abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_44649639
Mijn herontdekking van de maand: Randy Newman

Wat een geniale muziek heeft deze man toch gemaakt.

Biografie:
quote:
Amerikaanse singer/songwriter die eind jaren '70 twee hit(je)s in ons land scoort, en wel met 'Short People' en 'Rider In The Rain'.

Randy Newman begint zijn carriere als songwriter. Op zijn zeventiende oss hij al professioneel aan het schrijven terwijl hij muziek studeert aan de UCLA universiteit. Hij stopt met de studie een semester voordat hij afstudeert omdat hij een eigen platencontract krijgt. Zijn zelfgetitelde debuutalbum werd geen succes, maar in de jaren erna werden zijn nummers gezongen door onder andere Dusty Springfield{/l} en Peggy Lee{/l}.

Newman's tweede album, '12 songs' genaamd, wordt goed ontvangen, alleen dit blijkt niet uit de verkoopcijfers. Ook de CD 'Live' levert Newman geen hit op, maar het gaat al iets beter de plaat 'Sail Away' uit 1972. In 1974 komt het controversiële conceptalbum 'Good Old Boys' uit, wat gaat over het zuidelijke gedeelte van de VS. Newman's echte doorbraak komt in 1977 met het nummer 'Short People'. Het nummer over 'kleine mensen' veroorzaakt een kleine rel omdat veel mensen het nummer als beledigend zien. Hierdoor behaalt het nummer de tweede plek in de Amerikaanse hitlijsten. Ook het album 'Little Criminals' waar de single opstond doet het goed in de verkoop. Newman besluit voor het eerst sinds 1974 weer op tour te gaan.

Zijn volgende album 'Born Again' wordt met gemengde gevoelens ontvangen en uiteindelijk besluit Newman zijn ooms Alfred en Lionel achterna te gaan en filmcomponist te worden. Zijn eerste opdracht, de muziek voor de film 'Ragtime', levert hem twee Oscarnominaties op. Newman brengt in 1983 het album 'Trouble in Paradise' uit, met daarop de track 'I Love L.A.' wat door velen wordt gezien als een klassieke jaren '80 track.
Het blijft stil tot 1988 waarin het album 'Land of Dreams' uitkomt, een album waarop Newman meer persoonlijke nummers ten gehore brent. Ook dit album verkoopt niet geweldig en succes komt pas weer in 1996 als het nummer 'You've Got a Friend in Me' uit de film 'Toy Story' genomineerd wordt voor een Oscar. Newman wordt uiteindelijk 16 keer genomineerd voor een Oscar en wint er uiteindelijk een voor zijn nummer 'If I Didn't Have You' uit de Disneyfilm 'Monsters Inc.'.

Good Old Boys behoort al tijden tot mijn favoriete albums allertijden, maar de afgelopen weken ook 12 Songs, Sail Away en Little Criminals verschillende keren gedraaid.
Heerlijke melodien, een nogal rauwe stem, soms wat overdreven orchestratie, maar die teksten!
Met zijn eigen, vaak nogal zwartgallige humor neemt hij een loopje met immigranten (You'll just sing about Jesus and drink wine all day, It's great to be an American), de amerikaanse buitenland-politiek (They don't respect us-so let's surprise them, We'll drop the big one and pulverize them), Godsdienst (You all must be crazy to put your faith in me, That's why I love mankind ) en wisselt dit af met lovesongs (Maybe she's crazy I don't know, maybe that's why I love her so) en absurdistische zaken als een oud vrouwtje die midden in de winternacht overvallen wordt door een naakte man.

Nog meer liefhebbers hier op Fok?
  vrijdag 22 december 2006 @ 08:59:05 #2
44944 MacManus
onfocus="blur()"
pi_44650303

Sterf moeilijk met een wraak
pi_44651874
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 08:59 schreef MacManus het volgende:
[afbeelding]

vrijdag 22 december 2006 @ 10:30:51 #4
54845 clowncloon
Oppervlakkigheid troef
pi_44651902
zijn mziek is wel ok maar die stemmen/liedjes/vocals vind ik een stuk minder....van die zoetsappige shit 'you've got a friend in me'...bleggh
Antec P180 | Intel Core 2 Quad Q6600 | Asus Striker Extreme S775 | 4 GB DDR2 800 Mhz
Seagate 400 GB | 8800 GTX Ultra 768 MB | X-Fi Extreme Gamer | Logitech Z5500 | much more...
  zaterdag 23 december 2006 @ 13:03:28 #5
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_44679919
Was erg onder de indruk van Songbook Vol. 1 (2003). Het wordt tijd dat Newman eens met Volume 2 op de proppen komt!
1,000,000 demons can't be wrong...
pi_44691365
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 13:03 schreef DaisyDuke het volgende:
Was erg onder de indruk van Songbook Vol. 1 (2003). Het wordt tijd dat Newman eens met Volume 2 op de proppen komt!
Dat is toch een soort "Unplugged" album, alleen zang + piano? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat album niet echt ken...lijkt me wel mooi, maar ik heb het nooit aangeschaft, omdat ik (bijna) al die nummers al heb....
  zondag 24 december 2006 @ 11:16:05 #7
56690 DaisyDuke
In Coffee We Trust!
pi_44701267
quote:
Op zaterdag 23 december 2006 20:57 schreef cafca het volgende:

[..]

Dat is toch een soort "Unplugged" album, alleen zang + piano? Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat album niet echt ken...lijkt me wel mooi, maar ik heb het nooit aangeschaft, omdat ik (bijna) al die nummers al heb....
Inderdaad cafca. Een geweldige greep uit zijn eigen oeuvre, maar dan met mooi uitgeklede versies. Zonder enige twijfel een toegevoegde waarde voor je Newman-collectie.
1,000,000 demons can't be wrong...
  maandag 25 december 2006 @ 10:55:24 #8
56758 Aschkael
Hitler bad, Aschkael good
pi_44726771
Hij was hier twee (?) jaar geleden en gaf een optrden in Vredenburg. Hij alleen achter de piano...één van de mooiste concerten die ik heb mogen meemaken...geweldig.
= there is a light that never goes out =
  woensdag 27 december 2006 @ 19:41:34 #9
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_44772168
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 10:30 schreef clowncloon het volgende:
zijn mziek is wel ok maar die stemmen/liedjes/vocals vind ik een stuk minder....van die zoetsappige shit 'you've got a friend in me'...bleggh
Randy Newman is toch moeilijk zoetsappig te noemen, en de stem van Newman al helemaal niet . Hij omschrijft het zelf als een kraaienstem.

Randy Newman heeft alleen verschillende petten: singer/songwriter en filmmuziekcomponist. Zo schreef hij de filmmuziek voor Toy Story waar 'You've got a friend in me' bij hoort. Dat is inderdaad een marsepeinliedje, maar dat hoort nu eenmaal bij een Disney-film.

Dit is meer een Newman-liefdesliedje:

The One Love
(...)Once, a great man's heart was captured by a lovely chest.
He told himself it was her mind he loved,
but he was blind like all the rest.
Twenty hard years went by
till another chest will catch his eye.
He just hung his head and cried
and said, 'Sorry dear, you're too late.
I've already ruined my life.'
(...)
I am a black hole shitting into the void
pi_44772581
quote:
Op woensdag 27 december 2006 19:41 schreef Gimmick het volgende:

[..]

Randy Newman is toch moeilijk zoetsappig te noemen, en de stem van Newman al helemaal niet . Hij omschrijft het zelf als een kraaienstem.

Randy Newman heeft alleen verschillende petten: singer/songwriter en filmmuziekcomponist. Zo schreef hij de filmmuziek voor Toy Story waar 'You've got a friend in me' bij hoort. Dat is inderdaad een marsepeinliedje, maar dat hoort nu eenmaal bij een Disney-film.

Dit is meer een Newman-liefdesliedje:

The One Love
(...)Once, a great man's heart was captured by a lovely chest.
He told himself it was her mind he loved,
but he was blind like all the rest.
Twenty hard years went by
till another chest will catch his eye.
He just hung his head and cried
and said, 'Sorry dear, you're too late.
I've already ruined my life.'
(...)
Dit is ook een mooie:
A wedding in Cherokee County

Her papa was a midget
Her mama was a whore
Her grandad was a newsboy 'til he was eighty four
Man don't you think I know she hates me
Man don't you think I know that she's no good
If she knew how she'd be unfaithful to me
I think she'd kill me if she could
Maybe she's crazy I don't know
But maybe that's why I love her so

Maar sommige filmliedjes zijn inderdaad wel wat zoetsappig, en de orchestratie die er soms bij zit, maakt het ook wel wat over the top, maar dat contrast met die stem en die teksten maakt het juist wel weer mooi.
  woensdag 27 december 2006 @ 20:49:01 #11
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_44774880
Het nummer wat ik net noemde (the one you love (Bad Love)) is zeer rijk aangekleed, maar het stukje op 1 minuut 15 is zo verschrikkelijk mooi. De combinatie van blazers en stijkers in de veertig seconden die er nakomen... Dat ik combinatie met de zang, briljant.

True love never runs smooth, you know.
Sometimes there'll be sunny days,
sometimes there'll be sleet and snow.
When true love calls you, man, you gotta go.
And when you gotta go, you gotta go.
  zaterdag 21 juni 2008 @ 16:32:40 #12
121125 Gimmick
I am vomit vomiting
pi_59579607
Woehoe!

In augustus een nieuw album:

http://www.randynewman.co(...)angels-press-release
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties