Als jij nu net drie minuten eerder was geweest dan had dat niet gehoeven.quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:54 schreef Lienekien het volgende:
Binnen een kwartier je eigen topic kicken. Voei.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is juist mooi, L. Heel mooi. Dan heb je enkele van de hoogtepunten van de wereldliteratuur nog voor de boeg!quote:Op zaterdag 30 december 2006 18:56 schreef Lienekien het volgende:
Ik heb heel die K nog tegoed, L.
Ja, ik red me aardig.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:00 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat is juist mooi, L. Heel mooi. Dan heb je enkele van de hoogtepunten van de wereldliteratuur nog voor de boeg!
Lees je Duits?
Dan zou ik het zeker in die taal lezen. Hij schrijft overigens niet al te ingewikkeld, dus je hoeft niet Duitstalig opgevoed te zijn of de taal gestudeerd te hebben om toch te kunnen begrijpen waar het precies over gaat.quote:
Liever Kafka in het Duits dan Proust in het Frans, zeg ik altijd.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:03 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dan zou ik het zeker in die taal lezen. Hij schrijft overigens niet al te ingewikkeld, dus je hoeft niet Duitstalig opgevoed te zijn of de taal gestudeerd te hebben om toch te kunnen begrijpen waar het precies over gaat.
Hij heeft een aantal zeer goed leesbare en leuke korte verhalen geschreven, die Verwandlung, der Hungerkünstler, die Strafkolonie. Allemaal de moeite waard.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Liever Kafka in het Duits dan Proust in het Frans, zeg ik altijd.
Met welke titel zou ik volgens jou moeten beginnen?
Nou, ik probeer een beetje te benadrukken dat hij gewoon erg prettig leesbaar is. Omdat er door intellectuelenquote:Op zaterdag 30 december 2006 19:08 schreef Lienekien het volgende:
Je moet je bewoordingen héél zorgvuldig kiezen, L. Anders gaat Kafka zó voor minstens nog tien jaar de ijskast in.
Genoteerd.
Yep, 'k heb zijn (vertaald) verzameld werk liggen en worstelde me daar met plezier doorheen.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:13 schreef LXIV het volgende:
[..]
Nou, ik probeer een beetje te benadrukken dat hij gewoon erg prettig leesbaar is. Omdat er door intellectuelenvaak zo met hem gedweept wordt (zonder dat ze hem lezen waarschijnlijk), ontstaat wel eens de algemene indruk dat hij zeer moeilijk of intellectueel geschreven heeft. En daarom laten zo veel mensen hem liggen.
Het tegendeel is echter waar, het is erg goed en kunstig te lezen.
Aha, dat verklaard het onbevredigende einde.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:18 schreef LXIV het volgende:
Overigens, om de algehele stemming in dit topic te drukken, want dat was immers de bedoeling, wil ik nog even benadrukken dat K. jong gestorven is, een groot deel van zijn werkzame leven verspild heeft met saai klerkenwerk, en dat hij vlak voor zijn dood het grootste deel van zijn werken vernietigd heeft. Hij wou eigenlijk dat alles vernietigd werd, maar dat heeft zijn vriend Max Brod gelukkig kunnen voorkomen.
Twee van zijn belangrijkste werken, der Prozess en das Schloss zijn nooit helemaal voltooid. Ondanks dat beslist de moeite waard van het lezen.
Het zijn kortere verhalen en romans. Waarin soms heel vreemde zaken beschreven worden, misschien wel een beetje het fantastische genre avant la lettre. Ik denk dat wanneer je van E.A. Poe houdt, je K. ook wel kunt waarderen. Maar dan nét even wat literairder.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:44 schreef K33T het volgende:
Hoewel ik een extreme intellectueel ben, ben ik niet zozeer bekend met de werken van Kafka.
Zijn het detectiveverhalen? Zijn het essays? Of wat?
Het stopt abrupt, midden in een zin. Ja, als je dat niet wist dan kan ik me voorstellen dat je het onbevredigend vond!quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:23 schreef Odysseuzzz het volgende:
[..]
Aha, dat verklaard het onbevredigende einde..
Aha, ja ik dacht dus dat dit zijn opzet was geweest, aangezien ik me verder niet had verdiept in het boek.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:51 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het stopt abrupt, midden in een zin. Ja, als je dat niet wist dan kan ik me voorstellen dat je het onbevredigend vond!![]()
God, zeg. Als ze daar niks aan hebben gedaan, was hij óf onvoorstelbaar geniaal óf ongelofelijk overgewaardeerd.quote:Op zaterdag 30 december 2006 19:51 schreef LXIV het volgende:
Het stopt abrupt, midden in een zin.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |