abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 15 januari 2007 @ 06:55:07 #1
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_45363698
Ik ben vandaag eens wezen fotograferen met mijn nieuwe Canon EOS 400D (In de VS gekocht als de Digital Rebel XTi). De bestemmingen waren de plaatsen Laguna Beach en Newport Beach, beiden in Orange County, California.

Ik heb een stuk of 180 foto's gemaakt, en daaruit heb ik een selectie gemaakt van 25 foto's die ik hier heb neergezet. Ik heb de foto's voorzien van thumbnails op forumbreedte (ongeveer) en als je ze aanklikt krijg je het orgineel van 3888 x 2592 te zien. Elke foto is tussen de 3.5 en 5 Mb groot.

Ik ben een beginnende DLSR fotograaf, mijn vorige camera was een point-n-click type. Ik heb veel foto's met verschillende settings genomen, en met de zonsondergangen ben ik vooral eens met de shutterspeed gaan testen.

De foto's zijn verder niet bewerkt met fotoshop, en ook niet in RAW geschoten. Ik dacht er niet eens aan, ik heb de camera gewoon in de hoogste JPG stand laten staan.

1. - Hier beginnen de Laguna Beach foto's.

2. - Peppi & Kokki?

3. - De vlag hangt 30 dagen lang halfstok vanwege het overlijden van oud-president Gerald Ford.

4.

5.

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.

14.

15. - Pacific Coast Highway, Highway 1. In de volksmond hier bekend als PCH (Pie-Cie-Eetsj), loopt langs de hele kust van noord naar zuid.

16. - En toen was het tijd voor koffie

17. - Hier beginnen de Newport Beach foto's.

18. - De zeemeeuwen zijn zo aan mensen gewend dat ze pas als je heel dichtbij komt wegvliegen.....

19.

20.

21. - Uh Oh.....

22. - Januari of niet, zonsondergang of niet.... In California wordt gesurft!

23. - Zonsondergangen zijn genomen met 1/2000 shutterspeed. (Sommigen met 1/1600, ik weet niet meer welke)

24.

25. - De meeuw kwam toevallig op het juiste moment voorbij vliegen.

Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  FOK!fotograaf maandag 15 januari 2007 @ 07:21:14 #2
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45363759
Er zitten zeker wat leuke foto's bij. Het zijn er echter teveel om stuk voor stuk langs te lopen.
Het is bij een showcase erg belangrijk om ook kritisch op jezelf te zijn en te zorgen dat een showcase niet boven de 10 foto's komt. Bijvoorkeur zelfs maar een stuk of 5 zodat men er echt goed op in kan gaan.

Ook lijkt die geheel meer op een reisverslag...
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45363891
Leuke foto's Maarten, alleen mag je compositie wel wat interessanter wmb. Je point of interest is te vaak in het center te vinden.
  maandag 15 januari 2007 @ 08:20:14 #4
102190 robbedoeseos300d
Dit is geen kandelaar
pi_45364069
Zijn leuke platen, maar ik moet me bij Xilantof aansluiten dat het er wel heel veel zijn.
Er zitten ook veel dezelfde tussen.
Selecteer dus wat scherper en kies de beste 10 er uit.
Ik zie nu bijna om de foto en plaat met een meeuw.

BTW Orange County dan hadden we hier op z'n minst een foto verwacht van die mafkezen met een motor
2 blondjes maken in een cafe een puzzel. Opeens beginnen ze hard te juichen. Vraagt de barman: wat is er aan de hand dames??
nou...zegt een van die vrouwtjes..
we hebben een puzzel opgelost in 7 uur en op de doos staat 2 tot 4 jaar.
  maandag 15 januari 2007 @ 08:27:33 #5
50442 DaMook
Lonely together ( Miss u Caro)
pi_45364127
quote:
Op maandag 15 januari 2007 08:20 schreef robbedoeseos300d het volgende:
BTW Orange County dan hadden we hier op z'n minst een foto verwacht van die mafkezen met een motor
Er zijn meerdere Ornage ounty's Die van OCC zitten bij NY, andere OC dus waarschijnlijk .

Wel leuk dat ik Laguna Beach alleen van MTV ken en nu foto's zie . Lopen die mensen uit LB de serie ook in het echte LB rond of zijn het toch acteurs ? . Mischien weet jij het .
The only easy day, was yesterday. (USMC)

Live for today, cause yesterday is gone and tomorrow may never come. (Ducky, NCIS)
I'll grow old with her, just from a far. (Harold, POI)
  FOK!fotograaf maandag 15 januari 2007 @ 08:38:34 #6
18921 freud
Who's John Galt?
pi_45364216
Leuke vakantiefoto's. Alleen 18 heeft wel wat speciaals. De rest kan in TRV wat mij betreft... Sorry, maar ik sluit me volledig bij Xilantof aan. Als je de post terugsnoeit naar 5, dan wil ik wel commentaar gaan geven.
Ik nuf je seuk!
Ik hier?
If it's free, you're the product!
  maandag 15 januari 2007 @ 09:46:49 #7
22914 Shark.Bait
Deze zin geen werkwoord.
pi_45365078
ik ga geen 25 foto's kijken hoor

Ik kijk alleen de eerste 10 (in tegenstelling tot Xila en Freud maak ik die keuze wel voor je ), en van die eerste 10 vind ik dat het leuke registraties zijn, typische foto's waar een beginneling trots op zou zijn en kan me helemaal voorstellen dat je moeite hebt gehad om het uit te zoeken. Lekkere knallend blauwe lucht enzo.

