quote:Kasjroet (Hebreeuws: כשרות betekent "competentie") is het geheel van spijswetten dat in het jodendom bepaalt of voedsel wel of niet door joden gegeten mag worden. Voedsel dat aan deze spijswetten voldoet, wordt koosjer genoemd.
De basis voor kasjroet staat in de Thoraboeken Leviticus en Deuteronomium 14:3-21. Specifiek staat in Deuteronomium 14:6: "elk dier, dat gespleten hoeven heeft (beide hoeven geheel gekloofd) en herkauwt onder de dieren, mag je eten." Voor vissen geldt dat zij vinnen en schubben moeten hebben (Deut. 14:9) en ook mogen niet alle vogels worden gegeten. Verder is aas verboden alsook insecten met vleugels. Het komt er dus op neer dat men wel rund, schaap, geit en hert mag eten maar niet kameel, varken of haas. Ook paling, garnaal en kreeft zijn verboden.
Volgens de regels van kasjroet moeten goedgekeurde dieren op rituele wijze worden geslacht, om aan de eisen van kasjroet te voldoen. Dit noemt men sjechita. Hierbij wordt al het bloed verwijderd en moeten messen vlijmscherp en kaarsrecht zijn.
Enkele andere kasjroet-wetten, in kort bestek:
* Het is verboden binnen zes uur (voor sommigen binnen een of drie uur) na vlees, melkproducten te consumeren.
* Vlees en vis mogen niet tegelijk worden gegeten, maar wel binnen één maaltijd.
* Er is een voorkeur voor brood dat door joden wordt gebakken.
* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier.
* Niet-Joodse wijn is altijd verboden, ongeacht de ingrediënten.
* Voedsel dat gekookt is door een niet-Jood mag niet worden genuttigd.
* Sommig keukengerei kan koosjer worden gemaakt door het in een ritueel bad onder te dompelen.
"* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier."quote:Op dinsdag 2 januari 2007 05:50 schreef OFfSprngr het volgende:
Vooral het "je mag geen melk bij je maaltijd drinken".
zat ik ook al even over te denken.. de kop van een kip ofzo? Rare regels, die jodenquote:Op dinsdag 2 januari 2007 06:25 schreef daeri het volgende:
[..]
"* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier."
Wat moet ik me hierbij voorstellen?![]()
Een drumstickje amputeren onder anesthesie, en daarna de bijbehorende kip weer vrolijk op een poot rond laten hupsen terwijl jij haar kippenboutje marineert, grilleert en consumeert misschien?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 06:25 schreef daeri het volgende:
[..]
"* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier."
Wat moet ik me hierbij voorstellen?![]()
Puur en alleen "omdat het er staat".quote:Op dinsdag 2 januari 2007 04:35 schreef brrrrrrt het volgende:
Ik heb ooit eens gehoord waarom maar ben ik weer vergeten. Weet alleen nog dat het (m.n. dat van paling) verhalen waren die je niet onder het eten aan elkaar vertelt.
Waarom zijn varkens en paling ook alweer niet kosher?
Niet Joodse-Wijn mag niet volgens dat stukkie text, maar geld dit ook voor bier dan?quote:Op dinsdag 2 januari 2007 07:22 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Puur en alleen "omdat het er staat".
In deze moderne tijd probeert men nu met alle macht 'wetenschappelijke' verklaringen ervoor te vinden, om daarmee aan te tonen dat die oude wetteksten eigenlijk hun tijd ver vooruit waren...
('k Vind het sneu gedoe. Bepaalde collega's die schijnheilig informeren of er in een snoepje misschien ook gelatine zit, gemaakt van varkens-botten, maar op een borrel zich wel vol laten lopen met bier..)
Ik gooi kosher en halal effe op één hoop. Dezelfde onzin.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 07:24 schreef daeri het volgende:
Niet Joodse-Wijn mag niet volgens dat stukkie text, maar geld dit ook voor bier dan?
Paling is wel halal, maar niet kosher, dus op een hoop gooien lijkt me ook niet helemaal je-van-het :quote:Op dinsdag 2 januari 2007 07:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ik gooi kosher en halal effe op één hoop. Dezelfde onzin.
Het idee erachter wel, rein en onrein voedsel, en waarom.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 07:41 schreef daeri het volgende:
Paling is wel halal, maar niet kosher, dus op een hoop gooien lijkt me ook niet helemaal je-van-het :![]()
je kan het niet op een hoop gooien, maar het heeft wel veel gemeen. kosher is wat strenger, die moeten ook hun eten apart bewaren (geen zuivel en vlees op dezelfde plank enzo). Maar het is wel enigzins uitwisselbaar, als er geen halal vlees voor handen is, mag je kosher vlees eten en andersom (het is immers ritueel geslacht).quote:Op dinsdag 2 januari 2007 07:41 schreef daeri het volgende:
[..]
Paling is wel halal, maar niet kosher, dus op een hoop gooien lijkt me ook niet helemaal je-van-het :![]()
Niet echt volgens mij :quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef DennisMoore het volgende:
Staat er ook waaróm niet? Een achterliggende reden?
Nee.quote:Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef DennisMoore het volgende:
Staat er ook waaróm niet? Een achterliggende reden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |