quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 13:04 schreef Hobbymaker het volgende:Hallo iedereen,
Ik ben 19 jaar en ben eigenlijk best wel erg geinterreseerd in hoe het weer zich elke dag weer anders ontvouwd. Ik volg dit topic al bijna een half jaar om te kijken wat voor'n ervaringen jullie met jullie weerstation hebben en gebruik die ervaringen voor het kiezen van een weerstation dat ik toch wel een hele tijd operationeel wil laten draaien. Ik heb de Oregon Scientific wmr200 en de minst prijzige Davis vp2, de 6152 op het oog. Ik heb al heel wat reviews gelezen over beide apparaten. Maar wat ik eigenlijk niet tegenkom is het volgende:
Er vliegt wel eens een blad van een boom voorbij, wel meer dan een

. Als deze in de gauge terecht komt, zullen deze bladeren dan het water tegenhouden waardoor er geen water de sensor zal bereiken?
Heeft de anemometer en de windvaan echt veel last van vastvriezen als het vriest na de regen, of valt dit wel mee?
Ik hoop dat iemand hierover iets kan vertellen!
#Toevoeging: Nog een vraag als het antwoord niet te veel moeite kost

; als je je anemometer en windvaan een meter boven het dak hebt gemonteerd (9 + 1 = 10 meter), is de kans aanwezig dat deze in een onweersstrom getroffen wordt door de bliksem (150 meter verderop staat wel een kerk).
Gewoon voor de Davis gaan, dan heb je top kwaliteit + snellere update en lagere resolutie van de regenmeter, ook kun je nog vele apparaten op aansluiten.
Qua bladeren, dit probleem zul je toch altijd blijven houden, enige manier is om de boel een beetje in de gaten te houden. De bladeren zullen het water wel voor een deel tegen houden, maar dit zal dan langzaam leeg lopen, je zal dus gewoon na een bui nog aantal minuten een meting krijgen.
Ik heb mijn Davis al meer dan 3 jaar en in die tijd is mijn windmeter maar 1X vast gevroren! Maar daar heeft elke windmeter last van. Je kan dit wel oplossen door een verwarmingselement toe te voegen. Doch bij sneeuwval en rijp afzetting draait de windmeter vrolijk door
Nogmaals, dit zijn problemen waar elke weerstation last van heeft. Niks aan te doen dus.
Qua bliksem inslag hoef je je niet echt zorgen over te maken.
In Dokkum had ik een paal van 4m boven dak hangen, hier in Holwerd een paal van 5m gehad en op de pier nu 6m, nog nooit ingeslagen
In het begin was ik hier ook erg bang voor, maar uiteindelijk valt het wel mee, dus maak je hier maar niet druk om
Succes met de keuze en aankoop

laat het weten!
quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:41 schreef Green1 het volgende:Ik ben ook nog op zoek naar een simpel dingetje.. Ik heb er nu een, maar daarbij doet de buitentemperatuur het niet.
Ik zou ook wel graag zo'n windmeter en regenmeter willen hebben.. maar dat is te duur, en ik woon in een flat, dus de wind is toch niet echt goed te meten.
Dus ik zoek er een die de luchtdruk en luchtvochtigheid weergeeft.. Iemand nog tips?
Je zou kunnen kijken voor de La Crosse WS-9040IT
Compact 868 MHz weerstation:
* Radiografische datum & tijd
* Maanstand
* Weersverwachting d.m.v. iconen
* Indicatie comfort binnenhuis d.m.v. smiley
* Weergave temperatuur en luchtvochtigheid binnen en buiten
* Min/Max weergave incl. tijdstip
* Luchtdruk in hPa en tendens d.m.v. pijltje
* Barografisch verloop luchdruk tendens (24 uur)
* Instelbaar schermcontrast
* Uitbreidbaar met 2 extra sensoren (TX-29xx model sensor, 1x standaard meegeleverd)
* 868 MHz
* Update buitensensor elke 4 seconden
* Staand of hangend te bevestigen
* Bereik maximaal 100 meter vrije veld (20 mtr praktisch)
Klik hierEn nog even paar foto's van van rijpafzetting.
![]()