abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:05:59 #1
123639 Sietske
Lekker belangrijk
pi_44583027
1,5 jaar gelden ben ik dienst getreden bij een bedrijf wat een herstart heeft gemaakt onder de vleugels van een groter concern. Dat concern heeft 50% van de mensen over genomen waaronder 5 medewerkers van mijn afdeling die bij het oude bedrijf een lease auto hadden. Ze hebben afgedwongen dat ze bij de herstart een lease auto bleven houden.

Nu is het dus zo dat ik dus geen lease auto heb ook al heb ik dezelfde functie dan mijn 5 collega's omdat ik pas na de herstart in dienst kwam. Volgens de arbeidsvoorwaarden van het concern waar mijn werkgever dus onder valt heb ik alleen maar recht op een netto reiskostenvergoeding van 117 euro, wat helemaal niet genoeg is omdat ik 90 km per dag reis voor woon-werk verkeer.

Mijn collega's hebben de auto niet nodig voor hun werk, doen ook niet meer dan ik dus een erg scheve situatie.

Ik heb tot nu toe netjes aangegeven dat het erg oneerlijk is en ik dit dus een vorm van discriminatie vind, ik heb om meer geld gevraagd, om een benzine pas, maar allemaal het antwoord dat het niet anders was.

Ik wordt dus steeds meer ontevrede met de hele situatie en ben bang dat ik het alleen maar kan laten uitdraaien op een rechtzaak om toch mijn gelijk te gaan halen (misschien eerst via commisie gelijke behandeling). Het bedrijf zelf is leuk en de sfeer is goed dus daar ligt het niet aan, maar ik vind het zooooo belachelijke situatie.

Heeft iemand van jullie nog tips hoe dit aan te pakken, of heeft iemand hier ervaring mee?

p.s. het bedrijf loopt goed en op mijn afdeling zitten 6 externe waar dus wel geld voor is, ik ben zelf ITer en die zijn op dit moment schaars, heb goede beoordelingen dus wtf? willen ze zoms dat ik wegga of zo lullig moet doen om een rechter in te schakelen, de sfeer wordt er zo toch ook niet beter op dacht ik zo
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:09:22 #2
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_44583154
Ik weet niet zoveel van arbeidsrecht, maar bij de commissie gelijke behandeling maak je niet veel kans. Die toetst niet aan het algemene gelijkheidsbeginsel, maar alleen of je gediscrimineerd wordt vanwege zaken als leeftijd, handicap, geslacht, geaardheid, geloof en ras.

En bij de rechter vraag ik me ook af of je kans maakt, wanneer die lease auto hoort bij de regeling van de doorstart. Maar daarop moet maar iemand antwoorden die meer weet van arbeidsrecht.
pi_44583223
Dus je hebt zelf die auto ook niet nodig voor je werk, beter praat je over een betere woon-werk vergoeding
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:19:02 #4
123639 Sietske
Lekker belangrijk
pi_44583470
Denk je dat ik wat zal bereiken door wat meer druk op de ketel te zetten of juist niet?

Ik ben namelijk tot nu toe flexibel geweest door het verzetten van mijn parttime dagen en over te werken indien nodig. Wat als ik nu zeg tegen mijn baas:

'Aangezien mijn collega's betere arbeidsvoorwaarden hebben dan ik en dus ook beter beloond worden dan ik, hoef je van mij geen extra inzet/flexibilteit te verwachten totdat deze situatie is opgelost.'

Of denk je dat ik dan mijn eigen glazen ingooi?
pi_44583499
ahhhh,
wat zielig.

Mooi tijd om dan ergens anders te kijken
Have no Fear, Burning Feetman is here
wii nr: 7098 4291 3092 6058
mario strikers friend code: 305044 570494
pi_44583556
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:19 schreef Sietske het volgende:
Denk je dat ik wat zal bereiken door wat meer druk op de ketel te zetten of juist niet?

Ik ben namelijk tot nu toe flexibel geweest door het verzetten van mijn parttime dagen en over te werken indien nodig. Wat als ik nu zeg tegen mijn baas:

'Aangezien mijn collega's betere arbeidsvoorwaarden hebben dan ik en dus ook beter beloond worden dan ik, hoef je van mij geen extra inzet/flexibilteit te verwachten totdat deze situatie is opgelost.'

Of denk je dat ik dan mijn eigen glazen ingooi?
ja.
je weet ook dat een leaseauto hebben als je parttime bent duurder is dan dat je fulltime bent?
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:22:45 #7
123639 Sietske
Lekker belangrijk
pi_44583588
'' Mooi tijd om dan ergens anders te kijken''

Ja zit ik ook aan te denken, kan er alleen niet bij dat ze de gok maar nemen dat ik dit allemaal maar neem. Als ik weg ga stappen er zo nog 2 op omdat ik te ondersteuning van die 2 ben en 3 maanden geleden is dit op het nipperte juist voorkomen.
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:24:00 #8
123639 Sietske
Lekker belangrijk
pi_44583627
Ja is duurder maar ik zou een lager lease budget krijgen, 2 van de collega's werken 32 uur met een lease auto, ikzelf werk 36 uur dus moet kunnen.
pi_44583640
Had je maar een beter contract moeten afdwingen.
Waar je voor scheept moet je voor varen hoor.

Het is natuurlijk jouw goed recht om nu na getoonde inzet alsnog op te komen voor meer beloning, maar je moet ook niet gaan doen alsof het bedrijf jou nu zo onheus bejegent. Je kunt beter een gezond gesprek houden over je arbeidsvoorwaarden waarin je evt aangeeft ook jezelf op de hoogte te houden van evt nieuwe kansen buiten het bedrijf.
[KNE]-Mod
pi_44583716
rekenvoorbeeld:

de auto plus brandstof kost 700 euro per maand
leasevergoeding is 650 euro per maand (bij 40 uurig dienstverband)
is 50 euro eigen bijdrage

jij werkt 32 uur,
dan ga kost de auto alsnog 700 euro per maand,
jij krijgt 32/40 * 650 = 520.
is de eigen bijdrage 180 euro per maand,
naast je belasting van plus minus 150 euro netto per maand.

leg deze bedragen naast je reiskosten en kijk of je wel beter af bent met een lease auto
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:28:05 #11
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_44583783
Zoek een andere baan.
Gezeik van die gasten
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_44583809
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:05 schreef Sietske het volgende:
1,5 jaar gelden ben ik dienst getreden bij een bedrijf wat een herstart heeft gemaakt onder de vleugels van een groter concern. Dat concern heeft 50% van de mensen over genomen waaronder 5 medewerkers van mijn afdeling die bij het oude bedrijf een lease auto hadden. Ze hebben afgedwongen dat ze bij de herstart een lease auto bleven houden.

Nu is het dus zo dat ik dus geen lease auto heb ook al heb ik dezelfde functie dan mijn 5 collega's omdat ik pas na de herstart in dienst kwam. Volgens de arbeidsvoorwaarden van het concern waar mijn werkgever dus onder valt heb ik alleen maar recht op een netto reiskostenvergoeding van 117 euro, wat helemaal niet genoeg is omdat ik 90 km per dag reis voor woon-werk verkeer.

Mijn collega's hebben de auto niet nodig voor hun werk, doen ook niet meer dan ik dus een erg scheve situatie.

Ik heb tot nu toe netjes aangegeven dat het erg oneerlijk is en ik dit dus een vorm van discriminatie vind, ik heb om meer geld gevraagd, om een benzine pas, maar allemaal het antwoord dat het niet anders was.

Ik wordt dus steeds meer ontevrede met de hele situatie en ben bang dat ik het alleen maar kan laten uitdraaien op een rechtzaak om toch mijn gelijk te gaan halen (misschien eerst via commisie gelijke behandeling). Het bedrijf zelf is leuk en de sfeer is goed dus daar ligt het niet aan, maar ik vind het zooooo belachelijke situatie.

Heeft iemand van jullie nog tips hoe dit aan te pakken, of heeft iemand hier ervaring mee?

p.s. het bedrijf loopt goed en op mijn afdeling zitten 6 externe waar dus wel geld voor is, ik ben zelf ITer en die zijn op dit moment schaars, heb goede beoordelingen dus wtf? willen ze zoms dat ik wegga of zo lullig moet doen om een rechter in te schakelen, de sfeer wordt er zo toch ook niet beter op dacht ik zo
Een heel lul verhaal, maar jou probleem heb je al aangegeven:
Dat concern heeft 50% van de mensen over genomen waaronder 5 medewerkers van mijn afdeling die bij het oude bedrijf een lease auto hadden. Ze hebben afgedwongen dat ze bij de herstart een lease auto bleven houden.

Waarom heb jij dat niet afgedwongen als je al een leaseauto had en anders heb je niets te willen....
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:30:04 #13
123639 Sietske
Lekker belangrijk
pi_44583851
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:24 schreef ThE_ED het volgende:
Had je maar een beter contract moeten afdwingen.
Waar je voor scheept moet je voor varen hoor.

Het is natuurlijk jouw goed recht om nu na getoonde inzet alsnog op te komen voor meer beloning, maar je moet ook niet gaan doen alsof het bedrijf jou nu zo onheus bejegent. Je kunt beter een gezond gesprek houden over je arbeidsvoorwaarden waarin je evt aangeeft ook jezelf op de hoogte te houden van evt nieuwe kansen buiten het bedrijf.
Helaas had ik bij het in dienst treden geen keus omdat ik op dat moment werkeloos was, door ja je raad het nooit.
Het bedrijf wat me aangenomen had dezelfde was die over de kop ging voordat ik er maar 1 dag had gewerkt en later dus die herstart maakte bij dit concern. Ze hebben me later dus alsnog gebeld voor een baan.
pi_44583975
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:05 schreef Sietske het volgende:
laten uitdraaien op een rechtzaak ... commisie gelijke behandeling .. en die zijn op dit moment schaars .... hoef je van mij geen extra inzet/flexibilteit te verwachten
dat van die rechtszaak/commissie/flexibiliteit gaat je niet helpen. Aangezien IT'ers schaars zijn, ga ergens anders solliciteren, word je aangenomen, loop je naar je baas toe, vertel je hem jouw voorwaarden en anders ben je weg. Ik bedoel, zodra je ergens bent aangenomen kun je die altijd nog weigeren, maar je kan er natuurlijk ook gewoon gaan werken als het je wat lijkt !

zelf ken ik iemand in de IT, die is ergens gaan werken met beter salaris/secundaire voorwaarden e.d., maar vond het daar helemaal niks qua werk, is terug gegaan naar z'n oude baas met behoud van z'n nieuwe loon e.d.
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:42:30 #15
82895 ikbenik
jij bent jij
pi_44584311
Je klaagt erover dat je 90 kilometer moet reizen en dat je niet voldoende vergoeding daarvoor krijgt. Dan komt de grote vraag, heeft dat bedrijf jouw gevraagd om daar te komen werken, of ben je er zelf gaan solliciteren. In het eerste geval vind ik dat ze je zeker meer tegemoet mogen komen. Maar in het tweede geval is het simpel, jij en alleen jij koos ervoor om zo ver van je werk te gaan zitten. Je wist dat dit kosten met zich mee zouden brengen. Je werkgever komt je nu al tegemoet, iets wat niet eens verplicht is.

Onderhandelen kan altijd, maar ik zou inderdaad maar eens heel goed nadenken of je wel een leaseauto zou willen. Nu krijg je geld van de zaak, straks moet je geld gaan betalen (bijtelling!) als ze je een leaseauto geven.
MisterTao.com - recommender: DutchJohan
pi_44584553
Tja, wat voor status geeft die lease-auto je? Heb je hem nodig? Het kost je ws. alleen maar geld. Tenzij je bedrijf met het OV lastigte bereiken is...

Daarbij komt idd dat je je eigen vraag al beantwoord hebt. Je collega's hebben bij de overname bedongen dat zij een lease auto hielden/kregen. Jij kwam in dienst en hebt bij je arbeidsvoorwaardengesprek er geen auto uitgesleept. Moet je dus bij beoordelingsgesprekken of andere gesprekken waar er over je beloning gesproken wordt het opnieuw proberen, maar dan het spelen op je eigen kwalificaties. Met het gegeven 'discriminatie, zij wel ikke niet etc.' maak je je zelf een tikkie belachelijk bij je baas.
Take on the situation, but not the torment ...
pi_44584902
Heb je de bijtelling al eens tegenover je reiskosten gezet?
pi_44584951
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:48 schreef SevenWonders het volgende:
Tja, wat voor status geeft die lease-auto je? Heb je hem nodig? Het kost je ws. alleen maar geld. Tenzij je bedrijf met het OV lastigte bereiken is...

Daarbij komt idd dat je je eigen vraag al beantwoord hebt. Je collega's hebben bij de overname bedongen dat zij een lease auto hielden/kregen. Jij kwam in dienst en hebt bij je arbeidsvoorwaardengesprek er geen auto uitgesleept. Moet je dus bij beoordelingsgesprekken of andere gesprekken waar er over je beloning gesproken wordt het opnieuw proberen, maar dan het spelen op je eigen kwalificaties. Met het gegeven 'discriminatie, zij wel ikke niet etc.' maak je je zelf een tikkie belachelijk bij je baas.
Ehm, had jij niet nog iets van mij tegoed?
  dinsdag 19 december 2006 @ 22:59:59 #19
5717 Coolgoza
Nature WILL strike back.
pi_44584968
Bij ons noemen wij dat ook wel 'verworven rechten'. Oude werknemers hebben goede tijden meegemaakt en bepaalde dingen contractueel vast laten legger. Dan kan er dan niet zomaar meer uit.

Jij als nieuwe werknemer werkt met het actuele bedrijfsbeleid. Dus geen lease auto.

En wil je meer gaan verdienen. Dan moet je absoluut niet bij je huidige bedrijf blijven. De grootste salarisstappen maak je altijd nog tussen 2 werkgevers.

De economie trekt weer aan, werknemers worden schaars, sla je slag!
pi_44585047
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 22:59 schreef Coolgoza het volgende:
Bij ons noemen wij dat ook wel 'verworven rechten'. Oude werknemers hebben goede tijden meegemaakt en bepaalde dingen contractueel vast laten legger. Dan kan er dan niet zomaar meer uit.

Jij als nieuwe werknemer werkt met het actuele bedrijfsbeleid. Dus geen lease auto.
Valt inderdaad onder verworven rechten... Einde zou zoek zijn als iedereen continue gelijk getrokken moest worden qua secundaire arbeidsvoorwaarden
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
  dinsdag 19 december 2006 @ 23:08:23 #21
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_44585301
Hiervoor heb je nou functionerings/beoordelings/etc. gesprekken

Ik heb in het verleden bij een bouwbedrijf gezeten, elke nono kreeg een auto behalve wij van ICT. Kwam er op neer dat ik tussen de 50.000 en 60.000 per jaar zakelijk reed met mijn eigen auto a ¤ 0,20 p/km netto. Had een oud barrel van 1000 euro die 1 op 18 op diesel reed en lachte me volledig krom

Huidige werkgever had ik geen leasebak maar 2 collega's wel (zelfde functie, maar ik doe meer dankzij kennis). Heb het aangegeven bij mijn chef, die vond dat ik auto moest eik. Manager erboven ook maar de directeur niet. In eindejaarsgesprek vorig jaar formeel aangegeven dat ik het raar vond en ook graag een auto wilde. Dat kon niet en bla bla en daarom 10% salarisverhoging ipv 7% en een PDA voor TomTom gratis. Gesprek was in Nov. en in Dec. kwamen ze opeens een lijst op me bureau plempen dat ik ff moest kiezen en dat ik dan nieuwe leasebak kreeg Lekker! Grrr..

Maar behalve dat ik je hiermee wil pesten kan je 2 dingen doen: 1. Formeel aangeven en wachten of 2. Andere baan zoeken.
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_44585404
je collegas staan 700 euro per maand af voor die bak die 3-dubbel belast wordt,. wees blij dat je ze op zak houdt..
pi_44585459
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:11 schreef nightfall het volgende:
je collegas staan 700 euro per maand af voor die bak die 3-dubbel belast wordt,. wees blij dat je ze op zak houdt..
700 Je bent ¤550 bruto!! kwijt voor een auto van ¤30.000
  dinsdag 19 december 2006 @ 23:18:01 #24
6373 thaduck
!! nu Tha_Duck !!
pi_44585597
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:13 schreef existenz het volgende:

[..]

700 Je bent ¤550 bruto!! kwijt voor een auto van ¤30.000
Jij of de baas?

Ik heb een bak van 21.995 euro met 24 euro eigen bijdrage en netto 135 euro p/m bijtelling. Dankzij de belasting trekken we tegenwoordig lekker de 24 euro van de 135 af waardoor ik 111 euro bijtelling betaal en 24 euro aan de werkgever
tegenwoordig bekend als Tha_Duck
pi_44585665
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 23:18 schreef thaduck het volgende:

[..]

Jij of de baas?

Ik heb een bak van 21.995 euro met 24 euro eigen bijdrage en netto 135 euro p/m bijtelling. Dankzij de belasting trekken we tegenwoordig lekker de 24 euro van de 135 af waardoor ik 111 euro bijtelling betaal en 24 euro aan de werkgever
Ik iets minder dan 30k, maar eh die ¤24 moet je van de bruto bijtelling aftrekken, niet van de netto. Anders gaat de belasting toch echt klagen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')