abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45499778
Ik baal... heel erg...

Ongeveer twee maanden geleden bleek dat we lekkage hadden. Dit kwam door de douchebak die niet stabiel stond waardoor de kitranden gingen werken en water doorlieten. Althans dat zei de reparateur die het weer gefixt heeft.

Nu is van de week de muur hersteld met een beetje gips en weer spack gespoten. Toen ik echter gisteren helemaal onderin de muur gaatjes ging boren voor de plinten bleek dat de muur weer (of nog steeds) vochtig is. Ik kreeg geen gruis maar een soort klei-achtige substantie! Ik kan gewoon met een naald door de muur heen prikken...

Ik probeer nu in te schatten of dit kan komen door vocht wat nog in de muur zit en naar beneden zakt (het zit tot ongeveer 30 cm boven de vloer) of nog door het spack spuiten (spuiter zegt van niet) of een nieuwe /niet goed herstelde lekkage....

Wie heeft ideeen????
pi_45501310
Hoelang heeft de wand kunnen drogen sinds die lekkage?

2 maand lang? (d.w.z. is het toen gelijk gefixt?)
Trots van het Noorden!
pi_45501794
Die reparatie van de lekkage is schat ik 2 a anderhalve maand geleden uitgevoerd.
pi_45502913
wat kriebel ws wil weten is hoeveel tijd er tussen het stoppen van de lekkage en de nieuwe behandeling van de muur heeft gezeten.

Als je lekkage hebt gehad. De lekkage oorzaak verhelpt en direct die muur gaat stuccen zit er/kan er nog steeds vocht inzitten. Dat zal er ws eerst uitmoeten. Dat vocht zoekt nu een weg naar buiten en komt dus je nieuwe gips en spack tegen.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_45503294
Daar heeft dus ongeveer anderhalve maand tussen gezeten, lijkt mij lang zat, toch om te drogen?
Overigens is het zo dat het spackwerk wat er nu tegen zit er op het oog goed uit ziet, dus geen vochtplekken heeft (is woensdag gedaan). Ik kwam erachter dat de muur vochtig is omdat ik er gaten in ging boren. En het boorsel vochtig is, dus ook echt uit de muur en niet alleen het gips/spack.
pi_45503348
Nog even dit: als de spuiter vandaag nog tijd heeft komt hij nog even langs om het vochtgehalte in de muur (in de gaten die ik heb geboord) te meten, ben benieuwd wat daar uitkomt. Snap eigenlijk niet waarom hij dat niet eerder heeft gedaan....
pi_45504899
Is het niet zo dat een muur aan de buitenzijde droog kan lijken te zijn, maar onder het oppervlak nog pisnat kan zijn ?

Hoop iiig dat het snel voor jullie opgelost wordt.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_45505000
Stucwerk droogt iig van binnen naar buiten, maar hoe dat met zo'n Gibo/Ytong muurtje is weet ik niet.

En niet dat ik je bang wil maken, maar als de muur zolang erg vochtig is geweest, dan zal de stabiliteit ook wel erg slecht zijn en is vervangen misschien een goede optie.

Afgezien van de schimmelproblemen die over een tijd de kop op kunnen steken.
pi_45505675
Heb je van die groene gipsblokken als wand daaro?
Die hebben het kenmerk dat ze heel erg lang vocht kunnen opnemen, dus het zou kunnen dat het idd nog steeds vocht van de lekkage is.
pi_45505955
Het zijn inderdaad groene gipsblokken wat erachter zit.
Zojuist is de spuiter geweest en heeft op verschillende plekken onderaan gemeten het verliep van zo'n 50 tot 95 procent vochtigheid!!!

Hij zei ook al dat het kan dat deze muren erg lang vocht vasthouden. Zijn advies: meerdere gaten boren aan de onderkant zodat het vocht eruit kan trekken/verdampen. Hij komt volgende week nog een keer meten, als het dan niet minder is kan ik er van uitgaan dat er inderdaad nog ergens lekkage zit in de badkamer erachter....

Nu maar hopen dat het volgende week inderdaad een stuk verbeterd is... Overigens zei hij dat het met de stabiliteit van de muur door het vocht wel mee zal vallen...
pi_45506113
Dit zijn gehydrofobeerde gips blokken idd, speciaal gemaakt om in aanraking te komen met vocht (badkamerwanden ed)

Ze zijn aan de ene kant ideaal omdat je bij een kleine lekkage dit niet merkt.
maar aan de andere kant zijn het allesbehalve ideale blokken omdat ze bij een lekkage het vocht zo lang vasthouden, en het dus lang duurt voordat je een lekkage opmerkt, en je inmiddels veel meer schade hebt.

Je zou kunnen kijken om er een kacheltje neer te zetten die het vocht laat verdampen, of een ventilator er langs laten blazen, of met vochtvreters kijken of je het vocht eruit kunt trekken
pi_45507315
quote:
Je zou kunnen kijken om er een kacheltje neer te zetten die het vocht laat verdampen, of een ventilator er langs laten blazen, of met vochtvreters kijken of je het vocht eruit kunt trekken
Is dat laatste wel een goed idee? Ik bedoel, misschien lijkt het dan of de muren droger worden terwijl de lekkage er nog steeds is? Of kun je daar niet tegenop verwarmen/ventileren?

Vervelend hoor die onzekerheid...
pi_45507712
je kunt ff een paar dagen ventileren en stoken, en dan stopzetten en kijken of de vochtigheid wegblijft.
Zo bedoelde ik het een beetje, maar zo had ik het niet neergeschreven
om deze externe inhoud weer te geven is het noodzakelijk dat je toestemming geeft voor het gebruik van tracking en social mediacookies.
Ja toon me deze inhoud
ik accepteer de cookies.
meer informatie
pi_45510801
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 13:30 schreef Marsepein het volgende:

En niet dat ik je bang wil maken, maar als de muur zolang erg vochtig is geweest, dan zal de stabiliteit ook wel erg slecht zijn en is vervangen misschien een goede optie.

Afgezien van de schimmelproblemen die over een tijd de kop op kunnen steken.
TVP

Zelf heb ik een tijdje (1 jaar geleden) ook een lek / vocht langs de doucheleiding de muur in gehad. Dat heb ik toen verholpen maar het lek heeft er wel een heel lange tijd gezeten. Pas gemerkt toen het vocht aan de andere kant van de muur voelbaar / zichtbaar was achter de kast die er tegenaan stond (schimel)

Binnenkort als het toilet klaar is wil ik de badkamer geheel gaan vervangen. Als het nodig is dan vervang ik ook dat muurtje. Maar hoe weet ik of het nodig is om dat muurtje te vervangen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')

Het lijkt erop dat je onze advertenties blokkeert

Dat begrijpen we, maar is wel erg jammer. Je kunt FOK! namelijk wel gratis LEZEN, maar we kunnen FOK! niet gratis MAKEN. De inkomsten van de advertenties zorgen ervoor dat we de kosten van de site kunnen dragen zodat je ook morgen FOK! nog kunt bezoeken.

Zou je willen overwegen om voor FOK! een uitzondering te maken in je adblocker (of andere middelen die onze ads blokkeren)? Je krijgt deze melding dan nooit meer te zien.

Ja, ik wil fok.nl whitelisten, laat me zien hoe

Ik neem liever een premium account zodat ik geen advertenties hoef te zien (je moet eerst inloggen)
Ja, breng me naar de shop