abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45338356
Zaterdag met de pestforum.nl meeting "naar de haaien" in Leerdam geweest, en een aantal van de vissen daar bleken mijn Lumix FZ7 erg tof te vinden

Op 1 na zijn alle foto's muv kaderen en verkleinen onbewerkt. 1 foto heb ik ook een rand afgesneden.

1.

2.

3. Mist helaas een stukje staart op de foto ..

4. Niet helemaal scherp, maar er moest wel een haaienfoto tussen zitten natuurlijk

5. De enige foto waar in een klein stukje (aquarium rand) heb afgeknipt

6.

7.

8.

9.

10.

11.

12.

13.
pi_45342702
Veel foto's ogen onscherp. Ik weet dat dat lastig is bij die donkere aquariums en bewegingen, maar een showcase is het zeker niet, eerder een testcase dan.
Kwa compositie was er denk ik meer uit te halen. Nu lijken het meer snapshots die laten zien welke mooie vissen er wel niet waren.
Foto 6 vind ik de meeste potentie hebben (met al die zelfde vissen en de achtergrondkleuren) maar had ook beter gekund, bijvoorbeeld als verticale foto en zonder die afwijkende vis aan de rechterkant.
pi_45342714
Tips, commentaar, adviezen etc zijn natuurlijk toegestaan
pi_45343703
In tegenstelling tot wat je vermeld, zou ik juist wél wat bewerkt hebben. Nu zijn sommige foto's wel erg blauw (bijv. #2, #3, #10, #12 en #13) wat met een beetje photoshop wel wat weg te werken is.
Verder vind ik het ook jammer dat er een aantal onscherp zijn: die had je naar mijn mening ook weg kunnen laten (zodat de mooiste overblijven) (#4, #8, #10 en #12 zijn vrij onscherp).

#1, #7, #8 en #9 vind ik de mooiste foto's, en de platen met de meeste potentie. Bij #13 zou ik er rechts en onder of boven een stuk afhalen, zodat de vis wat minder in het midden zit van het beeld.
The world has three kinds of people: those who make things happen, those who watch what happens, and those who wonder what happened (George Bernard Shaw).
Sieraden en meer, Gingerfantasies.
pi_45344016
Bij 3 en 4 geef je trouwens zelf al aan dmv commentaar dat de foto's niet helemaal goed zijn. Je kan ze dan beter ook niet in je showcase zetten i.m.o. Het doel is toch laten zien hoe goed je kan fotograferen (of laten beoordelen)?
pi_45345964
quote:
Op zondag 14 januari 2007 15:27 schreef killko het volgende:
Bij 3 en 4 geef je trouwens zelf al aan dmv commentaar dat de foto's niet helemaal goed zijn. Je kan ze dan beter ook niet in je showcase zetten i.m.o. Het doel is toch laten zien hoe goed je kan fotograferen (of laten beoordelen)?
Bij 3 was het meer dat de vis te snel was De beestjes wisten niet echt wat stil zitten was

Ik heb deze foto's gekozen omdat ik ze zelf mooi vond, had wel meer scherpe foto's met mooie kleuren, maar bijv. niet die lelijke kogelvis er op ook deels in de hoop dat iemand tips heeft hoe ik mijzelf kan verbeteren ..
  zondag 14 januari 2007 @ 20:40:04 #7
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_45354807
Vissen in een aquarium fotograferen is gewoon lastig, daar valt niet heel veel door tips aan te leren lijkt me. Belangrijk is gewoon een zo lichtsterk mogelijke lens te gebruiken, zodat je voldoende licht krijgt om je sluitertijd terug te schroeven. Dat leidt tot minder bewogen foto's.
Overigens, als je inderdaad, zoals je aangeeft, wel scherpere foto's hebt, dan vind ik het wel vreemd dat je die niet in een showcase zet ipv deze.
Life is what you make it.
  FOK!fotograaf zondag 14 januari 2007 @ 21:08:38 #8
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_45356191
Buiten kritisch zijn (dus onscherpe foto's die storend zijn er gewoon uit laten) kun je ook de volgende keer op compositie letten. Veel vissen zitten pal in het midden. Probeer te spelen met hun zwem- of kijk richting.

foto7 is mijn favoriet.
Xilantof Flickrt
foto-nerd
pi_45360873
quote:
Op zondag 14 januari 2007 20:40 schreef Schanulleke het volgende:
Vissen in een aquarium fotograferen is gewoon lastig, daar valt niet heel veel door tips aan te leren lijkt me. Belangrijk is gewoon een zo lichtsterk mogelijke lens te gebruiken, zodat je voldoende licht krijgt om je sluitertijd terug te schroeven. Dat leidt tot minder bewogen foto's.
Overigens, als je inderdaad, zoals je aangeeft, wel scherpere foto's hebt, dan vind ik het wel vreemd dat je die niet in een showcase zet ipv deze.
Misschien was testcase een betere topictitel geweest

Ik heb foto's die technisch wel oke zijn, maar niet boeiend. Of vissen die gewoon te lelijk zijn om te posten o-)
  dinsdag 16 januari 2007 @ 12:04:03 #10
25889 Sitethief
Fulltime Flapdrol
pi_45401498
Ik heb ze lekker live gezien, .
En ja er viel fototechnisch gezien wel meer uit deze vissen te halen, .
Stroek: Sitethief, die is heel groot en sterk :Y.
Faat: *zucht* zoals gewoonlijk hoor Sitethief weer in de bocht >:)
pi_45444047
quote:
Op zondag 14 januari 2007 16:22 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Bij 3 was het meer dat de vis te snel was De beestjes wisten niet echt wat stil zitten was

Ik heb deze foto's gekozen omdat ik ze zelf mooi vond, had wel meer scherpe foto's met mooie kleuren, maar bijv. niet die lelijke kogelvis er op ook deels in de hoop dat iemand tips heeft hoe ik mijzelf kan verbeteren ..
Klopt, die beesten zitten (nouja, dat doen ze sowieso niet) inderdaad niet stil, maar mijn punt is: als daardoor de foto onscherp of bewogen is, plaats de foto dan ook niet in je show- of testcase. Een beetje kritisch zijn mag wel en zonder de slechtere foto's zul je waarschijnlijk kritiek krijgen waar je meer aan hebt (want dat de foto's 'bewogen' zijn wist je zelf ook en dat zal vaak het enige zijn wat de beoordelaar noemt over die foto).

Wat bedoel je eigenlijk precies met die 2e regel, dat je wel foto's had die scherper waren maar zonder kogelvis ofzo? Ik zie nu nl. ook geen kogelvis, of toch wel? (zoveel verstand heb ik ook niet van vissen ) En als je de foto weglaat omdat je de kogelvis niet mooi vind, doe je volgens mij iets verkeerd... Want elk onderwerp kan in principe een mooie plaat vormen (zie voorbeelden bij google afbeeldingen ofzo..) hoe lelijk je de vis ook vind..

Plaats dus de foto's waarvan je zelf denkt dat ze fototechnisch goed zijn. Wil je deze graag beoordeeld hebben? Maak een testcase aan of plaats ze in een topic waar beoordeeld wordt. Alles wat er dan nog aan mankeert, lees je in de commentaren. Hier leer je het best van is m'n ervaring.

De rest over je foto's is al zo'n beetje gezegd, vooral de compositie en wat kleuren kunnen beter.

Lekker lang verhaal geworden zie ik.. Niet kwaad maar goed bedoeld, want je geeft zelf aan dat je graag leert van je foto's. Begrijpbaar toch?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')