abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44996445
1963: de koudste winter van de eeuw

In dat jaar zette de winter flink door en werd het openbare leven ontwricht. De winter van 1963 was de koudste van de eeuw: over drie maanden had De Bilt een gemiddelde temperatuur van -3,1°C (+2,6°C is normaal). De winter 1947 bezet de tweede plaats op de eeuwlijst met gemiddeld -2,4°C. In de meetreeks sinds 1706 vinden we één vergelijkbare winter: de winter van 1830 had dezelfde temperatuur als die van 1963.

De strenge winter van 1963 was voorspeld door Kapper Flink uit Enschede, een voltreffer dus, waarmee hij veel publicteit haalde. Hem werd natuurlijk in de zomer van 1963 gevraagd wat de winter van '64 ging doen. Zeker zo erg, zei de Figaro uit Enschede; de witte Kerst van dat jaar, notabene de derde in successie, leverde hem nog bekendheid op maar daarna werd het zacht.

De winter van 1963 kondigde zich al in november aan. Op de 16e ging West-Europa gebukt onder sneeuwstormen en ook bij ons viel sneeuw. De temperatuur zakte die maand tot -8°C en op 5 december vroor het in Zeeland 12 graden. De winter kwam echter pas op 19 december goed op gang. Op veel plaatsen zou het bijna drie maanden achtereen elke dag vriezen, terwijl het noordoosten al die tijd onder de sneeuw lag.

De Bilt had vanaf 22 december een serie van 13 ijsdagen, dagen waarop het blijft vriezen. Het IJsselmeer was vóór Kerst dichtgevroren. Tijdens de jaarwisseling waren er zware sneeuwstormen die in het hele land dorpen ïsoleerden. De sneeuwduinen bereikten een hoogte van 3 meter. Januari 1963 werd met gemiddeld -5,3°C op januari 1940 (-5,5°C) na, de koudste van de eeuw. Het noorden noteerde die maand 25 ijsdagen en in Eelde vroor het op 17 dagen meer dan 10 graden. Een dooi-aanval begin januari ontaardde in veel sneeuw en ijzel, maar de vorst gaf zich niet gewonnen. Halverwege januari viel er opnieuw veel sneeuw die door de wind ging stuiven.

Inmiddels lagen er ijsbergen in de Waddenzee en de Gouwzee stonden auto's geparkeerd. Op 18 januari daalde de temperatuur in Joure tot -21°C en juist die dag werd de Elfstedentocht gereden. 's Middags was het minder koud maar door de bij vlagen stormachtige wind maakte dat voor de schaatsers weinig uit. Slechts 1% van de deelnemers bereikte de finish. De dag daarop was het nog erger: in het noorden woedde een oosterstorm bij 10 tot 13 graden vorst en stuifsneeuw. Veel wegen waren onbegaanbaar.

Met -3,4°C was ook februari zeer koud. De ene na de andere dooi-aanval mislukte en medio februari waren er opnieuw sneeuwjachten. Daarna volgden dagen waarop het 's ochtends 10 tot 20 graden vroor; in Eelde kam de temperatuur op 11 dagen onder -10° met -19,2°C als minimum op de 25e. Die dag was er een autotourtocht over het IJsselmeer. In het noorden bleef het in februari op 20 tot 26 dagen de hele dag vriezen. De eerste dagen van maart vroor het 10 tot 16 graden, maar op 5 maart kwam een einde aan de winter van de eeuw.

http://www.knmi.nl/VinkCMS/news_detail.jsp?id=22231

in 1816 was helemaal geen zomer trouwens:
quote:
Het jaar zonder zomer is een bijnaam voor het jaar 1816. Met name in Noord-Europa en in het noordoosten van de Verenigde Staten waren de zomermaanden van dat jaar ongebruikelijk koud. In juni en juli kende het noordoosten van de VS ieder etmaal nachtvorst. Zowel in Europa als in de VS kwam die zomer heftige sneeuwval voor. Vanaf augustus zette in Europa de nachtvorst in, met massale misoogsten als gevolg.

De oorzaak van het jaar zonder zomer was lange tijd onbekend.

De klimatoloog William Humphreys stelde in 1920 dat de koude zomer kon zijn veroorzaakt door een vulkaanuitbarsting. Tegenwoordig wordt de uitbarsting van de vulkaan Tambora in 1815 als directe oorzaak van de koude zomer gezien.

Gevolgen

* In Europa ontstond na de misoogst van 1816 een voedseltekort.
* Veel Europeanen besloten naar de VS te emigreren. In de VS hadden de weersomstandigheden een trek naar het westen tot gevolg.
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  Trouwste user 2022 donderdag 4 januari 2007 @ 03:33:51 #2
7889 tong80
Spleenheup
pi_44996450
Ik was 6 maanden toen hier in Zaltbommel de Waal dicht was gevroren. Stoere mannen liepen dan ook naar de overkant. Heb er nog foto's van. Volgens mijn moeder lag ik als baby met handschoentjes aan in de wieg.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  Trouwste user 2022 donderdag 4 januari 2007 @ 03:36:27 #3
7889 tong80
Spleenheup
pi_44996465
Elfstedentocht 1963.

Op 18 januari 1963 vond de twaalfde Elfstedentocht (of Alvestêdetocht zoals ze dat in Friesland zeggen) plaats. Dat was de verschrikkelijkste Elfstedentocht uit de geschiedenis. Velen zullen zich die tocht nog herinneren. Dat komt waarschijnlijk mede omdat daarvan voor het eerst live verslag van werd gedaan op radio en televisie. Daardoor kon iedereen in Nederland deze historische tocht direct meebeleven. Daarna duurde het ook nog eens 22 jaar voordat de volgende Elfstedentocht plaatsvond en dat zorgde ervoor dat de legende langdurig in stand te gehouden werd.

Maar dat is toch niet de enige reden. Het was ook werkelijk een barre tocht. In de nacht van 18 januari werden alle kouderecords gebroken en bij de start was het MIN 12 graden. En in de loop van de dag stak er ook nog eens een noordoosterstorm op. Dat maakte het dus eigelijk onverantwoord om de tocht door te laten gaan.

Er speelden zich dramatische taferelen af. Er vonden vreselijke valpartijen plaats, mensen reden met hun hoofd tegen een brug omdat hun oogleden bevroren waren. Er waren veel gewonden doordat mensen hun benen, armen of zelfs hun bekken braken. Langs de route lagen de EHBO-posten en ziekenhuizen vol met gewonde mensen. Het leek wel een compleet slagveld en daar werd dus live verslag van gedaan op radio en televisie.

In Stavoren stapten vele duizenden mens af om de trein terug naar Leeuwarden te nemen. Omdat het aanbod van reizigers niet verwerkt kon worden werden extra bussen ingezet.

Hoe erg het geweest was bleek achteraf. Van de 9.294 toerrijders haalde maar 69 mensen de finish in Leeuwarden. Maar ook van de 568 wedstrijdrijders kwamen er slechts 58 aan. Dus van het total van 9.862 mensen die aan de tocht van zo'n 200 kilometer over het ijs begonnen kwamen er maar 127 aan.

De held van dit alles werd de winnaar van de wedstrijdrijders, Reinier Paping. Er had zich een kopgroep gevormd waar Reinier Paping in zat, samen met Jeen van den Berg, Anton Verhoeven en Jan Uitham. Bij Witmarsum reed Paping echter weg bij deze kopgroep met nog bijna de helft van de wedstrijd voor de boeg en dat onder zulke barre omstandigheden. Dat stuk legde hij dus helemaal in z'n eentje af. Jeen van den Berg was sneeuwblind geworden en werd op sleeptouw genomen door Jan Uitham. Toen Reinier Paping na een tocht van 10 uur en 59 minuten arriveerde duurde het nog 22 minuten voordat nummer twee, Jan Uitham, arriveerde. Jeen van den Berg werd derde. Ook Anton Verhoeven was sneeuwblind geworden en wankelde als vierde over finish op de Grote Wielen in Leeuwarden.

Toen Paping arriveerde stonde er zoveel mensen op het ijs dat het nog even verkeerd dreigde te gaan. Er bestond gevaar dat men massaal door het ijs zou zakken en in het ijskoude water terecht zou komen. Om aan te geven wat voor een nationale gebeurtenis het was moet nog vermeld worden dat koningin Juliana met prinses Beatrix aanwezig was om de winnaar te feliciteren. Dat gebeurde in de EHBO tent bij de finish, nadat Paping eerst met een infrarood lamp een beetje ontdooid was. Prinses Beatrix was zo enthousiast dat ze maar bleef uitroepen: "Meneer Paping ik heb toch zo'n bewondering voor u".

Reinier Paping was 31 jaar toen hij de Elfstedentocht won. Na de huldiging ging hij met zijn vrouw naar Dedemsvaart waar ze door de fanfare werden opgewacht. Hij woonde diep in de bossen in Ommen in een in een zomerhuisje omdat hij in verband met de woningnood geen gewoon huis kon krijgen. Toen de pers de andere dag naar hem op zoek was en eindelijk het huisje gevonden had was hij niet thuis. Hij had tegen zijn vrouw gezegd:"Ik ga even in het bos voor een loopje. De spieren zijn nog wat stram".

Van zijn prestatie werd Paping niet rijk. Hij kreeg twee jaarkaarten voor de ijsbaan in Deventer, van de provincie Overijssel kreeg hij een zilveren sigarettendoos (voor een sportman ??) en een onbekende had hem in Ommen een tientje in de hand gedrukt.

Bij zijn eerste televisie-interview vertelde hij dat hij elke ochtend Brinta at. W.A. Scholten's Chemische Fabrieken (het latere Koninklijke Scholten Honig) nam contact met hem op en Paping werkte mee aan een reclamecampagne "Niemand de deur uit zonder Brinta". Daarvoor gebruikten ze een foto van Paping. De reclamecampagne was een succes en er werd meer Brinta verkocht. En wat kreeg Paping voor zijn medewerking aan de campagne ? Hij ontving 500 gulden, een aansteker (voor een sportman ??) en een föhn voor zijn vrouw.

Paping begon, vrijwel direct na zijn overwinning, een sportzaak in Zwolle die dank zij zijn naam goed liep. Pas na 22 jaar, in 1985, was er weer een Elfstedentocht. Evert van Bentum, die zijn eerst noren nog in de winkel van Paping gekocht had, won. Het jaar daarop werd er weer een Elfstedentocht gereden en weer won Van Bentum. Dat waren gouden winters voor de winkel van Paping. Het was in die winters hét adres waar je moest zijn om schaatsen te kopen en een goed advies te krijgen.

Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
pi_44996474
ik hoop ooit nog eens mee te maken dat de Oude Maas hier dichtvriest.
moet toch kunnen een keer??

(deze foto is waarschijnlijk van 1929)

http://www.swaen.org/museum/exposities/winter.htm
Dostojewski: "Je kunt je niet van je eigen gezond verstand overtuigen door je buurman op te sluiten."
  Trouwste user 2022 donderdag 4 januari 2007 @ 03:40:31 #5
7889 tong80
Spleenheup
pi_44996481
Denk niet dat met al het vrachtverkeer van tegenwoordig dat dat nog mogelijk is

pi_44996487
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 03:40 schreef tong80 het volgende:
Denk niet dat met al het vrachtverkeer van tegenwoordig dat dat nog mogelijk is

quote:
Drie oorzaken

Naar aanleiding van de vele overstromingen in de eerste helft van de 20e eeuw zijn veel grote rivieren verdiept. Daardoor bevroren ze minder snel, zeker omdat in de loop der tijd steeds meer fabrieken zouten en warm afvalwater zijn gaan lozen. Daarnaast is de Maas een druk bevaren rivier geworden. En een altijd bewegende rivier bevriest nu eenmaal niet snel.
ja idd... of het moet wel héél erg koud worden... daar hoop ik dan maar op
  Trouwste user 2022 donderdag 4 januari 2007 @ 03:44:49 #7
7889 tong80
Spleenheup
pi_44996494
Jammer dat ik de foto's van de bevroren waal niet kan posten. Maar legendarisch was het. Leuk topic

pi_44996631
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 03:31 schreef Caesu het volgende:
in 1816 was helemaal geen zomer trouwens:
[..]
Had te maken met een vulkaanuitbarsting.

Frankenstein werd toen geschreven als onderdeel van een verhalenschrijfwedstrijdje op een zomerverblijf van een Engelse lord. De sfeer was geinspireerd op de kilte. Het voorjaar kwam welliswaar normaal op gang, maar tegen mei/juni werd het weer kouder. Er viel zelfs sneeuw.
pi_44996934
'D'r uut, d'r uut!!! De woal die kruut!!!'
Dat riep mijn moeder altijd als we op moesten staan, het betekend zoveel als, 'eruit, eruit, de Waal die kruit'.

Kruiend ijs op een snelstromende rivier als de Waal was een levensgevaarlijk fenomeen, een bevroren rivier die weer in beweging komt, met losrakende, over elkaar schuivende ijsschotsen daar wil je niet bij in de buurt komen. Complete ijsschotsen worden onder druk van het water en door andere ijsschotsen opgestuwd, de oever op gelanceerd met ontzagwekkende krachten.

Mijn moeder woonde in haar jeugd in een dorpje op de oever van de Waal, doordat het "kruiend ijs fenomeen" niet zo gek vaak voorkwam, vielen er als het dan toch gebeurde altijd wel doden, vooral onder de nieuwsgierige jeugd.
pi_44997055
Laat die oude winters maar weer terugkomen, alleen de Nederlanders zullen dan in Nederland blijven hehe
pi_44997089
sneeuw
pi_44997119
Ik ziet het probleem van de global warming niet hoor.. prima weer nu.
  donderdag 4 januari 2007 @ 09:39:45 #13
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_44997793
quote:
Op donderdag 4 januari 2007 03:44 schreef tong80 het volgende:
Jammer dat ik de foto's van de bevroren waal niet kan posten. Maar legendarisch was het. Leuk topic

pi_45000212
Ik heb 1979 meegemaakt, maar die winter is niets vergeleken bij 1963.

Het IJsselmeer was vóór Kerst dichtgevroren.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 23:02:11 #15
34586 kepler
No bounce, no play
pi_45058104
wauw

Zullen we ooit nog zo'n winter meemaken?
The line is a dot to you!
  zondag 7 januari 2007 @ 18:50:12 #16
92960 Knip
Ik ben die ik ben
pi_45116456
Het was koud, heel erg koud in de eerste maanden van 1963. Ergens in een slaapkamer in Noord Holland kropen twee mensen heeeel dicht tegen elkaar aan om het warm te krijgen.

9 maanden later werd Knip geboren.
Non possumus non loqui
  Redactie Sport zondag 7 januari 2007 @ 22:05:38 #17
109131 crew  sportfreak
pi_45125242
Een blik op de kranten van die dagen geven ook een goed beeld:

02-01-1963

03-01-1963

17-01-1963

18-01-1963

19-01-1963
  Trouwste user 2022 maandag 8 januari 2007 @ 05:41:05 #18
7889 tong80
Spleenheup
pi_45133874
Leuk die kranten

Ik heb destijds een speliale elfsteden-editie van het Brabants Dagblad bewaard van de eerste elfstedentocht die van Bethem won.

maandag 8 januari 2007 @ 07:02:31 #19
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_45134089
quote:
Op maandag 8 januari 2007 05:41 schreef tong80 het volgende:
Leuk die kranten

Ik heb destijds een speliale elfsteden-editie van het Brabants Dagblad bewaard van de eerste elfstedentocht die van Bethem won.

Dat was in een kwakkelwinter.
Het vroor op die dag niet eens.
  Trouwste user 2022 maandag 8 januari 2007 @ 07:13:29 #20
7889 tong80
Spleenheup
pi_45134131
quote:
Op maandag 8 januari 2007 07:02 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Dat was in een kwakkelwinter.
Het vroor op die dag niet eens.
Heb je gelijk in.Maar het was voor het eerst in 23 jaar dat er weer een tocht werd gereden. Dat maakte het wel bijzonder.

maandag 8 januari 2007 @ 07:33:47 #21
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_45134221
quote:
Op maandag 8 januari 2007 07:13 schreef tong80 het volgende:

[..]

Heb je gelijk in.Maar het was voor het eerst in 23 jaar dat er weer een tocht werd gereden. Dat maakte het wel bijzonder.

Het wordt wel weer eens tijd voor een fikse ontwrichting van het dagelijkse leven door plots intredende strenge vorst.
Ik ga voor winter vanaf 15 januari, en dan op zondag de 28e de 11steden bij matige tot strenge vorst.
Ik bewaar de maandageditie van de krant dan wel.
pi_45134616
quote:
Op maandag 8 januari 2007 07:33 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Het wordt wel weer eens tijd voor een fikse ontwrichting van het dagelijkse leven door plots intredende strenge vorst.
Ik ga voor winter vanaf 15 januari, en dan op zondag de 28e de 11steden bij matige tot strenge vorst.
Ik bewaar de maandageditie van de krant dan wel.
Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in
  maandag 8 januari 2007 @ 08:57:05 #23
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_45134898
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:27 schreef addie het volgende:

[..]

Ik geloof er eerlijk gezegd niet zo in
Mark my words...
Stel dat ik gelijk heb, dan ga je toch alras denken dat ik in de toekomst kan kijken.
pi_45135095
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:57 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Mark my words...
Stel dat ik gelijk heb, dan ga je toch alras denken dat ik in de toekomst kan kijken.
Je bent geen kapper!
pi_45135422
quote:
Op maandag 8 januari 2007 08:57 schreef DrDarwin het volgende:

[..]

Mark my words...
En ook daar geloof ik niet in
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')