Trea Dobbs:
Zestien jaar is Trea van der Schoot als ze in 1963 de talenjacht Het Cabaret der Onbekenden wint. De Eindhovense zangeres, die opgroeit in het Rooie Dorp nabij de Rijks Psychiatrische Inrichting, begint haar zangcarriè drie jaar eerder, als ze meedoet aan een teenagershow in haar woonplaats. Daarna wordt ze zangeres bij het Eindhovens Amusements Orkest waar eerder Nelly Wijsbek furore maakte. In 1962 doet ze mee aan het beroemde Cabaret der Onbekenden, waar eerder Anneke Grönloh als winnares uit tevoorschijn komt en iets later Armand. Trea wordt vierde. Het jaar daarop schrijft ze zich opnieuw in en eindigt dan op de eerste plaats, waardoor ze een platencontract aangeboden krijgt van Phonogram.
De eerste singles doen het redelijk, maar optredens voor tv, zoals in het AVRO-programma Rooster en in de Vara Bandshow, en optredens in voorprogramma's van collega's en in dat van Cliff Richard zorgen voor nationale bekendheid. Ze groeit uit tot een tieneridool met een repertoire van Engels- en Nederlandstalige liedjes. Ook in Duitsland krijgt ze bekendheid, mede omdat ze ook in die taal liedjes opneemt.
In de zomer van 1964 vergroot ze haar populariteit door mee te doen aan het Knokke Songfestival. Dan ook maakt ze haar naamsverandering bekend, omdat haar echte naam in Duitsland problemen geeft met de uitspraak. Samen met Rob de Nijs neemt ze in datzelfde jaar deel aan een Duits songfestival en brengt met hem ook enkele singles uit, zowel in het Nederlands als in het Duits. En ze wordt een veelgevraagde gast in de Rob de Nijs TV Show. In december 1964 eindigt ze achter Willeke Alberti op de tweede plaats van de populariteitspoll van het blad Tuney Tunes.
Begin 1965 brengt ze een van haar grootste successen uit, een vocale versie van de Letkis, 'Ploem ploem jenka'. Ook de opvolger, een vertaling van de Duitse versie van Drafi Deutscher, 'Marmer steen en staal vergaan' haalt een hoge hitnotering. In dat jaar verlooft ze zich met de voormalige pianist van Peter en zijn Rockets, Harry van Hoof en wordt haar carriè tijdelijk onderbroken door een auto-ongeluk. Maar aan het eind van dat jaar staat ze in allerlei populariteitspolls bovenaan.
In 1966 wordt ze vaste zangeres bij de Veronica Drive In Show, waaraan ze tot in 1967 aan verbonden blijft. Ook krijgt ze een eigen tv-show voor de VARA en boekt ze succes op het Poolse songfestival van Spot. Maar haar platenverkoop loopt terug. Het muzikale klimaat is drastisch veranderd en voor tienersterren is er nauwelijks meer belangstelling. Het jaar daarop wordt ze de leading lady in de René Sleeswijk Revue, maar na enkele maanden stort ze in door de werkdruk en moet rust houden. Ook haar huwelijk komt onder druk te staan. Dat jaar komt er maar één single van haar uit. Als ze flauw valt tijdens een optreden in Carré, besluit ze zich terug te trekken uit de showbusiness. Drie jaar lang laat ze vrijwel niets van haar horen. Haar avontuur met Sleeswijk noemt ze later de grootste vergissing van haar leven. Haar huwelijk loopt op de klippen en Trea komt in een diepe crisis terecht.
Als ze weer met beide benen enigszins op de grond staat, wordt ze bedrijfsleidster in een boutique. Als het bedrijf failliet gaat, gaat Trea weer zingen. Een tweede huwelijk, dit keer met een antiekhandelaar, houdt niet lang stand. Met behulp van Sound of the Sixties- oprichter Bert Bossink werkt ze halverwege de jaren 80 aan een come-back, ze verschijnt een paar keer op de tv, er wordt een single uitgebracht, maar opnieuw groot succes blijft uit.
Halverwege de jaren 90 vinden we Trea Dobbs terug in de Helmondse wijk Rijpelberg, waar ze samen woont met liedjesschrijver/arranger Henk Mortèl. Een nieuwe CD wordt gepland rond haar vijftigste verjaardag. Maar die datum wordt niet gehaald.
http://www.ikzoekeenartiest.nl/artiest.php?ArtistNameID=646