abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45000058
Een minder gezellig onderwerp, maar ik ben er wel erg mee bezig nu.

Heeft iemand van jullie een baby meegenomen naar zoiets of heb je juist gekozen voor een oppas en zo ja waarom?

Binnenkort moeten we naar de crematie van een tante. Het kan een week duren, twee weken, maar veel langer niet. Zij heeft zelf geen kinderen, dus eventueel zullen nichtje en Anna (nu 4,5 maanden) de enige baby's zijn. Op zich ken ik haar niet erg goed (heeft in het buitenland gewoond), maar het is wel J.'s tante en we gaan er nu regelmatig heen. We gaan er dus zeker naartoe. Alleen ben ik aan het twijfelen over Anna meenemen of niet. Ik zal dat zeker ook met mijn schoonouders overleggen, maar voor ik dat doe, wil ik eigenlijk wel een mening hebben (en nu durf ik het nog niet aan te kaarten).
De dienst is hier vlakbij, maar de crematie zelf op drie kwartier rijden (of langer, achter een volgauto aan). Dan waarschijnlijk naar mijn schoonouders o.i.d. Dat betekent dat Anna zal moeten drinken tussendoor. Nu geef ik bv, dus ik hoop dat er ergens iets van een rustpuntje is. Dat moet te doen zijn. Ze huilt zelden, bijna alleen als ze honger heeft, dus ik ben niet echt bang voor een huilende baby. Wel voor een baby die besluit alle geluidjes te gaan oefenen die ze kent (en dat zijn er veel!). Ook is ze erg oplettend en zal ze alles willen zien. De verschillende locaties, een paar keer in de auto en het lange wakker zijn (ze kan echt niet slapen dan), leveren 's avonds vast drama's op.

Oppas dus?

Ik kan mijn moeder vragen, maar die werkt onregelmatig en de kans is dus groot dat zij een dienst zal moeten wisselen. Wat niet altijd kan. Dit betekent ook dat we haar weg moeten brengen (bijna drie kwartier enkele reis) en moeten halen na afloop. Op zich vervelend, maar geen ramp. Eten genoeg in de vriezer, dat kan zo mee. Alleen moet ik dan wel zelf kolven. En dat doe ik echt niet overal. Bv geven desnoods als het moet tijdens de dienst (ga ik wel achterin zitten of ik ga naar buiten), maar kolven niet dus. Daar moet echt een ruimte voor zijn, wat veel lastiger is. Daarnaast zal Anna dan 's avond ook overstuur zijn, omdat ze erg lang van ons weg is, lang in de auto zit en vast veel zal spelen met oma.

Twijfels, twijfels, twijfels...

en zeg niet dat ik me hier niet druk over moet maken, dat doe ik toch wel
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_45000214
persoonlijk zou ik een oppas regelen. Dan kan jij in alle rust afscheid nemen.
Sterkte.
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 4 januari 2007 @ 11:48:41 #3
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_45000264
Best lastig maar ik proef uit je verhaal dat je neigt naar Anna meenemen. Lijkt me best te doen mits je zorgt makkelijk naar buiten te kunnen zowel in de kerk als tijdens de crematie, mocht Anna onverwacht veel geluid produceren. Ik denk overigens niet dat veel mensen zich echt zullen storen daaraan, vaak zorgen kinderen juist voor een beetje verlichting van de sombere sfeer. Eventueel voeden is inderdaad makkelijker dan kolven, zorg desnoods voor iets waarop je buiten kunt zitten (opvouwbaar krukje of zoiets in de auto leggen of als dat mogelijk is gewoon in de auto zelf gaan zitten). Sterkte alvast!
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:49:39 #4
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_45000290
Is er een 'oppas' die mee kan met jullie?
zij/hij blijft buiten of in een aparte ruimte met Anna en kan als het nodig is jou op discrete wijze even meenemen. Dan kun je zelf voeden iig.
Ik weet niet of ze in de kinderwagenbak slaapt of dat ze ook wel slaapt tijdens wandelingen, maar dan zou de oppas met Anna kunnen wandelen of met de kinderwagen op een stille en rustige plek gaan zitten. (in de pastorie of in een apart zaaltje oid).
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_45000300
Ik zeg eerst even dat ik totaal geen ervaring met baby's hierbij heb,als ik alleen op mijn gevoel af zou gaan denk ik dat de sfeer feilloos overkomt op de baby.
Waarschijnlijk gaat hij/zij of heel stil zijn,of ongelooflijk huilen en/of vervelend doen.
Bij alle begrafenissen/crematies die ik heb bijgewoond (helaas heel wat)zag ik niemand met kleine kinderen,dus mijn 'lekenadvies' is toch oppas regelen tot de leeftijd waar ze het toch een beetje gaan begrijpen.
Heel goed dat je hier eccht over nadenkt,trouwens.
pi_45000331
nja, ik zou ook een oppas regelen. liever de narigheid van het regelen van oppas en kolven enzo (dat kan je bv dan toch 's ochtends vroeg doen) dan de stress van 'wat als het allemaal niet lekker gaat tijdens de begrafenis'.

kan je kleintje niet een nachtje blijven bij je moeder? dan kunnen jullie ook in alle rust alles even laten bezinken.

edit: en gecondoleerd
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_45000365
maak je hier nou niet druk over

Het is een beetje wat ik toen had met verstandelijk gehandicapten. Wanneer één van de bewoners mee ging naar een begrafenis zorgden we er voor dat er altijd een soort één op één begeleiding was. Als de bewoner het te veel werd, een driftbui krijgt of iets anders, kan de begeleider hem/haar meteen naar buiten nemen.

Je zou dat ook kunnen doen met je kind. Zodra het om wat voor reden niet goed gaat, kan de oppas het kind direct mee nemen.

maar of het überhaupt handig is om een kind mee te nemen naar een begrafenis...
burgerweeshuis
"de mens heeft geen smaak, tenzij hij opgegeten wordt."
woensdag 26 mei 2010 12:26 schreef Kluts het volgende: Een vicieuze cirkel heeft idd geen invalshoeken.
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:53:14 #8
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45000383
Ik zou het even overleggen met alle directe familie, dus niet alleen je schoonouders. Als die er geen bezwaar tegen hebben zou ik haar meenemen. Zij is ten slotte ook onderdeel van de familie.
Mijn nichtje was er ook bij, bij de begrafenis van mijn oma. Ze was toen iets van 4 maanden geloof ik. Ze lag wat te kirren en te doen in de kerk maar zolang de directe familie daar geen bezwaar tegen heeft is dat niet erg volgens mij. Wij hadden toen allemaal heel sterk het gevoel dat zij toch het achterkleinkind van Oma was en er dus bij hoorde.

Je kan het evt. ook eerst alleen aan je schoonouders voorleggen, kijken wat die er van zeggen.

En gewoon voor jezelf bepalen wat 'acceptabel' is. Kirren tijdens de dienst kan, keihard krijsen is wel vervelend dus dan zou je er voor kunnen kiezen om naar buiten te gaan, mits je het zelf geen bezwaar vindt een deel van de dienst te missen. Anders is het idd wel een idee om een extra iemand mee te nemen die evt. met haar mee naar buiten zou gaan zoals zwaai zegt idd.

Het hangt trouwens ook een beetje van de sfeer van de plechtigheden af. Is het allemaal strak in het zwart dan zal het minder gewaardeerd worden dan dat het veel losser is enzo.

Is het mogelijk om het aan de tante zelf te vragen?
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:56:10 #9
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45000451
Overigens zou ik eerder een baby dan een peuter mee nemen, die zijn veel beweeglijker enzo.
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:56:55 #10
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_45000468
ja dat zijn lastige problemen, wat is wijsheid?
ik zou in eerste instantie zeggen zorg voor een goede oppas bij jezelf thuis. Maar aangezien je bv geeft en dus in die tijd zal moeten kolven...kun je niet van te voren kolven voor je kindje, zodat de oppas bv heeft en dan vlak voor je weggaat en meteen na de dienst naar huis en weer kolven? dan zit er toch niet enorm veel tijd tussen als ik t zo reken?
pi_45000480
Ga ik nu heel erg klinken dat ik ook gehoopt had op meerdere kindjes tijdens de dienst van Thijs, op de een of andere mannier leek het mij wel appart om dan kindjes te hebben rondlopen ofzo...
(ja was toen wel met gedachten heel ergens anders, heel dicht bij Thijs)
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
  donderdag 4 januari 2007 @ 11:58:38 #12
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45000504
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 11:57 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Ga ik nu heel erg klinken dat ik ook gehoopt had op meerdere kindjes tijdens de dienst van Thijs, op de een of andere mannier leek het mij wel appart om dan kindjes te hebben rondlopen ofzo...
(ja was toen wel met gedachten heel ergens anders, heel dicht bij Thijs)
Is niet gek hoor Bar. Is toch ook logisch? Zo'n kleine man als Thijs hoort door kindjes omringt te zijn. En juist met kindjes erbij kan je dan zo'n uitvaart nog weer een ander tintje geven.
pi_45000512
Ik persoonlijk zou het niet doen! Heb laatst een crematie gehad waarbij ook een kindje van een half jaar was en wat begon te huilen. Zorgde niet voor de zoals eerder genoemde verlichting maar meer voor geroesemoes en verontwaardiging. Daar komt dan nog bij dat je zelf niet het hoofd bij de uitvaart hebt, maar meer bij je kind... Lijkt mij dan!
pi_45000568
Ik zelf vind het altijd zo'n gek punt. Waarom geen kinderen meenemen naar een begrafenis, crematie? Kinderen horen er toch bij. Toen mijn oma overleed zijn de meiden er ook gewoon bij geweest. Ze waren ook nog heel klein. De dood het nieuwe leven, het hoort juist zo bij elkaar.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
pi_45000614
Op zich ken ik de tante niet heel goed kapitein_pannekoek, J. ook niet (door dat buitenland), dus het zal emotioneel niet zwaar zijn. Al ben ik nu zo labiel dat ik al ga janken bij de begrafenis van een eendagsvlieg.

Voeden kan ik desnoods staand Rewimo, handig dat ze zo klein is. Ik weet niet hoe de dienst zal zijn. Katholieke vieringen kan ik wel inschatten inmiddels, maar dit wordt anders. Met de kerstviering ben ik er wel geweest en het was wel redelijk los. Ik denk niet dat het daar heel vervelend wordt gevonden als ze herrie zou gaan maken. Misschien dat het voor J. en zijn ouders vervelender is als ik weg ga, of ze vinden het wel fijn, inderdaad als verlichting.

Dat zou misschien iets zijn E.T. Alleen zijn mijn schoonouders de enigen die ooit opgepast hebben. Dat moet ik durven. Het zal dan iemand zijn die ze niet goed kent. Ze gaat niet slapen in de wandelwagen (alleen als ze echt, echt, echt uitgeput is), ook niet tijdens het wandelen, is veel te boeiend om te kijken.

Kolven kan niet ‘s ochtends simmu. Of het kan wel, maar dan moet het daarna ook nog. Als ik drie uur geen bv heb gegeven, gaan mijn borsten pijn doen en neemt de kans op een ontsteking flink toe. Daarna gaat het lekken en krijg ik van die lelijke plekken op m’n shirt. Alles bij elkaar gaat het zeker langer duren, alleen al het halen/brengen + instructies kost twee uur. Bij een vreemde achterlaten doe ik sowieso niet. Ze gaat echt niet ‘s nachts bij mijn moeder slapen. Dat weiger ik pertinent. Ze is daar veel te klein voor en is geen oplossing van het probleem te moeten kolven.

Vandaar dat ik twijfel zwaaibaai. Ik weet niet of het handig is. Maar het alternatief zorgt ook voor problemen. Tijdens de dienst kan ik zelf desnoods ook gewoon gaan, maar dan is het toch een verstoring. Bij een vreemde wordt ze niet snel stil.
Dat met gehandicapten ken ik. Ik zat tijdens de Sprookjesshow in de Efteling al na 5 minuten met iemand buiten.

Fijn dat er zoveel reacties komen!
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:05:29 #16
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_45000675
tip vwb de kinderwagen en slapen.. bij Saskia legde ik er nog wel eens een lakentje oid overheen; dan valt er buiten de kinderwagen niets te zien
Draagdoek misschien nog een optie anders?
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:08:29 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45000745
Evt. een beetje achteraan gaan zitten? Zodat jullie er wel bij zijn maar makkelijk weg kunnen? Of op de hoek van de rij aan de buitenkant. Dan hoef je niet door het middenpad weg. Als dat kan hoor.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:12:30 #18
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_45000837
Wij hebben Mara toen ze 3 weken was meegenomen naar de crematie van mijn opa. Dit was in besloten kring met alleen naaste familie en in overleg met mijn oma gegaan. Die heel graag wilde dat Mara er bij zou zijn .
Voor mij was dat ook erg fijn. Mede omdat mijn opa haar helaas niet gezien heeft en ik me daar erg schuldig over voelde.

Eind vorig jaar is mijn andere opa overleden en hebben we Mara bewust niet meegenomen (nu 3 jaar) ik vond het te confronterend voor deze leeftijd en ze had ook niet zo een goede band met mijn opa. Is het echt naaste familie had ik haar wel meegenomen.

Ik zou in iedergeval eerst overleggen met de naaste familie en ook kijken hoe je je zelf er bij voelt want er word veel gehuild, wat doe je als je kind gaat huilen of juist keten tijdens de crematie hoe vinden de naaste familie leden dat? Kan je de zaal uit als dat nodig is hoe lang duurt het hoe zit je met voeding enz.

Succes in ieder geval.
pi_45000838
Zoveel famlie is er niet BE. Schoonouders, schoonoom en –tante en een paar neven. Dat was het dan. Ze is nooit getrouwd en de familie van die kant is maar klein. Er zullen wel veel kennissen komen denk ik. Ik ben bang, als ik het dan aan mijn schoonouders vraag, dat die in een opwelling zeggen dat ik haar mee moet nemen, maar er verder niet over nadenken. Nu durf ik er nog niks over te zeggen. De tante wordt nu slapende gehouden, dus ik kan haar niks vragen. Zelf gok ik dat ze wil dat de baby’s meekomen. Ze heeft haar hele leven met baby’s gewerkt en vond het leuk als we kwamen. Maar dat weet ik niet zeker. Ik durfde het ook niet te vragen toen ze nog wakker was. :a

Kolven kost me zeker een half uur scrub_nurse, dus dat is best een tijd. Tijd die de anderen op mij zouden moeten wachten. En dat voelt best bezwaard. Ik zal ook al te denken in de auto te kolven onderweg. Dat zou nog kunnen, ik heb dan toch een half uur (het stuk op de snelweg dan, in de stad durf ik niet).

Dat vind ik niet raar Bar. Wij zijn juist meegenomen toen mijn overbuurjongen overleed (8 jaar). Zijn hele klas was er ook. Vond ik wel passen.

Ze zou sowieso in de doekgaan als ik haar meeneem. Dan is ze het rustigste en kan ik makkelijk opstaan en weglopen. Als ze niets ziet, gaat ze gillen. Is ze van de week op het kdv gebeurd en mij ook een keertje. :x

Zoiets kan wel BE. Al ‘horen’ we redelijk vooraan omdat we bijna de dichtsbijzijnde famile is. Ik denk dat mijn schoonvader graag wil dat zijn zoon (J. dus) bij hem in de buurt zit. Zelf vind ik het niet erg alleen te gaan zitten. Of ergens op een hoek.
*OUD heilige*
pi_45000887
ik zou of een oppas regelen die meegaat en achteraf kan zitten of het kind thuislaten bij bijv. jouw ouders.
Je hebt iemand nodig, stil en oprecht
die als het er op aan komt met je sms't en met je chat
Pas als je iemand hebt die met je skypet en met je mailt
dan pas kun je zeggen: ik heb een vriend die zich verveelt
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:18:18 #21
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_45000963
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:12 schreef YPPY het volgende:
Zoveel famlie is er niet BE. Schoonouders, schoonoom en –tante en een paar neven. Dat was het dan. Ze is nooit getrouwd en de familie van die kant is maar klein. Er zullen wel veel kennissen komen denk ik. Ik ben bang, als ik het dan aan mijn schoonouders vraag, dat die in een opwelling zeggen dat ik haar mee moet nemen, maar er verder niet over nadenken. Nu durf ik er nog niks over te zeggen. De tante wordt nu slapende gehouden, dus ik kan haar niks vragen. Zelf gok ik dat ze wil dat de baby’s meekomen. Ze heeft haar hele leven met baby’s gewerkt en vond het leuk als we kwamen. Maar dat weet ik niet zeker. Ik durfde het ook niet te vragen toen ze nog wakker was. :a

