Wat volgende week zou worden, is nu bijna meer dan 2.5 maanden terug
![]()
anyway hierbij een review over de VP2
![]()
Ik kwam thuis, en het eerste wat je gaat doen is, uitpakken.
Bovenop lagen aantal boekjes + handleiding, deze heb ik tijdens de reis al een beetje door gelezen
![]()
ik ben er nog maar even goed voor gaan zitten, wat drinken en eten erbij
![]()
daarna was het zover, de spul kon uit gepakt worden. Alles zat erg mooi ingepakt
![]()
en alles was ook zomaar klaar. De cupjes moet nog aan de windmeter worden bevestigt, maar dat was zomaar klaar. Het was al aardig laat, en dan heb je toch de neiging om alles maar klaar te zetten om de volgende dag zo snel mogelijk te plaatsen, en heb dat ook gedaan. Ik heb een paal uit de het hok gehaald en daar de regenmeter + temp sensor eraan gehangen, dit ging met gemak, echter kwam ik er wel achter dat de bouten toch iets te lang waren, dus deze heb ik even verkort door een stukje van af te zagen, daarna weer terug gehangen en nu was het goed
![]()
de regenmeter huis moest eraf gedraaid worden om het taairipje door te knippen, want die opvangbakjes zaten namelijk vast
![]()
na dit heb ik de windmeter klaar gezet, de cupjes bevestigd en dat was ook alles. Daarna het basisstation, deze geïnstalleerd en alles ging eigenlijk erg makkelijk
![]()
gelijk alles even testen, en het werkte perfect! Inmiddels was het al rond 1nen, en het was maar eens tijd om naar bed toe te gaan
![]()
of toch niet....nu je alles nog even zit te bekijken en alles kant en klaar staat, zit je even te denken waar die moet staan. Gelukkig had ik straatverlichting, en het was ook redelijk licht door de maan
![]()
anyway, ik heb een plaatsje gevonden, en zo weer naar binnen gelopen. Je kijkt nog even naar het spul, alles stond mooi klaar om geplaatst te worden, en omdat er zoveel licht was, dacht ik van: Bekijk het maar, ik doe het nu, dus heb ik gewoon midden in de nacht die regenmeter/tempsensor lopen plaatsen in de tuin, en het ging ook vrij makkelijk
![]()
zo die staat, nu de windmeter nog, inmiddels was het volgens mij al tegen de 3 uur aan, boeie! Ik ben naar boven gegaan met de windmeter, paal naar beneden gehaald en dan op dak klimmen om alles even te bevestigen. Ruim 15 min later hing alles weer op zijn plek. De kabel heb ik naar beneden gegooid maar stuitte opeens tegen een probleem aan, de kabel was net iets te kort. Gelukkig had ik nog een kabel liggen, dus heb ik die gepakt, en toen snel naar binnen om te kijken of het werkte, en ja hoor, de windmeter gaf mooi de snelheid aan, de temperatuur en alles werd ook perfect weergeven! Het was rond half 4, tijd om mijn bedje op te zoeken
Zo dat was even een situatie van die dag, op naar de review waar we voor komen
De windmeterDe windmeter is van hoogwaardig plastic, en is makkelijk gemonteerd
![]()
het schroefje moest met een inbus worden vast gezet, maar die werd er ook bij geleverd
![]()
Op zich een goed ding, want niet iedereen heeft inbussleutels
![]()
. Het monteren van de windmeter ging vrij vlot zonder enige problemen. Omdat het bevestigingplaat (plastic) minder dan de helft was (de inkeping), past deze op dunne en dikke palen, daarom hoef je je niet druk te maken om de dikte van de paal. De cupjes draaien erg soepel, daardoor wordt zelfs een zuchtje wind mee genomen met de windmeter. De kabel is standaard 10 meter, echter mocht van mij hier wel een meter of 5 a 10 bij, aangezien de officiële richtlijn ook 10 meter boven de grond is.
De regenmeterDe regenmeter is van hoogwaardig plastic. De omhuizing is makkelijk te verwijderen door een slag aan te draaien, als deze verwijderd is kom je in het binnenste gedeelte terecht waar de regenwater wordt opgevangen. De bakjes zijn van niet al te dik plastic, maar dat is uiteindelijk ook niet nodig. Midden in hangt een magneet, deze zorgt voor de hoeveelheid water dat in het bakje valt. Er is een extra lichte magneet bij geleverd, deze is vrij simpel te monteren waardoor je geen 2.5mm per slag meet, maar 2.0mm. Er zijn nog lichtere magneten die 1.0mm per slag kan registreren. In het basisstation moet je dit wel aanpassen. Ook de regenmeter heeft een bevestigingplaat die ook weer een ruime inkeping heeft zodat die ook verschillende maten palen kan worden bevestigt
Temp/luchtvochtigheid/etc sensor.Deze sensor zit onder aan de regenmeter bevestigt, en is wit van kleur. Deze sensor registreert de temperatuur, vochtigheid, gevoeltemperatuur, warmteindex en dauwpunt. De sensor zit opgesloten tussen 5 scholteltjes, deze moeten directe zonlicht voorkomen. De sensor is los van de regenmeter los te halen, echter moet je wel weer bevestigingbeugels erbij kopen.
OntvangerDe ontvanger zit aan de tegenmeter/sensor vast en is los te koppelen. Deze bevat bovenaan 8 zonnecelletjes. Als we het kapje omhoog schuiven en eraf halen, dan komen we in het binnenste gedeelte terug, hier vinden we het volgende. De aansluiting van de senor/regenmeter/windmeter. Daarnaast zijn er nog 2 aansluitingen voor: UV en Zonnenmeter. We vinden ook nog een kleine oplaadbare baterij. Een stekkertje voor de zonnenpanelen wordt aangesloten aan de printplaat, en deze moet weer voor zorgen dat het batterij wordt opgeladen. Bovenaan vinden we een antenne. De ontvanger is wit van kleur.
BasisstationHet basisstation is zwart, links vinden we het scherm, rechts vinden we allemaal knoppen. Het scherm kan verlicht worden met oranje licht. Met continu stroom kan deze 24h verlicht worden. Op het scherm vinden we alle info die het weerstation registreert. Links boven vinden we de windsnelheid, deze kan ook in graden worden gezet. Rondom de snelheid bevind zich een windroos en daarbij 3 pijltjes van de gemiddelde windrichtingen. Rechts boven naast de windsnelheid, vinden we het weersymbool, deze kan: Zon/zon wolk/ regen/ sneeuw aangeven. Daarnaast vinden we de stand van de maan, naast deze maand vinden we de tijd en de datum. Onder de datum vinden we de luchtdruk + tendenspijltje. Links naast de luchtdruk zien we de vochtigheid, daarnaast de temperatuur. Onder de temperatuur hebben we de binnen temperatuur, naar rechts zien we de binnen vochtigheid. Naast de vochtigheid zien we de dauwpunt, met behulp van de knoppen kan op deze plaats ook de, warmte index of gevoeltemperatuur worden neer gezet. Onder deze plaats zien we de regengegevens, recht Rainrate, links zien we een paraplu, daarnaast de dagelijkse regenhoeveelheid. Links onder vinden we een vak met een grafiekje die met punten wordt aangegeven, hierop kun je over alle gegevens de tendens zien van de afgelopen 24h. Helemaal onderaan vinden we een textvak, deze kan de 10 min gemiddelde wind aangeven, of de regen over de afgelopen 24 uur, ook kan hier de weersvoorspelling voor de komende uren/24 uur of zelfs 36 uur, echter wel in het Engels.
Rechts van het basisstation vinden we de knoppen, hiermee kan ik toegang krijgen tot verborgen gegevens die ik snel te voorschijn kan halen, ook kan ik hier de verlichting mee aan doen, of historie bekijken, vooral het laatste is een leuke optie, aangezien hiermee tot maar liefst 25 dagen mee terug kan kijken. Van min tot max. Rechts onder zien we 4 pijlknopjes, hiermee kun je de grafieken mee besturen, of door historie heen bladeren. Aan de achterkant van het basisstation zien we een vak waar 3/4 batterijen in komen, mocht de stroom uitvallen, dan schakelt die automatisch over op batterij. Daarnaast vinden we nog een aansluiting voor de datalogger. Boven op het basisstation vinden we een antenne. Het basisstation is van hoogwaardig plastic, en met batterijen erin is die toch redelijk zwaar.
De dataloggerOm de gegevens online te zetten, moet er ook nog een datalogger komen, deze is niet bij de VP2 mee geleverd, dus moet je apart bij gaan kopen.
Het is een klein ding, maar wel met flink wat geheugen en ook makkelijk te instaleren. Bij de datalogger zit ook software bij, namelijk: WeatherLink, deze software zorgt ervoor dat de gegevens op de computer zichtbaar is. Met behulp van FTP functie kan de gegevens ook online worden gezet.
EindConclusieAl met al een prachtige station, op de lange bouten na is het toch een zeer hoogwaardig kwaliteit weerstation, daarom is de prijs van 600 nog wel een meevaller, voor hetgeen wat je er voor terug krijgt. Deze weerstation kan worden uitgebreid met een Solair en UV meter. Het basisstation mocht naar mijn mening nog wel iets uitgebreider, de windmeting begint vanaf 2km/h of 0.0m/s, waarom in km/h vanaf 2km/h begint, is mij een raadsel, ik hoop dat bij de volgende versie (VP3) dit ook vanaf 0.0 begint, ook opvallend is de beperkte snelheden, om een voorbeeld te noemen: 1.6km/h ...... 3.2km/h ...........4.8 ....... 6.3km/h ..... etc, toch iets wat erg jammer is voor zo'n weerstation, maar de 2.5 sec interval maakt het wel weer goed.. echter hoop ik dat bij de VP3 per 0.1 km/h wordt gedaan. Ondanks dit is het een prima weerstation voor een serieuze weeramateur.
Mocht jullie belang hebben bij foto's zoals: Binnenkant van de regenmeter/zender, dan kan dit geregeld worden
![]()
Dat was het dan