abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45143321
Sinds mijn 13e wist ik al dat ik de opleiding SPH ( Sociaal Pedagogische Hulpverlening) wilde gaan doen. Die opleiding trok me heel erg aan en ik had echt geen idee wat ik anders wilde gaan doen. In 3 VWO besloten om niet verder te gaan met het VWO, maar over te stappen naar 4Havo, aangezien ik toch niet naar de universiteit wilde en ik zo een jaar eerder klaar was. In 4Havo een dag meegelopen op de SPH op Windesheim in Zwolle en ik was eigenlijk gelijk overtuigd en toen ik geslaagd was voor de Havo ben ik dan dus ook SPH in Zwolle gaan doen.

Het eerste jaar ging op zich wel redelijk, op 2 maanden na, waarin ik niet lekker in me vel zat, maar met hard doorwerken in de zomervakantie ging ik toch met 53 studiepunten over naar het tweede jaar. Ik had mijn Propedeuse dus nog niet, maar daar mocht ik toch 2 jaar over doen. In het tweede jaar raakte ik echter in november al zwaar depressief. Ik ben maanden niet naar school geweest en in april besloten om maar gewoon helemaal met het tweede jaar te stoppen, en toen het wat beter ging die 7 punten voor mijn Propedeuse proberen te halen, wat gelukt is. Ik had dus wel mijn Propedeuse, maar moest dus wel het tweede jaar opnieuw doen, en dan ook echt alles opnieuw doen, want ik had alleen 1 tentamen gehaald, en verder niks.

Dit jaar doe ik het tweede jaar dus weer opnieuw, en weer gaat het niet goed. Er zijn de afgelopen maanden veel vervelende dingen gebeurd, waardoor ik veel dingen gemist heb en me totaal niet kan concentreren, en ook wel belangrijkere dingen aan mn hoofd heb. We zitten nu aan het eind van de tweede periode, alles van de eerste periode moet ik sowieso nog doen, en van de tweede periode ook nog heel veel. Ook zou ik eigenlijk vanaf de volgende periode 2 dagen in de week stage moeten gaan lopen, maar ik heb nog geen stageplek gevonden. Ik zie het dus niet echt meer zitten en heb er weinig hoop in dat ik het tweede jaar nu wel ga halen. En om nou het tweede jaar voor de derde keer te gaan doen, dat is ook weer zo wat.

Nu zit ik er dus over te denken om SPW te gaan doen, aangezien SPH gewoon teveel werk voor me is nu. Ik krijg na dit jaar nog 2 jaar studiefinanciering, en als je geen recht meer hebt op studiefinanciering mag je nog 3 jaar volledig lenen. Op zich zou het financieel dus mogelijk moeten zijn. Maar het is natuurlijk wel een grote stap terug. Wie heeft hier ervaring mee, om dus van het HBO terug te gaan naar het MBO, en wie doet er SPW en kan me wat meer vertellen over hoe dat is ( ik wil dan de kant op van groepsleidster)
  maandag 8 januari 2007 @ 14:58:07 #2
82578 Grimm
shoo bi do bi doo
pi_45143406
ik zou terug gaan, je bent nog erg jong en je kan in het 2e jaar instromen vanuit de spw naar sph
pi_45143766
Gewoon doen, met SPW 4 heb je in het werkveld veelal dezelfde taken als een SPH-er. Alleen niet denken dat het een makkie zal worden, ook SPW vraagt inzet en veel opdrachten al is de stof wel wat makkelijker.
  maandag 8 januari 2007 @ 15:12:23 #4
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45143868
quote:
Op maandag 8 januari 2007 14:55 schreef Sylvana het volgende:
en ook wel belangrijkere dingen aan mn hoofd heb.
Daar gaat het mis.
Als HBO'er moet je studie na je gezondheid en je familie zaken op de eerste plaats staan.

Niet stom bedoeld trouwens.
pi_45144618
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:12 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Daar gaat het mis.
Als HBO'er moet je studie na je gezondheid en je familie zaken op de eerste plaats staan.

Niet stom bedoeld trouwens.
ja, en aan die 2 dingen schort het dus, dus studie komt nu op de derde plaats
pi_45144679
Je hebt nog 4 jaar stufi als je naar MBO gaat. MBO staat los van HBO wat het geld betreft. Je kan dus 4 jaar MBO doen en stufi krijgen en dan HBO doen en weer 4 jaar vangen

Waarom denk je trouwens dat je SPW wél gaat halen? Je veranderd alleen de stof en het beroep, terwijl je al zo lang weet dat SPH je ding is.
Kan je niet beter aan jezelf gaan werken dan? Want dat gaat echt niet veranderen als je van studie switcht Misschien kan school je zelfs tegemoet komen als je dit met ze bespreekt. Extra steun, extra tijd om je verslagen af te krijgen, dat soort dingen!

