Ja, net bij binnenkomst al, "Wat ga je doen vandaag?" Werken aan mijn stage.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:29 schreef veldmuis het volgende:
Eh, je zat in een les toen je dat deed? Die docent wilde je wat bijbrengen?
Die vent is gek in zijn hoofd.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:29 schreef Lod het volgende:
[..]
Hij bereidt je tenminste goed voor op het werkelijke leven
Ik bedoelde meer of het een les was of dat het gewoon een vrijintedelenuur was. Weetikveel hoe ze werken op die ROCsquote:Op woensdag 10 januari 2007 09:30 schreef SHERMAN het volgende:
[..]
Ja, net bij binnenkomst al, "Wat ga je doen vandaag?" Werken aan mijn stage.![]()
Mooi niet dus.
Ik heb mijn dagelijkse portie FOK! nodig, als ie niet zo stom had gedaan had ik alleen hoeven lezen in plaats van posten.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:30 schreef poepeneesje het volgende:
Ik vind hem wel gevat. Iets voor in je vrije tijd. Net zoals Fok! Als je nu eens ging werken i.p.v. klagen...
Alleen maar met projecten. Leuk en aardig. Vorige jaar was stage een project. Een stage plaats zoeken kon in de project lessen, maar even bekijken welke opdrachten gedaan moeten worden en hoe je dat allemaal gaat plannen is weer iets voor in de vrije tijd.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:30 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Ik bedoelde meer of het een les was of dat het gewoon een vrijintedelenuur was. Weetikveel hoe ze werken op die ROCs.
quote:Casemodden
Je hebt een geweldig idee. Je wilt een pc-opleukbedrijfje beginnen, casemodden. Je wilt de mooiste en meest bizarre pc’s maken voor personen die daar zelf niet aan durven te beginnen. Natuurlijk vraag je daar een vergoeding voor. Voordat je het bedrijfje kunt starten, moet je een aantal voorbeelden hebben. Om dit te kunnen realiseren zul je een aantal oude pc’s (een nieuwe kan altijd nog) van gedaante laten wisselen.
Casemodden is het opleuken van de systeemkast van een pc. Dit kan bijvoorbeeld door het zagen van gaten in de kast of het verlichten van de binnenkant met led-verlichting en/of neonverlichting. Je kunt ook van willekeurig materiaal of gewoon van plexiglas een hele nieuwe kast maken. Het woord casemodden is afgeleid van het Engelse case modification.
In een gecasemodde kast kom je vaak het volgende tegen:
* Een opening in de kast waardoor de kijker een blik heeft op de binnenkant van de kast, zoals de hardware en natuurlijk vooral het licht.
* Standaardhardware, want zonder hardware is het geen pc.
* Verlichting in een pc laat de hardware goed zien en geeft bij toepassing van UV-licht vooral in het donker een mooi effect.
* Vaak een spectaculaire koeling, zoals waterkoeling met een paar stoffen die oplichten. Omdat dit nogal duur is, lossen veel modders dit op met een paar fans met ledjes wat ook erg mooi kan zijn.
Er zijn verschillende soorten casemods die in moeilijkheidsgraad en originaliteit verschillen:
* Premod – Een premod is een kast die gekocht wordt. Meestal als kast met een raam aan de zijkant of een doorzichtige kast. Bij zo’n kast hoeft men hoogstens een paar lampjes of logo’s toe te voegen. Deze casemods zien er wel aardig uit en zijn erg makkelijk te maken. Premods die op een casemodforum worden gepost, worden over het algemeen laag gewaardeerd.
* Gemodde kast – De pc kast is meestal dicht om straling te beperken en om de onderdelen af te schermen. Omdat het wel interessant leek om in de pc te kunnen kijken, zaagden de eerste modders een gat in de zijkant dat ze afdekten met plexiglas. Wanneer je daar een paar ledjes bij optelt, krijg je al snel een eenvoudige casemod. De ramen kunnen verschillen in grootte en vorm en natuurlijk kun je een compleet logo of figuur uitzagen.
