Wie? Adapt AD-300 BT-GPS receiverWat? GPS ontvangerWaar? MediamarktHoeveel? 69 euroSinds eergisteren ben ik in het bezit van een Adapt AD-300 bluetooth GPS ontvangertje. Dit is een 16-kanaals GPS ontvanger gebaseerd op de nemerix chipset. Deze chipset staat bekend om zijn lage energieconsumptie, en dat is te merken: het apparaatje gaat gerust 20 uur mee! Overigens ijn er tegenwoordig 20-kanaals ontvangers op de markt, maar aangezien er op elk moment op elke plaats maximaal 12 satellieten boven de horizon zijn, is dit overbodge marketing-onzin, tenzij er gebruik gemaakt wordt van geavanceerde technieken als DGPS en WAAS. Maargoed, alle waar naar z'n geld en dit apparaatje is dus sec een GPS ontvanger. Het ding wordt zeer compleet geleverd: in de doos vind je een accu, CD-ROM, een autolader, een AC lader en uiteraard het kastje zelf, dat ongeveer de grootte heeft van een luciferdoosje. Interfacing met andere apparaten gaat via het draadloze bluetooth en zowel mijn PC als mijn mobiel (nokia 3250) hebben geen moeite met het vinden en koppelen (pairing). Waar ik hem uiteindelijk voor gekocht heb, is GPS-navigatie in combinatie met mijn nokia 3250 en de software route66 mobile7.
Op de CD wordt een tooltje meegeleverd waarmee je de signaal/ruis verhouding van de verschillende signalen kunt bekijken, je huidige locatie kunt bekijken en kunt zien hoeveel satelieten er op dit moment gedetecteerd worden. Bij de eerste keer aanzetten heeft het apparaatje totaal geen weet van zich boven het hoofd afspeelt: alle satellietgegevens moeten opgehaald worden via de zwakke radiosignalen en dat duurt even. Het duurde vrij lang voordat er een 'fix' (gevalideerde lock op de satellietsignalen) tot stand kwam, maar dat is voor de eerste keer niet vreemd. Na het apparaatje een nacht aan te laten staan om de boel een beetje te verkennen, stond er 's ochtends een fix met 8 satellieten op het scherm. Niet slecht! Zeker aangezien het nog geheel binnenshuis was! Na een hot reset (uit en gelijk weer aan), duurde het slechts 12 seconden voor een nieuwe fix (met 3 satellieten) verkregen was. Dit is uiteraard een zeer ideale situatie, maar na het kastje een uur uitgelaten te hebben, was de fix wederom binnen 13 seconden tot stand gebracht. Wow! Bij verhuizing naar de benedenverdieping kreeg het appraat het echter niet voor elkaar een fix te krijgen (althans, het duurde erg lang). Op zich geen schande met twee verdiepingen beton boven je hoofd.
Goed, op pad ermee! Route66 benelux staat op mijn telefoon, de interfacing werkt vlekkeloos en tja... De navigatie eigenlijk ook! Zodra een fix verkegen is, laat het apparaatje deze niet zo snel meer los: bij het uitrijden van een tunnel is het secondenwerk voor de satellieten weer gevonden zijn. Dit is echt veruit de goedkoopste manier om een tomtom voor jezelf te realiseren! Ideaal voor bijv. een student (als ik). Dus, mocht je lekker goedkoop willen tomtom-en en heb je een bluetooth-telefoon die compatibel is met tomtom mobile of route66, dan zou ik zeggen: doen!! Voor die 7 tientes hoef je het niet te laten in ieder geval
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op
donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.