abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_81371223
Ten eerste: Respect voor je uitgebreide antwoord met foto's Ik denk dat ik het beste de tempmeter en regenmeter van de mast kan verwijderen en wat lager plaatsten, zodat ik een mooi kastje kan maken met luchtroosters en dan vervolgens alleen de windmeter op 10 meter hoogte ga plaatsen

En nee, ik denk niet dat ik verslaafd zal gaan raken om vervolgens honderden euro's uit te gaan geven, maar ik wil wel graag een zo goed mogelijke opstelling i.v.m. de nauwkeurige meting

Gave oplossing met die borden trouwens
  donderdag 13 mei 2010 @ 11:39:36 #152
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_81374741
Dank
Dit zou inderdaad een oplossing kunnen zijn, maar je zou ook dat hokje boven dak kunnen laten uitsteken door de balk aan de muur te bevestigen, maar in de tuin zou je dat prima kunnen doen allen blijf je wel last van tuineffect houden.
De regen meter zou ik daar laten hangen, minder obstakels enzo
De windmeter boven op dak plaatsen indien dit kan minder effect van obstakels enzo

En dat zei ik in het begin ook maar inmiddels zijn de kosten totaal ergens in de ¤1300,- gestegen! Tja beetje uit de hand gelopen hobby

Die borden is inderdaad een gave maar ook een mooie oplossing, op deze manier weet je zeker dat het goed is, maar het moet ook haalbaar kunnen zijn

De opstelling van mij:

Veel keus heb ik niet gezien alles op de pier staat die bijna 2km in de Waddenzee ligt

pi_81404522
Ik denk dat ik van het weekend wel wat aan het knutselen zal slaan. Dat met die borden, daar kan ik wel wat mee, want de tempsensor kan idd uit de huidige behuizing worden gehaald En jij hebt wel een heel geweldige locatie!

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 14-05-2010 01:34:46 ]
  vrijdag 14 mei 2010 @ 03:58:36 #154
34663 SpeedyGJ
pi_81406221
Ik kan me geen betere lokatie wensen, alleen is de windmeter nog niet hoog genoeg om ook bij NW wind goed te kunnen meten vanwege het dak. Ook de communicatie verstoort het bereik van het station waardoor ik soms uitvallen heb. Ik heb nog geen idee hoe ik dit ga aanpakken.

Laat me weten als alles gelukt is ben zelf nog op zoek naar een weerstation eventueel 2de hands. Echter wel van La Crosse / Oregon / Davis.
Bij de La crosse en oregon zal ik borden gebruiken ivp standaard behuizing
  woensdag 4 augustus 2010 @ 01:46:19 #155
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_84839502
Iemand enig idee welk weerstation dit is?

Is een screenshot uit een Youtube filmpje.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  woensdag 4 augustus 2010 @ 10:38:17 #156
34663 SpeedyGJ
pi_84844258
Welke Youtube filmpje?
En lijkt me meer iets voor TFA weerstations maar kan het natuurlijk mis hebben. Dit model komt me eigenlijk niet zo heel bekent voor maar ik zal wel even kijken :)
pi_84845088
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 10:38 schreef SpeedyGJ het volgende:
Welke Youtube filmpje?
En lijkt me meer iets voor TFA weerstations maar kan het natuurlijk mis hebben. Dit model komt me eigenlijk niet zo heel bekent voor maar ik zal wel even kijken :)
Volgens mij weer een of andere no-name Chinees apparaat, ik zie bij de bekende merken geen model wat er op lijkt.
pi_85040869
Ik heb een Alecto WS3000 en deze wil ik graag op het hoogste punt van mij huis plaatsen. Zodanig dat hij echt de wind goed kan meten (nu zit er teveel bebouwing om heen)

Dit weerstation is draadloos. Verhoog ik daarmee de kans op een blikseminslag?
pi_85047194
ik heb mijn sensor van de muur gehaald, die is nu wel kapot denk ik.

dan maar een nieuwe halen. wat zijn goede en betaalbare weerstations?
Volgens mij ben ik toch geen weerwolfje
  maandag 9 augustus 2010 @ 20:57:54 #160
34663 SpeedyGJ
pi_85066121
quote:
Op woensdag 4 augustus 2010 11:10 schreef Alfisti het volgende:

[..]