Oja, je vlaggestok staat scheef.
Too many men / There's too many people / Making too many problems / And not much love to go round / Can't you see This is a land of confusion - Genesis
pi_45365167
Mooie kleuren blauw!
Verder vind ik het niet veel bijzonders, hoop zee en palmbomen en een hoop zonsondergangen...
  maandag 15 januari 2007 @ 11:20:42 #9
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_45367213
ik volg ook de ongeschreven 'max. 10 foto's' regel. mooie blauwe luchten idd, lekker strand/vakantiegevoel.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_45368779
Ik vind #10 de beste foto -- volgens mij kan je, zeker met meer oefening, heel mooie foto's maken in die omgeving. Wat me wel stoort aan bijna al je foto's zijn drie dingen:

1) te vaak een 'kikvors'perspectief: dwz dat je te vaak 'omhoog' fotografeert. Dat kan soms mooi zijn, maar doe het alleen als het ook echt nut heeft voor de foto.
2) je horizon ligt te laag en loopt vaak schuin. een te lage horizon vind ik met name jammer op 3, 5, 16 en 23.
3) wanneer je een palmboom fotografeert, is het erg lelijk om alleen de stam te laten zien en niet de bladeren bovenaan. 'Afgesneden' (palm)bomen doen eigenlijk nooit een foto veel goed.

Probeer meer van je onderwerp en minder van de lucht op je foto's te krijgen (tenzijn er iets spectaculairs gebeurt in de lucht) -- en gebruik Photoshop (of een ander programma) om je horizons recht te trekken voordat je ze in een showcase zet. Maar vooral: als je een onderwerp fotografeert, denk vanuit het onderwerp:
-plak het niet op de bodem van je foto
- een foto van een zeemeeuw is al veel leuker als je 'achter' de zeemeeuw gaat staan en fotografeert waar hij naar kijkt. Maar ik weet dat dat lastig is omdat zeemeeuwen nogal de neiging hebben vaak weg te vliegen.
- een foto van een cafe is leuk, maar laat ook zien hoe de mensen er binnen zitten: zijn er heftige discussies of is het er juist gemodelijk, staat er een jukebox, verse cheesecake, is de barman/vrouw zo'n 'echte' Amerikaan? Wanneer je alleen de voorkant durft te fotograferen, probeer er dan toch iets van mensen op te krijgen die bijvoorbeeld buiten een sigaretje staan te roken of hun geld tellen... een goede foto is immers meer dan een mooi plaatje; het vertelt een verhaal.
pi_45373514
Ja, het zijn er dus te veel

Ik zou zeggen: had #9 met meer compositie genomen (de meeuw niet in het midden op de foto, maar bijvoorbeeld links wat meer onder in de hoek, en wat meer van de achtergrond er bij (iets meer door de knieen), bijvoorbeeld zee en lucht).
#11 vind ik wel mooi, zet 'm recht en haal net nog een klein stukje van de bovenkant af, zodat je niet met die bladeren van de voorste palmboom zit. Verder vind ik dit wel een leuke foto, het is een fijne plaat om naar te kijken, er is wat te zien maar het wordt niet onrustig.
#18 is ook wel oke, jammer dat het onderwerp zo in het midden staat.
De zonsondergangen zijn mooi, maar 4 keer bijna hetzelfde. Ik zou dan #23 uitkiezen: fijn beeld om naar te kijken, mooie kleuren (kun je evt. nog iets versterken in photoshop met "saturation") en ook nog een mens in de branding en de zon niet in het midden, wat zeker goed doet aan de compositie.

Algemeen: probeer naast sluitertijd, vooral ook eens met diafragma te spelen. Een groter diafragma (kleiner f-getal) zorgt voor een kleiner scherptegebied op je foto. Hiermee kun je bijvoorbeeld heel goed diepte aan je foto's toevoegen, en storende elementen in de achtergrond zijn een stuk minder storend (bijvoorbeeld bij portretten). Bij foto #14 heb je dit effect al een beetje, en als je bij die foto het onderwerp uit het midden haalt (bijvoorbeeld links er een stuk af) dan is het ook best een leuke foto.

Volgende keer veel strenger selecteren. Er zitten veel leuke uitzichtplaatjes bij, maar die zijn mooier voor de vakantie dan dat ze hier echt interessant zijn. De zonsondergangen zijn wel knap geschoten vind ik.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45378866
quote:
Op maandag 15 januari 2007 09:46 schreef Shark.Bait het volgende:
ik ga geen 25 foto's kijken hoor

Ik kijk alleen de eerste 10 (in tegenstelling tot Xila en Freud maak ik die keuze wel voor je ), en van die eerste 10 vind ik dat het leuke registraties zijn, typische foto's waar een beginneling trots op zou zijn en kan me helemaal voorstellen dat je moeite hebt gehad om het uit te zoeken. Lekkere knallend blauwe lucht enzo.

Oja, je vlaggestok staat scheef.
Zal ik de tweede tien dan voor mijn rekening nemen? Algemeen: Het zijn goed gelukte vakantie-foto's, fotografisch geen toppers, maar je hoeft je zeker niet te schamen als je je vakantie-album laat zien.

11) Leuke sfeerimpressie, maar ik mis een beetje een echt onderwerp in de foto. En je horizon zou imho horizontaal mogen lopen.

12) Aardige plaat, had iets lager gemikt, de zee is hier boeiender dan de lucht. en je horizon zou imho horizontaal mogen lopen.

13) Leuk. Ik heb m zelfs aangeklikt en dat doe ik niet vaak. Tegenlicht maakt me sterk, zonder dat de voorkant te donker wordt. Goed belicht dus. Compo had iets minder centraal gemogen.

14) Tja, een meeuw, en zo midden in een verder leeg plaatje. Pak m dan in ieder geval beeldvullend (en dan nog, niet enorm boeiend eerlijk gezegd). horizon zou imho horizontaal mogen lopen.

15) Mist ook een beetje een onderwerp, maar ik vind m wel informatief. Geeft wel een aardig beeld van hoe het daar is, denk ik. jaja, ik ben ook wel eens ergens niet geweest

16) Toeristensnapshot en nog een magere ook. In je vakantie-album, niet op een foto-forum. Sorry, kan er echt niet meer van maken.

17) zie 16

18) zie 14), zij het dat ik hier de reling weglopend in de reflectie van de zee een leuk effect vind geven. Ik denk eerlijk gezegd dat ik m zonder meeuw mooier gevonden zou hebben. horizon zou imho horizontaal mogen lopen.

19) Uhm ja, weer een meeuw. Zonder poten. En met een rommelige achtergrond. Je mag echt wat selectiver worden hoor.

20) Wederom een prima sfeerbeeld, compo is ook netjes, trekt mijn ogen logischerwijs daarheen waar wat te zien is, en je horizon is netjes horizontaal. Foto zou hooguit wat meer ingezoomd mogen worden.

Wie doet de laatste 5?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
  maandag 15 januari 2007 @ 18:17:42 #13
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_45379575
Bedankt voor al het commentaar, kan ik zeker gebruiken als beginnend fotograaf!

1 opmerking echter, iedereen heeft het over "vakantiefoto's", waarschijnlijk omdat er palmbomen en een strand in staan..... maar ik woon daar gewoon, dit zijn dus gewoon foto's van bij mij in de buurt. Maar wellicht wordt bedoeld dat de foto's net zo goed vakantiefoto's hadden kunnen zijn.

Wat betrefd Orange County: Er zijn een stuk of 6 Orange Counties in de VS. In ieder geval 1 in California (waar ik dus woon), 1 in Florida, en 1 in New York. De laatste is de Orange County van de motorbouwers, dus dat is aan de andere kant van het land.

Bedankt voor de kritiek! Ik waardeer dat!
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
pi_45394003
Maarten als je wilt kunnen we wel eens op foto tocht gaan.
Free people own guns! Slaves do not!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 10:32:47 #15
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_45399069
Heb je nog meer foto's van Newportbeach? Van het strand, de huisjes langs het strand enzo? Toen ik dr was maar paar foto's kunnen maken vandaar.
En van die pier?
  vrijdag 26 januari 2007 @ 13:49:54 #16
69307 Pat-man
.: || StarsDesign || :.
pi_45694354
Hey Maartena, is het goed als ik je foto van het NB logo voor m'n stageverslag gebruik? Jouwe is mooier dan de mijne. Baal er echt van dat ik het achter me heb moeten laten. Vorige week zat ik er nog en nu weer in dit koude schijtland... grommmmmmmm....
If the human brain was so simple that we could understand it, we would be so simple that we couldn't
designer of : www.dissident-wear.com
  vrijdag 26 januari 2007 @ 16:51:38 #17
85919 Likkende_Lassie
Doe eens wat aan je ondertitel
pi_45700569
gewoon doen
  vrijdag 26 januari 2007 @ 18:04:15 #18
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_45702524
Gebruik maar
-
  FOK!fotograaf vrijdag 26 januari 2007 @ 18:12:43 #19
73911 ultra_ivo
pi_45702791
Ik zie nog geen tip over polafilter, dus dan doe ik dat maar. Met name bij deze omstandigheden kun je met een polafilter je foto gigantisch oppeppen. Ik heb de indruk dat je die een paar keer gebruikt hebt of gelukt hebt gehad met het licht en een paar keer niet.
pi_45715243
Ik ga voor nummer 18 en 25
Fotografie vragen stellen tijdens de live uitzendingen van http://www.fotoklasje.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')