Een goeie mol zal altijd proberen het zo te doen lijken alsof hij/zij een hele positieve bijdrage levert aan een opdracht, volledige inzet toont, maar dat die opdracht dan helaas alsnog niet slaagt. Wat ik probeer te zeggen is dat het bepalen of mensen een positieve bijdrage leveren wel een goede methode is om de mol te vinden, maar dat je wel heel goed moet nadenken over of iets nu echt een positieve bijdrage is.
Ik moet daarbij altijd denken aan de Mol in de laatste Vlaamse serie die er is geweest. Ben z'n naam even kwijt, maar die man was constant bezig zijn medespelers te motiveren en te helpen en aan het proberen de opdrachten te laten slagen. Althans, zo leek het. Want
hij bracht
zijn deel van de opdracht dan meestal uiteindelijk wel tot een goed einde, maar dan lukte het 1 of meer van zijn medespelers niet, vaak mede door zijn toedoen. Bijvoorbeeld ook door juist té fanatiek te zijn.
In het licht daarvan zal de Mol meestal niet degene zijn die het eerst afvalt bij een spel of bijvoorbeeld weigert een opdracht te doen. En als een opdracht vanuit zijn/haar standpunt al gedoemd is om te slagen, dan zal hij/zij verder ook geen mollenstreken meer uithalen. De Mol zal die kans dan aangrijpen om zich juist positief te profileren in de groep en zo geen verdenking op zich te laden.
Alex heeft de groep bijvoorbeeld misschien wel het meeste geld gekost, maar niet op een manier waarop de Mol het zou doen. De Mol wil niet opvallen.
Hetzelfde geldt een beetje voor
Nadja bij dat tempelspel. Ten eerste zou de Mol al proberen niet als één van de eersten te starten (en Nadja ging al als 2e) en die fout was wel heel stom. Nadja is volgens mij aan het nepmollen, en probeert op die manier de haar medespelers op het verkeerde been te zetten. Alleen doet ze dat een beetje te opvallend.
Dick heb ik de eerste 2 afleveringen verdacht. Door het Beatles t-shirt en omdat hij bij die 'ontvoering van Alex' een dubieuze rol speelde met zijn japanse meters enz. Inmiddels verdenk ik Dick een stuk minder. Zeker bij dat tempelspel heeft hij wat mij betreft een té positieve rol gespeeld. Hij was het die uiteindelijk de goede route voltooide en hij wist dat Paul, maar zeker ook Menno die nog na hem kwamen, zéker in staat zouden zijn om goed te lopen. De Mol had in zijn positie dan maar het laatste geldbedrag aangenomen en de route zelf voltooid, om de pot iig zo klein mogelijk te houden.
Menno valt voor mij ook volledig af. Zeker natuurlijk vanwege zijn rol bij het tempelspel (hij haalt het geld eigenhandig binnen), maar bijvoorbeeld ook bij het abseilen. Niet omdat hij naar beneden ging (dat zou De Mol wrs ook doen), maar hij slaat het aanbod om de anderen te overtuigen resoluut af. Menno is denk ik (samen met Dick) het meest bezig om de pot zo hoog mogelijk te laten worden en probeert het risico te vermijden dat ze weer geld verliezen.
Paul is een dubieus geval, maar hij gedraagt zich w.m.b. niet als Mol. Kijk, dat rode scherm zegt op zich niks, want dat kan een kwestie van zand in de ogen strooien zijn. Alleen vraag ik me wel af hoe zeker men zou kunnen zijn dat de Mol 4 boekjes te pakken zou krijgen, want dat zou dan wel een voorwaarde zijn natuurlijk. Ik denk ook wel dat het de
bedoeling van het programma was dat Paul de boekjes in handen zou krijgen en dat er nu niemand zou vertrekken. Ik denk dus dat de Mol er wel op één of andere manier aan bijgedragen heeft dat het hem lukte. Maar Paul is het w.m.b. toch niet.
