abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45213776
Ohja, wat me ook nog te binnen schiet, een cavia die zich regelmatig verslikt van een kennis van me, bleek een verkeerde kaakstand te hebben. Dit zou ook nog een optie zijn, laat dat goed bevoelen door de DA. Als de kaak echter verkeerd staat zou je dat ook teurg moeten zien in het gewicht (afvallen). Het enige probleem van een verkeerde kaakstand is dat het niet te herstellen valt en je waarschijnlijk je cavia op den duur eraan zal moeten laten inslapen...

En dan nog 1 ding: ik zie dta je in Maastricht woont, als je iets hebt met je cavia, ga dan naar dierenkliniek Krista Caers in Elsloo. Zij is de beste caviadierenarts van het land (ik heb er al eens 4 uur voor in de auto gezeten, om bij haar op consult te kunnen) en je kunt nergens beter terecht met je caafje dan daar
I had a signature once. It was awful.
  woensdag 10 januari 2007 @ 15:38:06 #52
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_45213818
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 23:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Dan heb je een aardige kans dat hij/zij last heeft van stoflongetjes, zaagsel is niet echt geschikt voor knaagdieren.
Muizen, ratten en hamsters hebben daar ook last van.

Beukensnippers zijn wél aan te raden als bodembedekking Is ook gewoon verkrijgbaar bij de dierenwinkel.
Die longetjes is niet veel meer aan te doen (mits dat het is natuurlijk), misschien dat het weer wat beter gaat als je dat zaagsel afschaft.

Lijkt me in ieder geval de moeite van het proberen waard..
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 08:51 schreef senesta het volgende:
Zullen we nu weer even ontopic reageren en de dieronvriendelijke grappen achterwege laten?

Als je je zorgen maakt TS is het echt het beste dat je even langs de dierenarts gaat.
Dat dééd ik al, maar er wordt alleen gereageerd op bullshit, logisch ook wel, omdat daar het meeste van gepost wordt
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_45214391
Sounddragon, stoflongetjes komen op zich wel voor bij cavia's maar niet zo dramatisch als jij beschrijft. Een cavia met een zaagselallergie (bronchitis) maakt niet dit geluid, maar niest vooral heel veel. daarbij is de neus snotterig en zijn de oogjes troebel. Dat is bij deze cavia zo te horen níét het geval, dus ik denk dat bronchitis niet het eerste is waar we aan moeten denken.

Dat van de stoffigheid is wel waar, maar het is weer niet waar dat er weinig meer aan te doen is. Als je overstapt op bv aubiose, houtkorrels, beukensnippers, hennepvezel of handdoeken met fleece is het binnen een week al weer beter.
  woensdag 10 januari 2007 @ 16:11:19 #54
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_45215047
Vertel dat maar eens aan mensen die stoflongen hebben, da's iets heel anders als bronchitis volgens mij hoor.

De info die ik postte is gebaseerd op ervaring met meerdere ratten en muizen, en is mij ingegeven door de DA toendertijd.

Wbt de klacht van de TS: het is ook beetje lastig, zoals ze zelf al aangaf, om caviageluiden uit te leggen in tekst, en dus ook een beetje lastig voor ons om in te schatten hoe en wat in deze..

Alleen de DA kan hier uitsluitsel over geven...

En dat het beter gaat als je van bodembedekking verandert lijkt me inderdaad logisch, MITS dat inderdaad de oorzaak is in dit geval natuurlijk.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_45215273
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:11 schreef Sounddragon het volgende:
Vertel dat maar eens aan mensen die stoflongen hebben, da's iets heel anders als bronchitis volgens mij hoor.

De info die ik postte is gebaseerd op ervaring met meerdere ratten en muizen, en is mij ingegeven door de DA toendertijd.
Ratten en muizen zijn anders dan cavia's, en ik ken de cavia-info dan weer beter dan die voor ratten en muizen. Ik wil stoflongen niet onderschatten hoor, bij muizen of ratten of mensen, maar bij cavia's is echte stoflongen een niet zo heel bekend fenomeen, meestal is het echt gewoon een allergische reactie op zaagsel. Dus, niezen, piepen bij het ademen, zwaar ademen, traanogen, snotneus... en je merkt aan deze dieren al dat als ze 1 dag op een andere bedekking zitten ze minder gaan niezen.

Ik denk echter niet in eerste instantie aan de bodembedekking bij deze klacht, dan had de caaf hier (opbouwend) klachten over moeten hebben. het kan natuurlijk wel zo zijn dat er een zaagseltje heeft zitten klieren in het keeltje en hierdoor de boel wat beschadigd heeft.
pi_45215845
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:33 schreef zoeperzazke het volgende:

[..]

ok, als het er niet tussen staat dan zal het ookniet iets normaals zijn. Je beschrijft het geluid als kuchen, maar bij kuchen/verslikken maken cavia;s an sich geen hoog geluid. Ik zou dan eerder denken dat er iets (even) de luchtpijp blokkeert dat ze gaan piepen zoals mensen met bronchitis, maar als je cavia er geen bewegingen bij maakt is dat niet mogelijk.

Een cavia die zich verslikt of stikt in zijn voer, schokt wel met het lijfje om het eruit te kuchen namelijk. Boeren of overgeven kunnen cavia's niet. Ik denk dat de dierenarts in ieder geval eens goed in het keeltje moet kijken en het gebied rondom de hals góed moet bevoelen. Ook al is het beestje nog jong, er kan een beschadiging in de keel zitten. Misschien heb je stro in het hok. Stro is scherp en kan wondjes in de keel maken. Misschien heb je hardvoer waar stukken johannesbrood in zitten? Zelfde verhaal. Laat de DA dus in ieder geval in het bekje kijken.
Tweede optie is dat er een abces ergens in de halszone zit die ergens tegenaanduwt, pijn doet, of dingen beklemt.

Wat weegt de caaf? Een caaf van die leeftijd hoort zo rond de 500,600 gram te zitten. Is het diertje (veel) afgevallen de laatste dagen?

Ik zou sowieso om carprofen vragen (pijnstilling) en als de caaf ook afgevallen is, primperan of metacloral om de darmen en de eetlust gaande te houden.

Is de ontlasting trouwens normaal?

Succes, hou ons op de hoogte!
Ik heb geen stro in het hok. Een abces is een mogelijkheid ja.
Ik heb hier geen weegschaal, en ik kan ook moeilijk inschatten of hij is afgevallen, ik heb heb namelijk pas een week. De ontlasting is normaal.
Verder krijg ik absoluut niet de indruk dat hij pijn heeft, omdat hij zo ontzettend levendig is. Ik heb zelf al vaak genoeg een huisdier met pijn gezien, en zo komt deze cavia ook op mij over.

Bedankt voor je tip over de dierenarts in Elsloo, ik zal daar eens heen gaan.
Aids.
pi_45216237
een cavia met pijn is op zich iets anders dan een ander huisdier met pijn. Ze verbergen het heel goed... Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met zieke caafjes en vaak laten ze het pas merken als ze zich écht zwaar belabberd voelen.

Jammer dat je geen weegschaal hebt, het gewicht is een goede indicatie. Als het geluid aan blijft houden zou ik toch eens kijken of je deze week bij de blokker of marskramer kunt fietsen om het gewicht in de gaten te houden, het is de beste richtlijn of een (zeker nog opgroeiende) cavia gezond is of niet.

Waar heb je het diertje gekocht?

Veel succes met je caafje, ik ben benieuwd, als je naar Elsloo gaat, wat Krista ervan zegt
pi_45218153
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:38 schreef zoeperzazke het volgende:
een cavia met pijn is op zich iets anders dan een ander huisdier met pijn. Ze verbergen het heel goed... Ik heb inmiddels behoorlijk wat ervaring met zieke caafjes en vaak laten ze het pas merken als ze zich écht zwaar belabberd voelen.

Jammer dat je geen weegschaal hebt, het gewicht is een goede indicatie. Als het geluid aan blijft houden zou ik toch eens kijken of je deze week bij de blokker of marskramer kunt fietsen om het gewicht in de gaten te houden, het is de beste richtlijn of een (zeker nog opgroeiende) cavia gezond is of niet.

Waar heb je het diertje gekocht?

Veel succes met je caafje, ik ben benieuwd, als je naar Elsloo gaat, wat Krista ervan zegt
Ik heb het diertje van een collega van mij, haar nest had jongen gekregen en ik vond het eigenlijk wel zielig dat die van mij zo vaak alleen zat. Ik denk inderdaad dat een weegschaal een goede aanschaf is dan .
Aids.
pi_45223192
Hopelijk een overbodige vraag, maar weet je de geslachten van beide caafs zeker? Dat je niet dadelijk voor je het weet jonkies hebt?

Het is altijd fijn om wat te weten van de achtergrond van je caafje. Als je caafje van een broodfokker vandaan komt, of uit heftige inteelt bestaat, is de kans op afwijkingen veel groter en is de cavia soms ook vatbaarder voor bepaalde aandoeningen. Ervan uitgaande dat je collega een weloverwogen nestje heeft genomen zal dat bij jouw caafje gelukkig wel meevallen.
pi_45232431
Ik weet 100% zeker dat het beide mannetjes zijn ja.

Ik heb van haar wel begrepen dat de nestjes niet allemaal gewenst waren (er waren er meerdere) maar ze heeft voor allemaal voor goed onderdak gezorgd. Ze heeft me ook verzekerd dat er geen sprake was van inteelt.
Aids.
pi_45302068
mss is het toch een muis.
pi_45302632
Ahahahaha

Ik heb de afgelopen dagen niks meer gehoord, ik zal hem de komende tijd eens goed in de gaten houden.
Aids.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')