Volgens mij weer een of andere no-name Chinees apparaat, ik zie bij de bekende merken geen model wat er op lijkt.
Hmmz ik weet dat zo niet uit mijn hoofd, zoektocht heeft niks opgeleverd.

quote:
Op maandag 9 augustus 2010 11:07 schreef Henry het volgende:
Ik heb een Alecto WS3000 en deze wil ik graag op het hoogste punt van mij huis plaatsen. Zodanig dat hij echt de wind goed kan meten (nu zit er teveel bebouwing om heen)

Dit weerstation is draadloos. Verhoog ik daarmee de kans op een blikseminslag?
Kans dat de bliksem jou weerstation gaat treffen in minimaal, tegen de tijd dat deze is slaat heb jij alweer 100 nieuwe gekocht.
Die van mij hangt zo'n 2 meter boven de daken uit en wel op de pier 2km van de dijk af dus zowat 1 en al water, nog 0 keer ingeslagen :) dus daar hoef je je niet druk te maken :)

quote:
Op maandag 9 augustus 2010 13:58 schreef sararaats het volgende:
ik heb mijn sensor van de muur gehaald, die is nu wel kapot denk ik.

dan maar een nieuwe halen. wat zijn goede en betaalbare weerstations?
Wat is jou buget? Wel handig om te weten welke kan je eventueel op kan gaan :)
pi_85067479
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 20:57 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Kans dat de bliksem jou weerstation gaat treffen in minimaal, tegen de tijd dat deze is slaat heb jij alweer 100 nieuwe gekocht.
Die van mij hangt zo'n 2 meter boven de daken uit en wel op de pier 2km van de dijk af dus zowat 1 en al water, nog 0 keer ingeslagen :) dus daar hoef je je niet druk te maken :)
[..]

^^^^ wat hij zegt ;) Ik zou mij eerder druk maken om het bereik, ik heb ook zo'n ding maar zodra het geen zicht verbinding meer heeft is het een drama. :'(

* Alfisti wil een Davis net als SpeedyGJ maar moet zich nog even over de prijs heen zetten :')
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 09:21:53 #162
34663 SpeedyGJ
pi_85084031
Bereik is inderdaad een probleem, grote kans is dat als je de het spul op dak plaatst dat het bereik moeilijk gaat doen, mijn overbuurman heeft er ook 1, boven op dak geen bereik... terwijl het houten vloeren zijn dus je kan het proberen maar er zit een kans in dat het bereik het niet wil toelaten ;(

Je bent op de hoogte van de prijzen? Davis heeft het slim aangepakt door de datalogger MET programma te verkopen.
Nu weet ik niet precies hoe duur WeatherLink is maar als dit 50 euro zou zijn dan zou de datalogger 100 euro kosten, scheelt weer! Maar ja dat gaat helaas niet :(

Weerstation: 550,-
Datalogger: 150,-

Kassa!
pi_85105132
Ik dacht, ik kom even advies vragen :)
Mijn vrouw wil voor haar verjaardag (zondag a.s.) graag een weerstation.
Nou heb ik deze gezien, en eerlijk gezegd kan ik niet op meer beoordelen dan op prijs en looks :@
http://www.weerstationkop(...)php/products_id/1518

Is dit een prul of een oké ding?
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Het mag rond de 100 euro kosten, we zijn geen echt die hard amateur meteorologen, we willen gewoon betrouwbare info en houden van toffe gadgets :).

Advies wordt zeer gewaardeerd :Y
pi_85106755
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 09:21 schreef SpeedyGJ het volgende:

Je bent op de hoogte van de prijzen?
Yep! Lurk al een hele tijd mee op HWA :)
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 20:02:59 #165
34663 SpeedyGJ
pi_85108973
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 18:29 schreef lezzer het volgende:
Ik dacht, ik kom even advies vragen :)
Mijn vrouw wil voor haar verjaardag (zondag a.s.) graag een weerstation.
Nou heb ik deze gezien, en eerlijk gezegd kan ik niet op meer beoordelen dan op prijs en looks :@
http://www.weerstationkop(...)php/products_id/1518
[ afbeelding ]
Is dit een prul of een oké ding?
Kan iemand daar wat zinnigs over zeggen?
Het mag rond de 100 euro kosten, we zijn geen echt die hard amateur meteorologen, we willen gewoon betrouwbare info en houden van toffe gadgets :).

Advies wordt zeer gewaardeerd :Y
Ziet er leuk uit al zou ik eerder voor de la crosse gaan. Indien PC optie niet belangrijk is, dan zou ik eerder voor de la crosse 1600IT gaan :) maar goed dat is mijn mening natuurlijk.
Nadeel is echter wel dat alles met draad verbonden moet worden, dus Regenmeter / Windmeter > Temp hum sensor, deze stuurt dan alles draadloos door naar de console. Voordeel is dat je geen last van uitval hebt een continu gegevens van 4 seconden.

quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 19:09 schreef Alfisti het volgende:

[..]

Yep! Lurk al een hele tijd mee op HWA :)
Ah oke ;) dat wist ik niet :D
pi_85109451
quote:
Op dinsdag 10 augustus 2010 20:02 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Ziet er leuk uit al zou ik eerder voor de la crosse gaan. Indien PC optie niet belangrijk is, dan zou ik eerder voor de la crosse 1600IT gaan :) maar goed dat is mijn mening natuurlijk.
Nadeel is echter wel dat alles met draad verbonden moet worden, dus Regenmeter / Windmeter > Temp hum sensor, deze stuurt dan alles draadloos door naar de console. Voordeel is dat je geen last van uitval hebt een continu gegevens van 4 seconden.
Ik had gedacht die meetdingen buiten neer te zetten en dat station binnen en dan zonder draad?
Doet die 1600 IT dat niet draadloos?
* lezzer is een WS n00b :@
Waarom zou je die 1600 IT prefereren boven die van mijn link?
  dinsdag 10 augustus 2010 @ 21:44:42 #167
34663 SpeedyGJ
pi_85113668
De temperatuur / regen / wind meters komen buiten, de console binnen.
In de temperatuur unit zit een temp en vocht meter, tevens bevat deze de aansluitingen van de regen/windmeter, dus de kabels van de regen/wind meters gaan naar de temp unit.
Vanuit daar worden alle gegevens verzameld en draadloos naar de console gestuurt.

Waarom ik eerder de 1600 IT zou kiezen is om paar redenen.

*Interval van 4.5 seconden tegen over 15 a 30 sec van het ander station.

*De 1600 IT zend op een storingsvrije 8iymhz terwijl het ander station op 433mhz werkt, veel apparatuur werken hier op waardoor de kans op storingen groter wordt.

Nadeel is alleen dat je met kabels zit en geen pc aansluiting heeft. Binnenkort ga ik deze maar eens aanschaffen :)
pi_85428525
ik ben een nieuwkomer hier en lees met grote interesse dit topic. ook ik ben van plan om binnenkort een weerstation aan te schaffen. niet te duur (zo tussen de 150 en 250 euro). Mijn voorkeur lijkt op dit moment uit te gaan naar een La Crosse of een Oregon. ik lees echter niets over het merk Irox. Kan iemand mij daar iets over vertellen? De Pro-X2 ziet er anders wel aardig uit.
Ik hoor graag van jullie
  woensdag 18 augustus 2010 @ 11:30:14 #169
34663 SpeedyGJ
pi_85428954
Irox = TFA of iets wat zowaar gelijk is, daarom hoor je er ook niet veel over. Helaas zijn met dit stations veel problemen, vooral als je alles goed wilt opstellen.

Oregon zijn op zich goeie stations, voor 150 euro heb je de WMR-80 :)

La crosse heb je wat meer keus in je buget, maar dan is de vraag: Wil je het ook op je PC aansluiten?
Helaas mis ik deze andwoorden wel.

Zonder PC:
WS1600 IT (99 euro) elke 4sec update :)

Met PC:
WS3650

deze 2 stations werken op een storingsvrije overdracht van 868mhz en dat kan heel wat voordelen hebben :)
pi_85430658
ik wil het station idd op de PC aansluiten. Eventueel om de gegevens later om mn site te plaatsen.
ik las dat de 3650 alleen via een seriële poort aangesloten kon worden en niet via USB? Ik heb net een nieuwe PC en volgens mij heb ik helemaal geen seriële poort over. Hoe zou ik dit moeten oplossen?
  woensdag 18 augustus 2010 @ 23:57:16 #171
34663 SpeedyGJ
pi_85457048
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 12:19 schreef efje1 het volgende:
ik wil het station idd op de PC aansluiten. Eventueel om de gegevens later om mn site te plaatsen.
ik las dat de 3650 alleen via een seriële poort aangesloten kon worden en niet via USB? Ik heb net een nieuwe PC en volgens mij heb ik helemaal geen seriële poort over. Hoe zou ik dit moeten oplossen?
Jou zou eventueel een seriele poort kunnen aansluiten aan je PC, maar hiervoor gaan we wat te ver offtopic ;) dus de oplossingen zijn er wel, zo'n ding kost iets van 20 euro of minder, meer mag ook ;)

Je zou ook nog voor de La crosse 2800 gaan, dit is een vrij nieuw stations die volledig draadloos is die ook werkt op 868mhz.
De console hoeft niet bij de PC te staan, de gegevens worden met behulp van een USB stick ontvangen :)
Kosten: 209 euro :)

Trouwens 1 vraag:
Ga je er hier verder in verdiepen qua weer?
Het is wel belangrijk, mocht je veel waarde hecten aan de gegevens dat je dan beter even door kunt sparen voor een goed weerstation :) spreek uit ervaring ;)
pi_85483611
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 23:57 schreef SpeedyGJ het volgende:

[..]

Jou zou eventueel een seriele poort kunnen aansluiten aan je PC, maar hiervoor gaan we wat te ver offtopic ;) dus de oplossingen zijn er wel, zo'n ding kost iets van 20 euro of minder, meer mag ook ;)

Je zou ook nog voor de La crosse 2800 gaan, dit is een vrij nieuw stations die volledig draadloos is die ook werkt op 868mhz.
De console hoeft niet bij de PC te staan, de gegevens worden met behulp van een USB stick ontvangen :)
Kosten: 209 euro :)

Trouwens 1 vraag:
Ga je er hier verder in verdiepen qua weer?
Het is wel belangrijk, mocht je veel waarde hecten aan de gegevens dat je dan beter even door kunt sparen voor een goed weerstation :) spreek uit ervaring ;)
Ik denk bij nader inzien toch maar dat ik niet voor de aanschaf van een seriële poort ga. Ik zag in wat Engelse commentaren in forums dat de problemen dan waarschijnlijk ook nog zullen aanhouden.
Die La Crosse 2800 lijkt idd ook goed ware het niet dat Hamonline aangeeft dat deze precies gelijk is aan de TFA Primus. Klopt dit ?

Om op jouw vraag in te gaan: Ik ben wel van plan om me meer te gaan verdiepen in de vastlegging van weergegevens ed maar in eerste instantie op een relatief eenvoudige manier. Wellicht later de overstap maken naar een beter station (VP2 of id)
  donderdag 19 augustus 2010 @ 20:37:29 #173
34663 SpeedyGJ
pi_85487562
Aha oke!
Het klopt dat dit gelijk is aan de TFA, waarom ze dit stations over nemen is mij niet bekent maar dit lijkt me iets wat not done is maar goed dat is ons probleem niet ;)

Vreemd dat seriele poorten problemen aan geven, ik heb er nog nooit last van gehad, inmiddels gaat deze al bijna de 6de jaar in! Zelfs bij nieuwe PC heb ik gewoon deze seriele poort erbij in gedaan.

En ja zo ben ik ook begonnen:
250 + 250 + 200 + 600 = 1300 - 200 = 1100 euro ;)
De davis was toen in die tijd 600 euro, dus heb een verlies gemaakt van 500 euro omdat 2 stations 1 jaar later kapot gingen.
Denk dus even goed na, beste is gelijk een goeie pakken :)

Je zou ook nog voor de Vantage Vue kunnen gaan, die is 350 euro alleen zou de datalogger een probleem kunnen zijn gezien deze 150 euro is maar dan heb je wel een uitstekende station voor 500 euro :)
pi_85488041
heel erg bedankt voor je snelle reactie steeds. ik zal er nog eens over nadenken (met name die vantage vue) maar denk toch dat ik niet kan wachten tot ik die extra euro's bij elkaar heb gespaard. enne.... 1 jaar is toch wel heeel erg kort voor zo'n station, nietwaar?

[ Bericht 0% gewijzigd door efje1 op 19-08-2010 21:27:27 ]
  donderdag 19 augustus 2010 @ 23:30:45 #175
34663 SpeedyGJ
pi_85494615
Klopt, we spreken dan over de La crosse WS2308 en de WS3600. Inmiddels zijn er betere types die het langer vol houden.
Overbuurman gebruikt de WS1600 en draait nu al zo'n 5 jaar en nergens last van gehad. In die 5 jaar 6X batterij vervangen, das knap!

Tegenwoordig wordt alles wel duurzamer en gaan daarom ook wat langer mee. Toch blijft de Davis het toch goed doen, sommige gebruiken het al 10 jaar!
Daarom is het belangrijk om even na te denken, zet alle punten op i en neem dan besluit! Beter dan de Davis zul je niet krijgen qua prijsklasse.
  dinsdag 7 september 2010 @ 13:08:30 #176
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_86161200
Wat ik net als Efje1 ook belangrijk vind is de verbinding met de PC
Heb deze nu op het oog
La Crosse WS2357
To deny our impulses would deny the very thing that make us human.
  dinsdag 7 september 2010 @ 18:35:16 #177
34663 SpeedyGJ
pi_86173582
Buget is altijd een probleem natuurlijk, indien je niet te veel waarde hecht aan de gegevens is dit prima te doen, echter wel opletten met de sensor! Bescherming tegen de zon zou geen overbodige luxe zijn, niet omdat de sensor niet in de zon mag hangen maar meer om het feit dat je dan te hoge temperatuur gaat waarnemen ;)

Volgens mij moet ik ook maar in deze richting gaan kijken voor hier thuis, davis zal het niet worden ben ik bang, interval is voor mij wel belangrijk ;)
pi_86560740
Heeft er iemand ervaring met de Davis Vantage Vue?
Ik zag wel een aantal opmerkingen over dit station, maar ben benieuwd of iemand me kan vertellen hoe het station in de praktijk werkt?
  zaterdag 18 september 2010 @ 02:36:12 #179
34663 SpeedyGJ
pi_86562304
quote:
Op zaterdag 18 september 2010 00:56 schreef veldje het volgende:
Heeft er iemand ervaring met de Davis Vantage Vue?
Ik zag wel een aantal opmerkingen over dit station, maar ben benieuwd of iemand me kan vertellen hoe het station in de praktijk werkt?
Op youtube staab video's die je eventueel kunt bekijken :)
Ik ben druk aan het sparen voor dit station, het zal echter nog wel tot oktober / november duren voor ik dit station binnen heb ;(
Hopelijk willen de sponsors een beetje mee werken :) dan zou ik het vervroegt kunnen halen :)
  vrijdag 15 oktober 2010 @ 13:04:28 #180
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_87567945
Hallo iedereen,

Ik ben 19 jaar en ben eigenlijk best wel erg geinterreseerd in hoe het weer zich elke dag weer anders ontvouwd. Ik volg dit topic al bijna een half jaar om te kijken wat voor'n ervaringen jullie met jullie weerstation hebben en gebruik die ervaringen voor het kiezen van een weerstation dat ik toch wel een hele tijd operationeel wil laten draaien. Ik heb de Oregon Scientific wmr200 en de minst prijzige Davis vp2, de 6152 op het oog. Ik heb al heel wat reviews gelezen over beide apparaten. Maar wat ik eigenlijk niet tegenkom is het volgende:

Er vliegt wel eens een blad van een boom voorbij, wel meer dan een :Y . Als deze in de gauge terecht komt, zullen deze bladeren dan het water tegenhouden waardoor er geen water de sensor zal bereiken?

Heeft de anemometer en de windvaan echt veel last van vastvriezen als het vriest na de regen, of valt dit wel mee?

Ik hoop dat iemand hierover iets kan vertellen!

#Toevoeging: Nog een vraag als het antwoord niet te veel moeite kost ;) ; als je je anemometer en windvaan een meter boven het dak hebt gemonteerd (9 + 1 = 10 meter), is de kans aanwezig dat deze in een onweersstrom getroffen wordt door de bliksem (150 meter verderop staat wel een kerk).

[ Bericht 15% gewijzigd door Hobbymaker op 15-10-2010 14:49:09 ]
pi_87642264
Ik ben ook nog op zoek naar een simpel dingetje.. Ik heb er nu een, maar daarbij doet de buitentemperatuur het niet.

Ik zou ook wel graag zo'n windmeter en regenmeter willen hebben.. maar dat is te duur, en ik woon in een flat, dus de wind is toch niet echt goed te meten.

Dus ik zoek er een die de luchtdruk en luchtvochtigheid weergeeft.. Iemand nog tips?
  zondag 17 oktober 2010 @ 22:14:17 #182
34663 SpeedyGJ
pi_87651039
quote:
Op vrijdag 15 oktober 2010 13:04 schreef Hobbymaker het volgende:
Hallo iedereen,

Ik ben 19 jaar en ben eigenlijk best wel erg geinterreseerd in hoe het weer zich elke dag weer anders ontvouwd. Ik volg dit topic al bijna een half jaar om te kijken wat voor'n ervaringen jullie met jullie weerstation hebben en gebruik die ervaringen voor het kiezen van een weerstation dat ik toch wel een hele tijd operationeel wil laten draaien. Ik heb de Oregon Scientific wmr200 en de minst prijzige Davis vp2, de 6152 op het oog. Ik heb al heel wat reviews gelezen over beide apparaten. Maar wat ik eigenlijk niet tegenkom is het volgende:

Er vliegt wel eens een blad van een boom voorbij, wel meer dan een :Y . Als deze in de gauge terecht komt, zullen deze bladeren dan het water tegenhouden waardoor er geen water de sensor zal bereiken?

Heeft de anemometer en de windvaan echt veel last van vastvriezen als het vriest na de regen, of valt dit wel mee?

Ik hoop dat iemand hierover iets kan vertellen!

#Toevoeging: Nog een vraag als het antwoord niet te veel moeite kost ;) ; als je je anemometer en windvaan een meter boven het dak hebt gemonteerd (9 + 1 = 10 meter), is de kans aanwezig dat deze in een onweersstrom getroffen wordt door de bliksem (150 meter verderop staat wel een kerk).
Gewoon voor de Davis gaan, dan heb je top kwaliteit + snellere update en lagere resolutie van de regenmeter, ook kun je nog vele apparaten op aansluiten.
Qua bladeren, dit probleem zul je toch altijd blijven houden, enige manier is om de boel een beetje in de gaten te houden. De bladeren zullen het water wel voor een deel tegen houden, maar dit zal dan langzaam leeg lopen, je zal dus gewoon na een bui nog aantal minuten een meting krijgen.

Ik heb mijn Davis al meer dan 3 jaar en in die tijd is mijn windmeter maar 1X vast gevroren! Maar daar heeft elke windmeter last van. Je kan dit wel oplossen door een verwarmingselement toe te voegen. Doch bij sneeuwval en rijp afzetting draait de windmeter vrolijk door :)
Nogmaals, dit zijn problemen waar elke weerstation last van heeft. Niks aan te doen dus.

Qua bliksem inslag hoef je je niet echt zorgen over te maken.
In Dokkum had ik een paal van 4m boven dak hangen, hier in Holwerd een paal van 5m gehad en op de pier nu 6m, nog nooit ingeslagen :)
In het begin was ik hier ook erg bang voor, maar uiteindelijk valt het wel mee, dus maak je hier maar niet druk om :)

Succes met de keuze en aankoop :) laat het weten!

quote:
Op zondag 17 oktober 2010 19:41 schreef Green1 het volgende:
Ik ben ook nog op zoek naar een simpel dingetje.. Ik heb er nu een, maar daarbij doet de buitentemperatuur het niet.

Ik zou ook wel graag zo'n windmeter en regenmeter willen hebben.. maar dat is te duur, en ik woon in een flat, dus de wind is toch niet echt goed te meten.

Dus ik zoek er een die de luchtdruk en luchtvochtigheid weergeeft.. Iemand nog tips?
Je zou kunnen kijken voor de La Crosse WS-9040IT

Compact 868 MHz weerstation:

* Radiografische datum & tijd
* Maanstand
* Weersverwachting d.m.v. iconen
* Indicatie comfort binnenhuis d.m.v. smiley
* Weergave temperatuur en luchtvochtigheid binnen en buiten
* Min/Max weergave incl. tijdstip
* Luchtdruk in hPa en tendens d.m.v. pijltje
* Barografisch verloop luchdruk tendens (24 uur)
* Instelbaar schermcontrast
* Uitbreidbaar met 2 extra sensoren (TX-29xx model sensor, 1x standaard meegeleverd)
* 868 MHz
* Update buitensensor elke 4 seconden
* Staand of hangend te bevestigen
* Bereik maximaal 100 meter vrije veld (20 mtr praktisch)

Klik hier

En nog even paar foto's van van rijpafzetting.

donderdag 21 oktober 2010 @ 15:30:47 #183
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_87795251
Interessant topic! Laat ik in deze verkapte tvp maar een vraag stellen die me ook al even bezig houdt:

Als je je windmeter boven het hoogste punt van een zadeldak monteert, krijg je dan geen te hoge meting ivm de wind die via de schuine kant van het dak omhoog schiet en versnelt?
  donderdag 21 oktober 2010 @ 16:45:48 #184
34663 SpeedyGJ
pi_87798514
Het is meestal aan te raden om de windmeter zo'n 1 meter boven het dak te monteren, anders zul je indd invloed krijgen van het dak, dan zul je ook rare metingen krijgen die dan niet kloppen. Nog beter is zo'n 2m boven het dak, op deze manier zal je beter meten. Natuurlijk geld dit niet bij omliggende obstakels.
pi_87820506
@SpeedyGJ, bedankt voor de tip m.b.t. de La Crosse WS-9040IT.

Als ik een keer geld over heb, zal ik die zeker kopen.. ^O^
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:33:25 #186
34663 SpeedyGJ
pi_87820538
Graag gedaan ;) als je nog meer vragen hebt weet je het te vinden :) :Y
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 08:57:59 #187
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_87820882
Hoe moet ik een plaatje moet toevoegen? Ik krijg te zien 'URL toevoegen'. Maar ik heb gewoon een jpg'tje. (Dit is pas mijn 2de post hier op het fokforum... dus... :? )

@Coelho; Dit probleem heb ik ook. Ik wil mijn twee windsensoren ook op het dak maar het mag van mijn ouders niet boven de nok uitsteken vanwege de mogelijkheid dat de bliksem inslaat. Ook al is de kans dat ie inslaat <0,0 %. Maar ja, ik moet dus iets anders bedenken. Dit is wat ik nu ingedachten heb.

Plaatje van mijn enige optie: (update)

@SpeedyGJ; Bedankt voor de tips! ^O^ Ik had mijn zinnen meer op de wmr200 gezet maar ben nu weer gaan twijfelen. Aangezien ik geen werk heb en het dus moet doen met een studiefinanciering moet ik weloverwegende beslissing nemen want het geld kan maar 1x worden uitgegeven. 359 vs 539 (bekabelde versie gaat niet door) euro.

[ Bericht 2% gewijzigd door Hobbymaker op 22-10-2010 10:55:26 ]
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 10:15:42 #188
34663 SpeedyGJ
pi_87822697
Plaatje kun je oploaden bij b.v imagehack ;)
De kans is indd erg klein, ik zou zeggen laat haar die bericht van mij nog maar eens lezen ;) na bijna 1 jaar op de pier is die nog steeds niet ingeslagen :)

Waarom niet voor de Vantage Vue? zelfde prijs en toch draadloos. Nadeel is alleen dat je niet verder kunt uitbreiden en dat alles aan elkaar zit, dus je kan niet de temp/regen/wind van elkaar af halen. Maar in sommige gevallen is plaatsen op het dak wel de beste oplossing.
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 11:55:47 #189
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_87825917
Waarom geen Vue?; Het heeft vooral te maken met dat de sensoren als een unit geplaatst zal worden. Ik twijfel aan het zonneschild voor de temp/hydro. Die vind ik best wel klein, en aangezien deze als de zon schijnt vol in de zon staat denk ik een hogere temp.-weergeving te krijgen dan het in werkelijk is. Daarom kies ik niet voor de Vue. Ik wil de tempsensor tegen de houte schutting aan schroeven. Deze staat immers altijd in de schaduw.

Ik heb het volgende artikel gevonden over het plaatsen van een temp.sensor. Allinea 1 en 3 zijn daarvoor interessant: http://www.klimatosoof.nl/node/906
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 15:33:21 #190
34663 SpeedyGJ
pi_87833241
Wist je dat:

De shield van de Davis uitstekend werken? Ook die van de veu, ik heb regelmatig contact met mensen (zowel binnen als buitenland) die de vue hebben, hun bevindingen zijn erg goed.

Dat binnen de bebouwde kom de metingen boven dak beter zijn dan in de tuin? Dit heeft voornamelijk te maken met de luchtdoorstroom waar ik het al vaker over heb gehad.

Dat de tempmeters altijd in de zon horen te staan? Klinkt gek maar zo wordt er officieel wel gemeten. Met de davis apparatuur kun je dat prima doen, goedkopere weerstations moet je wel gaan afschermen.

Ik heb je plaatje gezien en snap je bedoeling. In Dokkum had ik altijd een 4m mast om 1 a 2 meter boven het dak uit te kunnen komen, ik moest hierdoor wel gaan tuien, maar dat was geen probleem.
In jou situatie zou je het beste boven het nok kunnen plaatsen. Ik weet niet of je een hoek/rijtjes/vrij staand woning hebt, indien de 1ste en 3de zou je misschien kunnen na denken om het aan de zijkant te plaatsen. Dan heb je maar 2 meter paal nodig zodat het weerstation mooi boven het dak uit komt. (Hou rekening met bevestiging van de paal, hiervoor moet je rond 50cm tot 1 meter rekenen.

Natuurlijk is boven het dak meter niet correct maar geeft toch wel de beste waardes aan.
Ik ondervind maar weinig tempverschillen, zelfs in de winter kom ik tot strenge vorst :)
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:26:47 #191
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_87844227
Ik merk al dat er nog wel wat onderzoek van mijn kant nodig is om een goed overzicht te krijgen in mijn mogelijkheden mbt het kiezen van een weerstation. Het heeft gelukkig nog geen haast, maar wil toch wel binnen een half jaar een weerstation hebben. Ik heb dus nog ff tijd om door te sparen en informatie bij elkaar te sprokkelen :)

Een mast boven de nok zit er echt niet in. Ik had het hier namelijk al over gehad met mijn ouders maar zij willen dit gewoonweg niet. Jammer. Wat ik had getekend is eigenlijk mijn enige optie. Ik moet dan de waarschijnlijk te hoge snelheid van de wind dan maar accepteren en erop anticiperen bijv. door de wind te vergelijken met een ander weerstation in de buurt en zo een klein formule'tje opstellen die dan de hopelijk evenwijdige gegevens omrekent naar een equivalente windsnelheid.

Ik ga weer is flink lezen in allerlei artikelen van de weerstations en artikelen die te maken hebben met de achtergrond van de verschillende sensoren. Het is duidelijk dat dat nog nodig is in mijn geval. Als ik weer iets tegen kom dat ik niet snap of niet kan vinden, dan weet ik dit forum weer te vinden ;)
  vrijdag 22 oktober 2010 @ 20:53:22 #192
34663 SpeedyGJ
pi_87845452
quote:
1.gif Op vrijdag 22 oktober 2010 20:26 schreef Hobbymaker het volgende:
Een mast boven de nok zit er echt niet in. Ik had het hier namelijk al over gehad met mijn ouders maar zij willen dit gewoonweg niet. Jammer. Wat ik had getekend is eigenlijk mijn enige optie. Ik moet dan de waarschijnlijk te hoge snelheid van de wind dan maar accepteren
Ik wil hier nog even op terug komen.
Ik heb zelf een windmeter op de pier staan die nog maar net boven het dak uit komt. Vooral bij NW wind (wind komt volledig van dak) merk ik een lage snelheid.
In jou situatie denk ik echter dat je een lagere snelheid gaat meten, vooral als er eens stevige wind aanwezig is zou het zomaar kunnen dat de meeste wind over het dak gaat vliegen, soort schans laat maar zeggen.

Jammer dat je ouders het niet willen, maar dit mag dus wel?
Dan vraag ik me 1 ding af:
Waarom zou volgens jou ouders op deze manier de bliksem niet kunnen inslaan?
Ook al heb je je paal op het nok van het dak hangen, ook al heb je je paal aan de onderkant van het dak hangen, beide keren zijn er risico's, maar dan praat je over 1%, iets van 1X inslag per 100 jaar.

In mijn geval loop ik een stuk groter risico qua onweer, ik heb vrij omgeving + overal water, en dat trekt behoorlijk aan, echter is het wel zo dat er hoge lantaarnpalen staan wat het eventueel kan afleiden + dat mijn weerstation beveiligd is tegen bliksem en een alarm systeem die er voor moet zorgen dat er niks kan gebeuren :) (moeten los draaien = politie :') )
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 12:13:50 #193
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_87862684
Wat ik dus had getekend is dus eigenlijk de situatie als er een zacht briesje staat, en wanneer de wind toch wat sneller gaat dan is de 'krul' van de wind veel groter en mist deze de anemometer. Duidelijk. Dank!

Ik heb mijn ouders deze posts laten lezen en blijkbaar heeft het toch iets effect gehad. Boven de nok van het dak zit er nog steeds niet in ;( MAAR er is wel een andere goede optie naar voren gekomen. Er komt nu een lange mast van 6 m tegen de schutting aan (de schutting die ik bedoel is ook nog te zien op de tekening die ik hierboven nog had gepost). Dit lijkt mij in ieder geval beter dan tegen het dakkapel. Waarom ik dit nu ineens wel mag is mij een raadsel omdat dit toch ook een kans van blikseminslag heeft. Maar ja, ik vind dit allang best zo B-) w/

Bedankt voor al je snelle en leerzame reacties!!! ^O^ :Y

btw Ik zit zo naar deze kop ~:) te kijken en ik krijg ineens zin in kerst 8)7
  zaterdag 23 oktober 2010 @ 13:16:05 #194
34663 SpeedyGJ
pi_87864168
Kijk eens aan! Dat scheelt al een heleboel, maar je houd als nog last van de wind vanaf de huis kant maar hier zul je het dan maar mee moeten doen.
Reden dat je ouders dit dan wel willen doen is, mocht de bliksem inslaan dan is je dak er in ieder geval niet aan. Je apparatuur zal het iig niet overleven even als je schutting maar die kosten zijn niks vergeleken een nieuwe dak ;)
Slimme set van je ouders :D

Laat het nu maar snel kerst worden! Laat het weten als je em hebt :D *O*
  zaterdag 6 november 2010 @ 14:52:48 #195
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_88401126
Goed gisteren een weerstation besteld en was vandaag al binnen :)
Alecto WS 4000

Maar waar kan ik hem het best plaatsen? op het dak v/d schuur, of op mijn dakkapel.
Ik dacht zelf op de schuur vanwege de temperatuur meting.
  zaterdag 6 november 2010 @ 16:28:37 #196
34663 SpeedyGJ
pi_88403853
Gewoon aan het dakkapel plaatsen, die lucht doorstroom zou een hele hoop kunnen schelen, en is ook nog eens goed voor je windmetingen ;)
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:15:19 #197
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_88409372
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 16:28 schreef SpeedyGJ het volgende:
Gewoon aan het dakkapel plaatsen, die lucht doorstroom zou een hele hoop kunnen schelen, en is ook nog eens goed voor je windmetingen ;)
Eerst moet het dakkapel nog wel geplaatst worden ;) maar dan hou ik er meteen rekening mee :)
Het zendstation moet ik wel zo plaatsen dat ik er makkelijk bij kan
  zaterdag 6 november 2010 @ 19:19:41 #198
34663 SpeedyGJ
pi_88409575
Mah je hoeft maar minimaal 1X per jaar erbij te komen :)
Natuurlijk zou je eerst het weerstation op een tijdelijke locatie kunnen plaatsen :)
  zaterdag 6 november 2010 @ 21:21:13 #199
10119 appelsientje
Het beste onder de zon
pi_88414166
quote:
1s.gif Op zaterdag 6 november 2010 19:19 schreef SpeedyGJ het volgende:
Mah je hoeft maar minimaal 1X per jaar erbij te komen :)
Natuurlijk zou je eerst het weerstation op een tijdelijke locatie kunnen plaatsen :)
Hij staat nu en hij draait en doet het ook nog :P
leuk :) binnenkort ff kijken hoe ik de data eenvoudig kan overzetten.
pi_89417233
Ik zag net een weerstation in de folder van de Aldi staan. Daar zit vochtigheid en luchtdruk bij. Kost 18 euro geloof ik.

Edit: Hier staat ie..

Ziet er wel netjes uit, toch? Jammer dat er alleen geen type bij staat...

[ Bericht 44% gewijzigd door Green1 op 02-12-2010 08:13:12 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')