Op welke Hogeschool studeer je?
  maandag 8 januari 2007 @ 15:40:37 #7
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_45144736
Sorry dat ik het zeg maar ik vind SPW echt een opleiding voor kansloze bimbo's en popi randgroepfiguren die denken dat ze wel even iemand kunnen heropvoeden.
Beetje diagrammetjes en zo tekenen en simpele psych blabla.
De mensen die ik ken die SPW doen/gedaan hebben zijn niet bepaald de slimsten.

Jammer dat je zover terug gezakt bent ,je gaat jezelf over pakweg 5 jaar wel voor je kop slaan dat je de makkelijkste uitweg hebt genomen.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
  maandag 8 januari 2007 @ 15:42:26 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45144794
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:36 schreef Sylvana het volgende:

[..]

ja, en aan die 2 dingen schort het dus, dus studie komt nu op de derde plaats
Als er betere tijden in het vooruitzicht zijn. Moet je dus gewoon verder gaan met SPH.
Want je kunt het blijkbaar wel als je je P hebt. En het is zonde van die P.
pi_45144805
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:40 schreef jehovaguerilla het volgende:
Sorry dat ik het zeg maar ik vind SPW echt een opleiding voor kansloze bimbo's en popi randgroepfiguren die denken dat ze wel even iemand kunnen heropvoeden.
Ohja want mensen bashen op basis van hun opleiding is echt heel intelligent

Fijn dat jij even laat zien tot welke conclusies op basis van vooroordelen jij kan komen met jouw hoog-ontwikkelde brein
pi_45144835
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:38 schreef Elvi het volgende:
Je hebt nog 4 jaar stufi als je naar MBO gaat. MBO staat los van HBO wat het geld betreft. Je kan dus 4 jaar MBO doen en stufi krijgen en dan HBO doen en weer 4 jaar vangen

Waarom denk je trouwens dat je SPW wél gaat halen? Je veranderd alleen de stof en het beroep, terwijl je al zo lang weet dat SPH je ding is.
Kan je niet beter aan jezelf gaan werken dan? Want dat gaat echt niet veranderen als je van studie switcht Misschien kan school je zelfs tegemoet komen als je dit met ze bespreekt. Extra steun, extra tijd om je verslagen af te krijgen, dat soort dingen!

Op welke Hogeschool studeer je?
Zoals in de OP al staat studeer ik op Windesheim.

En ik werk ook al aan mezelf, heb 12 sessies gehad bij een psycholoog en zit nu bij het riagg, maar als er vervelende dingen gebeuren ( bijvoorbeeld in november mn nichtje die op 23-jarige leeftijd plotseling overleed ) dan gaat het dus gelijk helemaal mis en dan lijkt mij dat het toch wat handiger is als de stof die je krijgt wat makkelijker is, zodat je er iets minder moeite voor hoeft te doen dan de moeite op het HBO, want dat trek ik dus niet
pi_45144900
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:42 schreef Ixnay het volgende:

[..]

Als er betere tijden in het vooruitzicht zijn. Moet je dus gewoon verder gaan met SPH.
Want je kunt het blijkbaar wel als je je P hebt. En het is zonde van die P.
Misschien dat ik dat dus wel doe, als mbo studiefinanciering anders is dan hbo, dus dat het niet ten koste gaat van mijn 2 jaar hbo stufi die ik nog krijg, dat ik dan dus nadat ik spw heb gedaan en het allemaal beter gaat ik de draad met SPH weer oppak, maar op dit moment is SPH gewoon teveel gevraagd
  maandag 8 januari 2007 @ 15:48:28 #12
47102 Elvi
miemkwien
pi_45144992
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:44 schreef Sylvana het volgende:

Zoals in de OP al staat studeer ik op Windesheim.

En ik werk ook al aan mezelf, heb 12 sessies gehad bij een psycholoog en zit nu bij het riagg, maar als er vervelende dinegn gebeuren ( bijvoorbeeld in november mn nichtje die op 23-jarige leeftijd plotseling overleed ) dan gaat het dus gelijk helemaal mis en dan lijkt mij dat het toch wat handiger is als de stof die je krijgt wat makkelijker is, zodat je er iets minder moeite voor hoeft te doen dan de moeite op het HBO, want dat trek ik dus niet
Ik had over t hoofd gezien waar je studeerde

Misschien heel bot dit hoor... maar deze rot-periode duurt maar even... Misschien n jaartje nog maximaal? En dan? Dan zit je met een studie beneden je niveau, die ook nog es niet is wat je wilt. Je zei al: je weet al heel lang dat je SPH wilt doen. Dus als je klaar bent met SPW... Ga je dan weer terug naar SPH? Dan ben je nóg langer bezig met je studie. Of je laat SPH zitten en dan zit je met een baan die ook weer beneden je niveau is en die je niet ziet zitten voor de rest van je leven

Dus het is of even een jaartje doorzetten of pauze nemen van je studie (bespreek het met school ) of de rest van je leven een net-niet baan/studie en díe tijd ongelukkig zijn,
  maandag 8 januari 2007 @ 15:50:31 #13
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_45145064
Krijg je niet heel veel vrijstelling dan als je je P al hebt?

Alles wat je op MBO krijgt, krijg je meestal al in het eerste half jaar van HBO.
Heb ik gehoord, heb zelf geen ervaring met MBO.
  maandag 8 januari 2007 @ 15:57:42 #14
108856 jehovaguerilla
Huilie counter @ 263
pi_45145335
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:42 schreef Elvi het volgende:

[..]

Ohja want mensen bashen op basis van hun opleiding is echt heel intelligent

Fijn dat jij even laat zien tot welke conclusies op basis van vooroordelen jij kan komen met jouw hoog-ontwikkelde brein
Kom op man..... van academisch niveau naar SPW?
Da's wel een belachelijk grote stap terug vind je niet?
Ga trouwens eens op zo'n SPW opleiding kijken wat daar allemaal naar binnen sijpelt.
Een gemiddelde kappers school herbergt meer intellect dan dat.
En als je jezelf beledigd voelt is dat jammer maar zo denk ik erover met mijn buitengewoon hoogontwikkeld brein.
The Holy Roman Church has been in power for two thousand years, and is responsible for great suffering and sexual repression.Despite all that, it has also given us the Catholic schoolgirl uniform, so I hereby declare all its sins forgiven.
  maandag 8 januari 2007 @ 16:03:06 #15
47102 Elvi
miemkwien
pi_45145546
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:57 schreef jehovaguerilla het volgende:
Kom op man..... van academisch niveau naar SPW?
Da's wel een belachelijk grote stap terug vind je niet?
Ga trouwens eens op zo'n SPW opleiding kijken wat daar allemaal naar binnen sijpelt.
Een gemiddelde kappers school herbergt meer intellect dan dat.
En als je jezelf beledigd voelt is dat jammer maar zo denk ik erover met mijn buitengewoon hoogontwikkeld brein.
Ben jij ooit wel eens naar 'zo'n SPW opleiding' geweest?
Als iemand zo op anderen neerkijkt dan ben je niet echt zo slim als je zelf denkt Veel plezier in je eigen wereldje
pi_45146362
Niet terug stappen. Die stap is veel te groot.
vind ik, maar ja, ik heb geen SPW-opleiding van dichtbij gezien
When Alexander saw the breadth of his domain, he wept for there were no more worlds to conquer.
pi_45146506
Ik heb ook spw gedaan, en doe nu social work een HBO opleiding.

Wat wil je later precies worden? Ik heb spw activiteitenbegeleiding gedaan, maar de mogelijkheden met een spw opleiding waren zo klein. Je bent gewoon meer de uitvoerende persoon, direct contact met de clienten, zelf mag je geen grote beslissingen nemen, dat was meer iets voor de teamleider en dat was weer iemand met een sph achtergrond.

Zo ging dat bij al mijn stageplekken, daarom heb ik besloten verder te leren. Maar goed ik heb van andere gehoord dat je met een spw diploma ook makkelijk kan doorstromen en vaak genoeg met sph-ers samenwerkt maar hetzelfde werk doet. Ligt dus echt aan de instelling zelf. Veel vriendinnen van mij zijn gestopt na de SPW en hebben een leuke baan gevonden.

Zo te lezen valt de sph voor jou echt zwaar voor jou en dan is de spw mischien een betere optie. Geen last van studiepunten enz. Gewoon af en toe een toets maken en de opleiding zelf is praktijk gericht (tenminste dat was die van mij). En zoals je zelf zei, je kan waarshijnlijk nog altijd terug naar de SPH. Succes in iedergeval met het maken van je keuze .
Het is een gekkenhuis, wat zeg ik ziekenhuis
ik leg het uit, zeg het zelfs in gebrekkig Duits
"es ist ein Krankenhaus"
pi_45146621
Trouwens mensen die zo neerbuigend over de SPW praten weten er zelf waarschijnlijk weinig vanaf. SPW bestaat uitverschillende niveau's. Op niveau 4 vind je veel mensen die gewoon havo hebben gedaan en eerst deze ervaring willen en mensen die doorstromen naar HBO. Uiteindelijk heb je een groot voordeel met je praktijk ervaring.
"es ist ein Krankenhaus"
pi_45147080
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:28 schreef Retro_Doll het volgende:
Ik heb ook spw gedaan, en doe nu social work een HBO opleiding.

Wat wil je later precies worden? Ik heb spw activiteitenbegeleiding gedaan, maar de mogelijkheden met een spw opleiding waren zo klein. Je bent gewoon meer de uitvoerende persoon, direct contact met de clienten, zelf mag je geen grote beslissingen nemen, dat was meer iets voor de teamleider en dat was weer iemand met een sph achtergrond.

Zo ging dat bij al mijn stageplekken, daarom heb ik besloten verder te leren. Maar goed ik heb van andere gehoord dat je met een spw diploma ook makkelijk kan doorstromen en vaak genoeg met sph-ers samenwerkt maar hetzelfde werk doet. Ligt dus echt aan de instelling zelf. Veel vriendinnen van mij zijn gestopt na de SPW en hebben een leuke baan gevonden.

Zo te lezen valt de sph voor jou echt zwaar voor jou en dan is de spw mischien een betere optie. Geen last van studiepunten enz. Gewoon af en toe een toets maken en de opleiding zelf is praktijk gericht (tenminste dat was die van mij). En zoals je zelf zei, je kan waarshijnlijk nog altijd terug naar de SPH. Succes in iedergeval met het maken van je keuze .
Ik wil later "iets" met jongeren met gedragsproblemen doen, en dan het liefst als groepsleidster in een leefgroep ( residentieel dus)

Ik wil zelf dus ook echt veel contact hebben met de doelgroep, dus de uitvoerende taken doen. Dus wat dat betreft past SPW wel goed iig. En ik kan idd altijd nog terug naar de SPH en met mijn propedeuse zal ik ook wel aardig wat vrijstellingen krijgen met SPW ( geloof misschien zelfs al in het tweede jaar instromen) En wat ook nog een optie is, om SPW te gaan doen, en als ik daarmee klaar ben een baan te zoeken en dan duaal SPH te gaan studeren, dus wat dat betreft heb ik mogelijkheden zat
pi_45147306
Ah cool daar hebben wij laatst met social work een excursie naar. http://www.hetkeerpunt.nl/

Juist daardoor begon iedereen te twijfelen omdat er twee meisjes wat met die jongens zaten te koken enz. Eentje had mbo gedaan en de ander hbo. En ook de man die de excursie gaf zei dat ze spw-ers aannamen. Maar dat had er mischien mee te maken dat ze gewoon veel nieuwe mensen zochten ivm uitbreidingen. Maar het is wel een hele leuke richting die je kiest! Ik weet niet over ik er zo geschikt voor ben . Veel te zachtaardig enzo
"es ist ein Krankenhaus"
pi_45147665
quote:
Op maandag 8 januari 2007 16:50 schreef Retro_Doll het volgende:
Ah cool daar hebben wij laatst met social work een excursie naar. http://www.hetkeerpunt.nl/

Juist daardoor begon iedereen te twijfelen omdat er twee meisjes wat met die jongens zaten te koken enz. Eentje had mbo gedaan en de ander hbo. En ook de man die de excursie gaf zei dat ze spw-ers aannamen. Maar dat had er mischien mee te maken dat ze gewoon veel nieuwe mensen zochten ivm uitbreidingen. Maar het is wel een hele leuke richting die je kiest! Ik weet niet over ik er zo geschikt voor ben . Veel te zachtaardig enzo
jup, met het Keerpunt ben ik bekend en ik ben zelf ook al eens bij Rentray in Eefde geweest en die nemen ook gewoon spw-ers aan en daar stonden dus ook gewoon spw-ers en sph-ers op de groep
pi_45150465
Doe ff normaal.

[ Bericht 95% gewijzigd door Rene op 08-01-2007 18:32:13 ]
pi_45150590
--reactie op edit--

[ Bericht 95% gewijzigd door Rene op 08-01-2007 18:32:30 ]
  maandag 8 januari 2007 @ 18:24:45 #24
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_45150661
quote:
Op maandag 8 januari 2007 18:18 schreef thabit het volgende:

edit

--

SPW is kut, niet doen, ik ben er mee bezig (geweest) en heb er flink de balen van.

[ Bericht 20% gewijzigd door Rene op 08-01-2007 18:32:43 ]
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  Moderator maandag 8 januari 2007 @ 18:30:56 #25
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_45150859
quote:
Op maandag 8 januari 2007 15:40 schreef jehovaguerilla het volgende:

Jammer dat je zover terug gezakt bent ,je gaat jezelf over pakweg 5 jaar wel voor je kop slaan dat je de makkelijkste uitweg hebt genomen.
Hoi Wil je wel een béétje minder neerbuigend doen? Hoe je er ook over denken mag - het komt wel enorm zwart wit over.

Thabit moet ook oppassen. Doe eens lekker niet op de man spelen. Ga buiten jojoën ofzo.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')