abonnement Unibet Coolblue
pi_44687458
Voor mijn kerstdessert dit jaar heb ik dunne plakjes chocolade nodig.
Ik heb daarvoor witte repen van verkade gesmolten (au bain marie) en op vetvrij papier dunne plakjes gemaakt.

Probleem: de plakjes blijven stroperig en worden niet hard. Ook niet na een aantal uur in de koelkast/ vriezer. Hoe kan dit? Wat heb ik verkeerd gedaan? Hoe moet ik het aanpakken?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 18:53:23 #2
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_44687647
Ik zou het gewoon een nacht in de vriezer leggen en morgen eens kijken.
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 23 december 2006 @ 18:55:50 #3
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_44687694
Je kunt nooit chocolade smelten en dan direct weer hard laten worden in de koelkast, het wordt dan dof en stroperig, je moet je chocolade eerst "tempereren" om stabiele kristallen te kweken.

Lees dit maar eens door: http://home.planet.nl/~kesting/chocolat1.html
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
  zaterdag 23 december 2006 @ 18:57:39 #4
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_44687729
zit ik er ff flink naast
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  zaterdag 23 december 2006 @ 18:57:57 #5
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_44687731
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:57 schreef Nembrionic het volgende:
zit ik er ff flink naast
Mwah
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_44687747
Witte chocolade is ook geen chocolade he ...
pi_44687794
Zelfs vakmensen hebben soms moeite met deze materie

Hartstikke bedankt voor de link. Ik maak me nu alleen wel een beetje zorgen voor maandag
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 19:04:46 #8
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_44687864
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 18:58 schreef gelly het volgende:
Witte chocolade is ook geen chocolade he ...
maakt voor het tempereren niet heel veel uit, je moet alleen bij de tweede stap, dus het af laten koelen moet je hem iets verder laten afkoelen, naar ongeveer 29-30 graden celcius, ipv 32-33 graden.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_44687895
Ik kan hoop ik ook gewoon de entmethode gebruiken met witte chocolade?

Ik heb geen thermometer namelijk.
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 19:09:08 #10
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_44687953
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 19:06 schreef Soempie het volgende:
Ik kan hoop ik ook gewoon de entmethode gebruiken met witte chocolade?

Ik heb geen thermometer namelijk.
Dan moet je dus chocolade hebben die al eens getempereerd is, als je dat hebt gaat het..
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_44688031
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 19:09 schreef Euc- het volgende:

[..]

Dan moet je dus chocolade hebben die al eens getempereerd is, als je dat hebt gaat het..
waar vind ik dat?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_44688085
Kun je niet beter gewoon echte chocolade gebruiken i.p.v. wit ? Dan kan het bijna niet fout gaan.... Het ziet er dan misschien niet helemaal professioneel uit, het is wel gewoon hard.
  zaterdag 23 december 2006 @ 19:22:51 #13
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_44688261
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 19:12 schreef Soempie het volgende:

[..]

waar vind ik dat?
In paashazen als ik die plaatjes bij dat linkje zie
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_44688351
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 19:15 schreef gelly het volgende:
Kun je niet beter gewoon echte chocolade gebruiken i.p.v. wit ? Dan kan het bijna niet fout gaan.... Het ziet er dan misschien niet helemaal professioneel uit, het is wel gewoon hard.
Lijkt mij dat je dan gewoon precies hetzelfde probleem hebt? Weet je zeker dat dat wel werkt? Geprobeerd?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
pi_44688469
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 19:25 schreef Soempie het volgende:

[..]

Lijkt mij dat je dan gewoon precies hetzelfde probleem hebt? Weet je zeker dat dat wel werkt? Geprobeerd?
Ik heb nooit problemen gehad met het laten stollen van (pure) chocolade nee...
pi_44689022
Witte chocolade stolt minder makkelijk dan pure, maar wat je ook kan doen is de helft vd reep smelten en dan steeds een blokje chocolade erdoorheen roeren.

Ik doe het vaak in de magnetron. Eerst 1 minuut, dan doorroeren. Het lijkt dan of er niets is gebeurd, maar je ziet tijdens het doorroeren dat het smelten toch is begonnen. Dan weer 1 minuut. Weer roeren en kijken of je een gladde massa krijgt. Anders een halve minuut. Er moeten iig wel stukjes in zitten die door het roeren verdwijnen. Op die manier stolt je chocolade beter.

Ik heb het alleen nog nooit op die manier geprobeerd met witte chocolade, maar je hebt wel de chocolade getemperd, omdat je doordat je de stukjes chocolade die er nog inzitten er doorheen roert. Daar koelt de rest nl weer wat van af.

Succes!
  zaterdag 23 december 2006 @ 20:25:30 #17
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_44690234
morgen is de AH nog los, je kan ook evt. smeltchocolade halen bij de groothandel die leent zich er goed voor
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_44690600
Ha, assepoes, dankje. Morgenochtend probeer ik dat.
Daarna kan ik altijd nog de stad in voor chocoladebakjes of andere chocolade (koopzondag).

Smeltchocolade ken ik niet Is dat bij de AH te krijgen?
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 20:39:22 #19
56208 Euc-
Verweg(gistan)
pi_44690714
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:36 schreef Soempie het volgende:
Ha, assepoes, dankje. Morgenochtend probeer ik dat.
Daarna kan ik altijd nog de stad in voor chocoladebakjes of andere chocolade (koopzondag).

Smeltchocolade ken ik niet Is dat bij de AH te krijgen?
Nee, alleen bij de groothandel, zijn kleine halve rondjes, callets geheten.

Callebaut moet je dan hebben, dat is echt de top.
O_o o_O O_O °_O °_° O_°
pi_44690944
Hanos, toch? Kun je daar gewoon naar binnen lopen om boodschappen te doen dan Moet je geen speciale pas hebben of een bewijs dat je daar bent om inkopen voor een restaurant te doen of zo?

ik weet er niks van
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 21:12:11 #21
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_44691804
meestal moet je een pasje hebben ja, misschien kun je informeren bij vrienden / collega's
sligro & hanos & makro & ispc kun je proberen. (vind smeltchocolade ook nog eens lekkerder dan die van verkade ofzo, zeker de melkchocolade variant )
tis dat je nie in de buurt woont, anders had je mijn pasje mogen lenen.
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_44692349
Mja, Enschede is niet in de buurt, helaas.
Ik denk dat ik morgen dan maar ga bellen. Bedankt voor de tip in elk geval!
In some cases, resentment can result simply from being on the receiving end of good arguments. Collini
How much more precious is a little humanity than all the rules in the world.Piaget
  zaterdag 23 december 2006 @ 22:02:54 #23
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_44693174
succes
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_44703213
Is dit ook de reden dat de chocolade altijd anders smaakt nadat 'ie weer gestold is? Ik heb weleens goede pure chocolade laten smelten, in een vormpje gegoten en laten stollen en dat smaakte net als heel goedkope chocolade (zoals chocolademunten bijvoorbeeld).
"The sunshine bores the daylights outta me!"
pi_45403031
Was het nog gelukt, of ben je toch maar chocoladebakjes gaan kopen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')