abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_76238737
quote:
Op woensdag 30 december 2009 21:16 schreef littledrummergirl het volgende:
vandaag samen met paps, meer dan 700 oliebollen gebakken
mn ouders delen ze altijd uit aan allerlei mensen, oudjes, vrienden, buren etc
Wow. Ik ben al trots op de +- 100 bollen die ik morgen ga fabriceren...
  woensdag 30 december 2009 @ 21:28:45 #152
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76238893
quote:
Op woensdag 30 december 2009 21:19 schreef Zith het volgende:
kan ik 'bakingsoda' gebruiken ipv gist? waar koop ik anders gist? *blush*
Of vraag morgen bij de bakker.. of bij die turkse winkeltjes.. liggen altijd van die blokjes in het koelvak.
Moet gaan lukken
Ga wel op tijd want morgen is er weer een run op natuurlijk.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76239080
quote:
Op dinsdag 29 december 2009 18:29 schreef Ewelina het volgende:
Misschien ook een leuke link: AD Oliebollentest 2009

Zelf bak ik geen oliebollen. Ik mis de apparatuur en om nu dagen in de oliebollenlucht te zitten (ik woon in een studio) .... neuh.
De oliebollen van de dichtsbijzijnde kraam bij mij in de buurt zijn volgens het AD onverkoopbaar
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_76258147
Mijn oliebollen en beignets zijn dit jaar wel gelukt
Ik heb het recept van Steevens aangehouden voor de bollen.
De beignets ga ik volgend jaar verbeteren door een dikker beslag te gebruiken.

Het bakken op een lagere temperatuur was idd de truc.
pi_76260005
quote:
Op donderdag 31 december 2009 12:06 schreef Oceanonix het volgende:
Het bakken op een lagere temperatuur was idd de truc.
Welke temperatuur heb jij gebruikt? Ik had m'n friteuse op 180 staan, maar ik kreeg de opmerking dat de bollen iets aan de vette kant waren, dus ik zat juist te denken om wat hoger tegaan (maarja, de thermostaat van die friteuse is misschien niet helemaal betrouwbaar)
  donderdag 31 december 2009 @ 14:04:09 #156
206640 Beelzebufo
All my vices are devices!
pi_76263195
* Beelzebufo present!

Grappig is dat dit topic ooit door een vorige incarnatie van mezelf geopend is!

[semiklacht]
Er is een nieuwe generatie buurtkinderen 'vuurwerkrijp' geworden (soort van geslachtsrijp, maar dan anders) waardoor ik niet buiten kan bakken. De rotjes vliegen me om de oren...

Sta nu binnen te 'stinken'...
Een Rijnlandse morgen (ca. 8516 vierkante meter) is onderverdeeld in 6 hont, een hont in 100 vierkante roeden, en een roede in 144 vierkante voet.
pi_76266785
quote:
Op donderdag 31 december 2009 12:49 schreef anboni het volgende:

[..]

Welke temperatuur heb jij gebruikt? Ik had m'n friteuse op 180 staan, maar ik kreeg de opmerking dat de bollen iets aan de vette kant waren, dus ik zat juist te denken om wat hoger tegaan (maarja, de thermostaat van die friteuse is misschien niet helemaal betrouwbaar)
Ergens rond de 175. Vorig jaar zaten we op de koopmans 190 en dan mislukken ze gigantisch.
  Moderator donderdag 31 december 2009 @ 19:10:06 #158
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_76274569
Ik maak dit keer 3 soorten oliebollen.

Met krenten en rozijnen die geweekt zijn met een scheutje Stroh 38
Van oliebollenmix van de molen (met o.a. kaneel), dus zeg maar zoete oliebollen
Eigen mix van verschillende meeltypes, beetje ongeraffineerde rietsuiker, gist, ei, melk, water, bier (Alfa), zout en biologisch kleinbroodpoeder

Moet ze nog bakken, dus we zullen zien. Van "stank" heb ik nooit last, als je vers vet gebruikt stinkt het helemaal niet. Ik bak ze altijd rond de 175 graden (temperatuur zakt toch altijd iets als je ze er in doet) in een compleet schoongemaakte pan met 100% archideolie.
Ik koop toch elk jaar een nieuwe frituurpan, de oliebollen gaan in de oude die eerst in de vaatwasser is geweest.
Luister naar XPLIZIT op www.xms.nl
Voor alles retro bezoek je het Retroforum - www.retroforum.nl
  Moderator donderdag 31 december 2009 @ 20:39:04 #159
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_76276824
En ze zijn allemaal gelukt
De eerste paar met rozijnen waren wat vettig (plat, veel gaatjes), die heb ik weggegooid. Beslag iets doorgeroerd en toen ging het perfect
pi_76278107
quote:
Op donderdag 31 december 2009 20:39 schreef djkoelkast het volgende:
En ze zijn allemaal gelukt
De eerste paar met rozijnen waren wat vettig (plat, veel gaatjes), die heb ik weggegooid. Beslag iets doorgeroerd en toen ging het perfect
Goed van je , eet smakelijk en net als met pannenkoeken zijn de eerste twee iets minder.
  Moderator donderdag 31 december 2009 @ 22:37:49 #161
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_76279049
quote:
Op donderdag 31 december 2009 21:40 schreef Sinarades het volgende:

[..]

Goed van je , eet smakelijk en net als met pannenkoeken zijn de eerste twee iets minder.
Dat heb ik met pannenkoeken nou nooit. Ze zijn echt super lekker de oliebollen en appelflappen.
Proefbakken doe ik ook nooit aan, moet gewoon in 1x goed gaan en dat gaat het ook.

Ik heb ooit 1x 'gemak in een pak' oliebollen gehad Dat was ook niet met gist maar met bakpoeder, dat smaakte dus echt nergens naar. Sindsdien maak ik het zelf op haal ik het op de molen.
pi_76312033
quote:
Op donderdag 31 december 2009 22:37 schreef djkoelkast het volgende:

Dat heb ik met pannenkoeken nou nooit. Ze zijn echt super lekker de oliebollen en appelflappen.
Proefbakken doe ik ook nooit aan, moet gewoon in 1x goed gaan en dat gaat het ook.

Ik heb ooit 1x 'gemak in een pak' oliebollen gehad Dat was ook niet met gist maar met bakpoeder, dat smaakte dus echt nergens naar. Sindsdien maak ik het zelf op haal ik het op de molen.
Ja of het ligt aan de hitte van de koekepan, pas na 1 of 2 pannenkoeken zijn ze minder klef.

Goed idee om het bij de molen te halen, hier is ook een molen waar je meel kan halen.
Lekker zeg dat je ook appelflappen hebt gebakken.
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 11:56:14 #163
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_76319320
Wel flappen he, die driehoeken, met bladerdeeg.
Er zijn zo veel mensen die beignets flappen noemen

Ik had er trouwens veel te veel dus ze liggen nu in de vriezer, af en toe eentje laten ontdooien en 5 min. in de voorverwarmde oven, even op een rekje laten uitstomen en je hebt weer een heerlijke oliebol
pi_76320414
Mijn schoonmoeder had dit jaar ook weer oliebollen gebakken, alleen lukte het helemaal niet met de mix die ze gekocht had. Ze had oliebollenmix van de Aldi en het wilde maar niet rijzen. Zelfs niet na toevoegen van extra gist. Weet iemand hoe dat kan? Het waren 4 pakken mix die dus mislukt zijn. Daarna nog Koopmans mix gebruikt en dat ging wel meteen goed. Brute pech of slechte mix? Iemand meer die ervaring?
  † In Memoriam † zaterdag 2 januari 2010 @ 12:53:16 #165
230491 Zith
pls tip
pi_76320951
Was het echt een vochtige, warme omgeving?
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  Moderator zaterdag 2 januari 2010 @ 13:10:03 #166
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_76321519
Wat ik doe is het volgende:

Mix in een aluminium pan, kom of zoiets doen waar voldoende ruimte is om te rijzen (het deeg rijst 100% dus er moet minimaal plek zijn voor het dubbele van wat je er in doet.
Pak een schone theedoek en maak deze nat met heet water. Knijp hem goed uit en doe hem over de kom.

Kook +/- 0,7 liter water en giet dit in een lage pan. Zet de pan onderin, achter in de oven, op de bodem.
Doe een rooster in de oven, boven de pan.
Doe de mix in kom met doek er over voor in de oven (dus niet rechtstreeks onder de pan met kokend water, dan wordt het te heet en gaat de gist dood!)

Oven gewoon uit laten. De oven is tochtvij en kan goed tegen vocht, daarom doe ik het in de oven. Dit is een ideale warme en vochtige omgeving. Zo gewoon een uur laten staan en bakken maar!

@hilliebillie: sommige kant-en klare mixen hebben geen gist maar bakpoeder. Dit moet je niet laten rijzen maar direct na bereiding bakken. De smaak wordt er echter niet beter op, zonder gist mis je echt een deel van de smaakbeleving en smaakt het meer naar pannenkoekenbollen.
  zaterdag 2 januari 2010 @ 14:36:52 #167
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76324131
Ik ga zo mijn familierecept weer uitproberen, had niet zo veel oliebollen nog gegeten afgelopen jaar en nu enorme trek in
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76329471
Moest wel rijzen volgens mij want het was anders echt maar een heel klein beetje mix, waren weinig oliebollen van te bakken dan en de structuur leek me ook niet helemaal goed. De omgeving was ook niet speciaal vochtig wel lekker warm. Maar niet anders als anders als ze oliebollen bakt.. En ook niet anders als met de andere mix die meteen na het maken al omhoog kwam.. Denk dat het gewoon slechte mix geweest zal zijn. Is op zich nog wel goed gekomen alleen waren de kinderen vort een beetje ongedurig omdat ze al 3 uur zaten te wachten voor we eindelijk een mix hadden die goed was, en ze honger hadden. Maar ze gaat van de week wel terug met de mix kijken of er meer mensen het zelfde probleem hadden..
  zaterdag 2 januari 2010 @ 17:56:46 #169
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76330716
Ik vind het dit jaar wel wat lastiger met de olie temp te gokken, heb nu een grote pan met olie opstaan enzo.. maar de eerste bak resultaten zijn echt super goed Heb bij de laatste rijs de olie zachtjes opgezet zeg maar en tegen die tijd dat ik ging bakken iets hoger en komt dus perfect uit.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_76340909
quote:
Op zaterdag 2 januari 2010 14:36 schreef MissHobje het volgende:
Ik ga zo mijn familierecept weer uitproberen, had niet zo veel oliebollen nog gegeten afgelopen jaar en nu enorme trek in
Wat goed van jou!!!
Ik heb ook geen oliebol gegeten en heb ook zooooooo'n zin in een oliebol of appelflap!!
Heb alleen echt geen zin om iets te bakken nu of morgen!
  zaterdag 2 januari 2010 @ 22:47:41 #171
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_76341100
Kan er inmiddels geen 1 meer zien hoor
Ze smaken heerlijk en heb er een lading in de vriezer gedaan.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 14 december 2010 @ 15:05:22 #172
21210 Paladin82
In Black and White
pi_89919077
Ik weet ik ben er vroeg bij dit jaar, maar ach oliebollen zijn gewoon lekker. Ik heb de afgelopen jaren voornamelijk met kant en klaar mixen gewerkt (koopmans gemak in een pak) en dan kwark toevoegen als vocht vervanger dat houd de oliebol wat smeuiger. Ik zou nu een soort gelijk recept vinden maar dan met gist en meel enz om zo een echte zelf gemaakte oliebol te produceren.

Helaas heb ik op het net nog niet een recept kunnen vinden die met kwark werkt, is hier iemand die een basis recept heeft waaraan ook kwark is toegevoegd?
yesterday is History , Today is a Gift , Tomorrow a mystery
pi_89920426
Ik heb ook alweer oliebollen gebakken dit jaar :D
En om de OP maar aan te houden, mijn score is 20-2. Maar 1x verbrand maar wel 2 littekens omdat ik m'n pols verbrand heb aan de spaghettilepel waar ik ze mee uit de olie haalde :')
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 16:14:03 #174
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_89921818
Oh goeie kick, ik heb er al weer zin in!
Hopelijk weet ik mijn recept nog...
  dinsdag 14 december 2010 @ 16:25:28 #175
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_89922258
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 december 2010 16:14 schreef djkoelkast het volgende:
Oh goeie kick, ik heb er al weer zin in!
Hopelijk weet ik mijn recept nog...
Ik heb al een bel afspraak staan :D
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  Moderator dinsdag 14 december 2010 @ 17:35:25 #176
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_89925017
Oh met wie? ;)
pi_89932005
Bijna kerstvakantie. Ik heb er al weer zin in om lekker te staan bakken met oudjaarsdag.
  Moderator dinsdag 28 december 2010 @ 20:47:42 #178
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_90553292
Ik ga morgen voor het eerst proefbakken, doe ik normaal nooit, maar ik wil voorkomen dat mijn beste vriend met Koopmans gaat bakken, dus ik moet hem bewijzen dat mijn eigengebrouwen recept met verse gist goed is :P
pi_90555275
Ik probeer het ook altijd een keer van te voren, gewoon omdat het alweer een jaar geleden is. ;) Zoveel werk is het niet dus... :P Heb alles vandaag al in huis gehaald morgen maar even wat bollen bakken.
  Moderator dinsdag 28 december 2010 @ 21:41:43 #180
55052 crew  djkoelkast
www.xms.nl
pi_90555808
Ik vertrouw op mijn eigen kunsten, ik doe ook altijd maar wat, meng verschillende bloemsoorten en zo heb ik vorig jaar echt heel goeie bollen gebakken.
Ik gebruik overigens ook altijd bier in de bollen en nooit melk. We zullen zien morgen, ik heb de spullen al wat langer in huis, alleen gist is hier amper te krijgen (vers) omdat alle bakkers met vloeibaar gist werken in de buurt. Ik moet dus echt een paar dorpen verderop het speciaal bestellen en ophalen. Maargoed, ik heb nu zat voorlopig, ook voor mijn broden en pizza's ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')