Hallo allemaal, ik zit nu in St Anton. Ik heb vanmiddag al een lage piste gepakt en ik moet zeggen de sneeuwconditie is top! Ik vind het beter dan vorig jaar met 2 meter 10 sneeuw. Jammere is wel dat het dal aan de zuid kant geheel groen is. De dalafdaling aan de zuidkant is ook niet meer mogelijk. Ik heb net al wel wat lichte sneeuw meegemaakt, eerste sneeuw dat ik dit jaar meemaak! Noordkant is mooi wit en zelfs het weggetje naar ons hotel was nog bedekt met ijs/sneeuw. Nu vraag je je af hoe dat kan? Op de zuidkant staat de meeste zon per dag, noord kant is dit eigenlijk alleen in de ochtend en dan is het koeler.
Nu heb ik met de hotel eigenaar gepraat en die zegt dat het de beste sneeuw van de laatste 10 jaar is. Niemand heeft klachten over de sneeuwcondities, er is wel veel nepsneeuw wat iets stroever skied, maar met goede skies heeft zelfs de gevordere dit jaar pret.
Ik heb net met de eigenaar de laatste run van het weer doorgelopen (hij is zelf ook amateur meteoloog). En we zijn het met elkaar eens geworden dat het Zondag avond tot woensdag ochtend bijna onafgebroken gaat sneeuwen. Op zondag nog boven 1200 meter maar daarna zakt het al erg vlot naar 600 meter. Gezien de neerslaghoeveelheid en de sneeuwhoeveelheid verwacht ik ook wel wat natte-sneeuw of regen. In de bergen kan al gauw in 3 dagen een centimeter of 50 / 70 vallen. het wordt een zeer leuke week voor de wintersporters, alleen erg veel sneeuw. Mijn verwachting is als volgt:
West (Voralberg / Zwitserland / Frankrijk)
800 meter - 5 tot 20 cm
1000 meter - 20 tot 40 cm
1500 meter - 20 tot 60 cm
2000 meter - 60 / 80 cm
Midden (Tirol, (Sölden)) Sneeuwgrens ligt hier iets hoger
1000 meter - 5 tot 20 cm
1500 meter - 20 tot 30 cm
2000 meter - 30 tot 50 cm
Oost (Salzburger land)
1300 meter - 5 tot 10 cm
1700 meter - 10 tot 15 cm
2000 meter - 10 tot 30 cm
Zuid (Sud Tirol)
600 meter - 10 tot 20 cm
1000 meter - 10 tot 30 cm
1700 meter - 10 tot 35 cm
2000 meter - 20 tot 60 cm
Noord (Allgau, Garmisch)
1000 meter - 5 tot 20 cm
1500 meter - 20 tot 40 cm
2000 meter - 20 tot 70 cm
Dat er een bak sneeuw gaat vallen is dus vrijwel zeker. Wanneer is opnieuw de vraag, net als donderdag is de sneeuw weer met een middagje uitgesteld. Zou donderdag de sneeuw zondag ochtend al gaan vallen, is dat nu pas zondag avond / nacht. Gister vertelde ik u dat de sneeuw grote overlast kan maken in het verkeer. Vergeet dit maar. Alleen als u maandag nacht / dag aankomt heeft u nog te maken met sneeuw in de dalen. Zondag overdag is het vrijwel helemaal droog maar bewolkt, en zeer natte bovenlucht maakt het nog altijd moeilijk voor de lage dalen.
Ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is voor de komende dagen, als ik vanavond tijd heb zal ik weer een weerpraatje geven voor de komende 3 / 6 dagen.
Even snel 3 dagen vooruit.
Zaterdag: 12/-4
Zondag: 7/-8
Maandag: 1/-4
Jonattan van der Bergh & Otto Laufer (eigenaar hotel)
Update:
Het kaartje er nog even bij. Dit is voor 1300 meter gemeten. Dus doe er nog maar 10 / 20 cm bij voor hogere toppen en 10 cm af voor lage dalen.
![]()
Groet, Jonattan van der Bergh