Ik denk dat daar vanuit een religieuze invalshoek niet op een dergelijk klinische manier naar valt te kijken; bij veel geloven speelt er namelijk een hogere macht mee die het conceptieproces al dan niet sterk beinvloedt. Dat kan varieren tussen dat God de conceptie zelf al voorbedacht heeft, en dus ook al de ziel voor de foetus heeft geschapen, tot dat God bij de conceptie 'ingrijpt' en de ziel voor de foetus schaapt. Er zijn verscheidene lezingen mogelijkquote:Op woensdag 17 januari 2007 19:22 schreef Autodidact het volgende:
Een veel gehoord argument tegen abortus is: "je vermoordt een ziel". Nu vraag ik me af, aan de gelovige medemens: waar vindt de vorming van een ziel plaats?
BIj conceptie heb je een zaadcel en een eicel, en als ze elkaar in de eileider ontmoeten hebben we een zygoot. Is dit het punt dat een ziel is gevormd
Vervolgens begint de zygoot met celdeling en soms treedt het verschijnsel op dat de celdeling resulteert in twee aparte embryo's: een toekomstige tweeling. Heeft de ziel zich ook opgeslitst, hebben tweelingen een zelfde ziel, of is dit het punt dat er uberhaupt een ziel komt (hebben eenlingen dan geen ziel?)? Als deze afsplitsing te laat is (twaalf dagen), spreken we van een siamese tweeling. Hebben die een ziel of twee
Soms is dit echter een loze poging en sterf te tweeling af. Is zijn ziel nu ook dood (wie kunnen we hiervoor voor de rechter slepen?)
Een enkele keer zullen de twee afgesplitste embyo's weer samenkomen en een persoon vormen. Welke ziel zal nu het loodje moeten leggen
Dus in dat geval heeft de god voor een tweeling waarvan er een afsterft maar 1 ziel klaarliggen? Waarom splitst het zich dan af (moet dan ook zijn plan zijn)?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:28 schreef Reya het volgende:
[..]
Ik denk dat daar vanuit een religieuze invalshoek niet op een dergelijk klinische manier naar valt te kijken; bij veel geloven speelt er namelijk een hogere macht mee die het conceptieproces al dan niet sterk beinvloedt. Dat kan varieren tussen dat God de conceptie zelf al voorbedacht heeft, en dus ook al de ziel voor de foetus heeft geschapen,
In welke embryonale fase grijpt God dan in? Elke seconde?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:28 schreef Reya het volgende:
tot dat God bij de conceptie 'ingrijpt' en de ziel voor de foetus schaapt. Er zijn verscheidene lezingen mogelijk
Dus als 1 sterft, sterft ook de ziel van de ander?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:35 schreef Blue_ei het volgende:
Een 1 eigen tweeling hebben misschien 1 ziel.
Dat is niet het Christelijke / Islamitische dogma; de reden dat abortus zo'n probleem lijkt.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:35 schreef Blue_ei het volgende:
Ja,maar waar die zit ik weet het niet.Een ziel word gevormd na de geboorde lijkt mij.
quote:abortus, toegestaan of niet?
Abortus is binnen de Islam tot op een zekere hoogte toegestaan, indien het leven van de vrouw in gevaar komt. De meeste geleerden hebben besloten dat de bezieling (Allah’s geest) de scheidslijn is die bepaalt of abortus toelaatbaar is of niet. Bij sommigen ligt de grens op het einde van de 4de maand, anderen beperken de periode tot 40 of 50 dagen. Dit hangt samen met de religieuze visie op de geboortebeperking. Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah. In bekende hadiths* komt dit voor: "De schepping van ieder van jullie vindt plaats in de buik van de moeder, dit gedurende 40 dagen in de vorm van een levenskiem, daarna is hij even lang een klonter, daarna is hij even lang een klompje vlees; vervolgens wordt er een engel naar hem toegezonden die hem de levensadem (rûh) inblaast…".
Dus, men kan hieruit besluiten dat vanaf de bevruchting tot de periode van 120 dagen vruchtafdrijving mag toegepast worden. Na die periode is abortus verboden, behalve wanneer het leven van de moeder gevaar loopt. In de Koran staat over deze situatie: "Diegene die zich in een noodsituatie bevindt, zal geen zonden begaan bij het toepassen van wat niet is toegestaan." In geval van verkrachting is vruchtafdrijving toegestaan. Uiteraard, beschikt de vrouw niet alleen over een stoffelijk lichaam, maar heeft ze ook een geestelijke natuur. Het is ondraaglijk om een kind te moeten dragen op zo’n onwaardige manier. De vrouw treft in zo’n geval geen enkele schuld en heeft dus nood aan alle beschikbare hulp van omstaanders.
Kan adoptie toegestaan worden of niet?
Adoptie* kwam in de voor-islamitische periode vaak voor en de profeet Mohammed had zijn door hemzelf vrijgelaten slaaf Zaid ibn Haritha geadopteerd. Wat zeer belangrijk is in de Islam, is dat de pleegkinderen hun vaders naam moeten behouden, wat terug te vinden is in de Qorân (33:4-5). Een uitzondering op die regel doet zich voor wanneer de achternaam niet gekend is: in dat geval is de enige optie de naam van de pleegvader over te nemen voor het geadopteerde kind, wat op zich niet verplichtend is.
Het geadopteerd kind heeft niet dezelfde wettelijke rechten en plichten binnen het pleeggezin als de "eigen kinderen". Wanneer iemand geen "eigen" kinderen heeft, mag hij zijn pleegkind(eren) alle rechten geven die hij kan geven en één derde deel van zijn erfenis afstaan. Het betreft meestal weeskinderen of vondelingen die worden opgevoed en onderhouden binnen de familiekring, maar vanaf hun puberteit wordt van mannelijke pleegkinderen verondersteld afstand te houden van de vrouwelijke familieleden. Het islamitisch familierecht gaat er vanuit dat het adoptiekind dat niet rechtstreeks bloedverwant van het adoptiegezin is, een potentiële huwelijkspartner zou kunnen zijn voor één van de gezinsleden.
Tsja, streng-gereformeerden gebruiken regelmatig de term Deo Volente, wat zoveel betekent als dat uiteindelijk alles in de handen van God ligt, dus ik zou zeggen dat vanuit die optiek ook dat volgens het plan van God verloopt.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:35 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Dus in dat geval heeft de god voor een tweeling waarvan er een afsterft maar 1 ziel klaarliggen? Waarom splitst het zich dan af (moet dan ook zijn plan zijn)?
Als je God als eminent beschouwt ligt dat wel voor de handquote:[..]
In welke embryonale fase grijpt God dan in? Elke seconde?
Hoe wordt de afsplitsing en samenklontering dan geduid? Aan welk onderdeel van een plan heeft dit zin?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Tsja, streng-gereformeerden gebruiken regelmatig de term Deo Volente, wat zoveel betekent als dat uiteindelijk alles in de handen van God ligt, dus ik zou zeggen dat vanuit die optiek ook dat volgens het plan van God verloopt.
En in welke embryonale fase wordt de ziel dan gevormd?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:43 schreef releaze het volgende:
daarnaast verwar je ziel met ego. een ziel is niets meer dan energie uit het veld van het bestaan/bewustzijn/van god.
Veel verder dan dit zul je niet kunnen komen denk ikquote:Op woensdag 17 januari 2007 19:44 schreef Reya het volgende:
[..]
Tsja, streng-gereformeerden gebruiken regelmatig de term Deo Volente, wat zoveel betekent als dat uiteindelijk alles in de handen van God ligt, dus ik zou zeggen dat vanuit die optiek ook dat volgens het plan van God verloopt.
Hoe zit dat met een miskraam of doodgeboren kind? Dan heeft Allah een ziel ingeblazen en besloten dat het dood moet voor het ooit de wereld heeft gezien? Waarom dat?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:40 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Vanaf de periode dat de vrouw bevrucht is, telt men 120 dagen, en dat is de tijd waarin de ziel wordt ingeblazen door Allah.
Lastig, maar wellicht te wijten aan de ondoorgrondelijkheid van de schepper.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:46 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe wordt de afsplitsing en samenklontering dan geduid? Aan welk onderdeel van een plan heeft dit zin?
Zal het eens nog voor je na vragen.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:49 schreef Autodidact het volgende:
[..]
Hoe zit dat met een miskraam of doodgeboren kind? Dan heeft Allah een ziel ingeblazen en besloten dat het dood moet voor het ooit de wereld heeft gezien? Waarom dat?
Ik noem dit ook nogal ondoorgrondelijk inderdaad...quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:50 schreef Reya het volgende:
[..]
Lastig, maar wellicht te wijten aan de ondoorgrondelijkheid van de schepper.
Dat begreep ikquote:Op woensdag 17 januari 2007 19:50 schreef Reya het volgende:
Overigens is dit niet mijn persoonlijke visie, maar probeer ik enigszins een zekere (streng-)Christelijke visie te benaderen
de ziel gevormd? er bestaat niet zoiets als de vorming van een ziel, de ziel is eeuwig. en wat mij betreft zit ziel in alles dat bestaat, alles dat bewust is, of iig, het IS bewustzijn/bestaan. dus het zit in alle cellen van je lichaam, in alle atomen, in alle protonen, electronen, whatever, in alles dat bestaat. Splitsing van embryonale cellen maakt dan in dat geval niets uit, conceptie ook niet.quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:47 schreef Autodidact het volgende:
[..]
En in welke embryonale fase wordt de ziel dan gevormd?
En wanneer wordt 'het' dat dan ongeveer?quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:44 schreef Nee het volgende:
Zodra het bewust wordt.
Ja, het voorgeborchte schijnt in oktober vorig jaar afgeschaft te zijn voor de R.K. kerk.quote:Op woensdag 17 januari 2007 20:13 schreef ouderejongere het volgende:
In mijn geloof (RK) bestaat het voorgeborchte niet. De ziel treed ook pas na de geboorte in het lichaam. Het is min of meer bewezen dat de ziel 21 gram weegt, tests wijzen uit dat mensen op het moment van sterven 21 gram gewicht verliezen.
ik schaap, jij schaapt, wij schapen?quote:Op woensdag 17 januari 2007 19:28 schreef Reya het volgende:
tot dat God bij de conceptie 'ingrijpt' en de ziel voor de foetus schaapt.
Binnenkant paalquote:Op woensdag 17 januari 2007 21:19 schreef Alicey het volgende:
[..]
ik schaap, jij schaapt, wij schapen?
Sorry, ik moest hem inkoppen
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |