abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 1 maart 2007 @ 14:51:18 #201
146644 pertoef
tjief tjaf
pi_46807849
Oh ik zou ook zo graag weer eentje hebben..
ik mis jinxy wel erg!
dit lijkt mij wel iets




ik vind wel eentje..
Goodnight, you princes of Maine, you kings of New England..
pi_46809624
deze maand gaat www.riesamaris.nl weer prachtige peruufkoppeltjes bij elkaar zetten....
I had a signature once. It was awful.
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:16:52 #203
146644 pertoef
tjief tjaf
pi_46815209


ik kan eigenlijk nog wel wat wachten
En als ik tegen dan misschien een andere job gevonden heb, dat ik dan eens wat meer thuis ben, dan kan een tripje naar holland der misschien wel eens af..
de kooi staat al klaar!

goh, peruuftjes
Goodnight, you princes of Maine, you kings of New England..
  donderdag 1 maart 2007 @ 18:46:36 #204
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_46816116
@ Zoeper Heb jij enig idee waar deze cavia op zit ? Schors ? Steen ? We vinden het er erg cool uitzien, en zouden graag zoiets in het caviaparadijs willen


foto is van Caviastal Nazca
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_46824674
Hm, ik weet het niet precies, het lijkt me een stuk decoratiemateriaal voor ine en aquarium / terrarium. iIk zou het in ieder geval niet zomaar in een caviahok leggen. Het enige hout dat cavia's mogen knagen is van een wilg of van een fruitboom, en ik betwijfel of dit hout daarvan afkomstig is.... Je kunt beter gewoon leuke huisjes enzo kopen
I had a signature once. It was awful.
pi_46835873
of geef ze een schoenendoos.
mijn caafjes vonden die helemaal geweldig.
lekker eronder schuilen en erop zitten.
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
pi_46838557
die van mij zijn helemaal gek van een wcrol-kokertje waar ik hooi in stop... vinden ze echt fantastisch
pi_46843566
Ik doe mijn cavia's vooral plezier door ze los te laten, ze popcornen dan na een paar minuutjes door de kamer heen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 13:50:19 #209
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_46844555
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 22:12 schreef zoeperzazke het volgende:
Hm, ik weet het niet precies, het lijkt me een stuk decoratiemateriaal voor ine en aquarium / terrarium. iIk zou het in ieder geval niet zomaar in een caviahok leggen. Het enige hout dat cavia's mogen knagen is van een wilg of van een fruitboom, en ik betwijfel of dit hout daarvan afkomstig is.... Je kunt beter gewoon leuke huisjes enzo kopen
Nouja dan zoeken we wat anders, decoratiemateriaal (kurk oid) ga ik uiteraard niet in het hok leggen, maar omdat het me ook een beetje deed denken aan een soort steen, dacht ik ik vraag het even. Maar ze hebben dus pech
Dan krijgen ze wel een tunnetje extra ofzo
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
  vrijdag 2 maart 2007 @ 14:03:57 #210
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_46845054
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 08:36 schreef Ellatjuh het volgende:
of geef ze een schoenendoos.
mijn caafjes vonden die helemaal geweldig.
lekker eronder schuilen en erop zitten.
schoenendoos is niet zo practisch buiten helaasch, wordt vochtig van het weer enzo. Ze krijgen gewoon wat hutjes van hout
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_46846321
ja das waar.
al werd ie hier ook nat:(
ze piste er soms op.
terwijl ze dat houte ding niet bijzonder vinden hier
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
pi_46873798
quote:
Op vrijdag 2 maart 2007 13:23 schreef 4EverBlackEyed het volgende:
Ik doe mijn cavia's vooral plezier door ze los te laten, ze popcornen dan na een paar minuutjes door de kamer heen.
nou, ik niet... dan gaan ze doodsbang in een hoekje zitten
Ik heb nou wel zo'n metalen hekwerkje (binnenren?), daarin voelen ze zich een stuk beter op hun gemak
pi_46965411
Ok, vraagje

Ik kreeg net onderstaande link doorgemaild, dat zaagsel nogal slecht is voor knaagdieren enzo...: http://www.konijnen.nl/diversen/zaagsel.htm . Iemand die hier iets zinnigs over te zeggen heeft?
pi_46965521
Ja. Dit onderzoek is gebaseerd op Amerikaanse maatstaven. In Amerika schijnt zaagsel gemaakt te worden van naaldbomen, wat inderdaad slecht is voor cavia's.In Nederland heb je bijna enkel loofbomenzaagsel, wat veel veiliger is. Het artikel is dus voro Nederland ontzettend ovetrtrokken en puur naar buiten gebracht om hun alternatief, No-Smell, te kunnen promoten. No-Smell is echter veel gevaarlijker; als ze dat opeten kan het niet worden verteerd en is de kans groot dat ze er ernstige problemen met mogelijk de dood tot gevolg aan over houden.

Oftewel; niks van aantrekken. Als jij tevreden bent met zaagsel moet je dat lekker blijven gebruiken. Als zaagsel echt zo onveilig was had je dat echt wel meer gehoord dan alleen van ene Peter Klaver.
I had a signature once. It was awful.
pi_46968051
ja, het leek me ook al onzin, zeker omdat al die beesten doorgaans op zaagsel zitten
Had er verder ook nog niks over gehoord, dus dan valt het meestal wel mee
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:16:38 #216
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_46974284
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 08:38 schreef zoeperzazke het volgende:
Ja. Dit onderzoek is gebaseerd op Amerikaanse maatstaven. In Amerika schijnt zaagsel gemaakt te worden van naaldbomen, wat inderdaad slecht is voor cavia's.In Nederland heb je bijna enkel loofbomenzaagsel, wat veel veiliger is. Het artikel is dus voro Nederland ontzettend ovetrtrokken en puur naar buiten gebracht om hun alternatief, No-Smell, te kunnen promoten. No-Smell is echter veel gevaarlijker; als ze dat opeten kan het niet worden verteerd en is de kans groot dat ze er ernstige problemen met mogelijk de dood tot gevolg aan over houden.

Oftewel; niks van aantrekken. Als jij tevreden bent met zaagsel moet je dat lekker blijven gebruiken. Als zaagsel echt zo onveilig was had je dat echt wel meer gehoord dan alleen van ene Peter Klaver.
Ik zou niet te hard in deze valkuil trappen. Vaak zijn er van die zakken geperst schaafsel te koop met slechts een merknaam, zonder verdere informatie. Het achterhalen wat voor soort hout het is is in dat geval erg lastig. Uitkijken dus! Laat je in ieder geval goed informeren, en gebruik niet de drogreden: mijn opa rookt ook al zijn hele leven en is al 90!

Deze info is vrij nieuw, en al helemaal hier in Europa. Dat er in Nederland nog weinig over beschreven staat is dus begrijpelijk.

Er is een goede manier om erachter te komen of je zaagsel fenolen bevat (en dus dennen- of sparrenhout is) of niet: Loofbomenhout is vrijwel reukloos. De fenolen en andere giftige stoffen zorgen voor een bepaalde geur die veel mensen als "lekker" of "fris" omschrijven.

Overigens is naaldbomenzaagsel ook niet per sé giftig. De fenolen etc. gaan als het hout lang genoeg wordt gedroogd vanzelf uit het hout (gaan de lucht in zeg maar). Helaas duurt dit proces te lang voor de producenten.

Verder wil ik nog even de opmerking maken dat vrijwel alle bodembedekkingen hun nadelen hebben. Maar als je de keuze hebt, zou ik met deze info naaldbomenhout zeker vermijden.
pi_46975394
Er zal allicht een kern van waarheid inzitten, anders zou het ze niet lukken om dit te publiceren. Maar ik ken het caviawereldje goed en ik ken ook onwijs veel fokkers die al járen gewoon zaagsel gebruiken en nog geen een heeft ooit verteld over zijn negatieve ervaringen met zaagsel. Ik denk dus dat het zo'n vaart niet zal lopen hier....

Afijn, zelf gebruik ik het toch niet, maarja, over aubiose doen ook weer verhalen de ronde.... De enige 3 dingen die ik echt duidelijk afraad zijn kattenbakKLEIkorrels, stro en kranten.
I had a signature once. It was awful.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 14:55:45 #218
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_46975769
Ja, ik begrijp wat je bedoelt. Dat de info vrij nieuw is betekent wellicht ook dat er nog meer onderzoek naar gedaan moet worden. Ik ga ook zeker niemand veroordelen voor het gebruik (zoals de dierenactivisten van het Cavycages-forum vaak doen). Ik wil alleen maar aangeven dat de info er is, en dat als je een keuze maakt, je dan in ieder geval een goed geïnformeerde keuze maakt ipv het goedkoopste spul uit de rekken te halen. Op zich ben ik daarom al blij dat er al alternatieven op de merkt zijn. Zo heb je tenminste nog een keuze.

Voor mij was de reden om van het zaagsel af te stappen niet de mogelijke giftigheid, maar dat het zo ontzettend stoffig kan zijn (vooral als je een zak hebt van het onderste gedeelte van een "stapel" zeg maar. Ik heb werkelijk al eens een laag houtstof op de tv gevonden waar je u tegen zegt, en dat binnen een week tijd. Elke week maar weer totdat de zak op was. Maar ook in stof verschillen de merken erg veel heb ik gemerkt...
pi_46978832
De stoffigheid is sowieso de reden waarom ik uberhaupt nooit zaagsel heb gebruikt. Mn vriend is strontallergisch voor het stof ervan. Ik heb het één keer gebruikt toen een vriendin haarcaafs hier liet logeren en de kooi al bij haar gevuld was, maar binnen een dag had mijn vriend rode traanogen, niezen, verkoudheid.... Dat was dus echt niks. Ik kan me dus goed voorstellen dat er regelmatig cavia's bronchitis-symptomen krijgen als ze op zaagsel zitten; dat hoor je toch vrij vaak. Ik gebruik zelfs houtkorrels, vroeger mengde ik het met beukensnippers, tegenwoordig met aubiose (is goedkoper en werkt even prettig - ik heb veel over voor mn beestjes, ook qua geld, maar ik ga niet iets duurs kopen als het goedkoop ook uitstekend bevalt), en dat is totaal niet stoffig (zolang je de aubiose tenminste niet opschudt in het hok). Heb dus ook nog nooit echt caafjes met langdurige bronchitis-symptomen gehad...
I had a signature once. It was awful.
pi_46979762
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 14:45 schreef zoeperzazke het volgende:
Afijn, zelf gebruik ik het toch niet, maarja, over aubiose doen ook weer verhalen de ronde....
Ik gebruik zelf ook abiose, wat zijn zoal de verhalen hierover?
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
pi_46982894
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 16:38 schreef 4EverBlackEyed het volgende:

[..]

Ik gebruik zelf ook abiose, wat zijn zoal de verhalen hierover?
Dat cavia's sterven doordat ze het opeten.... het zou darmperforatie kunnen veroorzaken....
I had a signature once. It was awful.
pi_46986828
het zaagsel kan wel stoffig zijn inderdaad... ik had pas een ander pak (van de Intratuin), en dat was VEEL stoffiger dan die ik normaal heb... had er zelf last van, en de beestjes ook, dus dat doen we niet meer
pi_46987241
Altijd als ik zaagsel in de kooi stopte, waaide het standaard in mn ogen

Nu heb ik aubiose en hoor ik mn caafs veel minder niezen.

Het gaat ook ietsjes langer mee dan zaagsel + je ruikt het minder, maar dat zijn mijn ervaringen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 6 maart 2007 @ 21:15:16 #224
147639 StupidByNature
Ompa Til Du Dør!
pi_46991114
Een tijdje geleden vond ik een plasje puur bloed in een witte handoek (die onder de fleece zit). Ik dacht dus dat een cavia de ander had gebeten, maar kon bij ze alle vier helemaal niks vinden. Aangezien ze verder lief tegen elkaar waren, heb ik het maar gelaten zoals het is.

Pak ik net Gino, mijn ADHD cavia op, zie ik dat hij een heel kort nageltje heeft met een donker puntje aan de top: juist.. gestold bloed. Case closed. (Dus het was geen ontmaagdingsbloed 4everblackeyed ).

Wat is nu het geval? Telkens als ik Gino oppak, gaat ie als een bezetene aan zijn nagels bijten zolang ie geen vaste grond onder zijn voeten heeft (ik denk een angstreactie of zo). Blijkbaar heeft ie iets te ver gebeten...
pi_46995086
quote:
Op dinsdag 6 maart 2007 21:15 schreef StupidByNature het volgende:
Pak ik net Gino, mijn ADHD cavia op, zie ik dat hij een heel kort nageltje heeft met een donker puntje aan de top: juist.. gestold bloed. Case closed. (Dus het was geen ontmaagdingsbloed 4everblackeyed ).

Wat is nu het geval? Telkens als ik Gino oppak, gaat ie als een bezetene aan zijn nagels bijten zolang ie geen vaste grond onder zijn voeten heeft (ik denk een angstreactie of zo). Blijkbaar heeft ie iets te ver gebeten...


Kookai heeft dat ook altijd met nagels knippen. Meestal leg ik haar even op haar rug en dan schiet ze in de stress en gaat dan keihard knagen aan haar voorpootje.

Ik dacht eerst dat ze niet goed bij haar hoofd was , maar nu blijken meerdere caafjes het te doen.
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')