abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45169336
Hoi,

Ik wil voor het schilderen eerst putjes (max 1 bij 1 cm)/krassen in de trap opvullen.

Heeft iemand ervaring een product dat hiervoor geschikt is, of wat juist niet geschikt is? Ik denk dat het hieraan moet voldoen:

- Overschilderbaar met watergedragen verf (Alabastine Supersterke Plamuur (polyesterplamuur) valt dus af)
- Zeer sterk (drukvast, kan overheen gelopen worden)
- Makkelijk verwerkbaar met plamuurmes (smeuig, niet enorm plakkerig of korrelig etc)
- Goede hechting op schoon/geschuurd hout (zodat het er niet 'vanaf gelopen wordt)

Groetjes, Jos

[ Bericht 9% gewijzigd door josvr op 09-01-2007 08:31:05 ]
  dinsdag 9 januari 2007 @ 09:23:55 #2
545 dop
:copyright: dop
pi_45170053
kwatsplamuur misschien een optie ?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_45170529
Kwastplamuur is te kwetsbaar. Ik denk zelf aan Epoxy Plamuur. Iemand ervaring met Epoxy Plamuur?
  dinsdag 9 januari 2007 @ 11:01:07 #4
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_45171672
2-componenten houtvuller kan je nemen, dat is overschilderbaar, smeert lekker weg en is zeer sterk, helaas ook wel wat duurder.
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
  woensdag 10 januari 2007 @ 08:15:52 #5
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_45202578
Zou lekker polyester plamuur gebruiken ,niet van Albastine die word te hard maar van den braven.
Schuurt lekker weg en hard snel uit ,wel even een grondverjje er over aanbrengen voor je gaat aflakken aangezien het zuigend vermogen van plamuur hoger is dan hout en je anders aftekening kan krijgen.
Klaar?
Ik niet!
pi_45202720
quote:
Op dinsdag 9 januari 2007 11:01 schreef mynick het volgende:
2-componenten houtvuller kan je nemen, dat is overschilderbaar, smeert lekker weg en is zeer sterk, helaas ook wel wat duurder.
Die zou ik ook nemen, erg goede ervaringen mee
pi_45204197
Handig topic, ik moet ook nog eens beginnen met het opknappen en verven van de trap.

Onder welke naam/merk kun je die houtvuller vinden bij de Gamma? (link?)
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_45204277
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:07 schreef Bloemkool het volgende:
Handig topic, ik moet ook nog eens beginnen met het opknappen en verven van de trap.

Onder welke naam/merk kun je die houtvuller vinden bij de Gamma? (link?)
Alabastine: http://www.alabastine.nl/producten/Supersterke_Plamuur.htm

Zowaar het plaatje op de verpakking laat een trap zien.
pi_45206028
Maakt het nog uit of je de trap helemaal kaalgeschuurd hebt of alleen mat opgeschuurd?
pi_45207964
In de PDF staat: Ideaal voor het plamuren en / of repareren van deurstijlen,
vensterbanken, kozijnen e.d.

Over verf wegschuren wordt niet gesproken. Natuurlijk wel het te behandelen opervlk schuren, stof- en vetvrij maken. Maar dat spreekt voor zich.
pi_45208810
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 10:11 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Alabastine: http://www.alabastine.nl/producten/Supersterke_Plamuur.htm

Zowaar het plaatje op de verpakking laat een trap zien.
LET OP: Alabastine 'Supersterke Plamuur' is een POLYESTERPLAMUUR. Hier kun je NIET met watergedragen verf (Acryl) overheen!!!!

2 componten epoxy plamuur is toch het beste (b.v. van de Ijssel Coatings, zie blad http://www.de-ijssel-coatings.nl/write/362.pdf).

Het NADEEL van polyesterplamuur is dat het krimpt omdat het grote hoeveelheid oplosmiddel bevat. Als ik iets ga plamuren wil ik juist NIET (of min mogelijk) krimp. Epoxy plamuur heeft hier geen last van.

Als Epoxy Plamuur onder de waterlijn van een schip kan en het kan de kracht van water en boot weerstaan, dan kan het ook wel de kracht op jouw trap weerstaan.

Groetjes, Jos
pi_45210044
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:04 schreef josvr het volgende:

[..]

LET OP: Alabastine 'Supersterke Plamuur' is een POLYESTERPLAMUUR. Hier kun je NIET met watergedragen verf (Acryl) overheen!!!!

2 componten epoxy plamuur is toch het beste (b.v. van de Ijssel Coatings, zie blad http://www.de-ijssel-coatings.nl/write/362.pdf).

Het NADEEL van polyesterplamuur is dat het krimpt omdat het grote hoeveelheid oplosmiddel bevat. Als ik iets ga plamuren wil ik juist NIET (of min mogelijk) krimp. Epoxy plamuur heeft hier geen last van.

Als Epoxy Plamuur onder de waterlijn van een schip kan en het kan de kracht van water en boot weerstaan, dan kan het ook wel de kracht op jouw trap weerstaan.

Groetjes, Jos
Kijk dat wisten we nog niet
pi_45210612
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:04 schreef josvr het volgende:

[..]

Dat je er niet met acrylverf overheen kan staat ook op de website van alabastine. Krimpen weet ik niet, maar volgens opgave krimpt het niet.

Maar epoxy plamuur is ook een optie
pi_45211770
Waarom moet het waterdragende verf zijn?
Een goede plamuur is een tweekomponenten van Hempel. Wordt voor onderwaterschip gebruikt.
Verf op alkyd basis is veel strakker, sterker, mooier te verwerken, en slijtvaster.
Ik zou gewoon de oneffenheden opvullen met plamuur.
Dan een alkydgrondverf en aflakken met alkydlak.
pi_45216573
Bij Alabastine kan ik geen producten op basis van epoxy terug vinden, weet iemand een merk dat plamuur op basis van epoxy verkoopt in de bouwmarkt?
Plamuur voor een onderwaterschip is misschien iets teveel van het goede? (kwa kosten)
De Euro was een goed idee ... en dat had het moeten blijven.
pi_45217686
http://www.nelf.nl/

Producten > Lijmen/Reparatie

Voor te vullen en plamuren.
pi_45238764
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:36 schreef Solingjan het volgende:
Waarom moet het waterdragende verf zijn?
Dan kun je 2 lagen op 1 dag erop zetten. Probeer dat maar eens met synthetische verf. Synthetische verf vergeelt ook. De professionele watergedragen lakken zoals van Sigma zijn absoluut TOP.
pi_45239685
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:26 schreef josvr het volgende:

[..]

Dan kun je 2 lagen op 1 dag erop zetten. Probeer dat maar eens met synthetische verf. Synthetische verf vergeelt ook. De professionele watergedragen lakken zoals van Sigma zijn absoluut TOP.
Het valt een beetje buiten dit topic, maar vergelen van verf gebeurt met name door het ontbreken van licht. Alles wat ik tot nog toe wit hoogglans geschilderd heb met synthetische verf is nog steeds wit, op dat na wat normaal in het donker is.

Dat is althans mijn ervaring.
pi_45254157
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:26 schreef josvr het volgende:

[..]

En hoe wil je die trap in een dag twee keer schilderen?
Volgens mij ben je in de war met: Overschilderbaar na 4 - 6 - 8 uur Al naargelang het merk.
Maar belastbaar........ Dat is de vraag. Ik zou niet binnen een dag op een met acrylbehandelde trap willen/durven lopen.
Maar de volgende dag op een met alkydverf behandelde trap wel.
En verkleuren, daar is ook een oplossing voor. Een tikketje kleur aanbrengen naar blauw/ groen/ grijs of beige

O ja en vraag is een een beroepsschilder wat hij van de beste acrylverf vind?
Beroepsschilders willen alleen maar met Alkydverf werken, mooier, strakker en ze leveren voor de klant een goed resultaat, maar dat mag niet.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 00:02:12 #20
79106 mynick
Wat lach je ??
pi_45270622
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 16:47 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Beroepsschilders willen alleen maar met Alkydverf werken, mooier, strakker en ze leveren voor de klant een goed resultaat, maar dat mag niet.
En ze worden er zo gek als een deur van
Na lang nadenken tot het pakkende signature `Biertje` gekomen
pi_45281354
Ik heb m'n trap thuis in één (lange) dag met drie lagen acrylverf geschilderd en nog eens twee lagen parketlak. Gewoon op de sokjes.
pi_45295216
Heb ook nog een vraagje wat ook wel in dit topic past denk ik:

Bij ons moet de trap ook geverfd worden, net als bij TS veel kleine putjes maar ook scheuren in de verf bij de treden, dit komt natuurlijk door het gewicht als je erop staat.

Ik dacht aan deze plan van aanpak:
- eerst eventuele losse stukjes verf losmaken met zo'n driehoekig krabbertje
- daarna schuren en
- vervolgens met elastisch blijvende en overschilderbare kit deze naden dichtmaken

Nu bedacht ik me ineens iets: als ik over deze kit ga schilderen is die onderliggende kit dan wel blijvend elastisch maar die verf niet, dan zou je na verloop van tijd toch evengoed weer van die scheurtjes krijgen?
Of niet? Of scheelt het wel en blijft het dan toch langer mooi?
pi_45295651
Scheelt zeker!
pi_45302685
Om alle vragen van het topic te beantwoorden:

- Over de 2-componten plamuur kun je niet direct met acrylverf heen, je zult voor de acrylverf een laag alkydgrondverf moeten aanbrengen.

- beroepschilder gebruiken liever alkydverf omdat dit beter uitvloeit omdat het minder snel droogt. Acrylverf extra verdunnen geeft wel een langere droogtijd waardoor het beter vloeit maar hiervan gaat de kwaliteit en glans van achteruit.

- Zowel acryl als alkyd verf hebben ongeveer 2 a 3 weken nodig om volledig op hardheid te komen. (polymeriseren). Historische verven op basis van o.a. lijnolie hebben enkele maanden tot jaren nodig.

- beroepschilers mogen gewoon alkyd (zowel verminderd als normaal VOS gehalte) verf gebruiken mits aan alle persoonsbeveiliging en milleu regelgeving voldaan wordt. Alleen verven voor buiten mogen onder geen enkele omstandigheden cadnium (geel pigment) of lood (wit pigment) bevatten.

- Scheuren in de verf kan verschillende oorzaken hebben. Vocht onder de verf of onstabiele = bewegende ondergrond. Bij het eerste kan na volledig verwijderen van de oude verf en natuurlijk laten drogen van de ondergrond grondverf aangebracht worden. Het beste is om de aflaklaag pas aan het einde van een winter aan te brengen. Bij een onstabiele ondergrond kijken of deze te stabiliseren is (losse delen weer aan elkaar bevestigen enz) Het toepassen van een flexibele kit voorkomt (als het stabiliseren niet mogelijk is) een groot deel van nieuwe schuur vorming. Echter ga je door werking de kit na verloop van tijd wel door de verf heen zien door oneffenheden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')