Vanavond Guiod Weijers! Ik heb er veel zin in!
Wie kent er meer van hem??
--------------------------------------------------------
Na de hegemonie van Wim Kan, Freek de Jonge en Youp van t Hek verzorgt nu een jonge cabaretier de
traditionele Oudejaarsconference op tv. Guido Weijers over 2006: ‘Ayaan Hirsi Ali was echt kwaad...! Zou ik ook zijn als mijn clitoris op een ander continent ligt.’
In de kleedkamer van Guido Weijers in Theater Zuidplein te Rotterdam prijkt een witte roos in een sierlijk slanke vaas. Presentje van een vrouwelijke fan die ‘het nog leuker vindt om je buiten het theater beter te leren kennen’. En: ‘Zin om een keer af te spreken?’. Gemakshalve is het 06-nummer bijgevoegd.
Guido Weijers (29) weet van zijn druk bezochte website dat hij in de smaak valt bij dames. Niet zelden wordt hij geconfronteerd met ontboezemingen in de orde van een gedroomde liefdesnacht. De Brabantse cabaretier heeft deze dagen echter wat anders aan zijn hoofd dan de fantasieën van opgewonden bakvissen. Voor SBS6 verzorgt hij morgenavond de oudejaarsconference; een vacante traditie nu Freek de Jonge en Youp van ’t Hek slechts onregelmatig de jaarwisseling verfraaien.
,,Toen ik Youp in 1989 op tv zag met zijn oudejaarsconference was ik verkocht. Ik was 12, maar wist meteen: ik word cabaretier. Ik herinner me nog dat de hele kamer gierde van het lachen. Het was zijn beste show, echt megasterk. Toen ik van SBS het verzoek kreeg om op oudjaar op treden hoefde ik geen seconde na te denken. Airtime op zo’n avond - dan zeg je niet ‘nee, laat maar’. Dat is een super eer.”
Overigens: uitgerekend met een oudejaarsconference debuteerde Guido Weijers ooit. ,,Mijn eerste amateurvoorstelling in 1997,’’ zegt hij. ,,Ik huurde zelf zaaltjes af in Breda, Boxmeer en Vierlingsbeek, want Guido moest zo nodig. Ja, waar ging het toen over... De pathfinder op Mars, PSV kampioen, Marc Dutroux, het plaatje van Jantje Smit en Marco en Leontien bij elkaar. Voor de rest heb ik het uit mijn geheugen gebannen.’’
Guido Weijers is de eerste jonge solist - het duo Lebbis Jansen gaat inmiddels ook richting 50 - die het aandurft in de voetsporen van Kan, De Jonge en Van ’t Hek te treden. Maar: ,,Het is een onconventionele avond. Als ik nu naar Wim Kan kijk denk ik: wat trááág. Ik ben veel meer stand-up comedian, gebruik acht plasmaschermen en housemuziek. Veel grappen in een korte tijd en in razend tempo. Cabaret voor mijn generatie. Zeker, het gaat ook over politiek, maar niet met een moraliserend vingertje. Er zijn namelijk ook heel veel leuke dingen gebeurd!’’
Bovendien: dé politiek zoals in de tijd van Kan en de beginnende Freek en Youp bestaat nauwelijks meer. De driedelige heren die het destijds een grote eer vonden door Wim Kan te worden genoemd (zo gold de toenmalige KVP-politicus Norbert Schmelzer als ‘een gladde teckel met een vette kluif in zijn bek’), begeven zich à la Jan Peter Balkenende nu op het gladde ijs van de rolschaatsplank in een poging publiciteit te genereren.
Guido Weijers: ,,Voor mij was 2006 het jaar van Jan Smit en Ellemieke Vermolen, maar ook van de ophef rond de cartoons over moslims in Deense kranten, de seksuele uitspatting van de keeper van ADO Den Haag en van Treble. De meisjes van het Songfestival met die matte, doffe en bleke vegetarische tofu-gezichtjes die volgens mij heel erg ruiken naar natte hond. En natuurlijk de kabinetten van Balkenende. Die vallen vaker dan Figo.’’
De try-outs aan de vooravond van de officiële tv-première op 31 december gebruikt Weijers tot het allerlaatste moment om zijn conference te verfijnen. Het is een prachtige parade aan feiten en figuren uit 2006 die over het podium marcheert. De onvermijdelijke Rita Verdonk, blauwtong, Jan Smit en Ellemieke Vermolen, belmiepen en breezersletjes, homo’s en moslims, de paus, Mariska Hulscher, vierkante gehaktballen en het WK Voetbal: ‘Die Welt zu gast in Deutschland? Dat was ooit andersom!’.
Guido Weijers maakt van zijn debuut als oudejaarsconferencier een feestje-in- sprint-tempo met snelle en gave grappen, waarbij hij zijn fysiek (zo mag Weijers graag spotten met zijn loensende blik) mooi aanwendt. Ook heeft hij oog voor smeuïge feiten en feitjes.
Weijers: ,,Dat zogenaamde kleine nieuws is vaak heerlijk materiaal. Roodkapje die in de Efteling bruut van haar sokkel is getrokken. Daar kun je wat mee. Wouter Bos die z’n stemkaart vergeet - dan weet je dat W. Bos inderdaad de letterlijke vertaling van W. Bush is.
Maar ook zaken die écht dicht bij mensen staan. Zo ik wind me ook lekker op over Leen van Frisia, die vreselijke reclame. Die man moet echt dood. Dat zie ik dan helemaal voor me. Ik naar Leen met een shotgun: ‘Ha Leen, ik kom even wat aflossen. Pang. Zo, dood door schuld!’. Ja, ik ben soms erg kort door de bocht. Maar dat vind ik de charme van zo’n voorstelling waarin je heel veel in heel weinig tijd wil zeggen.
Natuurlijk - je wordt na afloop vergeleken met je voorgangers. Dat mag van mij, maar uiteindelijk speel ik mijn conference voor de mensen in de zaal en thuis. Die mogen oordelen. Ik hoop ook te bewijzen dat elke vergelijking mank gaat. Dit is de oudejaarsconference nieuwe stijl!’’
Zondagavond, 21.00 uur, Oudejaarsconference 2006 door Guido Weijers, SBS6.
------------------------------------------------------------
Oke, it was a Miracle.........can we go now?