Van
Renate denk ik op dit moment ook niet dat het is, maar echt een goed beeld heb ik er nog niet van. Het opschrijven van het verkeerde station leek wel haar fout, maar of zij daar nu volledig en eigenhandig de schuld van had? Bij het tempelspel vertrok ze als 3e (beetje vroeg voor De Mol) en liep bovendien de goede kant op. Oke, ze heeft een paar dubieuze acties op haar naam staan. Ik schrijf haar nog niet af, maar mijn hoofdverdachte is ze nu (nog) niet.
Eva lijkt vooral een beetje dom te zijn af en toe, maar om nu te zeggen dat het molacties zijn...? Bij het tempelspel vertrok ze bijv. als eerste (zou de Mol dus niet willen, want die wil zo lang mogelijk controle over het spel) en hielp door gelijk verkeerd te lopen in feite de opdracht te laten slagen, want het was gelijk duidelijk dat rechtdoor dus niet goed was (behalve voor Nadja dan
![]()
).
Als De Mol al als eerste vertrokken zou zijn, dan zou die toch geprobeerd hebben de volgende spelers maar gelijk helemaal de verkeerde kant op te sturen, lijkt me. Eva liet zich wel overhalen om alsnog te gaan abseilen. Dat zou de Mol in principe kunnen doen, maar alleen als hij/zij zeker was dat er iemand anders niet zou gaan. Eva probeerde Alex en Renate juist heel hard te overtuigen dat ze het ook moesten doen en dat vind ik dan weer niks voor de Mol. Bovendien loste ze ze heel snel de Sudoku op, terwijl de rest er duidelijk meer moeite mee had of helemaal niet snapte hoe het werkte. Een Mol zou daar toch handig gebruik van maken.
Kom ik bij
Inge, die op dit moment dus mijn hoofdverdachte is. Bij het allereerste spel haalt ze samen met Renate het geld binnen. Onmols, zou je kunnen zeggen, maar mijn theorie is dus dat de Mol probeert zo lang mogelijk aan een opdracht mee te doen om het spel zo veel mogelijk te kunnen beinvloeden. Ik gok dat Inge hoopte dat Renate nog ergens een fout zou maken en dat Inge zelf dan (helaas
![]()
) bij de allerlaatste verkeerd zou 'gokken'. Maar omdat Renate ze gewoon allemaal goed had, had het voor Inge geen zin meer om een fout te maken.
Bij de ontvoering van Alex staat haar rol me niet meer zo voor de geest. Dan zou ik die aflevering nog eens moeten bekijken. Maar ik kan me dus ook geen hele positieve punten herinneren. Het lijkt alsof ze zich op de vlakte heeft gehouden en een beetje achter de groep aangehobbeld is. Heeft ze zich misschien wel actief bemoeid met het aantal gongslagen?
Bij het abseilen is
zij degene die Karels aanbod aanneemt en zo de pot in gevaar brengt (en uiteindelijk de opdracht doet mislukken). Dit is in mijn ogen dus een echte molactie!
Bij de andere opdracht van vorige week weet ik het ook niet meer zo goed. Dat zou ik dan ook nog moeten nakijken.
Bij de tempelopdracht gisteren liep ze dus op die berg stenen af waarvan ze al had gezegd dat ze daar niet overheen kon. Ik denk dat dat op dat moment het enige was dat ze kon doen als Mol, misschien omdat als ze de goede kant op was gelopen en daar nog een fout had gemaakt, het voor de rest gemakkelijker was geworden om de route nog te vinden. Hoe verder bij het eindpunt, hoe kleiner de kans dat het nog fout gaat natuurlijk.
Wat Inges rol was bij het bepalen van de naam van het eerste station weet ik niet meer precies, maar het feit dat ze haar boekje aan Paul gaf maakt haar w.m.b. wel heel verdacht als Mol. Het lijkt aardig, maar ik denk dat het gewoon de bedoeling was dat Paul er nog in bleef en dat de Mol de opdracht had daaraan bij te dragen als dat mogelijk was. Bovendien hoeft de Mol niet bang te zijn om het boekje af te geven als er toch niks bijzonders in geschreven staat of alleen dingen die mensen op het verkeerde been zetten. Een echte kandidaat heeft daar natuurlijk veel meer moeite mee.
Kortom, wat mij betreft is Inge voorlopig de Mol.