abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44695988
Ik was vandaag met iemand mee gaan kijken naar een tweedehands auto.

Er waren wat interessante auto's (diesels) die last hadden van een zgn. 'zwetende motor'. De verkoper beweerde (natuurlijk) dat het bij dieselauto's vrij normaal is.

Nu is mij altijd verteld dat het niet goed is... maar waarom eigenlijk niet, is het echt ernstig? Welke problemen kunnen er uit voortkomen? Heb al even gezocht op internet maar kon niets concreets vinden...
Ik zoek niet, ik vind.
pi_44696052
Zoals mijn vader altijd zegt: een motor die lekt, loopt nog

Mijn blok (benzine) zweet ook een beetje, maar ik merk niets van verminderde prestaties of een abnormaal olieverbuik. En heb er sindsdien heel wat kilometers mee gereden
Don't let my username fool you...
pi_44696071
een blok moet altijd iets zweten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_44696393
Moah sinds mijn ombouw naar een turbo diesel ontsnapt er ook wat meer olie via de carterslang. Op zicg geen ramp dus. En daarnaast, een diesel mag wel iets olie verbruiken, het blijft een diesel
Told my girl I just had to forget her,
Rather buy me a new cartburettor,
So she made tracks sayin' ths is the end now,
Cars don't talk back they're just four wheeled friends now
  Redactie Frontpage zondag 24 december 2006 @ 00:17:10 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_44696431
Een zwetend blok roest niet
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_44696478
Zweten kan geen kwaad, maar het moet er niet afdruipen.
pi_44696840
Zwetende motor, dat daar een woord voor is.
I drink a lot of coffee before I go to sleep. It makes me dream faster.
  zondag 24 december 2006 @ 00:53:28 #8
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_44697032
Een motor hoort niet te "zweten", het hele woord zweten stuit mij al tegen de borst want het is een omschrijving van lekkage die de ernst van het probleem probeert te bagataliseren.

Een motor is dicht of niet en als ie niet dicht is dan is ie lek, nix gelul van "zweten".
De kreet zweten impliceerd dat er olie door de "porieen" van het gietijzer naar buiten zou zweten?, gelul, gietijzer en aluminium(iig de moderne varianten) zijn potdicht.

Lichte lekkage kun je accepteren gezien bv de leeftijd van een motor of het kilometeraantal maar het blijft lekkage en het hoort niet.

Lekkage rond de cilinderkop duid meestal op een leven waarin te kort werd warm gedraaid, de cilinderkop zet dan sneller uit dan het blok waardoor de twee delen over elkaar schuiven en de koppakking slijt en gaat lekken, het is , vooral bij een relatief laag kilometer aantal ,een voorbode van een doorslaande koppakking.
Niets werkelijk schokkends maar het kost je wel een paar hondert om te (laten) repareren, zelf doen is een kwestie van 100 eu oid.
pi_44697379
Als de verkoper zegt dat het vrij normaal is zegt dat waarschijnlijk wel iets over zijn handelswaar. Het is lastig te beoordelen, je kan uiteindelijk toch een stevig olieverbruik tegenkomen, meer dan een liter op 1500 kilometer wordt toch wel vervelend. Maar voor het zelfde geld stelt het heel weinig voor en gaat de motor nog jaren mee. Maar hoe dan ook, het hoort niet want het is altijd een teken dat er ergens een pakking, slang of keerring niet goed is.
Een indicatie krijg je wel als je een keer de moeite neemt de motor goed schoon te spuiten, eerst een ontvetter erop, laten inwerken en dan afspuiten, en zien hoe snel het zweet terugkomt, maar wle oppassen, geen koude straal op een warme motor.
Als je goed roert krijg je nooit geen klontjes
pi_44697518
Wat een onzin.
Dus alleen een perfect schoon blok is goed en elk ander blok wat een beetje vettig is lekt ergens?
pi_44697521
Zwetende motor is iig stuk beter dan gepoetst glimmend blok.
Eerlijke auto is stuk vertrouwenswekkender.
Bijna elke motor zweet iets.
Mate waarin effe controleren.
Maar op zich hoe gek ook, is het een goed teken. Hangt verder wel van mate af. Je wordt iig niet bedonderd.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_44697605
Hee PNG, we zijn het behoorlijk eens vandaag geloof ik.
pi_44698279
quote:
Op zondag 24 december 2006 01:26 schreef vannelle het volgende:
Hee PNG, we zijn het behoorlijk eens vandaag geloof ik.
ik ook hoor

een schoongeschrobde motor in een 2de hands -> iets verbergen vaak,..
pi_44699014
En zo is het Ou-Tannu.
  zondag 24 december 2006 @ 03:10:59 #15
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_44699171
vrij normaal.
ze hebben van die tupperware NH tractoren uit gevonden..
en dat is allemaal in het kader van:
Lekt ie niet? dan moet je olie bijvullen.

ok. die motoren zijn iets degelijker dan dat in een auto.
Maar goed. ook een 4cil van ons die lekt al vanaf dag 1 ongeveer. en heeft nu 28.000 uur gedraait.
is 1 keer nieuwe zuigers+bussen in gekomen. maar heeft niks met de lekkerij te maken
pi_44699589
quote:
Op zondag 24 december 2006 02:53 schreef vannelle het volgende:
En zo is het Ou-Tannu.
en auto's kijken als ze droog zijn voor krasjes in de lak

voordeel van olie is ook nog dat t nie roesten zal :-) ( en ja ALLE metalen roesten!! )
pi_44702750
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 23:59 schreef densmee het volgende:
een blok moet altijd iets zweten
Wat een onzin.
pi_44702957
Een niet zwetende motor kan net zo goed een olieverbruiker zijn, de olie wordt dan bij versleten klepstelen en bussen de cilinder ingezogen bij de inlaatslag of verdwijnt via versleten zuigerveren in de uitlaatgassen.
In beide gevallen heb je blauwe rook.
pi_44702971
Ik zou er wat deo op spuiten.
pi_44704902
quote:
Op zondag 24 december 2006 12:31 schreef ijsmeis het volgende:
Ik zou er wat deo op spuiten.
Wij denken dus gewoon te moeilijk wil je zeggen.
Maar dat helpt toch maar maximaal 24 uur?
  zondag 24 december 2006 @ 19:25:05 #21
127232 Quint24
Just follow the star
pi_44715835
Bij mijn vorige auto zweten het motorblok ook een beetje ook na de revisie.
Een motorblok mag altijd wel iest zweten en dat is heel normaal zeker bij een wat oudere auto.
Een dag niet naar mooie vrouwen kijken is een dag niet geleefd
  zondag 24 december 2006 @ 19:42:53 #22
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_44716205
een klein beetje olielekkage is niet zo'n probleem maar liever niet.

Metro2005 zijn 11 jaar oude blokje met 221.000 km zweet gelukkig nog nergens
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
  zondag 24 december 2006 @ 21:09:29 #23
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_44718255
Het ligt eraan waar 'ie zweet.. randje olie bij de kleppendeksel pakking is echt geen probleem.
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_44718563
quote:
Op zondag 24 december 2006 00:53 schreef robber57 het volgende:
Een motor hoort niet te "zweten"
bedankt voor de duidelijke uitleg.

vervangen van de koppakking hoeft 't zweten niet voorgoed op te lossen, de kans is groot dat volgend jaar het probleem weer terug is. Als je lang wilt blijven rijden is het verstandig de cylinderkop te laten vlakken als de koppakking vernieuwd zal worden. dan is het oppervlak weer helemaal vlak en zal olielekkage tot een minimum beperkt zijn, voor langere periode.

m'n fordje uit '87 verliest elke 700 kilometer 0,5 liter olie. de koppakking is vorig jaar vernieuwd, ook daarna is het verbruik hetzelfde gebleven. vlakken behoorde toen helaas niet tot de mogelijkheden.
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_44721514
quote:
Op zondag 24 december 2006 21:22 schreef spectrumanalyser het volgende:

[..]

bedankt voor de duidelijke uitleg.

vervangen van de koppakking hoeft 't zweten niet voorgoed op te lossen, de kans is groot dat volgend jaar het probleem weer terug is. Als je lang wilt blijven rijden is het verstandig de cylinderkop te laten vlakken als de koppakking vernieuwd zal worden. dan is het oppervlak weer helemaal vlak en zal olielekkage tot een minimum beperkt zijn, voor langere periode.

m'n fordje uit '87 verliest elke 700 kilometer 0,5 liter olie. de koppakking is vorig jaar vernieuwd, ook daarna is het verbruik hetzelfde gebleven. vlakken behoorde toen helaas niet tot de mogelijkheden.
Hij kan ook olie verliezen door versleten zuigerveren of olieschraapveren.
Staar je niet blind op de koppakking. Olieverlies kan meerdere oorzaken hebben.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')