abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44789016
Wij hebben een niet al te groot huis en ik heb een enorm ruimte tekort in mijn boekenkasten. Ik wil een of twee dozen in de schuur zetten. Deze is helaas vrij vochtig. Zou het voldoende zijn om ze in zo'n plastic kerstballendoos te doen tegen vocht? Hoe hou je boeken vochtvrij?
Spoilers!
pi_44789168
door ze binnen te houden..Teveel warmte gaat het papier ook wel krullen, maar met vocht gaat het schimmelen..
Ik zou een andere optie proberen..Wellicht dat een curver box beter werkt dan een kerstballendoos...
Vocht=funest voor je boeken..

bewaren boeken
1e google link
http://www.ub.rug.nl/bib/abcbehoud.html

wellicht staan er wat tips
pi_44789169
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Wij hebben een niet al te groot huis en ik heb een enorm ruimte tekort in mijn boekenkasten. Ik wil een of twee dozen in de schuur zetten. Deze is helaas vrij vochtig. Zou het voldoende zijn om ze in zo'n plastic kerstballendoos te doen tegen vocht? Hoe hou je boeken vochtvrij?
Door ze binnen te bewaren.

In zo'n schuur moet je ze gewoon heel goed luchtdicht verpakken, niet alleen in zo'n doos dus.
pi_44789217
Inwikkelen in krimp folie, niet in de schuur inpakken anders heb je nog steeds vocht bij de boeken.
PJ Harvey - This mess we're in (feat. Thom Yorke)
pi_44789346
Ja, ik weet dat binnen bewaren beter is...Ik heb nog een hoopje dat ik een hoekje hier in huis ga vinden waar ik ze kan bewaren maar die kans is klein. Ik kan beter stoppen met het kopen van boeken, maar die kans is ook klein...

Wat is krimpfolie, is dat duur en waar koop ik het?
Spoilers!
pi_44789380
dat kan je gewoon kopen bij de appie heyn om de hoek. Het is dat transparante folie, waarmee je je boterhammetjes inpakt. Soort van aluminiumfolie, maar dan transparant.. Ze noemen het ook wel huishoudfolie, dat is wat minder sterk dan het industriële soort

1 kantje openhouden, stofzuiger erop, lucht eruit zuigen, snel dicht doen..
  donderdag 28 december 2006 @ 12:27:45 #7
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_44789382
Je kunt ook een kleine ruimte bij shurguard huren. Droog en bewaakt.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  donderdag 28 december 2006 @ 12:29:19 #8
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44789415
Zelfs krimpfolie is niet vochtdicht genoeg. Wat wel kan helpen is van die sealfolie die je moet verhitten. Of in een vuilniszak stoppen en die naadloos dichtsmelten (zijn apparaatjes voor, en je kunt zoiets ook makkelijk maken door van een metalen ringetje een soort wieltje te maken, dat te verhitten, en met behulp van een schroevendraaier over het plastic te rollen).
Vampire Romance O+
pi_44789417
Je zou ook zo'n ruimtebesparende textielzak om je boeken kunnen doen. Zo'n plastic zak die je (met een stofzuiger) vacuum zuigt. Bij boeken zal je er geen ruimte mee bespraken, maar vacuum verpakken *moet* helpen tegen vocht.
Daarna alsnog in een stevige doos doen, tegen muizen etc.

Van die vacuumzakken zijn o.a. te koop bij blokker.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44789452
En doe er een vochtvretertje bij. Handje droge rijst is goed.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_44789511
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:27 schreef edjuh18 het volgende:
dat kan je gewoon kopen bij de appie heyn om de hoek. Het is dat transparante folie, waarmee je je boterhammetjes inpakt. Soort van aluminiumfolie, maar dan transparant.. Ze noemen het ook wel huishoudfolie, dat is wat minder sterk dan het industriële soort

[afbeelding]

1 kantje openhouden, stofzuiger erop, lucht eruit zuigen, snel dicht doen..
Ik heb al gegoogled en ik kwam alleen uit bij industriele folie. dat kost dus al snel een paar honderd euro per rol! Is dus niet de bedoeling, de boeken die ik op wil ruimen zijn juist de boeken die eigenlijk geen fluit waard zijn. Categorie Baantjer en Lijsters enzo.
Maar huishoudfolie of vacuumzakken zijn wel een goed idee.

De schuur is trouwens ook weer niet zo vochtig als een oude kelderbox ofzo hoor.
Spoilers!
pi_44789523

2 voorbeeldjes van vacuumzak..

en ik was aan het zoeken naar zo'n plaatje kom ik dit tegen..
totaal offtopic maar wou het toch jullie niet onthouden

donderdag 28 december 2006 @ 12:34:53 #13
66444 Lord_Vetinari
pi_44789546
Je kunt die boeken natuurlijk ook hier in V&A zetten. Of op marktplaats. Er zijn vast wel mensen die nog Baantjers zoeken.
pi_44789632
Het is maar een Baantjer hoor, en aan boeken verkopen doe ik niet! Ik wil ooit als we groot zijn en verhuizen een hele boekenwand. Ik moet dan wel iets hebben om er in te zetten natuurlijk. Zodra die kast te klein wordt kunnen de goedkope shit-boeken de deur uit
Baantjer noemde ik even om de kwaliteit van de boeken die geruimd moeten worden aan te duiden.
Spoilers!
  donderdag 28 december 2006 @ 12:41:01 #15
66444 Lord_Vetinari
pi_44789684
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:38 schreef Lucky_Strike het volgende:
Het is maar een Baantjer hoor, en aan boeken verkopen doe ik niet! Ik wil ooit als we groot zijn en verhuizen een hele boekenwand. Ik moet dan wel iets hebben om er in te zetten natuurlijk. Zodra die kast te klein wordt kunnen de goedkope shit-boeken de deur uit
Baantjer noemde ik even om de kwaliteit van de boeken die geruimd moeten worden aan te duiden.
Dan zou ik toch een opslagje huren. Is helemaal niet duur.

http://www.shurgard.nl/nl(...)rmatie-aanvraag.html
  donderdag 28 december 2006 @ 13:06:42 #16
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_44790324
quote:
Op donderdag 28 december 2006 12:34 schreef edjuh18 het volgende:

Pakt-ie nou een kut in of is het een nieuw vrouwencondoom?
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  donderdag 28 december 2006 @ 13:17:53 #17
26400 wijsneus
Radicaal Democraat
pi_44790649
Mischien een vochtvreter in de doos en 1 of twee keer per jaar vervangen?
Siamo Tutti Antifascisti!
  donderdag 28 december 2006 @ 13:32:03 #18
38929 TrenTs
_O_ Jimi Hendrix _O_
pi_44791123
Ik zou de boeken eigenlijk gewoon niet in de schuur bewaren, want boeken en vocht gaat gewoon niet samen, klaar. Eén of twee dozen kunnen makkelijk ergens in een hoekje of onder een bed. Het is zonde als je straks een deel weg kan tyfen omdat ze beschimmeld zijn.
Overwhelmed as one would be, placed in my position
Such a heavy burden now to be the one
Born to bear and read to all
The details of our ending
  donderdag 28 december 2006 @ 13:35:32 #19
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_44791213
Goed afgeloten curver box wat al genoemd is zou voldoende moeten zijn.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  donderdag 28 december 2006 @ 13:36:20 #20
66444 Lord_Vetinari
pi_44791236
quote:
Op donderdag 28 december 2006 13:35 schreef Megumi het volgende:
Goed afgeloten curver box wat al genoemd is zou voldoende moeten zijn.
Heus niet.
pi_44794073
quote:
Op donderdag 28 december 2006 13:32 schreef TrenTs het volgende:
Ik zou de boeken eigenlijk gewoon niet in de schuur bewaren, want boeken en vocht gaat gewoon niet samen, klaar. Eén of twee dozen kunnen makkelijk ergens in een hoekje of onder een bed. Het is zonde als je straks een deel weg kan tyfen omdat ze beschimmeld zijn.
Helaas, alle hoekjes onderin en naast kasten en onder het bed zijn al bezet. Mijn vriend heeft een computerbedrijf aan huis dus echt overal staan computers en toebehoren. Gelukkig gaat hij over een paar maanden in een bedrijfspand en hopelijk neemt hij veel zooi mee en kunnen mijn boeken dan uit de schuur. Hopelijk is de schuur dus een tijdelijke oplossing.

Ik zal voorlopig dus de boeken in een vaccuumzak in een curverbox met vochtvreters moeten doen en de vochtvreters regelmatig legen.
Spoilers!
  donderdag 28 december 2006 @ 15:58:45 #22
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_44796085
quote:
Op donderdag 28 december 2006 13:36 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Heus niet.
Waarom niet?
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidő sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_44796259
Ik woonde vroeger in een houten huis, dat (helaas) qua vochtigheid wel te vergelijken is met een schuurtje. Dat klimaat was dus echt desastreus voor mijn boeken. Ik had boeken onder mijn bed liggen, in curvers verpakt, en nog kwamen er van die platte beestjes in. Ook ging het papier iets golven - zeg maar net zoals bij boeken die per ongeluk in bad zijn gevallen. Wellicht is het in je schuur nog net even vochtiger dan in ons huis destijds...
pi_44798602
Ik heb ineens een ontzettend helder plan! Ik zet de boeken gewoon bij mijn ouders op zolder. Daar staan ten slotte mijn kinderboeken ook nog steeds te wachten tot ik ruimte voor ze heb. Probleem opgelost, ze hebben toch plek zat. Toch bedankt voor de hulp allemaal!
Spoilers!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')