quote:Drie arbeiders gedood door bliksem
WERBIG - Drie arbeiders in het Oost-Duitse Werbig zijn dodelijk getroffen door de bliksem. Ze hadden tijdens een hevig onweer onder een graafmachine geschuild.
De bliksem sloeg in het voertuig in. Omdat de arbeiders uit Saksen direct contact hadden met de machine, werden zij dodelijk getroffen. Een vierde man raakte gewond. Hij slaagde erin hulpverleners te alarmeren, meldden Duitse media zondag.
combinatie van factoren. Volgens de geleerden komt het door de opwarming van de aarde. Dit betekend ook dat het alleen maar meer gaat onweren.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:24 schreef Fathom het volgende:
Ok ik ben een totale weernoob en vraag me echt af hoe het komt dat het zo vaak en hard onweert de laatste tijd?
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:31 schreef BereNDD het volgende:
Koude lucht boven,
warme lucht onder,
allemaal gedoe.. lucht kan niet weg ofzo.. het botst..
onweer
de reden? Omdat we geluk hebben dat Nederland op de grens van koude en warme lucht ligt. En dat is voer voor zware buienquote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:47 schreef Fathom het volgende:
[..]
Wat is de reden eigenlijk dat we er hier nu zoveel last van hebben. Zag wel op een weerkaart dat in Afrika ergens het bijna iedere dag onweert hele jaar door.
Ja ik ben zelf ook op plekken op aarde geweest (bv een eiland bij mexico) waar je de klok gelijk kon zetten op het onweer. Elke dag rond een uur of 1 ongeveer een half uur lang knallend onweer, altijd elke dag. En savonds om een uur of 12 ook weer.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:47 schreef Fathom het volgende:
[..]
Wat is de reden eigenlijk dat we er hier nu zoveel last van hebben. Zag wel op een weerkaart dat in Afrika ergens het bijna iedere dag onweert hele jaar door.
idd, toen ik op de basischool zat (toch zo'n 15 jaar terug nu) waren er meerdere zomers waarbij er voor een periode van 2 a 3 weken elke dag savonds een onweerbui was.. heb toen ook windhozen vlakbij ons huis gezien (meerdere in 1 zomer, hoezo luckyquote:Op dinsdag 17 juli 2007 20:12 schreef Unrealist- het volgende:
[..]
Ja ik ben zelf ook op plekken op aarde geweest (bv een eiland bij mexico) waar je de klok gelijk kon zetten op het onweer. Elke dag rond een uur of 1 ongeveer een half uur lang knallend onweer, altijd elke dag. En savonds om een uur of 12 ook weer.
Ik heb trouwens het idee dat het niet meer onweert dan voorgaande jaren in nederland. Elke zomer is hier toch best veel onweer.
nope, misschien vrijdag. Maar dan vooral weer feest in het westen zoals het er nu naar uit zietquote:Op dinsdag 17 juli 2007 17:12 schreef JohnFoK het volgende:
Kunnen we vandaag nog wat verwachten?
quote:Volgens Alfred Snoek, meteoroloog bij Meteoconsult, is het aantal onweersbuien deze zomer niet extreem hoog. Een direct verband tussen het onweer en de opwarming van de aarde is ook nooit aangetoond, zegt Snoek.
„Gemiddeld hebben we ongeveer dertig onweersdagen per zomer.” De afgelopen jaren hadden de zomers volgens de meteoroloog „wat minder” onweersdagen. „Nu hebben we weer een zomer met wat meer onweer. Het gemiddelde blijft grofweg hetzelfde.”
Het onweer in Nederland ontstaat wanneer koude lucht van de Atlantische Oceaan botst op warme landlucht. Op de lijn Brabant-Utrecht komt het meeste onweer voor, volgens Snoek. „Maar in Noord-Italië en in Noord-Kroatië zijn gemiddeld veel meer onweersbuien dan in Nederland. Dat komt vooral door de aanwezigheid van bergen in deze gebieden. Warme lucht wordt door bergketens omhoog gestuwd en botst dan op koudere luchtlagen.”
Per jaar komen in Nederland gemiddeld drie mensen om het leven door blikseminslag. Tot dusver eiste het onweer deze zomer twee levens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |