quote:
Op woensdag 3 januari 2007 23:12 schreef PdeHoog het volgende:Kleurtemperatuur heb ik teruggezet naar 5000 en dat is meer omdat niemand me echt kon vertellen wat de juiste kleurtemp is
![]()
Er is niet 1 juiste kleurtemp. De kleur van daglicht is
meen ik 5550 Kelvin, edit: 5600 volgens de
wiki en een flitser benadert dat aardig, maar dat geldt dan weer alleen in een geblindeerde studio met 18% grijze muren. Zo niet, dan krijg je geheid wel ergens weer een reflectie. Plus dat je plu, softbox en/of reflectiescherm mogelijk niet helemaal wit zijn, en dus wat meekleuren. Ook de afstand tussen model en flitser kan uitmaken. (ik zit in de studio soms zelfs op 6000) Beste is een grijskaart gebruiken, die even aanklikken met het pipetje bij de RAW-conversie en je weet de juiste temperatuur. Wel iedere keer herhalen als je je lichtopstelling verandert
![]()
quote:
Saturatie is teruggedraaid tot 25% in Rawshooter, mede als experimentje voor een shoot die ik in gedachten heb
![]()
Dat kun je imho beter niet in de conversie doen, maar in de nabewerking (in een aparte laag), dan kun je achteraf nog wat finetunen. Bovendien kun je dan per kleur de verzadiging bepalen en dat geeft je ook veel meer vrijheid.
Dat laatste weet ik zelf ook nog maar sinds kort, dankzij een tip van Elmarzquote:
Bij de eerste twee foto's zijn twee flitsers gebruikt (een aan elke kant). Vond ik te netjes uitgelicht worden dus de linker is uitgeschakeld daarna. Ik denk dat ik de volgende keer die wel weer inschakel maar de flitskracht gewoon flink terugdraai. Er stond een reflector, maar die had misschien beter afgesteld moeten worden. Flitsers stonden nu beide schuin aan de voorkant opgesteld.
Ze zijn wel donker, maar niet te donker (#5 uitgezonderd). Er loopt niets dicht en het donkere oog is goed te zien. Wel mag je van mij de hooglichten een tik geven, maar dat is meer om het contrast wat op te peppen, en aan de onderkant zal je niet gek veel ruimte meer hebben. Had je de tweede flitser op de achtergrond of van achteren op Xil's haar gericht, dan was ie iets meer los gekomen van de achtergrond, maar dat is geen heilig moeten. Ook zonder diepte kun je hele mooie portretten schieten.
Al met al vind ik het overigens hele nette foto's. Veel foto's lijken erg op elkaar, dus ik ga ze niet stuk voor stuk zitten bespreken, maar ik wil je even wijzen op de slagschaduw van Xil's arm in 7 en 8. Daar had je dus even een reflectieschermpje kunnen gebruiken.
Mijn DeviantART gallery,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd