegestuurd om MRI scans te laten maken van mijn hoofd en mijn rug ( de rug i.v.m andere problemen ) .

Er zijn twee MRI scans van mijn hoofd gemaakt zowel met als zonder contrast vloeistof en de Neuroloog vertelde me dat ze niks kon vinden , ik heb haar toen gevraagd wat dan de oorzaak kon zijn en schouderophalend zei ze , "ik weet het niet ! " . Ik weet niet of er ook naar witte stof afwijking is gekeken , maar daar ga ik direct navraag over doen !!!

Nu heeft de huisarts het plan opgevat om mij naar de KNO arts door te sturen en zijn inmiddels voorafgaand voor dat onderzoek mijn oren al uitgespoten en moet ik vervolgens eerst naar de Tandarts om dat aangezichtspijn ook op het tandheelkundige gebied kan liggen . Zelf geloof ik daar niet zo in aangezien de symptomen toch net weer iets verschillen van die van de ziekte van Lyme .

Ik ben ook op eigen initiatief naar de Orthomanuele Therapeut gegaan omdat tot dat ik op deze site terecht kwam hoopte dat er iets in mijn nek deze klachten veroorzaakte , maar die was kort en bondig en zei dat het niet op zijn vlak lag en klaar was ik weer . Aan één kant blij , maar aan de andere kant weer geen meter verder gekomen en het duurt nu allemaal al een jaar .

Je hoopt elke keer dat het iets simpels is , maar als ik jou verhaal lees Twentemeisje dan heb ik nog een heel pad voor de boeg , ik hoop het natuurlijk niet , maar aangezien er nog steeds geen verklaring is en al het andere op niets is uitgelopen begin ik toch deze richting uit te denken , ik heb me suf gezocht naar een vergelijkend verhaal en de jouwe klopt gewoon 100 % . In ieder geval heb ik weer een fiks aantal aanwijzingen waar ik mee naar de huisarts ga .

M.v.G Freddy
  maandag 13 april 2009 @ 17:54:59 #74
68591 twentemeisje
Onmeunig Twents
pi_67981029
Hoi Freddy,

Wat een ellende is het toch ook als je niet weet wat je mankeert! Ik weet precies hoe je je voelt helaas. En zolang je niet weet wat je klachten veroorzaakt heb je ook geen rust, dus je moet inderdaad gewoon vechten voor een heldere diagnose. Dan heb je zelf in elk geval alles gedaan dat binnen je bereik ligt.

Bij mij is vorig jaar oktober duidelijk geworden dat het helaas echt om MS gaat. Ik heb toen namelijk een tweede schub (aanval) gekregen, dit keer was het een oogzenuwontsteking. Dit komt heel erg veel voor bij MS, bij ca. 60% blijkt een oogzenuwontsteking een van de eerste symptomen van MS te zijn. De neuroloog heeft naar aanleiding hiervan de definitieve diagnose vastgesteld. Van het ene op het andere moment kwam er een waas in met name mijn linkeroog, best wel eng moet ik bekennen.

Ik heb toen drie dagen een infuus met Prednisolon gekregen (fijn die opvliegers en hartkloppingen ) en in de weken daarna is mijn gezichtsvermogen gelukkig weer volledig hersteld. Wel heeft mijn lijf een behoorlijke opdoffer gehad van die aanval. Ik ben erg snel moe (ook een erg typische MS-klacht) en kan vaak uit het niets een gevoel van totale uitputting hebben. Verder heb ik veel last van duizelingen en tintelingen.

Ik werk dan ook nog steeds niet weer volledig en het is ook maar de vraag of dat nog weer gaat komen. Bedrijfsarts en werkgever (waar ik al tien jaar werk en een hele goede relatie mee heb) vinden het niet verstandig dat ik weer fulltime aan de slag ga en ik denk ook gewoonweg dat ik het niet volhoud. Ik zit nu op 24 uur en dat gaat gelukkig goed.

Ook ben ik in januari van dit jaar begonnen met medicatie, 1x per week injecteer ik mezelf met Avonex en dat gaat buitengewoon goed. Ik ben zo trots op mezelf dat ik die spuit in mijn beenspier durf te jensen . Vooraf leek dat totale horror, maar ik doe het nu zonder blikken of blozen!

Als je nog vragen hebt Freddy, stel ze dan gerust. Mag ook via de PM als je dat liever wilt. Ik kan je trouwens www.lymenet.nl ook van harte aanbevelen als het gaat om Lyme-zaken. Daar is ook een heel goed forum waar je je ei kwijt kunt!
pi_67982747
Begrijp ik nu goed dat die borrelia in je lichaam geconstateerd kan worden zonder dat je ziek bent/kan worden? In dat geval heb je eigenlijk heel weinig aan dit soort tests - kunnen ze niks vinden met de oude tests, dan kun je het nog steeds hebben; kunnen ze het wel vinden met nieuwe, dan hoef je het nog steeds niet te hebben. Of begrijp ik er nu helemaal niks van?

Overigens ben ik altijd al als de dood geweest voor tekenbeten en ik denk dat ik binnekort toch maar een tekentang ga kopen voor we op vakantie gaan. Brrr.

Heb je nu verder veel klachten van de MS? En, misschien een domme vraag, maar kun je het niet tegelijk hebben? En hebben die medicijnen die je destijds kreeg wel geholpen?
Sanity is (not) statistical
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')