[...]

Ze zou sowieso in de doekgaan als ik haar meeneem. Dan is ze het rustigste en kan ik makkelijk opstaan en weglopen. Als ze niets ziet, gaat ze gillen. Is ze van de week op het kdv gebeurd en mij ook een keertje. :x

Zoiets kan wel BE. Al ‘horen’ we redelijk vooraan omdat we bijna de dichtsbijzijnde famile is. Ik denk dat mijn schoonvader graag wil dat zijn zoon (J. dus) bij hem in de buurt zit. Zelf vind ik het niet erg alleen te gaan zitten. Of ergens op een hoek.
Als ik het zo lees zou ik haar meenemen. Idd lekker in de doek.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:18:55 #22
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_45000982
Hey Yppy,

Je zou het inderdaad kunnen overleggen, maar dat kan ook niet met iedereen die op de begrafenis/crematie komt. Zoals hiervoor al aangegeven kun je misschien zelf beter afscheid nemen en heb je een beter gevoel over de crematie wanneer je niet met de zorgen om het geluid/afkolven voor de baby zit...

En daarbij, weet ik uit ervaring dat het voor andere mensen heel vervelend kan zijn wanneer een baby/klein kind gaat huilen/anderszins lawaai maken op een begrafenis. Mensen komen daar voor een laatste afscheid en kunnen het erg vervelend vinden als ze dit niet in alle rust kunnen doen. Dus ALS je een oppas kan regelen die zelf niet op de begrafenis aanwezig hoeft te zijn, zou ik haar echt thuislaten

Sterkte met je tante in ieder geval!!!
pi_45001037
Sorry maar als mensen je iets gaan kwalijk nemen omdat er een kindje huilt. Dan zijn dat wel zielige mensen hoor. ik heb menig volwasenen zien huilen en schreeuwen bij een begrafenis. Emotie. Ieder op een eigen manier.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:26:14 #24
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_45001129
Natuurlijk kan je er niets aan doen als je kindje huilt, maar je kan wel voorzorgsmaatregelen nemen door bijvoorbeeld een oppas te regelen.

Het kan wel degelijk heel vervelend zijn voor nabestaanden als je door het gehuil van een baby de voorgelezen stukjes etc niet kan horen. Een baby hoeft ècht niet voor zichzelf mee naar een begrafenis, hij zal er zich echt niets van herinneren later.

Dat je mij om deze mening "zielig" noemt vind ik alleen maar erg kortzichtig van je.
  donderdag 4 januari 2007 @ 12:26:25 #25
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_45001135
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 12:21 schreef jessie het volgende:
Sorry maar als mensen je iets gaan kwalijk nemen omdat er een kindje huilt. Dan zijn dat wel zielige mensen hoor. ik heb menig volwasenen zien huilen en schreeuwen bij een begrafenis. Emotie. Ieder op een eigen manier.
Maar toch was dat ook een rede om Mara thuis te laten bij de crematie de laatse keer. Omdat ik het zelf niet gepast vind als mensen zo een verdriet hebben en het moeilijk hebben om dan een kind mee te nemen dat huilt, lacht of juist erg opgewekt is. Maar dat was puur mijn gevoel.
wij hebben Mara na de dienst meteen opgehaald en zijn samen met de rest van de familie bij mijn oma gebleven.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')