studentquote:Op woensdag 10 januari 2007 01:22 schreef livEliveD het volgende:
Een hypotheek is best wel mogelijk. Alleen is het bedrag dat je kunt lenen niet al te hoog. Nu heeft een flatje in een slechte wijk best z'n charme...![]()
Wat is dat nou weer voor een onzin??quote:Op maandag 15 januari 2007 15:40 schreef MouseOver het volgende:
Misschien heb je hier iets aan: koopsubsidie
http://www.overgeld.nl/ru(...)en_koopsubsidie.html
Waar heb jij het over?quote:Op maandag 15 januari 2007 15:43 schreef KhaZ het volgende:
Sinds 1 januari 2007 ligt de max van je hypotheek op 4x je bruto jaarinkomen.. daar krijg je tegenwoordig niet eens een flat voor als je minimum loon hebt..
Waar heb je dat nou weer vandaan?quote:Op maandag 15 januari 2007 15:43 schreef KhaZ het volgende:
Sinds 1 januari 2007 ligt de max van je hypotheek op 4x je bruto jaarinkomen.. daar krijg je tegenwoordig niet eens een flat voor als je minimum loon hebt..
Dan is het mij nog steeds niet bekend.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:45 schreef Pino-Helmond het volgende:
Het is 4,5 keer bruto jaarinkomen en geldt alleen voor starters. Heeft afgelopen week groot artikel in het NRC gestaan. Diverse websites berichten er ook over.
Mwoah, ik ben de afgelopen week bezig geweest met het orienteren op wat ik aan hypotheek kan krijgen, en volgens zowel de hypotheker als hypotheekvisie kan ik een maximale hypotheek krijgen van eerdergenoemde 5,5x mijn jaarsalaris, en ik ben ook starter.quote:Op maandag 15 januari 2007 16:45 schreef Pino-Helmond het volgende:
Het is 4,5 keer bruto jaarinkomen en geldt alleen voor starters. Heeft afgelopen week groot artikel in het NRC gestaan. Diverse websites berichten er ook over.
bronquote:Hypotheek maximaal 4,5 keer inkomen
Door een onzer redacteuren
Rotterdam, 29 dec.
Voor starters wordt het vanaf 1 januari 2007 moeilijker om een woning te kopen. Vanaf deze datum mag een hypotheek niet groter zijn dan 4,5 keer het bruto jaarinkomen. Dit is het gevolg van een nieuwe gedragscode voor hypotheekverstrekking die de banken hebben vastgesteld. Doel van de code is huizenkopers te beschermen tegen te hoge hypotheekschulden.
Tot nog toe was een lening ter grootte van vijf of zes keer het jaarinkomen niet ongebruikelijk, zegt een woordvoerder van de Vereniging Eigen Huis (VEH). Starters konden bijvoorbeeld veel lenen door te wijzen op goede carrièreperspectieven. Minister Zalm (VVD, Financiën) had de banken gevraagd strengere eisen te stellen aan hypotheekverstrekking om te voorkomen dat mensen zich te diep in de schulden steken. De VEH vindt ook dat banken nu te makkelijk leningen verstrekken en verwelkomt de gedragscode.
Hypotheekbemiddelaars verwachten dat de nieuwe gedragscode veel mensen zal treffen. „Als banken de strengere eisen echt serieus gaan nemen, kan dit wel eens van groter belang zijn dan de hele discussie over de aftrek van de hypotheekrente”, zegt Lodewijk van der Heijden, directeur van hypotheekadviseur De Hypotheekshop. „Vooral starters zullen de dupe zijn: zij hebben weinig vermogen en nog een relatief laag inkomen.”
Banken mogen in individuele gevallen afwijken van de inkomensnorm, bijvoorbeeld wanneer ouders zich borg stellen. Elke afwijking moet worden gedocumenteerd voor de toezichthouder, de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM laat weten dat zij streng zal toezien op toepassing van de nieuwe gedragscode.
I see a big ifquote:Op maandag 15 januari 2007 17:02 schreef ruud.nl het volgende:
Hypotheekbemiddelaars verwachten dat de nieuwe gedragscode veel mensen zal treffen. „Als banken de strengere eisen echt serieus gaan nemen, kan dit wel eens van groter belang zijn dan de hele discussie over de aftrek van de hypotheekrente”, zegt Lodewijk van der Heijden, directeur van hypotheekadviseur De Hypotheekshop. „Vooral starters zullen de dupe zijn: zij hebben weinig vermogen en nog een relatief laag inkomen.”
Die grdragscode is mij bekend, maar dat verhaal van de starters is toch echt nieuw en zolang ik daar van officiele wege niets van heb meegekregen....quote:Op maandag 15 januari 2007 17:02 schreef ruud.nl het volgende:
[..]
Mwoah, ik ben de afgelopen week bezig geweest met het orienteren op wat ik aan hypotheek kan krijgen, en volgens zowel de hypotheker als hypotheekvisie kan ik een maximale hypotheek krijgen van eerdergenoemde 5,5x mijn jaarsalaris, en ik ben ook starter.![]()
[..]
bron
Raar dat ik daar niets over heb gehoord dan.![]()
Nou, gelijk. Dat je er van gehoord hebt. Dat het in de praktijk niet zo is, is best relevant.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:54 schreef KhaZ het volgende:
Dus ik had toch gelijk, had alleen in de haast foutje gemaakt met 4 en 4.5... maar komt ongeveer neer op hetzelfde. Ik heb dat artikel ook gelezen uit de NRC.
Of je nu 300 euro aan huur betaalt, of aan hypotheek, maakt natuurlijkg een zak uit. Behalve dat je een huurhuis niet kunt verkopen wanneer de waarde stijgt.quote:Op maandag 15 januari 2007 17:35 schreef Roellio het volgende:
Als jij met een minimumloon serieus een huis wilt gaan kopen met alle bijkomende kosten en vaste lasten ben je gek.
Welcome to poverty, we'll get drunk on cheap wine, zing ik dan!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |