abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44934174
Ik heb ooit eens gehoord waarom maar ben ik weer vergeten. Weet alleen nog dat het (m.n. dat van paling) verhalen waren die je niet onder het eten aan elkaar vertelt.
Waarom zijn varkens en paling ook alweer niet kosher?
pi_44934177
Omdat varkens door de modder rollen, en palingen ook komen op plaatsen waar de joden liever niet komen.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 04:41:22 #3
154952 spoor4
Spoort niet
pi_44934188
De urban myth is dat palingen zich vol vreten op kerkhoven.
pi_44934189
Palingen zijn alleseters, vandaar.
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_44934192
Ze zijn trouwens wel halal.
. : ] S T U D I O B E AT S [ : .
pi_44934225
En een rat mag die wel als vlees?
Mijn Snape wat doe je !
Niet zo dol op Amerika uit de kluiten gewassen kolonie vol randebielen.
Asperger and proud !
  dinsdag 2 januari 2007 @ 05:49:25 #7
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_44934281
quote:
Kasjroet (Hebreeuws: כשרות betekent "competentie") is het geheel van spijswetten dat in het jodendom bepaalt of voedsel wel of niet door joden gegeten mag worden. Voedsel dat aan deze spijswetten voldoet, wordt koosjer genoemd.

De basis voor kasjroet staat in de Thoraboeken Leviticus en Deuteronomium 14:3-21. Specifiek staat in Deuteronomium 14:6: "elk dier, dat gespleten hoeven heeft (beide hoeven geheel gekloofd) en herkauwt onder de dieren, mag je eten." Voor vissen geldt dat zij vinnen en schubben moeten hebben (Deut. 14:9) en ook mogen niet alle vogels worden gegeten. Verder is aas verboden alsook insecten met vleugels. Het komt er dus op neer dat men wel rund, schaap, geit en hert mag eten maar niet kameel, varken of haas. Ook paling, garnaal en kreeft zijn verboden.

Volgens de regels van kasjroet moeten goedgekeurde dieren op rituele wijze worden geslacht, om aan de eisen van kasjroet te voldoen. Dit noemt men sjechita. Hierbij wordt al het bloed verwijderd en moeten messen vlijmscherp en kaarsrecht zijn.

Enkele andere kasjroet-wetten, in kort bestek:

* Het is verboden binnen zes uur (voor sommigen binnen een of drie uur) na vlees, melkproducten te consumeren.
* Vlees en vis mogen niet tegelijk worden gegeten, maar wel binnen één maaltijd.
* Er is een voorkeur voor brood dat door joden wordt gebakken.
* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier.
* Niet-Joodse wijn is altijd verboden, ongeacht de ingrediënten.
* Voedsel dat gekookt is door een niet-Jood mag niet worden genuttigd.
* Sommig keukengerei kan koosjer worden gemaakt door het in een ritueel bad onder te dompelen.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 05:50:03 #8
117776 OFfSprngr
pi_44934282
Vooral het "je mag geen melk bij je maaltijd drinken".
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
.
.
pi_44934317
varkensvlees was vroeger slecht lang houdbaar (zeker in warme gebieden). Daar ligt volgens sommige de oorsprong dat het er niet gegeten wordt.
pi_44934330
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 05:50 schreef OFfSprngr het volgende:
Vooral het "je mag geen melk bij je maaltijd drinken".
"* Men mag geen vlees eten van een nog levend dier."

Wat moet ik me hierbij voorstellen?
  dinsdag 2 januari 2007 @ 06:59:59 #11
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_44934393
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 06:25 schreef daeri het volgende:

[..]

zat ik ook al even over te denken.. de kop van een kip ofzo? Rare regels, die joden
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
  dinsdag 2 januari 2007 @ 07:19:18 #12
163194 DrDarwin
Novio-magenta
pi_44934434
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 06:25 schreef daeri het volgende:

[..]

Een drumstickje amputeren onder anesthesie, en daarna de bijbehorende kip weer vrolijk op een poot rond laten hupsen terwijl jij haar kippenboutje marineert, grilleert en consumeert misschien?
pi_44934439
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 04:35 schreef brrrrrrt het volgende:

Ik heb ooit eens gehoord waarom maar ben ik weer vergeten. Weet alleen nog dat het (m.n. dat van paling) verhalen waren die je niet onder het eten aan elkaar vertelt.
Waarom zijn varkens en paling ook alweer niet kosher?
Puur en alleen "omdat het er staat".

In deze moderne tijd probeert men nu met alle macht 'wetenschappelijke' verklaringen ervoor te vinden, om daarmee aan te tonen dat die oude wetteksten eigenlijk hun tijd ver vooruit waren...

('k Vind het sneu gedoe. Bepaalde collega's die schijnheilig informeren of er in een snoepje misschien ook gelatine zit, gemaakt van varkens-botten, maar op een borrel zich wel vol laten lopen met bier. .)
pi_44934445
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 07:22 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Puur en alleen "omdat het er staat".

In deze moderne tijd probeert men nu met alle macht 'wetenschappelijke' verklaringen ervoor te vinden, om daarmee aan te tonen dat die oude wetteksten eigenlijk hun tijd ver vooruit waren...

('k Vind het sneu gedoe. Bepaalde collega's die schijnheilig informeren of er in een snoepje misschien ook gelatine zit, gemaakt van varkens-botten, maar op een borrel zich wel vol laten lopen met bier. .)
Niet Joodse-Wijn mag niet volgens dat stukkie text, maar geld dit ook voor bier dan?
pi_44934481
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 07:24 schreef daeri het volgende:

Niet Joodse-Wijn mag niet volgens dat stukkie text, maar geld dit ook voor bier dan?
Ik gooi kosher en halal effe op één hoop. Dezelfde onzin.
pi_44934492
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 07:38 schreef DennisMoore het volgende:

[..]

Ik gooi kosher en halal effe op één hoop. Dezelfde onzin.
Paling is wel halal, maar niet kosher, dus op een hoop gooien lijkt me ook niet helemaal je-van-het :
pi_44934550
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 07:41 schreef daeri het volgende:

Paling is wel halal, maar niet kosher, dus op een hoop gooien lijkt me ook niet helemaal je-van-het :
Het idee erachter wel, rein en onrein voedsel, en waarom.

Waarschijnlijk hield Mohammed wel van een palinkje, en is het beest daarom geschrapt uit de verboden lijst? .
  dinsdag 2 januari 2007 @ 08:33:51 #18
117776 OFfSprngr
pi_44934656
.
.
pi_44937943
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 07:41 schreef daeri het volgende:

[..]

je kan het niet op een hoop gooien, maar het heeft wel veel gemeen. kosher is wat strenger, die moeten ook hun eten apart bewaren (geen zuivel en vlees op dezelfde plank enzo). Maar het is wel enigzins uitwisselbaar, als er geen halal vlees voor handen is, mag je kosher vlees eten en andersom (het is immers ritueel geslacht).

Maar ik geloof dat golfer je daar meer over kan vertellen.

verder is het zo dat de steur niet halal werd beschouwd, omdat ie geen schubben heeft (beest is prehistorisch), maar heel "toevallig" vonden ze in iran met een microscoop wel 3 miniscule schubben erop, en toen was het wel halal. Dat er miljarden worden verdiend met kaviaar had er natuurlijk niks mee te maken
"The question is not 'who is going to let me', the question is 'who is going to stop me'"
pi_44940332
Heeft te maken met de kasjroet.
Dat is het zeg maar het systeem van spijswetten dat in het jodendom bepaalt of voedsel wel of niet door joden gegeten mag worden.

Elk dier dat gespleten hoeven heeft (dat wil zeggen dat beide hoeven geheel gekloofd zijn) en dat herkauwt, mag je eten.

Voor vissen geldt dat zij vinnen en schubben moeten hebben. Verder zijn aas en insecten met vleugels verboden en mogen niet alle vogels gegeten worden. Het komt er dus op neer dat men bijvoorbeeld wel rund, schaap, geit en hert mag eten, maar niet kameel, varken of haas. Ook paling, garnaal en kreeft zijn niet koosjer.
pi_44940367
edit dubbel.

[ Bericht 97% gewijzigd door Blues op 02-01-2007 14:48:48 ]
pi_44940951
Staat er ook waaróm niet? Een achterliggende reden?
pi_44941188
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef DennisMoore het volgende:
Niet echt volgens mij :
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kasjroet

Tis meer een 'opgelegde' regel denk ik.
  dinsdag 2 januari 2007 @ 15:22:28 #24
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_44942224
quote:
Op dinsdag 2 januari 2007 14:41 schreef DennisMoore het volgende:
Nee.
Het is een via de overlevering (via de boeken van Mozes) opgelegde regel, zonder nou echt een vaste logica.
Voor een volledige lijst met geoorloofde of verboden producten kan je hier terecht.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 2 januari 2007 @ 22:10:48 #25
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_44955505
*Off topic reacties verwijderd
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar: