quote:
Theo Sanders uit Tilburg, van origine grafisch vormgever en heftig transpirateur, vond een gat in de markt: inlegkruisjes tegen zwetende oksels. Sinds november importeert hij Sweatex vanuit India naar Nederland. De dozen zijn niet aan te slepen.
Hoe bent u op het idee van een inlegkruisje tegen zwetende oksels gekomen?
“Ik ben zelf ‘patiënt’. Er kan geen deodorant tegen op bij mij. Toen ik aantal jaren geleden een advertentie zag van een deodorantmerk met daarop een heftig zwetende bondscoach na een verloren wedstrijd, ben ik echt met mijn idee aan de slag gegaan. Ik ben gaan knutselen met inlegkruisjes. Ik heb net zolang zitten knippen totdat ze de juiste vorm hadden. Maar toen ik de databases van octrooibureaus raadpleegde, bleek het product al te bestaan. Het wordt in India gemaakt. Toen heb ik besloten om het naar Europa te halen. Mensen in India schijnen heel erg veel te zweten. Zoals je hier Belgenmoppen hebt, gaan er in het Oosten heel veel moppen over het transpireren van Indiërs.”
Zijn wij een zweterig volk?
,,We verkopen nu alleen nog maar via internet en het loopt verschrikkelijk goed. Mensen beginnen aarzelend met één pakje, om vervolgens dozen vol bij te bestellen. De aantallen zijn niet meer in duizenden uit te drukken. En dan moet de officiële introductie nog komen op de Huishoudbeurs. Ik ben nog in onderhandeling met winkelketens.”
Welke zweters zouden voor uw bedrijf een goed uithangbord zijn?
,,De Lama’s van BNN. Die zweten echt verschrikkelijk erg. En ook bij Sterren Dansen op het IJs was het wel heel extreem. Toen ik dat zag, dacht ik: hier had ik goede zaken kunnen doen. In het algemeen hebben veel mensen op televisie last van zweetplekken.”
Helpt de Sweatex ook tegen de geur van zweet?
“Het is heel licht geparfumeerd en het ruikt heel erg fris. Sommige mensen zweten wel zo erg, dat de Sweatex op een gegeven moment verzadigd is en het langs de randjes lekt. Dan is het tijd voor een verschoning.”
Waarom denkt u dat Sweatex een succes wordt?
,,Hoewel zweet een belangrijke lichaamseigenschap is omdat het je lichaamstemperatuur reguleert., komen zweetplekken niet altijd goed uit in het sociale verkeer. Zelf hield ik heel vaak op recepties mijn jasje aan, ook al had ik het veel te heet. Nu is dat niet meer nodig dankzij Sweatex. Veel mensen hebben er maar op bepaalde momenten last van, bijvoorbeeld als ze gaan solliciteren. Dan is het niet prettig als je plekken op je kleding hebt. Ook wordt ons product veel besteld door jongeren, die graag uitgaan en er fris willen uitzien.''
bronHandig zeg. Daarnaast is het denk ik zo beter en gezonder dan een deo met aluminium deeltjes die ervoor zorgen dat er geen zweet wordt doorgelaten.