bron: www.gva.bequote:Zondagvoormiddag om iets over tien uur is de veertienjarige Rik Nijs tijdens de wedstrijd Niel S.K.-Opglabbeek overleden. De bezoekers wilden net een hoekschop nemen toen de jonge Nijs in elkaar stuikte voor de ogen van zijn ouders. Eerste hulp werd toegediend, maar de jongen overleed kort daarna in het ziekenhuis.
“We hebben pas op late leeftijd een kind gekregen, nu pakken ze het ons ook nog af,” zegt een aangeslagen vader Tony Nijs.
“Dit is een ongelooflijke klap. Niet enkel voor de club, voor heel het dorp,” zegt clubvoorzitter Jos Kusters. De voorzitter kijkt naar een barst in een van de ramen van de kantine, een restant van een keiharde uithaal. “Een zwarte dag in de clubgeschiedenis,” zegt de man. Hij laat zijn tranen de vrije loop.
“Rik was een supergast. Echt een unieke jongen. Iedereen keek naar hem op. En er kwam nooit één slecht woord uit zijn mond. Altijd sereen. Een voorbeeld voor elke voetballer.”
Er wordt gevloekt. Ongeloof is de overheersende emotie in de kantine in de Melkerijstraat. “U moet mij excuseren,” zegt de voorzitter, en verdwijnt even.
“Rik is net naast mijn zoon neergevallen,” zegt een aangeslagen spelersmoeder. “Een paar mensen van de club hebben geprobeerd om hem de eerste zorgen toe te dienen. Zo’n tien à vijftien minuten later is de ambulance hier gearriveerd.” Een halfuurtje later kreeg de voorzitter een telefoontje. “Het was Tony, de vader van Rik. Hij had slecht nieuws...“
“We hebben pas op late leeftijd een kind gekregen,” zegt de zwaar aangeslagen vader Tony Nijs, directeur van de Gemeentelijke Basisschool in As. “Nu pakken ze ons dat ook nog af. Niet te vatten.”
Niemand die dit zag aankomen. Al heeft de jongen de voorbije zomer nog een ongelukje gehad. “Rik was ook een fervent tennisspeler. Op 13 augustus had hij iets gelijkaardigs voor. Toen zakte hij plots ook door z’n benen. Gelukkig konden omstanders toen nog zijn mond openhouden, waardoor hij lucht kreeg en snel weer bijkwam. Zondag is het anders verlopen. Hij had gisteren nog, voor de eerste keer, van zijn coach gewonnen in een partijtje. Hij was zo gelukkig. En een dag later...”
Iedereen die Rik kende spreekt in superlatieven over hem. “Die jongen leefde echt voor zijn sport,” zegt Mario Baeten, jeugdverantwoordelijke bij Niel S.K. Zijn verlies betekent een drama. Voor de club? Zeg maar gerust voor het hele dorp.”
Dat lijkt me wel.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:38 schreef Gitanki het volgende:
Hartafwijking?
Zeker als het al de tweede keer was. Moet haast wel iets achterzitten.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:38 schreef __Saviour__ het volgende:
Raar. Ben benieuwd wat er dan mis was met hem.
Die spelen ook als zombies.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:15 schreef Almere-Dude het volgende:
We hebben het hier over een jongen van 14 van een amateurclub, niet over profs zoals bij Ajax.
Klopt, maar dat waren professionals die hoge doseringen toegediend kregen van de clubarts.quote:Op maandag 15 januari 2007 12:40 schreef type_29 het volgende:
Volgens een documentaire die ik laatst op TV had gezien kwamen de plostelinge sterfgevallen op het voetbalveld door het gebruik van pijnstillers die een gevaar voor het hart opleveren.
Zo dat nu ook het geval zijn?
Mijn voorbeeld van paracetamol gaf ik, omdat dat in principe (volgens datzelfde onderzoek) ook dodelijk kon zijn.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:30 schreef lindaatjuh het volgende:
het ging niet om paracetamol, maar om ibuprofen en wat andere pijnstillers. Een daarvan is ook al uit de markt gehaald. Idd een hoge dosering van dat in combinatie met inspanning verhoogd de kant op een hartaanval.
Maar lijkt me stug dat ze dat jochie volgegooid hebben met pijnstillers om een wedstrijd te kunnen spelen..
Ibuprofen lijkt mij niet. Een andere NSAID wellicht.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:30 schreef lindaatjuh het volgende:
het ging niet om paracetamol, maar om ibuprofen en wat andere pijnstillers.
Ow ik had het alleen van ibuprofen gehoord. In dat programma tenminste. Maar misschien ook wel paracetamol dan.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:36 schreef Robar het volgende:
[..]
Mijn voorbeeld van paracetamol gaf ik, omdat dat in principe (volgens datzelfde onderzoek) ook dodelijk kon zijn.
Maar inderdaad de betreffende spelers zaten aan bepaalde specifieke pijnstillers, maar al die pijnstillers hadden een overeenkomst. Een bepaalde werkende stof die ook in Ibuprofen en paracetamol zaten. Alleen in andere verhoudingen. Althans, dat staat me bij.
Maar dat zal bij zo een jonge amateurvoetballer niet het geval zijn, althans, dat hoop ik maar.
Ik kan niets anders verzinnen dan een hartafwijking.
Volgens het programma ging het wel om een stof die in ibuprofen zat.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:42 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ibuprofen lijkt mij niet. Een andere NSAID wellicht.
Ik vermoed overigens meer een combinatie van diverse medicatie dan van een enkele pijnstiller.
Daar hoef je echt niet bang voor te zijn.quote:Op maandag 15 januari 2007 13:52 schreef lindaatjuh het volgende:
[..]
Ow ik had het alleen van ibuprofen gehoord. In dat programma tenminste. Maar misschien ook wel paracetamol dan.
In ieder geval als ik me zo kut voel dat ik die dingen moet slikken, ga ik me daarna niet lopen inspannen. Zeker nu ik dat programma heb gezien niet meer.
Dat zal er ook ongetwijfeld mee te maken hebben.quote:Op maandag 15 januari 2007 14:07 schreef DS4 het volgende:
Ik heb niet zo veel aan de pijnstillers gezeten, maar wel hartklachten overgehouden aan topsport. Overigens, als ik mijzelf weer push heb ik meteen weer last van deze klachten.
Vandaar dat ik eerder aan een combinatie denk van factoren.
Ondervond gelukkig. Ernstige hartritmestoornissen, waarbij mijn hart af en toe een tijdje ermee ophield, om vervolgens met een "klap" weer op te starten. Niet leuk om te merken dat je hart ineens niet meer klopt (en ja: dat heb je onmiddellijk door).quote:Op maandag 15 januari 2007 14:09 schreef Robar het volgende:
Maar wat voor soort klachten ondervind jij, als ik vragen mag?
Maar dat is niet altijd te wijten aan topsport.quote:Op maandag 15 januari 2007 14:23 schreef DS4 het volgende:
[..]
Ondervond gelukkig. Ernstige hartritmestoornissen, waarbij mijn hart af en toe een tijdje ermee ophield, om vervolgens met een "klap" weer op te starten. Niet leuk om te merken dat je hart ineens niet meer klopt (en ja: dat heb je onmiddellijk door).
Inderdaad, het zou raadzaam zijn de TT aan te passen.quote:Op maandag 15 januari 2007 14:53 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Hebben ze het oude voetbalveld net herbestemd tot begraafplaats? Want dan klopt de TT wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |