RealZeus | woensdag 3 januari 2007 @ 17:51 |
Afgelopen najaar heb ik mijn E achter C gehaald.Ik dacht namelijk dat dat mijn kans op werk zou vergroten.Niets is echter minder waar."Wil je met een trekker/oplegger rijden? Het is hier geen rijschool." Elke keer loop ik er weer tegenaan. Ondertussen hoor en lees je overal dat er chauffeurstekort is.Dat klopt niet,er is een tekort aan ERVAREN chauffeurs.Allemaal snappen ze wel dat je de kans moet hebben om ervaring op te doen ,maar geen van alleen willen ze je die kans bieden.Zelfs in de Randstad niet,daar heb ik de rijschool-opmerking vandaag weer in ontvangst mogen nemen. Zijn hier chauffeurs op Fok? Zo ja,hoe zijn jullie er tussen gerold? Of kun je alleen chauffeur worden als er bekenden /familieleden van je werken? En zijn hier eigenaren van transportbedrijven?Kunnen jullie mij uitleggen hoe jullie aan ervaren chauffeurs komen als jullie ze geen ervaring laten opdoen?En waarom moet het allemaal op deze fijne demotiverende manier? Door dit soort dingen ben ik inmiddels aardig afgeknapt op de transportwereld.Het rijden vind ik machtig mooi,maar me keer op keer moeten bewijzen en laten afwijzen begint me nou toch de keel uit te hangen. Ik hoop ergens een koeriersbaantje te vinden of via het CWI iets anders wat mij boeit.Ik weet alleen niet of het nog kan,ik ben immers al 30 en ook dat is voor veel werkgevers in ons welvarende land te Mocht dit topic ergens anders beter tot zijn recht komen,kick hem dan maar.Dit leek mij de juiste plek gezien het hoge ONZ gehalte van KLB | |
Devilnl | woensdag 3 januari 2007 @ 18:41 |
quote:da's toch eigenlijk overal zo? geen ervaring? dan niet. eigenlijk moet je gewoon geluk hebben. zijn de ervaren mannen op. dan komen de advertenties met: Leerling xxxxxxxxx gezocht probeer in een sollicitatie gesprek ook eens te praten om te proefdraaien (zoals ik hier beneden heb staan) -toevoeging- kheb zelf onlangs ergens anders gesolliciteerd. begin van het gesprek (telefoon) was. Ik zie dat je veel ervaring hebt (oftewel je maakt kans).. einde gesprek was: dan gaan we vrijdag even proefdraaien. denk dat als ik geen ervaring (of veel minder) had. dat het direct einde oeffening zou zijn [ Bericht 4% gewijzigd door Devilnl op 03-01-2007 18:50:04 ] | |
Frumzel | woensdag 3 januari 2007 @ 18:54 |
Ik werk nu in een eigenvervoersbedrijf op een enkele (kleine, grootte DAF LF/Mercedes-Benz Atego) vrachtwagen. Vond het zelf wel een mooie opstap en was toen ook gelijk aangenomen. Achteraf gezien waren ze toch écht wel op zoek naar nieuwe chauffeurs (ervaren/onervaren). Ook ik heb van het najaar m'n E achter C gehaald. Ben niet echt op zoek nog, maar heb wel aanbiedingen gekregen van (o.a.) uitzendbureau's die op zoek waren naar chauffeurs. Omdat ik het even wilde bezien toen nog, wat ik precies wil gaan doen voor langere tijd, heb ik het even laten liggen. Maar grijp dit jaar denk ik wel makkelijker kansen aan, als ze zich weer voordoen. Je komt echt wel aan een baan. Volhouden en vooral goed zoeken! Succes ermee! ![]() | |
Devilnl | woensdag 3 januari 2007 @ 18:57 |
trouwens. heb je het al eens geprobeert bij bedrijven die in de: Zand, Grind en Grondhandel zitten? of GWW bedrijven beetje zand/klinkers/modder rijden hier is 1 bedrijf wat ook nog vrij dicht bij is voor je: www.oenemabv.nl chauffeur zijn voor transport bedrijven die karton/pallets/ en andere fabrieks goederen vervoeren is ook niet alles (hele week van huis (ok. moet je van houden). stipt op tijd rijden. anders kun je de hele nacht blijven staan op het terrein omdat de 9tot5 mentaliteit's distributie medewerkers naar huis gaan. ![]() edit. Nog eentje www.Theopouw.nl Zeer goed bedrijf. alles piek fijn geregelt. alleen weet ik niet voor welke vestiging ze chauffeurs zoeken. Utrecht/Lelystad of de Eemshaven (wat wel weer dichtbij is) Kun je altijd een mailtje over sturen ![]() [ Bericht 6% gewijzigd door Devilnl op 03-01-2007 19:10:34 ] | |
RealZeus | woensdag 3 januari 2007 @ 19:13 |
quote:Als jij inderdaad bedoelt wat ik denk.(bedrijven als DeliXL ,die hun eigen wagens en chauffeurs hebben),dan heb je mazzel.Ik heb al wel gemerkt dat de sfeer in die bedrijven beter is dan bij een transportbedrijf.En het materieel is beter onderhouden.En je krijgt er nog kansen.(alhoewel ik dat met CE betwijfel.) quote:Ik ook,maar dat is het probleem.Hier in omgeving Groningen staan ze niet echt om mensen te springen. quote: ![]() ![]() | |
Devilnl | woensdag 3 januari 2007 @ 19:20 |
ook nog 2 vacatures gevonden op: http://www.consolid.nl/ (inter)nationaal chauffeurs zoeken ze. (Provincie groningen/friesland) websites die je in de gaten kunt houden (scheelt mij weer copy/pasten etc ![]() www.vacaturekrant.nl www.entreeding.com edit.. *zucht* Consolid: Ervaringseisen NVT, Representativiteit en goede communicatieve vaardigheden zijn belangrijk ![]() | |
RealZeus | woensdag 3 januari 2007 @ 19:30 |
quote:Volgens mij stond er bij Consolid: ervaren chauffeur gezocht. ![]() | |
Xcalibur | woensdag 3 januari 2007 @ 20:33 |
mijn oom is een aantal jaar geleden geswitched van kok naar vrachtwagenchaffeur... heeft een hoop rijles en opleiding gedaan enzo, maar had natuurlijk geen ervaring. Hij werkt inmiddels al een aantal jaar bij Jan de Rijk... is natuurlijk wel een paar jaar geleden, maar hij was toen wel 40 ofzo en onervaren Dus het kan wel kennelijk ![]() | |
RealZeus | woensdag 3 januari 2007 @ 21:55 |
quote:Volgens de site van Jan de Rijk moet je minimaal een jaar ervaring hebben. ![]() | |
Frumzel | woensdag 3 januari 2007 @ 22:00 |
quote:Niet geschoten is áltijd mis. ![]() | |
Ozziecar | woensdag 3 januari 2007 @ 22:21 |
Ik reageer even voor mijn man, hij heeft nl. een eigen transportbedrijf. Hier werken alleen ervaren chauffeurs, de meeste chauffeurs werken hier al sinds de oprichting van het bedrijfje en er is (gelukkig) nog nooit iemand weggegaan. Allemaal trouwe krachten dus ![]() In de loop der jaren zijn er nog enkele chauffeurs bijgekomen, ook dit zijn ervaren krachten die we ook persoonlijk kennen. Om eerlijk te zijn komt er hier geen onbekende chauffeur binnen, ervaren of niet ervaren. Het gaat ons vnl. om de sfeer (bedrijfje met slechts 12 chauffeurs) en natuurlijk het vertrouwen. Vandaar dat we alleen "zaken doen" met mensen die we kennen en geen totaal onbekenden in dienst willen nemen. We hebben 1 keer een uitzondering gemaakt door iemand aan te nemen die we nog niet kenden en die ook geen ervaring had. Dat was een expiriment uit de categorie "eens en nooit weer" ![]() In een maand tijd had hij 3 maal schade gereden en bovendien paste hij bij nader inzien totaal niet in de groep. TS, ik denk dat je het beste eens bij een uitzendbureau langs kunt gaan en probeert om ervaring op te doen op bijv. een bakwagen(tje). Dan krijg je toch wat feeling met de transportwereld + rij-ervaring en kun je makkelijker overstappen naar trailer/combi-chauffeur. Een net voorkomen en flexibele opstelling zullen je ook zeker helpen, je bent immers een soort visitekaartje voor het bedrijf waarvoor je werkt. Veel succes! | |
Xcalibur | woensdag 3 januari 2007 @ 22:21 |
hmm, volgens mij is hij daar toch begonnen.... | |
RealZeus | woensdag 3 januari 2007 @ 23:13 |
quote:ik kan me inderdaad voorstellen dat je graag bekenden aan neemt en dus weet dat diegene de sfeer niet zal verpesten.Ik heb zelf bij een koeriersbedrijf gewerkt waar de sfeer ook super was.Altijd lol,altijd gezellig en het bedrijf loopt ook nog eens goed.Onze baas had alles netjes voor elkaar en als een auto naar de garage moest dan gebeurde dat ook. Niet dat je met allerlei gebreken door hoefde te rijden.Door die goede sfeer en die prima baas was je ook bereid om meer te doen voor het bedrijf.Het was ook nooit:"Het bedrijf gaat...", het was altijd :"Wij gaan.." Het voelt als familie,nog steeds voel ik me daar thuis en helaas kon ik door vertrek van een opdrachtgever niet blijven.(ik kom er nog regelmatig op de koffie)Ik weet dus als geen ander hoe belangrijk dat is,die goede sfeer. quote:Ik heb 2 maanden op een bakwagen gereden bij een transportbedrijf.In de distributie.Ze namen me absoluut niet serieus en de klanten mijns inziens ook niet,gezien de ruigehid waarmee de lading behandeld werd.Als uitzendkracht heb je een groot nadeel:er zijn vele uitzendkrachten die maar wat aankutten.Dat zal dus ook de reden zijn geweest dat ze mij zo dom behandelden.En na twee maanden mocht ik dus nog steeds niet groter.Dus dat overstappen zat er niet in.Het was via een uitzendbureau,trouwens.Dat ik het visitekaartje ben besef ik heel goed.Ervaring in transport heb ik wel,weliswaar als koerier,maar toch.Dan ben je ook het visitekaartje.En flexibel moet je dan ook wel zijn.Mijn vaste koeriersrit begon rond 15.00u en duurde tot 2.00u en ik vond het heerlijk,die 700 km sturen. Maar goed,dat zit er klaarblijkelijk niet meer in.Als de transportbedrijven nou gewoon eens ophouden met elkaar naar de tering concureren en gewoon weer zelf de prijzen bepalen ipv dat de verladers dat doen,zou dat al een hoop schelen.Dan is er weer geld om het spul tenminste weer fatsoenlijk te verzekeren.Bij het koeriersbedrijf had ik na 3 dagen een spiegel kapot gereden(alhoewel dat niet helemaal mijn schuld was),de reactie van de planner op mijn chagerijnige blik(want ik baalde daarvan):"Je moet het zo zien:een timmerman molt wel eens zijn hamer.Nou ja,zo slopen wij wel eens een auto." Dat kun je je dus veroorloven als je zelf bepaalt wat een rit moet kosten.Plus dat het materieel er ook nog netjes bij staat want dat was bij het transportbedrijf waar ik gewerkt heb ook niet zo.Er was veel stuk. Maar goed,ik heb blijkbaar bij een uitzondering gewerkt.Een bedrijf wat zijn eigen prijzen bepaalde en klanten weigerde die daaronder wilden gaan. En terecht,ik bepaal toch ook niet wat ik bij de bakker voor een brood betaal. Maar goed,het is niks persoonlijks. ![]() | |
Ozziecar | woensdag 3 januari 2007 @ 23:39 |
Als ik je reactie zo lees, dan krijg ik het idee dat je wel ontzettend goed op de hoogte bent en dat je ook zeker wel de goede instelling hebt ![]() Met dat laatste ben ik het zeker eens, eigenlijk is het niet eerlijk. Er wordt van je verwacht dat je ervaring hebt, maar er is blijkbaar niemand die je die kans gunt. Ik snap dat dat heel erg frustrerend is. Je hebt ook zeker gelijk op het punt waar je over de concurrentie praat en de prijzen die domweg kapotgemaakt zijn doordat er transporteurs onder de normale prijs rijden. Er is de laatste jaren erg veel veranderd in het transportwereldje en de marges zijn echt minimaal geworden. Waar bijv. een schade vroeger afgedaan werd als "kan gebeuren", wordt het nu een halszaak omdat er al bijna niks verdiend wordt en bijv. dat spiegeltje het omslagpunt is tussen net wat winst halen of voor Jan L. rondrijden ![]() Wij hebben het grote geluk dat we naast de trouwe werknemers ook trouwe klanten hebben. Deze klanten weten dat ze ergens anders voor een scherpere prijs terecht kunnen, maar toch blijven ze bij ons. Ze weten dat ze goede service krijgen, dat we met fijn personeel werken en dat we ons materiaal altijd in orde hebben. De goodwill van onze klanten en onze werknemers zorgt ervoor dat we nog bestaansrecht hebben, als dat niet zo was dan hadden we zeker onze biezen kunnen pakken. Van de prijs moeten we het immers niet hebben ![]() Afijn, ik dwaal weer af in mijn enthousiasme ![]() Ik hoop echt voor je dat je toch nog een leuke baan gaat vinden en ik weet bijna zeker dat je dat nog gaat lukken ook. Je hebt in elk geval een goede instelling en je begrijpt waar het om gaat, dat is in mijn ogen echt belangrijker dan wat dan ook. Er is echt wel een goede werkgever te vinden die dat herkent, het komt vast allemaal wel goed ![]() | |
RealZeus | donderdag 4 januari 2007 @ 01:19 |
quote:Maar ja,ze weten dat ik een uitzendkracht ben dus zal ik ook wel niks willen leren. quote:Maar waarom doen alle bedrijven daar aan mee?Er zijn best verladers die voor kwaliteit willen betalen.Het koeriersbedrijf waar ik werkte was volgens de directeur van een collega-bedrijf(via Redline,een soort groupage-idee,zeg maar.) het duurste bedrijf waar hij mee werkte.En toch bestaat mijn vorgie werkgever volgend jaar 30 jaar en dat kunnen veel goedkopere bedrijven niet zeggen.Die zitten zo onder prijs dat ze toch wel kapot gaan.En de Polen zijn door hun gepruts en gejat(die verhalen kennen julllie vast ook wel) toch wel gauw op hun retour. quote:Dat zei ik:service is ook belangrijk en netjes en vooral betrouwbaar materieel ook.En goede chauffeurs die lol hebben in hun vak omdat ze weten dat ze serieus genomen worden door de baas.Want dat is ook belangrijk. quote:Op dit moment geloof ik daar niet zo in.Mijn gebrek aan ervaring en mijn daardoor onzekere uitstraling helpen niet echt mee.Tel daarbij op dat ik in Noord-Nederland woon en je hebt een verlies-verlies situatie. Maar goed,volgens het CWI ben ik nog niet te oud om omgeschoold te worden. ![]() ![]() | |
Saabmobiel | donderdag 4 januari 2007 @ 09:37 |
Heb je het al bij Schuitema in Gieten geprobeerd? Volgens mij nemen ze mensen aan via de Capac vestiging op hun eigen terrein. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 4 januari 2007 @ 11:01 |
Omgeschoold ![]() | |
RealZeus | donderdag 4 januari 2007 @ 11:54 |
quote: ![]() | |
Surveillance-Fiets | donderdag 4 januari 2007 @ 11:59 |
quote:Willen ze je bij het CWI omscholen ? | |
RealZeus | donderdag 4 januari 2007 @ 12:07 |
quote:Er is niet niks concreets ,maar als ik dat wil hebben ze weinig keus. Ik moet toch eens weer aan het werk. | |
Surveillance-Fiets | donderdag 4 januari 2007 @ 12:12 |
quote:Ja ik dacht dat hun jou alvast wouden omscholen omdat hun er weinig vertrouwen in zouden hebben ![]() | |
HPoi | donderdag 4 januari 2007 @ 12:14 |
o | |
Faat | donderdag 4 januari 2007 @ 15:56 |
quote:Ik ken iemand die jaren geleden tegen hetzelfde probleem aanliep als jij. Had alle papieren (ook ADR en koeltransport), maar niemand wilde hem aannemen zonder ervaring. Iemand wees hem toen op een bedrijfje dat heel slecht aangeschreven stond, nare baas, klote werk etc. Hij heeft dat bedrijf gebeld en mocht direct beginnen, want er was net een chauffeur opgestapt. Voor 3500 gulden per maand 3 weken van huis af en 3 dagen thuis. En het was inderdaad net zo verschrikkelijk als iedereen had gezegd. Vrachtwagen met gebreken, bijv. met kapotte standkachel naar Scandinavië ![]() Goed, hij heeft het er een maand of 9 toch zelfs volgehouden en kon toen eindelijk wel solliciteren naar banen voor chauffeurs met ervaring. En dan is het ineens een stuk makkelijker. Misschien ken jij ook wel zo'n bedrijf "waar echt niemand wil werken" Je moet er effe wat voor over hebben ![]() ![]() | |
Kaiba | zondag 7 januari 2007 @ 15:56 |
Nou , ik ben het chauffeursvak meer dan zat aan het worden , ik loop vooral te hoop tegen de lange dagen & onregelmatige werktijden , sociaal leven heb je niet meer als chauffeur, vaak laat thuis en fysiek zwaar waardoor je s,avond en in het weekend geen tijd& zin meer hebt voor sport of iets dergelijks . Het vak heeft zeker ook leuke kanten, maar voor mij beginnen de negatieve kanten steeds zwaarder te wegen (ik had het nog niet over file,s , agressie, en hoge werkdruk gehad) Zou graag willen switchen maar weet niet hoe (hoge lasten, geen ervaring in iets anders) word er somber van... | |
Surveillance-Fiets | zondag 7 januari 2007 @ 16:38 |
Gister in het Dagblad van het Noorden... 5000 chauffeurs tekort in nederland ! | |
Twisted_Logic | zondag 7 januari 2007 @ 17:24 |
Ik weet van chauffeurs die leveren aan de Albert Heijn dat daar wel degelijk een tekort is hoor. | |
Saabmobiel | zondag 7 januari 2007 @ 17:30 |
En anders Heisterkamp | |
glasbak | zondag 7 januari 2007 @ 17:50 |
Tja.. ik ben met m'n 36 jaar ook al een redelijk bekende in de transport wereld. Ik ben op m'n 19e begonnen bij een middelgroot (inmiddels stukken groter..) transportbedrijf in Beverwijk. Als hulpje van de bandenspecialist en als hoer voor alle andere leidinggevenden die daar rond liepen. Zo heel af en toe mocht ik eens op een (open) bakwagentje rijden. Simpele klusjes.. op en neer naar rotterdam haven ofzo. Zelfs nog voor ik m'n chauffeurs diploma had. Lange dagen werken, van 6 tot 10 uur s'avonds. En dan aan het eind van de dag in je uppie nog een trailer over staan te laden omdat niemand anders er meer zin in had. Dus deed ik het maar. Zware klote tijd gehad. Iedereen liep aan me te trekken en ze vonden zichzelf altijd zo belangrijk dat het klusje waar ik op dat moment mee bezig was, maar even moest laten liggen. Naja.. dat is bijzaak. Hoofdzaak is dat ik langzamerhand toch al meer op de wagen wist te kruipen. Trailertje verzetten op de werf was er al bij voordat ik m'n E had. En dan gaan ze toch zien dat je langzaam maar zeker wat ervaring krijgt. En dan mag je eens een keertje een trailer bij de ned-dld grens neerzetten voor een collega die daar dan om kan koppelen. Na lang kloten en doen daar, had ik na ruim anderhalf jaar m'n eigen (nieuwe) open bakwagen met kraan en nooteboom dieplader er achter. Hoop werk met dat ding verzet. Naar duitsland toe met een veeel te licht motortje erin. (290 PK IPV 360 en een 'normale' vracht meenemen ![]() ![]() Daarna alleen maar gewerkt voor GPDW. Hoogovens (ijmond kippers) Nilo op de terminal/trailer en later op de multilift combinatie bij Icova. Dat beviel me eigenlijk wel zo goed dat ik met wat omwegen in vaste dienst ben gekomen daar. En dat heb ik de laatste 10 jaar dan ook gedaan. Het is een pracht bedrijf om te werken. Er hangt een goede sfeer tussen de werknemers, je krijgt daar altijd de kans om je verder te ontplooien, nieuwe chauffeurs geven ze ook ruimschoots de kans op ervaring op te doen. En ben je het rijden zat, dan hebben ze vast intern wel wat anders voor je. Het is dat ik verhuist ben naar een ander land, maar anders had ik daar vast en zeker nog gezeten. Ze hebben alle soorten en maten auto's daar. Niet te zeggen dat je echt alles kan doen, maar er is een hoop mogelijk. Portaal arm wagens(solo/combinatie), multilift containerwagens (solo/combinatie) Bakwagens van klein tot groot. (Pers)trailers waar ze er anderhalf jaar geleden 2 van hadden, maar met plannen tot uitbreiding, Een LZV op proef, uitbreiding bij succes.. Kraanwagens om ondergrondse containers te ledigen of ziekenhuisafval op te halen. Het is wel zo.. Het meeste werk wat ze daar hebben is om de kerk en daar moet je tegen kunnen. Maar je komt meestal met grote regelmaat op de werf en dan is een wandeltje richting kantine snel gemaakt ![]() Ze zijn eigenlijk altijd wel op zoek naar mensen daar. Probeer het eens. ![]() | |
quo_ | zondag 7 januari 2007 @ 19:21 |
Ik las gisteren in een regionale krant dat de transportsector zat te springen om mensen, wel 5000 stond er zelfs. Mijn eerste reactie was er een van.... jaja dat zal wel, van onderwijzers roepen ze dat al 15 jaar maar als jonge leerkracht is het een drama om goed aan de slag te komen. Een beetje wantrouwen en achterdocht beschouw ik als een deugd, het kan nooit kwaad om te proberen de dubbele bodem bij een bewering te ontdekken. Daar komt bij dat individuele werkgevers vaak redelijk genuanceerd denken en handelen, maar bij hun overkoepelende organisaties ligt dat anders. Vaak krijg ik het idee dat je daar alleen maar carriere kunt maken als je horizon niet verder weg ligt dan de punten van je schoenen. Doorgaans moet een noodkreet over een dreigend personeelstekort uitgelegd worden als een tekort aan jeugdige werknemers met alle diploma's, jarenlange ervaring en salariseisen op het minimum niveau. Ook de permanente klaagzang over het te lage opleidingsniveau leidt doorgaans niet tot een extra inspanning uit die hoek, het mag domweg niks kosten en ervaring doe je maar op bij een ander. Gezien de ervaring van TS is dit in de transportsector duidelijk het geval. Ik werk zelf bij een bedrijf waar dagelijks een paar honderd vrachtautos komen laden en lossen. Het lijkt wel alsof het internationale transport volledig is overgenomen door oosteuropeanen zoals o.a. de polen, tsjechen en litouwers. Er komt amper nog een nederlander of duitser aan te pas hoewel een groot deel van de transportfirma's wel zijn basis heeft in west europa. Het wil er bij mij dus niet helemaal in dat er nu plotseling 5000 nieuwe chauffeurs uit nederland nodig zijn. Het is bovendien een recent gegeven dat de polen nog wel steeds goedkoper zijn maar dat ze niet meer voor een paar euro per uur onderweg willen zijn, ze worden dus duurder. Al met al geloof ik geen snars van dat zogenaamde chauffeurstekort en denk ik dat we met zijn allen opgewarmd worden voor het opruimen van de laatste barrrieres op het gebied van arbeidsmigratie. Komt mooi uit want er zijn 10-duizenden verse eu burgers in Bulgarije en Roemenie die dolgraag voor het (voor hun begrippen) supersalaris van een euro per uur hier komen werken, en dus ook op de vrachtwagen. Misschien zie ik het te somber, overtuig me dan maar van het tegendeel. En ik wens TS succes met het vinden van een baan op een vrachtauto. | |
Lord_Vetinari | zondag 7 januari 2007 @ 19:45 |
TS kan het echt vergeten. Begin maar met omscholen. Zoals quo_ al zegt: Oost Europa neemt de sector over. Alle grote bedrijven hebben allang vestigingen in Polen. Kijk om je heen op de weg. Nijhof-Wassink, Vos, Van der Wal, Van den Bosch... allemaal rijden ze met Poolse, Roemeense en oekraïense nummerplaten rond. En het wordt alleen maar erger met het openen van de grenzen. We worden idd voorbereid op de overname van de transportsector door die indianenverhalen over chauffeurstekorten. Die zijn er wel, maar transportwerkgevers willen voor niks op de eerste rang zitten. Waarom denk je dat onder DIT kabinet, met de VVD in prominente positie, die open-grenzen politiek erdoor geramd is? | |
Ozziecar | zondag 7 januari 2007 @ 19:49 |
Quo, volgens mij heb je heel helder weergegeven waar het werkelijk om draait. In dit geval gaat het met de transportsector ongeveer hetzelfde als een aantal jaren geleden met de tuinbouwsector. Als je dan toevallig ook nog weet dat een bedrijf eerst via het CWI een vacature aan moet melden voordat er overgegaan mag worden tot het in dienst nemen van een niet-Nederlander, dan verklaart dat meteen waarom er zoveel vacatures zijn. De vacatures zijn er inderdaad, maar niet beschikbaar voor Nederlanders ![]() | |
Lennart22 | zondag 7 januari 2007 @ 19:53 |
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je wilt. Misschien op de mixer iets voor je? Ik zelf rij op een betonmixer alweer 3jaar ongeveer. Ik ben er terecht gekomen via een uitzendbureau, eest half jaartje via hun en toen in dienst bij de betoncentrale. Lange ritten maak ik nooit en je wordt er weleens een beetje goor van(betonspetters, gore bouwplaatsen). En toch heb ik het er prima naar mijn zin. Leuke collega,s, en relaxte planning...maak gemiddeld 45uur per/w. En wat ervaring betreft. Ik had ook geen ervaring en toch gewoon gebelt. 3dagen meegereden en ik mocht alleen rijden. Het verschilt natuurlijk per betoncentrale. Er staan regelmatig vacature,s op de bekende sites vrijwel altijd via een uitzendbureau dat wel. Groetjes en succes | |
Lord_Vetinari | zondag 7 januari 2007 @ 19:56 |
quote:Aan je nick te zien ben je een jaar of 22-23? TS is 30. Jij bent goedkoop. | |
Lennart22 | zondag 7 januari 2007 @ 20:11 |
quote:Ik ben nu 27. Bij ons is pas geleden nog iemand aangenomen die ik gok over de 35 is. Maarja, we hebben het in mijn geval niet echt over de transportsector natuurlijk. | |
highway101 | zondag 7 januari 2007 @ 20:18 |
quote:Van horen zeggen dat dat een slechte werkgever is. Maar misschien moet je beginnen in de distributie, voor Appie Heijn, TPG of een winkelketen. Na een paar jaar kan je dan misschien makkelijker solliciteren naar iets wat je écht wil. | |
iekepieke | zondag 7 januari 2007 @ 20:56 |
Ik heb ook jarenlang gewerkt in de transportbranche maar niet als chauffeur. Tis een beetje wat je wilt. Als je zegt van ik wil internationaal rijden en lange dagen maken,dan zou ik daar geen toekomst meer inzien. Nederlandse bedrijven gaan n.l. het onderspit delven de komende jaren op de internationale markt. Daar horen geen Nederlandse chauffeur meer tussen denk ik. Simpelweg te duur en anders bij een niet al te best bedrijf met al te beste voorwaarden. Moet toch uit de lengte of de breedte komen. Als je zegt ik wil rond om de kerk rijden, dan moet je toch ergens beginnen ook is het niet wat je direct wil. Stel je keurig op als je bij andere bedrijven komt. Planners onthouden dat, en als je dan komt solliciteren bij zo'n bedrijf na een (half) jaartje heb je meteen een plus. Ga anders persoonlijk naar bedrijven en geef niet meteen op. Een goed voorkomen is het halve werk. Just my 2 pence | |
Saabmobiel | zondag 7 januari 2007 @ 21:58 |
Het vreemde is, ik hoor juist het tegenovergestelde, vrienden van mij zijn werkzaam als internationaal chauffeur en de bedrijven waar ze werken hebben een groot tekort aan chauffeurs. Ze hebben het geprobeerd met Polen, maar dat heeft kort geduurd. Reden: veel schade, veel bandenruil onderweg en geen goed voorkomen bij de klant. 1 bedrijf hebben ze 40 nieuwe DAF XF 105 gekocht. 33 staan nu al een tijdje stil. Reden? Nieuwe tachograaf waarvoor chauffeurspas nodig is. Van de 150 chauffeurs in dienst hebben er welgeteld 7 een chauffeurspas. Vrijwel elke chauffeur vraagt deze op het laatste moment aan. Ik ben op dit moment bezig met mijn C en CE en als ik ze heb kan ik zonder probleem bij 2 bedrijven aan de slag. Tuurlijk, eerst als bijrijder/2e chauffeur, maar de rest komt vanzelf. Het is wel makkelijk als je mensen kent in de transportwereld. quote:maar wel ervaring opdoen met de trailer. Vaste auto wordt zowiezo al minder met de 48 urige werkweek. Om ervaring op te doen lijkt het me wel perfect. | |
RealZeus | zondag 7 januari 2007 @ 23:48 |
quote:Mijn reactie op dat artikel: ![]() ![]() Wat een kolder.Heb net nog weer vacatures gezocht en op allerlei sites gekeken van transportbedrijven en er zijn twee woorden die het vergallen: ervaring vereist. Toen ik in het artikel op de voorpagina las dat TLN dan maar Poolse jongeren hierheen wilde halen wist ik het wel.De kop van het artikel moest zijn: Tekort aan goedkope chauffeurs. In het economie-katern van het DvhN stond ook een stukje van iemand van de FNV en die man verwoordde het prima: veel transportbedrijven hebben het aan zichzelf te danken dat mensen opstappen.Mensen worden gedwongen om 70 uur in de week te maken ,bij sommige bedrijven is de betaling meer dan slecht (Nijdam) ,het materieel is slecht onderhouden(Heisterkamp), en als een chauffeur dan klaagt is het van:"Als het je niet bevalt ,rot je maar op." Tsja,daar krijg je ook geen chauffeurs door.Waarom niet het systeem invoern wat ik ook wel eens gehoord heb: 7 dagen werken (12 uur per dag) ,7 dagen vrij.Dan maak je gemiddeld 40 uur.En toch heb je meer vrij.Want zeg nou zelf:mensen die van hun werk thuis komen zijn meestal te moe om wat te doen.Ik zou dat wel willen. Maar goed,zoals ik eerder al aangaf,de transportwereld heeft zichzelf ziek gemaakt en veel bedrijven zijn financieel gezien terminaal. Over die Polen maak ik me niet zo'n zorgen en dat is om de volgende redenen: -ze rijden dusdanig veel schade dat het toch duurder is dan een Nederlander -ze jatten alles bij elkaar -achteruit rijden zijn ze lang mee bezig -ze jatten onderdelen,drie verhalen die ik hoorde: -Een Poolse chauffeur ging naar Polen met een splinternieuwe MAN TGA.Na het weekend kwam in hij in Duitsland met pech te staan.De mond van de toegesnelde monteur viel open van verbazing: er zat een ouder type blok in.Hadden ze even een weekendje gesleuteld. -Ze gaan op licht metalen wielen heen en komen op gietijzeren weer terug. -ze tanken drie keer per week (is zo'n 2400 liter) Maar goed,we wachten af.Hier in het Noorden des lands is iig weinig te merken van een chauffeurstekort. | |
Devilnl | maandag 8 januari 2007 @ 00:26 |
begin eens onder aan ipv direct hoog op te zoeken zonder enig ervaring. je zeikt wel aan een stuk door over dit is niet goed dat is niet goed. maar zelf doe je ook weinig. er kan wel staan "ervaring vereist", maak het gewoon een "open sollicitatie" gewoon sturen die CV. schijt jou het. maak ze knettergek met die CV van je. komt 'n keer dat ze er genoeg van hebben. en zeggen van. Vooruit maar (okay. heel positief gezien, maar gewoon sturen die CV. solliciteren moet je toch, wil je er bij komen) |