* "From scratch" – Alleen de echte modder durft het aan. Een pc onderbrengen in een kast die zelf is ontworpen en gebouwd. Het is zeker moeilijk om deze casemods te maken, maar het zijn over het algemeen bijzonder opgebouwde kasten die op een forum het meest worden gewaardeerd.
Zie ook het filmpje met verschillende voorbeelden.
Situatie
Je koopt voor weinig geld een aantal tweedehands pc’s. Deze pc’s test je en de gegevens van de verschillende onderdelen leg je vast.
De pc’s moeten natuurlijk zo worden geconfigureerd dat ze, naast dat ze er mooi uitzien, ook te gebruiken zijn en de kans op storing minimaal is. Daarbij moet de systeemdocumentatie dusdanig goed en volledig zijn, zodat deze in de toekomst eenvoudig is te onderhouden. Voor het beheer moet er een onderhoudsinstructie komen. In deze instructie moet worden opgenomen hoe de beheerder om moet gaan met de verschillende hardwarecomponenten.
Natuurlijk komt er een informatieboekje bij elke pc waarin is opgenomen waar de modificatie in zit.
Maak een planning om dit project te kunnen uitvoeren.
Definitiestudie
Voordat je kunt beginnen, moet je onderzoeken wat er wordt verstaan onder casemodden, zoals de openwerking van de kast, toepassing van licht onder andere het verlichten van de binnenkant met neonverlichting en een spectaculaire voeding. Bij de bronnen staan in de bijlagen een aantal voorbeelden van casemods.
Natuurlijk moet je ook bekijken wat alles kost, zoals premods, die op het casemodforum niet te hoog worden gewaardeerd, of wat het kost als je alles zelf bedenkt en maakt. Zoek uit hoe je zo goedkoop mogelijk een casemod kunt realiseren. Met name het zelf bouwen van een kast en het maken van lichteffecten kan heel veel geld besparen.
Een belangrijk onderdeel is de begroting van de aanschaf van de hardware om de modificatie mogelijk te maken.
In deze definitiestudie geef je globaal aan wat er aanwezig moet zijn (Must haves) om alles te laten functioneren.
Het eindrapport moet de volgende punten bevatten:
* Een korte beschrijving van de behoefte.
* Een globale beschrijving van de mogelijke oplossingen.
* Een voorlopige beschrijving van hardware die moet worden aangeschaft.
* Een globale kosten-batenanalyse.
* Een advies omtrent de beslissing om verder te gaan.
Houd een logboek bij waarin je verantwoording aflegt van de gedane werkzaamheden.
Ontwerp
Als de definitiestudie is afgerond, moet er een ontwerp worden gemaakt. Dit doe je natuurlijk op basis van de definitiestudie. In een ontwerprapport wordt een opsomming gegeven van de functionaliteiten die aanwezig moeten zijn. De functionaliteiten kunnen worden ingedeeld op basis van een zogenoemde MoSCoW-analyse, hetgeen staat voor ‘Must have’, ‘Should have’, ‘Could have’, ‘Won’t have’. De functionaliteiten worden meestal aangegeven door de opdrachtgever, eventueel in samenspraak met (externe) deskundigen. Voor dit project moet je de informatie halen uit de beschrijving van de situatie en je eigen inschatting van een en ander.
Nadat alle mogelijke functionaliteiten op papier staan, worden deze ingedeeld op urgentie waarbij de MoSCoW-analyse wordt gebruikt.
Het is duidelijk dat de ‘Must haves’ in ieder geval gerealiseerd moeten worden.
* Must have
Bij Must haves geef je globaal aan wat er aanwezig moet zijn om alles te laten functioneren.
* Should have
Should haves zijn de zaken die wel handig zijn als het aanwezig is, maar niet strikt noodzakelijk om het te laten functioneren.
* Could have
Could haves zijn de zaken die eventueel aanwezig kunnen zijn.
* Won’t have
Won’t haves zijn de zaken die je benoemt, omdat heel duidelijk is dat deze ongewenst zijn.
Om vast te kunnen stellen of de hardware voldoet zal de aangeschafte hardware getest en geadministreerd moeten worden. Belangrijk is dat er een testplan wordt gemaakt en vervolgens wordt uitgevoerd. Dit moet leiden tot een CMDB, Configuratie Management DataBase. Een overzicht waarin is opgenomen uit welke componenten (soort, merk, type, fabrikant, snelheid, drivers en dergelijke) elke configuratie is samengesteld. Binnen dit project is de CMDB erg belangrijk, omdat de computers onderling sterk zullen verschillen. Je wilt je klanten maximaal kunnen bedienen en bij een eventuele verkoop van een systeem moet je exact kunnen vertellen waaruit het systeem bestaat.
Maak een ontwerp voor een casemod en bedenk welke onderdelen je nodig hebt. In je ontwerp moet je rekening houden met de functionaliteit van de pc. Zo moeten alle onderdelen correct zijn aangesloten en goed functioneren. Met name onderdelen ten behoeve van de koeling moeten goed functioneren. Maak een boodschappenlijstje voor de perfecte computer. In de bronnen zijn bouwschema’s opgenomen om met behulp van leds lichteffecten te maken die op de voeding zijn aan te sluiten.
Het ontwerprapport moet de volgende punten bevatten:
* Een beschrijving van de gekozen oplossing op basis van de MoSCoW-analyse.
* Een ontwerp (tekening) voor de casemod.
* Een testplan in de vorm van een stroomschema.
* Een beschrijving van aan te kopen apparatuur. (Bij welke leveranciers, tegen welke kosten zullen de middelen worden aangeschaft.)
* Een ontwerp voor de CMDB.
Natuurlijk houd je het logboek bij waarin je verantwoording aflegt van de gedane werkzaamheden.
Realisatie
Realiseer een casemod op basis van je ontwerp. Zorg dat de configuratie voldoet aan de eerder gestelde eisen. Natuurlijk zullen de werkzaamheden op een adequate en veilige manier moeten worden uitgevoerd. Je houd een logboek bij waarin je verantwoording aflegt van de gedane werkzaamheden. Zorg dat de pc volledig werkt, dus voorzien is van een besturingssysteem.
In deze fase worden de volgende producten opgeleverd:
* De onderdelen worden gedemonteerd getest. De testresultaten worden gedocumenteerd en in de CMDB opgenomen.
* De casemod wordt gemaakt, geïnstalleerd en getest op basis van de testprocedure zoals deze in de fase Ontwerp is geformuleerd.
* Maak een ‘reclamefolder’ voor de door jou gemaakte casemod.
Mijn school.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:35 schreef veldmuis het volgende:
Word je opgeleid tot tweaker of wat?
Godverdomme!quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:43 schreef SHERMAN het volgende:
De docent in kwestie.
[afbeelding]
Kijk vooral naar de URL.
Geweldige actie.quote:
En dat heeft 5 heerlijke dochters.quote:
quote:Hard- en software
Buurthuis de Hoek heeft 15 tweedehands Pentium 3 computers gekregen. Aan elk van de configuraties ontbreekt wel iets of werkt iets niet. Toch lijkt het heel bruikbaar materiaal om de al lang gekoesterde wens, een eigen internet-café, te realiseren. Probleem is dat zij zelf niet beschikken over de kennis en de mensen om een en ander te realiseren.
Situatie
Buurthuis de Hoek wil een ‘internet-café’ met 10 opstellingen. Hiervoor hebben zij een ruimte in het buurthuis tot hun beschikking. Naast dat er een inventarisatie moet komen van de beschikbare middelen, moet er een ontwerp komen voor de opstelling. Als dit is goedgekeurd moet één en ander gerealiseerd worden. Binnen dit project hoeven we niet op de benodigde software te letten daar het buurthuis gebruik maakt van een gemeente-licentie bij Microsoft.
Om buurthuis de Hoek op een juiste wijze te helpen zal moeten worden geïnventariseerd wat er allemaal nodig is om een internetomgeving te realiseren. Ook zal moeten worden vastgesteld wat ze nu precies hebben gekregen.
De pc’s moeten natuurlijk zo worden geconfigureerd dat ze ter plaatse zijn te gebruiken en de kans op storing minimaal is. Daarbij moet de systeemdocumentatie dusdanig goed en volledig zijn dat het in de toekomst eenvoudig zijn te onderhouden door de medewerkers van de Hoek zelf. Voor de beheerder van de Hoek moet er een onderhoudsinstructie komen. In deze instructie moet zijn opgenomen hoe de beheerder een update uitvoert van de verschillende softwarecomponenten en hoe de beheerder een back-up maakt van de belangrijkste bestanden.
Ook moet er een instructie komen voor de bezoekers van de Hoek. In deze instructie moet staan hoe zij het systeem opstarten en afsluiten. Ook moet er in opgenomen zijn wat de gebruikers wel of niet mogen op de systemen. Als gebruikers zelf van alles gaan installeren zal het beheer erg ingewikkeld worden. De eerste keer zal aan jullie gevraagd worden de instructie mondeling te verzorgen.
Omdat veel van de bezoekers van de Hoek de Nederlandse taal niet machtig zijn moet alle instructie, zowel schriftelijk als mondeling, ook in de Engelse taal worden verzorgd.
Maak een planning om dit project uit te kunnen voeren.
Definitiestudie
Om buurthuis de Hoek op een juiste wijze te helpen zal moeten worden geïnventariseerd wat er allemaal nodig is om een internetomgeving te realiseren. Ook zal moeten worden vastgesteld wat ze nu precies hebben gekregen. Op basis hiervan moet er een advies komen. In dit advies moet staan of hun wens realistisch is en wat er bij komt kijken om deze ter realiseren. Zo zal er bekabeling moeten worden aangelegd. Een paar voorbeelden van vragen die daarbij gesteld kunnen worden:
* Zijn alle systemen voorzien van de juiste netwerk-hardware? Welke systemen.
* Is er voldoende werkende hardware beschikbaar? Welke hardware.![]()
* Heb je wellicht extra apparaten nodig als een hub of een router?
* Hoeveel en welke bekabeling moet er gebruikt gaan worden? Hoe groot is die ruimte dan waar de pc's komen.![]()
* De computers gebruiken stroom, voldoet de bestaande voorziening? Bestaande voorziening? Waardan.
* Kunnen de 10 opstellingen redelijkerwijs in de gegeven ruimte? Welke ruimte.
Hey wat leuk!quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:23 schreef SHERMAN het volgende:
Leuk, ik mag niet aan mijn stage voorbereiding werken op school.
Ik - Waarom niet dan.
Docent - Omdat het geen project is!
Ik - Maar dat is het altijd geweest.
Docent - Maar nu niet!
Ik - Wat is het dan wel.
Docent - Iets voor je vrije tijd.
MIJN STAGE VOOR SCHOOL!
Ik ben er mee bezig.quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:55 schreef Jo0Lz het volgende:
[..]
Hey wat leuk!
Je hebt er gewoon een topic over gemaakt
Zie mijn reactie in DIG SC
Corssposting is goed.
Als administrator op een pc werken? Nee joh! Ben je gek! Dat mag je in een bedrijf ook niet!quote:Op woensdag 10 januari 2007 09:58 schreef veldmuis het volgende:
Ik ben blij dat ik van die kloteICTdinges af ben zeg.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |