quote:4 oktober 2006
Zwemmen met dolfijnen onnatuurlijk
Zwemmen met de dolfijnen is een zeer onnatuurlijke activiteit, waar een wrede industrie achter schuilgaat. Niet doen, zegt de WSPA (World Society for the Protection of Animals).
Met hun eeuwige glimlach oefenen dolfijnen een onweerstaanbare aantrekkingskracht uit. Voeg daarbij de mythische verhalen over zwemmers die door dolfijnen van de verdrinkingsdood worden gered en je hebt een kassucces. Zwemmen met de dolfijnen, doorgaans tuimelaars, is razend populair, vooral in de Verenigde Staten en Mexico en in toenemende mate in het Caribisch gebied, Latijns-Amerika en Azië. Het staat te boek als een ecofriendly, natuurlijke en soms zelfs educatieve activiteit. Het tegendeel is echter waar. Veel dolfijnen worden ervoor uit het wild gevangen. Dat gebeurt tijdens een traumatische jacht, waarbij deze uitermate sociale dieren wreed uit hun familieverband worden gerukt. Een aantal dieren sterft op weg naar hun nieuwe verblijf. De overlevende dolfijnen worden ondergebracht in een bassin of een afgebakend stukje zee. Voor een dier dat in het wild bijna 65 km per dag zwemt, is dat veel te klein. Bovendien raakt hun echolocatie (oriëntatie via geluidsgolven) er volledig door van slag.
In deze beperkte ruimte worden de dolfijnen gedwongen dagelijks ontmoetingen met mensen te hebben. Vaak moeten ze ook nog kunstjes vertonen. Ze doen dit niet uit zichzelf; er gaat een harde training aan vooraf om de dieren zover te krijgen, waarvan uithongering een belangrijk element vormt.
Er worden wereldwijd zeker 1500 dolfijnen in gevangenschap gehouden, maar waarschijnlijk zijn het er veel meer. Voor al deze dolfijnen, of ze nu tegenstribbelend uit het wild zijn weggehaald of zijn geboren in gevangenschap, is een dergelijk leven een lichamelijke en geestelijke kwelling. Dit onnatuurlijke gedrag heeft bovendien geen enkele educatieve waarde. Daarom adviseert de WSPA toeristen om deze industrie niet te stimuleren en niet mee te doen aan zwemmen-met-de-dolfijnen-programma’s.
Website: www.wspa.nl. Voor meer informatie over dolfijnen kun je terecht op de Engelstalige campagne-website van Free the Dolphins: www.wspa-usa.org/pages/268_dolphin_facts.cfm
Nee dankjequote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:13 schreef versteegrob het volgende:
Zoiets moet je een keer gedaan hebben in je leven.
inderdaad!! hele aparte ervaring...je wordt er helemaal rustig en relaxed van en het LIJKT alsof die beestjes er zelf ook van genieten en die trainer zei dat ie ze goed verzorgde en omdat ie er betrouwbaar uitzag geloof ik emquote:Op dinsdag 2 januari 2007 21:13 schreef versteegrob het volgende:
Cuba heb ik het gedaan, was iets van 100 a 200 dollar maar wel super vet! Zoiets moet je een keer gedaan hebben in je leven. Veel plezier
Tuimelaars hebben van zichzelf een "lachend mondje". Dat heeft echter niets met "plezier" te maken!quote:Op woensdag 3 januari 2007 02:08 schreef Backdoorman het volgende:
inderdaad!! hele aparte ervaring...je wordt er helemaal rustig en relaxed van en het LIJKT alsof die beestjes er zelf ook van genieten
Welnee, 150 euro voor een half uur zwemmen ofzo was het in Curacaoquote:Op maandag 1 januari 2007 16:38 schreef mariskasl het volgende:
Curacao, maar een half uurtje met dolfijnen zwemmen kost daar ook zo rond de 250 euro. En dan mag je zo nog niet eens echt aanraken. Voor 500 euro wel
Wauw hee in Rusland, kan je vertellen waar en hoe lang het duurde?quote:Op maandag 1 januari 2007 17:03 schreef Backdoorman het volgende:
als je naar mexico kan, kan je ook wel naar florida....beetje raar.
verder heb ik in rusland met dolfijnen gezwommen, in een zwembad met zout water gevuld. was echt geweldig!!!!! betaalde geloof ik 20 euro ofzo.
Mexico, aan de caribische kust. Cancun of Playa del Carmen.quote:Op maandag 1 januari 2007 16:33 schreef wendyiscool het volgende:
Inmiddels hebben we al wel vaak gehoord dat Mexico een goede optie zou kunnen zijn. Maar niemand bij een reisburo kan ons exacte plaatsen in Mexico doorgeven waar dit mogelijk is laat staan prijzen. Egypte heeft een reisbureau ook al genoemd maar ze konden hier verder niets over vinden.
ja ik was op reis in Perm (bij mijn schoonfamilie), tegen de Oeral aan en daar was een zwembad en dan kon je voor 20 euro een kwartier met 2 dolfijnen zwemmen in een groot en diep zoutwaterbad. Was de eerste avond dat ik daar was...echt supergaaf! je wordt dan voortgeduwd, achterwaarts, voortgetrokken etc.quote:Op woensdag 3 januari 2007 13:26 schreef Ikook het volgende:
[..]
Wauw hee in Rusland, kan je vertellen waar en hoe lang het duurde?
Het kan ook op Malta, een stuk dichterbij!
Kijk eens op http://www.mediterraneo.com.mt/SwimDisclaimer.pdf en voor de disclaimer op http://www.mediterraneo.com.mt/SwimDisclaimer.pdf .
Ik kan alleen nergens vinden wat het kost....
Wat een afzetterij. dominicaanse republiek in Punta Cana voor 70 euro 30 min zwemmen en aanraken.quote:Op maandag 1 januari 2007 16:38 schreef mariskasl het volgende:
Curacao, maar een half uurtje met dolfijnen zwemmen kost daar ook zo rond de 250 euro. En dan mag je zo nog niet eens echt aanraken. Voor 500 euro wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |