FOK!forum / Cultuur & Historie / Waarom waren de Dikke en de Dunne vroeger wel grappig?
pberendsdinsdag 19 december 2006 @ 17:53
Hoe komt het dat humor steeds verandert?

Vroeger waren de Dikke en de Dunne het toppunt van hilariteit. Als je er nu naar kijkt denk je:
Idem dito met die zogenaamd leuk bedoelde Unicolour Disney tekenfilms. Vroeger waarschijnlijk lachen en brullen, maar nu om te huilen. Met Kopspijkers van Checque Spijkerman idem dito. In 2001 nog hilarisch, nu is het huilen.

Gewenning?
okkie-mandinsdag 19 december 2006 @ 18:13
Nu is er een ander soort humor
het_fokschaapdinsdag 19 december 2006 @ 18:47
het is meer van hetzelfde. je bent steeds op zoek naar iets nieuws wat je nog aan het lachen kan maken.

Mr. Bean is ook niet meer leuk
Foo_niksdinsdag 19 december 2006 @ 18:48
Verloedering en verhartding van de maatschappij,als een beschaving op zijn einde loopt uit dit zich altijd in excessen.
Theloniousdinsdag 19 december 2006 @ 18:51
De dikke en de dunne zijn nog steeds grappig!
ranjadinsdag 19 december 2006 @ 18:53
Misschien persoonlijke smaak?
Er zijn vast nog massa's mensen van alle leeftijden die de Dikke en de Dunne nog steeds erg grappig vinden. Net als dat er in de jaren 20 en 30 ongetwijfeld massa's mensen waren die er helemaal niks aanvonden net als jij nu.

Kopspijkers bijvoorbeeld heb ík nooit grappig gevonden, in 2001 niet en nu niet.
Lord_Vetinaridinsdag 19 december 2006 @ 19:30
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 18:51 schreef Thelonious het volgende:
De dikke en de dunne zijn nog steeds grappig!
Dat dus.

En WTF doet dit in HOC?
pberendsdinsdag 19 december 2006 @ 20:13
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 19:30 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Dat dus.

En WTF doet dit in HOC?
Cultuur?
pberendsdinsdag 19 december 2006 @ 20:14
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 18:53 schreef ranja het volgende:
Misschien persoonlijke smaak?
Er zijn vast nog massa's mensen van alle leeftijden die de Dikke en de Dunne nog steeds erg grappig vinden. Net als dat er in de jaren 20 en 30 ongetwijfeld massa's mensen waren die er helemaal niks aanvonden net als jij nu.

Kopspijkers bijvoorbeeld heb ík nooit grappig gevonden, in 2001 niet en nu niet.
Gedeeltelijk waar, maar ik denk dat een stuk minder mensen nu dan vroeger Dikke en de dunne grappig vonden.
Theloniousdinsdag 19 december 2006 @ 20:27
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:14 schreef pberends het volgende:

[..]

Gedeeltelijk waar, maar ik denk dat een stuk minder mensen nu dan vroeger Dikke en de dunne grappig vonden.
Ik denk dat kinderen over de hele wereld de Dikke en de Dunne nog steeds hilarisch zullen vinden.
En ouderen kennen het al dus vinden het dan minder.
Mijn neefje van 5 is dol op Laurel& Hardy.
Misstiquedinsdag 19 december 2006 @ 20:43
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:13 schreef pberends het volgende:

[..]

Cultuur?
Past hier idd prima hoor.

OT: Ik denk dat humor ten eerste subjectief is, maar ook evolueert met de tijd. Waarom vinden de meesten Laurel en Hardy of The Three Stooges niet meer grappig? Het is gedateerd, net als de technologie waarmee het gedocumenteerd werd nu gedateerd is. Dit wil overigens niet zeggen dat men er niet meer de humor van kan inzien. Ikzelf ben bijvoorbeeld nog steeds groot fan van Charlie Chaplin films. .
Lord_Vetinariwoensdag 20 december 2006 @ 07:57
quote:
Op dinsdag 19 december 2006 20:13 schreef pberends het volgende:

[..]

Cultuur?
De C in HOC is niet de C van dit soort cultuur, doch de C van de cultuur van landen. Dit is amusementscultuur en hoort dus in SHO of FTR.
speknekwoensdag 20 december 2006 @ 08:06
quote:
Op woensdag 20 december 2006 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
De C in HOC is niet de C van dit soort cultuur, doch de C van de cultuur van landen. Dit is amusementscultuur en hoort dus in SHO of FTR.
Nou, het gaat om een cultuurverandering in de Westerse wereld. Het is maar net hoe belangrijk je amusementscultuur vindt in de totale cultuur van een land. Ik zou zeggen erg, jij misschien niet.

Overigens denk ik dat de reden dat het vroeger grappig was en nu niet, absoluut besloten ligt in de totale cultuur. Een besloten, moreel strakke cultuur zal z'n heil zoeken in malligheid. Een cultuur die genoeg malligheid in het dagelijkse leven incorporeert, lacht daar niet meer om.
Nr.Gwoensdag 20 december 2006 @ 11:56
De Gendarmes, inspecteur Clouseau en Bud Spencer vind ik ook irritant nu, terwijl ik ze als kind geweldig vond. Kan ook komen omdat je zelf ouder bent geworden en je smaak verandert.
Misstiquewoensdag 20 december 2006 @ 12:08
quote:
Op woensdag 20 december 2006 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De C in HOC is niet de C van dit soort cultuur, doch de C van de cultuur van landen. Dit is amusementscultuur en hoort dus in SHO of FTR.
Nee L_V, dit topic valt wel onder cultuur zoals dat in dit forum bedoeld wordt, sterker nog, dit soort topics gaan we alleen maar aanmoedigen de komende tijd. Er gaat hier namelijk ook ruimte komen voor dit soort wat luchtigere topics. Alleen maar leuk!
Theloniouswoensdag 20 december 2006 @ 13:14
quote:
Op woensdag 20 december 2006 08:06 schreef speknek het volgende:

[..]

Een besloten, moreel strakke cultuur zal z'n heil zoeken in malligheid. Een cultuur die genoeg malligheid in het dagelijkse leven incorporeert, lacht daar niet meer om.
Mensen lachen om mensen die struikelen. Over 100 jaar doen ze dat nog.
Dagonetwoensdag 20 december 2006 @ 14:08
L&H zijn nog steeds grappig omdat het vreselijk knap in elkaar zit. Zeker de dingen die minder slapstick zijn. De dingen van na het stomme tijdperk dus zeg maar.
Art_Corewoensdag 20 december 2006 @ 15:25
Goeie discussie, slecht voorbeeld; Laurel & Hardy maken bijna tijdloze kwaliteitshumor. Dat geld ook Charlie Chaplin en the Little Rascals.
Dagonetdonderdag 21 december 2006 @ 13:42
quote:
Op woensdag 20 december 2006 15:25 schreef Art_Core het volgende:
Goeie discussie, slecht voorbeeld; Laurel & Hardy maken bijna tijdloze kwaliteitshumor. Dat geld ook Charlie Chaplin en the Little Rascals.
Buster Keaton is misschien inderdaad een beter voorbeeld.

Maar ook Louis de Funés.
Monidiquedonderdag 21 december 2006 @ 13:43
Of Freek de Jonge.
Meneer_de_Honddonderdag 21 december 2006 @ 14:14
Kopspijkers is geen kopspijkers meer.
Nu van mij voor het allereerst: Talpa/Tien
Dagonetdonderdag 21 december 2006 @ 14:18
quote:
Op donderdag 21 december 2006 14:14 schreef Meneer_de_Hond het volgende:
Kopspijkers is geen kopspijkers meer.
Nu van mij voor het allereerst: Talpa/Tien
Mja, dat is meer iets voor FTR of KLB. Hier is het toch meer een verschuiving van een algemeen gevoel voor humor over de afgelopen decennia waardoor dingen niet meer grappig zijn.
ranjadonderdag 21 december 2006 @ 14:41
quote:
Op donderdag 21 december 2006 13:42 schreef Dagonet het volgende:

Buster Keaton is misschien inderdaad een beter voorbeeld.
Ik ben net begonnen met Buster Keaton te kijken, en ik vind z'n slapsticks nu al leuker dan alle slapsticks van L&H en Chaplin die ik ken samen.
Hoezo kwestie van smaak in plaats van verschuiving van cultuur

Ik geloof er niks van dat 'iedereen' L&H vroeger grappig vond. Ik weet wel zeker dat niet iedereen in 2001 Kopspijkers grappig vond. Er keken misschien twee miljoen mensen naar, dan zijn er nog 14 miljoen die dat niet deden (waaronder ik )
freakodonderdag 21 december 2006 @ 16:14
quote:
Op woensdag 20 december 2006 07:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

De C in HOC is niet de C van dit soort cultuur, doch de C van de cultuur van landen. Dit is amusementscultuur en hoort dus in SHO of FTR.
Historie. .

Waarom waren de Dikke en de de Dunne vroeger wel grappig?
Drugshondzondag 24 december 2006 @ 10:17
Buster Keaton was een echte waaghaals, die deed stunts waarbij de tegenwoordige stuntman knikkende knieen van zou krijgen.
L&H zijn zeker grappig, ofschoon de achtergrond niet meer past in dit tijdsbeeld is het mimiek van deze heren van een zeldzame klasse.

Vooral de of die aflevering(en) waarbij ze ruzie hebben met de buren en auto's en huizen gaan slopen is legendarisch. Wat mij betreft nog steeds de komieken van de vorige eeuw.
DRAXzondag 24 december 2006 @ 13:57
Het heeft volgens mij ook te maken met het herhalen van grappen, veel grappen uit de dikke en de dunne zijn in de loop der jaren ook gebruikt voor modernere komedies, hierdoor zijn de grappen algemeen en voorspelbaar geworden en dus minder leuk.