Schlumberger | zaterdag 6 januari 2007 @ 05:32 |
Eergisteravond op de A1 ben ik in een kettingbotsing beland. Het was regenachtig, en iedereen op de linkerbaan reed tamelijk langzaam. Toen er opeens een file ontstond, lukte het mij echter niet om op tijd stil te staan; de remmen van mijn Caddy blokkeerden en ik gleed in volle vaart op een familie in een VW Golf af. Resultaat: Caddy total loss, en schade aan de twee Golfjes voor me. Toen alle ellende grotendeels achter de rug was, vroeg ik me opeens af waarom mijn airbag niet werkte! Ik gok dat de snelheid waarmee ik de auto voor me raakte zo'n 30-50 kilometer per uur was. Voor zover ik weet was de airbag in goede staat... althans, volgens het controlelampje op mijn dashboard. Waarom ging ie dan niet af? Ideas, anyone? | |
glasbak | zaterdag 6 januari 2007 @ 05:44 |
Werkte je ABS wel? | |
Schlumberger | zaterdag 6 januari 2007 @ 05:48 |
Nope, de banden stonden gewoon stil. Hij gleed als een stuk zeep op een ijsbaan... | |
glasbak | zaterdag 6 januari 2007 @ 06:07 |
quote:Mja.. ik weet niet voor 100% hoe auto electronica in elkaar zit, maar al zou er ergens een connectie zitten tussen je ABS en je airbag dan zou ik me voor kunnen stellen dat als je ABS niet goed werkt, de computer 'denkt' dat de auto stilstaat en daardoor de airbag niet activeerd. Aangezien je zelf al aangeeft dat alle 4 de wielen stil stonden. Ik weet trouwens niet hoe de ABS in zo'n geval moet reageren, want er is op dat moment geen onderling verschil meer in draaisnelheid van de wielen. Maar goed.. dat is dus mijn theorie.. | |
ThaFreak | zaterdag 6 januari 2007 @ 08:18 |
even een simpele manier hoe een airbag werkt der zit een sensor in die jou vertraging meet, en aan de hand van die vertraging gaat de airbag wel of niet af..... maar het komt gemiddeld neer op: botsing met auto 40km/u botsing met muur of ander vast object wat niet meegeeft vanaf 10km/u dus het kan heel goed zijn dat je airbag niet is afgegaan ![]() | |
DS4 | zaterdag 6 januari 2007 @ 09:11 |
Wees blij dat de airbag niet is afgegaan, want als je de airbag niet nodig hebt is het alleen maar een lastig ding (brandwonden, bril in je ogen, etc.). P.s. Je hebt de plaatselijke VW dealer wel gelukkig gemaakt zeg... | |
MUZZ | zaterdag 6 januari 2007 @ 09:22 |
Je krijgt een airbag bij je auto . Maar nou vraag ik me altijd af "wie zegt dat dat ding werkt als het echt nodig is " . Dat is de reden dat ik nooit als optie een airbag koopt als ik een nieuwe auto koopt daar ik er geen vertrouwen in heeft. En als je dat tegen die verkoper zegt staan ze je stom aan te kijken.(Ik heb vroeger misschien te veel Guust Flater gelezen) Mijn oplossing zet een mes op het stuur met de punt naar boven in elke auto en kijk dan eens hoe voorzichtig iedereen dan gaat rijden. | |
DS4 | zaterdag 6 januari 2007 @ 09:27 |
quote:Gewoon op schadeafdelingen rondkijken, daar zie je ze met regelmaat uit het stuur hangen... | |
glasbak | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:02 |
quote:Knal es effe lekker tegen een boom. Kan je het zelf testen. Owh.. en vergeet niet het mes uit je ribben te halen dan... Owh, vergeet niet een remparachute of anker in je koffer te monteren. Wie weet doen op een dag je remmen het niet meer.. | |
Duvel | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:21 |
quote:Die ballon! ![]() ![]() Maar TS is verder redelijk ongeschonden uit zijn Caddy gestapt hoop ik? | |
DS4 | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:22 |
quote:Maar die kan hij nu testen, dus dan weet hij zeker ( ![]() (in de praktijk al eens meegemaakt dat de bekrachtiging er ineens mee ophield, dan schrik je wel even als je op de snelweg 180 rijdt en er iemand naar links komt) | |
Fliepke | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:28 |
quote:Wat zei je daarna: "Nou laat die riemen maar weg, want zometeen scheuren ze bij een ongeluk." Maar het is inderdaad natuurlijk een groot complot van de autofabrikanten om je meer geld uit de portemonnee te kloppen... | |
Duvel | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:34 |
quote:Maak ze van elastiek, zodat de druk op de borst niet te groot wordt bij een aanrijding. En met een beetje mazzel word je opgevangen door de airbag. | |
glasbak | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:49 |
quote:Een test is altijd maar een momentopname. Een half uur later kan het dus gebeurt zijn met de pret.. | |
glasbak | zaterdag 6 januari 2007 @ 10:51 |
quote:Die airbag hebben we er uit laten halen, want je bent er toch niet zeker van of hij het op het moment van de aanrijding wel doet ![]() | |
Duvel | zaterdag 6 januari 2007 @ 11:04 |
quote:Daar kom je toch pas achter als je 'm nodig hebt, dus dat geeft niet! | |
DS4 | zaterdag 6 januari 2007 @ 11:41 |
quote:Dat was dan ook wat ik bedoelde. In de praktijk was het bij mij een minuut ofzo... | |
#ANONIEM | zaterdag 6 januari 2007 @ 11:43 |
quote:als je 'm niet hebt, werkt 'ie zeker niet. | |
Drifter__ | zaterdag 6 januari 2007 @ 12:26 |
Heb een keer een twingo tegen een hoge stoep zien rijden. Dit ging ongeveer met 10km/h. Airbag eruit, voorruit gebarst. Wat een knal geeft zo'n airbag zeg ![]() | |
yup | zondag 7 januari 2007 @ 03:18 |
Een airbag werkt met vertraging in combinatie met o.a. snelheid van het voertuig etc. Als de wagen niet hard genoeg "vertraagd" dan zal je airbag niet knallen, en gelukkig maar ook want die dingen zijn knetterduur. Langzaam tegen een muur zal eerder airbag knal geven dan hard achterin een andere auto, want een auto geeft mee en kan nog vooruitglijden terwijl een muur weinig meegeeft... | |
PNG | zondag 7 januari 2007 @ 03:27 |
quote:Oudere systemen werken met stalen kogel die echt letterlijk door een threshold heenslaat, in de betreffende richting. Moderne systemen meten idd vertraging, maar doen dat per richting en per airbag, waardoor soms bij 60 zelfs in richting die jij denkt airbag nog niet afgaat. |