FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Mini cooper S (classic) vs 206 CC
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 14:28
Lang verhaal, maar ok:

Ben zelf samen met mijn vader aan het rondkijken naar een 2e auto. oog is gevallen op een classic mini cooper S uit 2000, met niet bijzonder veel opties. - lederen bekleding, radio/cd en dan heb je het meeste wel gehad. 30.000 KM op de teller. niet bepaald veel dus.

Op internet lees ik veel berichten over het feit dat je rationeel gezien de auto niet zo snel zal kopen. een probleembak is het niet, alleen hij heeft wel kuren. betrouwbaar is hij daarentegen weer wel.
Dan denk ik eerder van " nouja, klein wagentje, 4 cilinder motortje met 63 PK, 4 versnellingen... wat kan er in het ergste geval mee gebeuren? "

Ook ken ik wel een aantal adressen hier in de buurt waar de wagen zeer zeker (bij aanschaf) in onderhoud zal gaan, doordat we tot voor kort een MG B hadden. (Wat dus wel een echte klassieker is)

2e waar ons oog op is gevallen is een Peugoet 206CC uit 2002 met 70.000 KM op de teller. ziet er ook prima uit, net zoals de mini geen zichtbare schades oid. maarja, peugeot... lees toch vaak verhalen over brakke electronica of versnellingsbakproblemen.

Nu zullen jullie het vast een rare vergelijking vinden, een 206CC en een mini, maar daarom ben ik dus benieuwd naar jullie mening/ervaringen/tips/weetjes enzovoorts...

Op een rijtje:

Peugeot:
- Cabrio/Coupe, stalen dak wat electrisch in/uitklapt. lekker in de zomer, en prima te gebruiken in de winter.
- Lederen bekleding
- ziet er prima uit, 70.000 gelopen
- Vrij ruim vanbinnen, zit er zelf prima in met m'n 1.86
-Radio/CD (vanzelfsprekend)
- Edit: zou gaan om een 2.0, 140 PK dus.
http://www.arabadergisi.com/mp/peugeot/206-cc-19aXaMa.jpg

Mini:
-Classic, emotioneel:
- Weggedrag! stuurt als een kart, kleeft aan de weg, waar ik persoonlijk wel van hou
- Wel slechts 63 PK, maar is ruim voldoende kwa gewicht. (640KG)
- S uitvoering; ziet er zeer strak uit, 4 verstralers voorop
- Radio/CD
- Lederen bekleding
- Ziet er ook als nieuw uit
- 30.000 KM gelopen
- Weet niet of ik met 1.86 normaal erin kan zitten. Een ' new mini ' gaat prima, veel ruimte over zelfs.


(Exact zo een, alleen dan zonder striping en dak zelfde kleur als de rest)

zoals gezegd, het wordt een auto voor erbij, hoef er dus geen lange afstanden mee te rijden, zal ook niet gebruikt worden voor woon/werkverkeer. Meer voor de boodschappen en voor de fun, even simpel gezegd.

En als laatste, zo'n cooper S uit 2000 ligt zo rond de 9000 euro, een 206CC uit 2002 rond de 14.000...
Wil zelf best voor de mini gaan en van het ergste geval uitgaan, dat er binnen 2 jaar voor 5000 aan versleuteld moet worden. dan heb ik dus een perfecte bak tegen dezelfde prijs als de 206 die mogelijk ook het een en ander gaat kosten.

Ben benieuwd!

[ Bericht 1% gewijzigd door EsDe op 10-01-2007 14:34:46 ]
Saabmobielwoensdag 10 januari 2007 @ 14:47
Mini:
+ ben ruim 2 meter: geen enkel probleem, haaks door bocht, veel fun, Classic Car(t)
- Roest op o.a. A frame (nog steeds trouwens?), roest en roest. Pedalen stonden dicht op elkaar maar kan ook aan mijn schoenmaat liggen.

