abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 januari 2007 @ 14:46:34 #1
104219 Maeksy
an·ti·held (de ~ (m.))
pi_45505818
"Een lompe zuidwesterstorm zaaide gister dood en verderf in Nederland en Noord-Europa."
Dagblad de Limburger, 19-01-2007, pagina 15.

Zonder twijfel een van de mooiste en meest tot de verbeelding sprekende zinnen die ik in de afgelopen tijd gelezen heb.

lomp (bn.)
1 onsierlijk van uiterlijk => plomp
2 onhandig, onbeholpen
3 zeer onbeschaafd => boers, horkerig, onbehouwen, plomp

Een prachtige personificatie die mij een cartoonachtige wervelwind doet voorstellen die met een semi-ongeïnteresseerde doch geagiteerde gezichtsuitdrukking links en rechts als een godachtige hulk lukraak bomen omslaat en daken als een deken opklopt met als gevolg dat takken en dakpannen alle kanten op vliegen en met (on)gelukkige precisie links en rechts persoonlijke eigendommen vernietigen, dan wel beschadigen.

Vrachtwagens die door heer Storm met de top van de wijsvinger omver worden gedrukt, waarna hij onder een licht ophalen van de schouders kijkt hoe verdere ravage zich uit zijn onbehouwen actie ontpopt. Hier en daar zal hem een onvrijwillige glimlach ontvallen bij het aanzien van mensen die zich uit angst voor hun leven schrap proberen te zetten tegen de immense krachten die hij bezigt.

Lijkend op een nauwkeurig geplande aanslag, beukt hij ritmisch op de bakstenen vestigingen der maatschappij, terwijl hij enkel wordt voortgedreven door de oncontroleerbare chaos der aardse atmosfeer. Als pion van de toorn der natuur zal hij verder landinwaarts een roemloze dood sterven in een vorm die nog even lomp is, maar qua kracht niet meer in verhouding staat tot die van de wereldmacht die hij eerder was.

Zijn herrinering zal kort, maar evengoed hevig zijn wanneer de schade die hij in al zijn glorie heeft aangericht de volgende dag met verbijstering en een traan door de voorheen angstige bevolking wordt aanschouwen. Met hervonden moed en knikkende knieën zal men glimlachend tegen elkaar zeggen: "Ach, zo erg was het nou ook weer niet".
[i]Jah, 't gaat goed; ik slaap goed.
Ik sta paraat wanneer je m'n naam roept.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.
Ik doe m'n dans, zoek de balans.[/i]
  vrijdag 19 januari 2007 @ 14:51:28 #2
6253 HeatWave
Apex Predator
pi_45505900
Daar zijn wel topics zat over in DE lijkt me.
A gentle wave of heat flows over the FOK! forum
Get woke, go broke!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')