206 CC te weing in gereden om eerlijk oordeel over te kunnen vellen:
+ is u vrouw?, Nieuwer model dan Mini, minder onderhoud (hoop ik), cabrio
- is u man?, met ruim 2 meter wel een probleem (hoofd steekt ruim boven daklijst uit).

Ik zou voor de Mini gaan, maar dat is puur persoonlijk
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 14:52
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:47 schreef Saabmobiel het volgende:
Mini:
+ ben ruim 2 meter: geen enkel probleem, haaks door bocht, veel fun, Classic Car(t)
- Roest op o.a. A frame (nog steeds trouwens?), roest en roest. Pedalen stonden dicht op elkaar maar kan ook aan mijn schoenmaat liggen.

206 CC te weing in gereden om eerlijk oordeel over te kunnen vellen:
+ is u vrouw?, Nieuwer model dan Mini, minder onderhoud (hoop ik), cabrio
- is u man?, met ruim 2 meter wel een probleem (hoofd steekt ruim boven daklijst uit).

Ik zou voor de Mini gaan, maar dat is puur persoonlijk
Thanks daar hebben we wat aan!

ik ben man, en dus 1.86... geen probleem dus begrijp ik? en hoe zit het met de ruimte tussen ellenboog en linkerportier? wordt op internet ook omschreven als ' weinig ' maar is dit echt storend of niet?

En dat roest, tja... schijnt bij de laatste modellen nog aanwezig te zijn... wel is het zo dat de auto veel binnen zal staan, verwarmd en al. Heb overigens geen flauw idee hoeveel het kost om zo'n mini compleet af te schuren en opnieuw te spuiten? (even van het ergste/duurste uitgegaan )

En over welke schoenmaat hebben we het? heb zelf 45... en heb ook gelezen dat de ruimte bij de pedalen vrij beperkt is inderdaad... in hoeverre is dit storend? ik bedoel, went het wel na verloop van tijd, of blijf je je kapot ergeren?

Ben zelf niet bepaald een zeikerd en neem graag het een en ander voor lief bij zo'n wagen, maartoch..

vast bedankt iig!
DonJameswoensdag 10 januari 2007 @ 14:59
Hangt er nogal vanaf hoeveel je denkt te gaan rijden. Als je vaker lange stukken wil rijden is de mini geen aanrader. De 206 vind ik persoonlijk een beetje te girly, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk.
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 15:03
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:59 schreef DonJames het volgende:
Hangt er nogal vanaf hoeveel je denkt te gaan rijden. Als je vaker lange stukken wil rijden is de mini geen aanrader. De 206 vind ik persoonlijk een beetje te girly, maar over smaak valt niet te twisten natuurlijk.
Ja daar zit ik dus ook mee, de CC is geliefd onder 't vrouwelijk volk, maar aan de andere kant maakt me dat niet zoveel uit omdat het een prima auto is. Ook ligt er net 17" lichtmetaal onder van InterAction, ziet er vrij stoer uit in tegenstelling tot de standaard velgen. en het is de 2.0 uitvoering, rijdt wel aardig, vergeleken met de 1.6.

En lange stukken zal dus niet het geval zijn. zal vast wel eens het land doorcruisen, maar niet voornamelijk met deze auto.
#ANONIEMwoensdag 10 januari 2007 @ 15:03
Zooo mooi he die mini
Saabmobielwoensdag 10 januari 2007 @ 15:06
Ik doelde er meer op dat ik de 206cc meer een vrouwenauto vind

Ik heb zelf ook maat 45/46. Maar met een hamer kun je de pedalen wel een beetje manipuleren. Ik heb er te kort in gereden om het storend te noemen. In de Mini heb ik geen ruimteproblemen gehad, wel de stoel in de achterste stand.

Volgens mij hebben alle Mini classics last van roest. maar ach dat hoort erbij. Het weegt niet op tegen de fun factor.

Bewegingsvrijheid in de 206 kan ik me zo niet voor geest halen, waarschijnlijk wel voldoende.
ArcticBlizzardwoensdag 10 januari 2007 @ 15:45
Mijn oude buurvrouw (is verhuisd dus oud maar ook oud want ze was 55) had een 206cc en deze was wel cool. Hij was eigenlijk ook wel een beetje een aso bak. Bodykit erop overal kippengaas extra lichten en verlaagd. grote uitlaatpijp achterop zodat hij als een sportwagen klinkt maar maar een 1.6 blokje heeft. De 206 (heb nogt nooit in een 206cc gereden) is een lekkere auto om in te rijden. Heeft ook vrij veel ruimte voorin. De auto is veiliger en heeft meer comfort dan de mini en het is natuurlijk een cabrio, dus in de zomer met open dak rondrijden. Alleen als de auto licht blauw is dan is het wel een echte vrouwen auto.

De mini is leuk. Ik heb er nog nooit mee gereden maar lijkt me minder comfortabel en een stuk minder veilig dan de 206. De mini is anders dan andere auto's je valt op op de weg (dat hoop ik althans). Ook is het denk ik makkelijker om zelf te sleutelen aan de mini. En sleutelen moet je gewend zijn want je hebt tenslotte een mg B gehad

Kies je voor veilig en comfort dan zou ik zeker voor de 206 gaan maar als je kiest voor "fun" leuk en anders dan zou ik zeker voor de mini gaan. Daarbij krijg je vaak leukere reacties op een aparte auto wat ook weer scheelt.

edit: Zoiets als deze mini, hij is cool. http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/MINI/Cooper_S/11617526/mini_cooper_s__groen_metallic.html?resultset=76881935;referrer=resultaten;opnieuwZoeken=categoryId%3D1%3Bgridcode%3D%3Bwhitelabel%3D%3Bmerk%3DMINI%3Bmodel%3D%3Bvraagprijs_van%3D%3Bvraagprijs_tot%3D%3BcarrosserieId%3D%3BbrandstofId%3D%3Bbouwjaar_van%3D%3Bbouwjaar_tot%3D%3Bresultset%3D76881935%3Bstart%3D10%3BresultRows%3D10%3BsortBy%3DvraagprijsLH%3BcategoryId%3D1;whitelabel=#top

Maar ik moet eerlijk zeggen niet echt mijn smaak. Houd meer van oude amerikanen met V8 motoren.

[ Bericht 29% gewijzigd door ArcticBlizzard op 10-01-2007 16:03:00 ]
Argentowoensdag 10 januari 2007 @ 16:32
De Mini, all the way. Deze uitvoering is zelfs nog gaver dan de actuele Mini.
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 16:39
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:45 schreef ArcticBlizzard het volgende:
Mijn oude buurvrouw (is verhuisd dus oud maar ook oud want ze was 55) had een 206cc en deze was wel cool. Hij was eigenlijk ook wel een beetje een aso bak. Bodykit erop overal kippengaas extra lichten en verlaagd. grote uitlaatpijp achterop zodat hij als een sportwagen klinkt maar maar een 1.6 blokje heeft. De 206 (heb nogt nooit in een 206cc gereden) is een lekkere auto om in te rijden. Heeft ook vrij veel ruimte voorin. De auto is veiliger en heeft meer comfort dan de mini en het is natuurlijk een cabrio, dus in de zomer met open dak rondrijden. Alleen als de auto licht blauw is dan is het wel een echte vrouwen auto.

De mini is leuk. Ik heb er nog nooit mee gereden maar lijkt me minder comfortabel en een stuk minder veilig dan de 206. De mini is anders dan andere auto's je valt op op de weg (dat hoop ik althans). Ook is het denk ik makkelijker om zelf te sleutelen aan de mini. En sleutelen moet je gewend zijn want je hebt tenslotte een mg B gehad

Kies je voor veilig en comfort dan zou ik zeker voor de 206 gaan maar als je kiest voor "fun" leuk en anders dan zou ik zeker voor de mini gaan. Daarbij krijg je vaak leukere reacties op een aparte auto wat ook weer scheelt.

edit: Zoiets als deze mini, hij is cool. http://autotelegraaf.nl/occasion/kopen/MINI/Cooper_S/11617526/mini_cooper_s__groen_metallic.html?resultset=76881935;referrer=resultaten;opnieuwZoeken=categoryId%3D1%3Bgridcode%3D%3Bwhitelabel%3D%3Bmerk%3DMINI%3Bmodel%3D%3Bvraagprijs_van%3D%3Bvraagprijs_tot%3D%3BcarrosserieId%3D%3BbrandstofId%3D%3Bbouwjaar_van%3D%3Bbouwjaar_tot%3D%3Bresultset%3D76881935%3Bstart%3D10%3BresultRows%3D10%3BsortBy%3DvraagprijsLH%3BcategoryId%3D1;whitelabel=#top

Maar ik moet eerlijk zeggen niet echt mijn smaak. Houd meer van oude amerikanen met V8 motoren.
Die hebben we ook op het oog ja
Staan er nog wel een paar, voornamelijk van die Monza uitvoeringen op andere sites... maar deze maakt zeker wel kans als het mini wordt
Googolplexianwoensdag 10 januari 2007 @ 16:42
Mini ... altijd

maar vergeet niet dat deze mini niet voor niets een mini heet. Je hebt er niet veel aan dan behalve rondrijden en (hele) kleine boodschappen doen.

1.86m ?? Da's wel de goden verzoeken... in een Mini.

Maarja, ik rijd zelf een tweezitter honda en ben 1.88m liefhebberij
DonJameswoensdag 10 januari 2007 @ 16:56
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:42 schreef Googolplexian het volgende:
Mini ... altijd

maar vergeet niet dat deze mini niet voor niets een mini heet. Je hebt er niet veel aan dan behalve rondrijden en (hele) kleine boodschappen doen.

1.86m ?? Da's wel de goden verzoeken... in een Mini.

Maarja, ik rijd zelf een tweezitter honda en ben 1.88m liefhebberij
Door de nogal aparte houding die je moet aannemen in zo'n ding heb je meer ruimte dan in menig andere auto. Bagageruimte is wel zeer beperkt, maar ach, er past een krat bier in.
Ze zijn inderdaad wel zo eenvoudig dat er zelf goed aan te sleutelen valt, alleen zal je dan wel ander gereedschap moeten aanschaffen want metrisch gereedschap past niet.
nononowoensdag 10 januari 2007 @ 17:29
mini

die moderne zijn best comfortabel (voor een mini dan)
het mini blok kan je makkelijk, goed koop en betrouwbaar tunen als je die 63 pk een probleem mocht vinden (al is het zat)
club met een leuk forum
ultiem leuk om te rijden (leuke dan een mg B)
er past zat in een mini ook grote dingen (gewoon even de passagiersstoel er uit)

en de mijn uit "73 laat me nooit in de steek

oja alleen die laatste batch (vanaf 98) schijnt nog extra roest gevoelig te zijn dus van te voor goed checken en goed tectyleren
Googolplexianwoensdag 10 januari 2007 @ 17:40
whehehe

73 in orde maar batch 98 heeft roestproblemen


I Fok!
n00cL30nwoensdag 10 januari 2007 @ 17:45
mini for teh win!
Neluhzwoensdag 10 januari 2007 @ 17:51
MGB terugkopen, en direct.
TelleJwoensdag 10 januari 2007 @ 18:23
Hier hoef je niet lang over na te denken, de mini natuurlijk.
Zeker als die als 2e auto voor de fun erbij komt.

2000 was ook het laatste jaar dat de mini gemaakt werdt, dus deze zal wel beter zijn dan de echt oude mini`s.
En roest hoort erbij, al zal dat nog wel meevallen bij zo`n jonge auto, zeker als die goed is bijgehouden.
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 19:22
Bedankt voor de reacties allemaal

En roest zal er hier en daar wel te vinden zijn, wel heb ik de mogelijkheid de auto op een brug te zetten en zal hem dus zeker bij eventuele aanschaf grondig tectyleren.

En even op een reactie verder boven: 1.86 is denk ik wel te doen in zo'n classic mini, heb wel eens in zo'n new mini gezeten en daar kon ik me bij wijze van spreken nog volledig uitrekken zo ruim is die... denk dat het bij die kleine idem dito is, en *insert User die gepost heeft van ruim 2M, ben naam even kwijt* heeft ook plek zat, zit wel snor dus
EsDewoensdag 10 januari 2007 @ 19:24
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 17:51 schreef Neluhz het volgende:
MGB terugkopen, en direct.
is prachtige wagen, hadden zo'n 72-er met dieper gelegen sportgrille, zijn maar 1 jaar gemaakt... midnight blue, chromen bumpers/spaakvelgen, zwart interieur...

Maar, niet echt een practische auto voor dagelijks gebruik, al zijn er genoeg Diehards die het wel doen...respect daarvoor
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 18:23 schreef TelleJ het volgende:
Hier hoef je niet lang over na te denken, de mini natuurlijk.
Zeker als die als 2e auto voor de fun erbij komt.

2000 was ook het laatste jaar dat de mini gemaakt werdt, dus deze zal wel beter zijn dan de echt oude mini`s.
En roest hoort erbij, al zal dat nog wel meevallen bij zo`n jonge auto, zeker als die goed is bijgehouden.
Klopt! het leuke vind ik persoonlijk dat het model vrijwel identiek is als de allereerste... zijn zo'n 40 jaar lang geproduceerd, ruim 5 milioen stuks... en als je dan nagaat dat deze cooper S uit 2000 gewoon vrij nieuw is, ook technisch wel goed in elkaar zal zitten (niet dat er veel techniek op/aan zit ) lijkt het mij echt een gaaf ding
ArcticBlizzardwoensdag 10 januari 2007 @ 19:41
Die mini uit die link die ik had neergezet is echt cool. Helemaal cool is die wanneer je er een porsche of een hayabusa blok inlegt ofzo. Weet van een jongen die dat had gedaan (een porsche blok) en die ging ermee in duitsland rijden. Lekker racen tegen bmw's heel stoer alleen had hi nogal vaak nieuwe banden nodig. De mini is leuk, is meer een hobby dan een vervoersmiddel.
Neluhzwoensdag 10 januari 2007 @ 20:42
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 19:24 schreef EsDe het volgende:

[..]

is prachtige wagen, hadden zo'n 72-er met dieper gelegen sportgrille, zijn maar 1 jaar gemaakt... midnight blue, chromen bumpers/spaakvelgen, zwart interieur...

Maar, niet echt een practische auto voor dagelijks gebruik, al zijn er genoeg Diehards die het wel doen...respect daarvoor
mijn moeder heeft een jaar of 8 een 96er BGT gereden, dagelijks.
auto is jammergenoeg verkocht, we hebben nu alleen nog een B met rover v8
draaijerwoensdag 10 januari 2007 @ 20:50
CC
arnold-dwoensdag 10 januari 2007 @ 21:37
Mini, en gooi er desnoods een Honda vtec blok onder,.. Ja er zijn kitjes voor
Catch22-woensdag 10 januari 2007 @ 22:58
Ligt er aan hoeveel en wat je rijdt. Zo'n mini biedt 0,0 comfort volgens mij. Sportief rijden is wel leuk, maar als je afstanden moet maken is het niet echt geweldig (is bij de nieuwe mini ook zo trouwens)
benenjerryijszaterdag 13 januari 2007 @ 12:50
Voor mij geen keuze dit... de mini
Lennoxzondag 14 januari 2007 @ 11:36
Heb zelf ook een classic mini gehad en je moet gewoon erg oppassen voor roest. Ook de laatste versies roesten nog als een gek.

Alleen blijft het wel de ultieme cult auto vind ik. Gewoon goed alles nalopen en als hij perfect is zou ik duidelijk voor de mini gaan
nononozondag 14 januari 2007 @ 11:56
quote:
mijn moeder heeft een jaar of 8 een 96er BGT gereden, dagelijks.
auto is jammergenoeg verkocht, we hebben nu alleen nog een B met rover v8
zegt de MG workshop you iets?
de B op je avatar kwam me namelijk al zo bekend voor
en een B GT uit 96 kan niet he

en voor alle verhalen over roest en mini's
er zijn periodes "goede " gemaakt en ook zijn er "slechte" periodes

BV goed
begin 70 begin 90
slecht
heel 80 en vanaf 98

juist die laatste jaren zijn ze op roest gebied slechter geworden
dat kwam door de grote vraag en de kleine productielijn (gewoon behandelingen geschrapt)
en door het feit dat ze dunner plaatwerk zijn gaan gebruiken

maar als je een goede vind of een al gerestaureerde (ja die zijn er uit 2000)gewoon doen
oja 1 ding koop geen duitse import!!!!!
PteVzondag 14 januari 2007 @ 12:02
Inderdaad geen keuze, de mini natuurlijk! Als je plezier wilt hebben moet je de mini kopen, wil je opgaan in de grijze masse de CC
Lennoxzondag 14 januari 2007 @ 12:07
quote:
Op zondag 14 januari 2007 11:56 schreef nonono het volgende:

BV goed
begin 70 begin 90
slecht
heel 80 en vanaf 98
Dit zegt natuurlijk ook niks. Als je een 83'er koopt die altijd binnen heeft gestaan, dan kan die nog veel beter zijn dan een '75'er die altijd buiten heeft gestaan.

Gewoon de brug op en alles nakijken. Je staat er versteld van wat er allemaal rot kan zijn aan een auto

Dorpels en bodem was bij mij helemaal rot toen ik hem kocht.
EsDezondag 14 januari 2007 @ 12:42
quote:
Op zondag 14 januari 2007 11:56 schreef nonono het volgende:

[..]


oja 1 ding koop geen duitse import!!!!!
Want?

Overigens, stel dat het er een uit 2000 wordt. Hoeveel zou het dan ongeveer kosten om de wagen helemaal te strippen en vervolgens opnieuw in de lak te zetten? en zou dit helpen tegen de roest op de langere termijn, of valt dit wel mee aangezien er dus dunner plaatwerk is gebruikt?
Lennoxzondag 14 januari 2007 @ 12:43
Ik heb mijn mini destijds voor 1000e helemaal over laten spuiten. Binnen + buitenkant. Wel zelf helemaal gestript en slechte delen laten lassen.

plaatwerk kan je goedkoop kopen bij DCM trading (Hardinxveld)
nononozondag 14 januari 2007 @ 16:32
voor al je vragen over mini dingen kijk op http://www.minisevenclub.nl/forum/index.php
heel informatief en alles wat je wilt weten kan je er met de zoek functie vinden

vaak bij duitsers slecht gerepareerde schades gezien

en idd een mini uit 83 die altijd in de garage heeft gestaan is beter dan een uit 74 die altijd gereden heeft
maar het gaat hier toch om gemiddelde !
bij auto's (mini"s zeker) verschild het enorm hoe de auto's behandeld zijn dan kan je soms geluk en soms pech hebben

auto strippen en spuiten als het niet nodig is niet doen.
gewoon een leuke kopen (vooral een harde dus niet op accesiores letten) en gaan rijden
op een gegeven moment zal er vast iets moeten gaan gebeuren maar dat moet je gewoon afwachten

mijn motto is echt " if it ain't broke don't fix it "
pkeijsersdinsdag 16 januari 2007 @ 10:50
makkie... de mini, zeker als ie voor erbij is
Deimos000donderdag 18 januari 2007 @ 14:01
Mini!